Gå til innhold

Ikea sommerjobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hei

 

Jeg skal på et gruppeintervju om noen dager hos IKEA for sommerjobb. Er det noen som kan gi meg noen tips og si noe om hvordan det foregår. Jeg er litt nervøs på grunn av mine språkferdigheter. Jeg er innvandre og det kan være utfordning å ha intervju med norsk kandidater. I tillegg vil jeg vite om salgsområder, hva driver de med ? 

 

Takk påforhpnd

Anonymkode: eb0d2...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til! Så lenge du er serviceinnstilt og høflig så spiller ikke språkferdighetene dine en stor rolle. Og hvis du er like god til å snakke som du skriver så er det ikke språkferdigherene det står på

Anonymkode: e0dab...a87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hei

 

Jeg skal på et gruppeintervju om noen dager hos IKEA for sommerjobb. Er det noen som kan gi meg noen tips og si noe om hvordan det foregår. Jeg er litt nervøs på grunn av mine språkferdigheter. Jeg er innvandre og det kan være utfordning å ha intervju med norsk kandidater. I tillegg vil jeg vite om salgsområder, hva driver de med ? 

 

Takk påforhpnd

Anonymkode: eb0d2...e52

Bare en hyggelig samtale kan jeg tenke meg. Litt om hvem du er og dine interesser, og hva du kan bidra med i jobben. Bare vær positiv, gi et fast håndtrykk og svar på spørsmålene 😊 Ikke noe å grue seg til. Dessuten er språkferdighetene dine helt sikkert tilstrekkelige. Du skriver forresten bra norsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har språkproblemer bør du være oppmerksom på å snakke høyt, tydelig og i sakte tempo. Da er det lettere å forstå hva du sier og ønsker å formidle. Samtidig virker du mer trygg og seriøs. 

Anonymkode: 12370...c62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til! Så lenge du er serviceinnstilt og høflig så spiller ikke språkferdighetene dine en stor rolle. Og hvis du er like god til å snakke som du skriver så er det ikke språkferdigherene det står på

Anonymkode: e0dab...a87

Tusen hjertlig takk . Jeg dkal prøve å gjøre mitt beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, HalldirV2 said:

Bare en hyggelig samtale kan jeg tenke meg. Litt om hvem du er og dine interesser, og hva du kan bidra med i jobben. Bare vær positiv, gi et fast håndtrykk og svar på spørsmålene 😊 Ikke noe å grue seg til. Dessuten er språkferdighetene dine helt sikkert tilstrekkelige. Du skriver forresten bra norsk. 

Tak så mye 

Anonymkode: eb0d2...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonymkode

Takk så mye 

Anonymkode: eb0d2...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppeintervju handler som regel om å stjele oppmerksomheten. De stiller spørsmål, og man må kjappe seg for å svare. Det er ofte de som naturlig tar ordet, klarer å fremheve seg selv og svare relevant som får jobben. Man skal ikke avbryte andre, men ta ordet når man kan, snakke tydelig og vise at en er selvsikker. Det er enkelt å gjemme seg i et gruppeintervju, fordi andre svarer, men da får man ikke jobben.

Anonymkode: 5e679...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Gruppeintervju handler som regel om å stjele oppmerksomheten. De stiller spørsmål, og man må kjappe seg for å svare. Det er ofte de som naturlig tar ordet, klarer å fremheve seg selv og svare relevant som får jobben. Man skal ikke avbryte andre, men ta ordet når man kan, snakke tydelig og vise at en er selvsikker. Det er enkelt å gjemme seg i et gruppeintervju, fordi andre svarer, men da får man ikke jobben.

Anonymkode: 5e679...8c6

 Takk. Men alle må få sin egen tid til å svare ikke sant? Fordi det er noen som prøver dominere samtalen.  Derfor blir det vanskelig å ikke avbryte 😁. Om jeg forstår deg godt så det blir som diskusjon og de stiller spørsmål og alle kan dele sine meninger ?

Endret av bava
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bava skrev:

 Takk. Men alle må få sin egen tid til å svare ikke sant? Fordi det er noen som prøver dominere samtalen.  Derfor blir vanskelig å ikke avbryte 😁. Om jeg forstår deg godt så det blir som diskusjon og de stiller spørsmål og alle kan dele sine meninger ?

Det er ikke alltid de går etter tur og lar alle svare. Gruppeintervju blir brukt for å både spare tid, og luke ut de som er innadvent og stille. De vil vite hvem som tar ordet og tørr å være frempå. Hvem som har konkurranseinnstinkt. De stiller helt vanlige spørsmål, som hvilken erfaring man har, hvorfor man mener man er egnet, hva er det som gjør at de skal huske akkurat deg. Det kan også komme mer generelle spørsmål, f.eks om konkrete problemstillinger og hvordan dere ville løst dem. Da må man tenke kjapt.

Du kan jo prøve å ta ordet uten å avbryte først, men om du ikke slipper til så må du nesten bare gjøre det. 

Anonymkode: 5e679...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alltid de går etter tur og lar alle svare. Gruppeintervju blir brukt for å både spare tid, og luke ut de som er innadvent og stille. De vil vite hvem som tar ordet og tørr å være frempå. Hvem som har konkurranseinnstinkt. De stiller helt vanlige spørsmål, som hvilken erfaring man har, hvorfor man mener man er egnet, hva er det som gjør at de skal huske akkurat deg. Det kan også komme mer generelle spørsmål, f.eks om konkrete problemstillinger og hvordan dere ville løst dem. Da må man tenke kjapt.

Du kan jo prøve å ta ordet uten å avbryte først, men om du ikke slipper til så må du nesten bare gjøre det. 

Anonymkode: 5e679...8c6

Nå skjønner jeg. Tusen takk for forklaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gruppeintervju handler som regel om å stjele oppmerksomheten. De stiller spørsmål, og man må kjappe seg for å svare. Det er ofte de som naturlig tar ordet, klarer å fremheve seg selv og svare relevant som får jobben. Man skal ikke avbryte andre, men ta ordet når man kan, snakke tydelig og vise at en er selvsikker. Det er enkelt å gjemme seg i et gruppeintervju, fordi andre svarer, men da får man ikke jobben.

Anonymkode: 5e679...8c6

Det er en useriøs intervjuform som brukes i jobber der alt bare dreier seg om å «ha det i kjeften». En enkel løsning for arbeidsgivere som har dårlig tid eller ikke gidder bruke tid på hvert enkelt intervjuobjekt. Et hån mot jobbsøkerne er det faktisk!

Anonymkode: 04c56...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en useriøs intervjuform som brukes i jobber der alt bare dreier seg om å «ha det i kjeften». En enkel løsning for arbeidsgivere som har dårlig tid eller ikke gidder bruke tid på hvert enkelt intervjuobjekt. Et hån mot jobbsøkerne er det faktisk!

Anonymkode: 04c56...0b0

Helt enig, kunne ikke sagt det bedre selv. Har vært på gruppeintervju en gang, og siden den gangen har jeg takket nei til det. Er mye mer fan av speedintervjuene til Ikea da, selv om det kan diskuteres om en 2-5 minutters presentasjon av seg selv er nok til å vise hva man kan. Men de kan takke seg selv da om de ender opp med å ansette en haug med folk som bare kan å snakke for seg, men lite annet. 

Anonymkode: 5e679...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...