Gå til innhold

Er Cape Town farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med ei jente som er derfra og hun sier at folk kan bryte seg inn i vuset ditt og rett og slett komme inn og teipe ljeften din. Hun opplevde det. At folk står utenfor huset til folk fordi de vet det kan være verdisaker der. Men jeg kjenner til en del som har reist dit på ferie og hatt det veldig fint. I tillegg er det jo enkelte modeller som er derfra, flotte kvinner og ser ikke ut som de sliter med å være der?

Anonymkode: 310be...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen steder i sør afrika er veldig farlig, det er mye uro og kriminalitet. 

Anonymkode: 5b3f2...af6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjenner folk som har vært der. Du går ikke alene rundt i gatene der, ihvertfall ikke som kvinne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SupaWoman skrev:

Ja, kjenner folk som har vært der. Du går ikke alene rundt i gatene der, ihvertfall ikke som kvinne!

Hva gjør de som bor der?

Anonymkode: 310be...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse flotte modellene derfra går det jo bra med. Da er vel Cape Town sikkert da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo av hvilket område av byen man befinner seg i. Enkelte bydeler er rett og slett farlige, spesielt for hvite turister, mens andre er relativt trygge. 

Anonymkode: d9493...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært der selv. Enkelte bydeler er trygg, men ikke alene som hvit jente, og aldri på kvelden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2019 at 11:37 PM, SupaWoman said:

Ja, kjenner folk som har vært der. Du går ikke alene rundt i gatene der, ihvertfall ikke som kvinne!

Jeg har gått både alene og sammen med andre hvite i Cape Town på dagtid, og det føltes helt trygt fordi vi visste hvor vi kunne gå, men med en gang mørket begynner å senke seg er det noe annet. Da bruker du Uber fra dør til dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd der en stund, så vil si jeg har veldig god peiling.

Jeg er selv ung, pen jente som ikke går ute på natterstid uansett hvor. Men i Cape Town kan du bare droppe det fullstendig uavhengig av område, og det hjelper ikke om du er mann da menn fra townships kommer med kniv eller pistol for å få tak på iPhonen din. 

Du har relativt trygge og velstående områder hvor det er null problem å ferdes på dagtid alene - mesteparten av sentrum er også ok, men på natterstid vet man ikke hva som lusker rundt. Ta alltid Uber om du skal fra A til B etter det har blitt mørkt, det er billig og veldig trygt(har tatt flere hundre uber-turer der nede). Ellers skal man ikke vifte med fine eiendeler, da dette kan vekke oppsikt rundt feil mennesker. 

All in all har jeg absolutt aldri hatt noe problem, men kjenner mange lokale som har blitt frastjålet biler, hatt innbrudd i hjem og blitt ranet på åpen gate. Det er veldig trygt som turist så lenge du er street smart(ikke henger ute om natten, vifter med eiendeler og helst er med flere folk) - er du ikke det er nok ikke Cape Town stedet å dra(her er det ran(ofte væpnet) som er mest aktuelt).

Anonymkode: 86429...ad3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd der en stund, så vil si jeg har veldig god peiling.

Jeg er selv ung, pen jente som ikke går ute på natterstid uansett hvor. Men i Cape Town kan du bare droppe det fullstendig uavhengig av område, og det hjelper ikke om du er mann da menn fra townships kommer med kniv eller pistol for å få tak på iPhonen din. 

Du har relativt trygge og velstående områder hvor det er null problem å ferdes på dagtid alene - mesteparten av sentrum er også ok, men på natterstid vet man ikke hva som lusker rundt. Ta alltid Uber om du skal fra A til B etter det har blitt mørkt, det er billig og veldig trygt(har tatt flere hundre uber-turer der nede). Ellers skal man ikke vifte med fine eiendeler, da dette kan vekke oppsikt rundt feil mennesker. 

All in all har jeg absolutt aldri hatt noe problem, men kjenner mange lokale som har blitt frastjålet biler, hatt innbrudd i hjem og blitt ranet på åpen gate. Det er veldig trygt som turist så lenge du er street smart(ikke henger ute om natten, vifter med eiendeler og helst er med flere folk) - er du ikke det er nok ikke Cape Town stedet å dra(her er det ran(ofte væpnet) som er mest aktuelt).

Anonymkode: 86429...ad3

Vil også legge til at Cape Town er min store kjærlighet - jeg har reist rundt mye og intet sted måler seg med Cape Town.

Jeg synes det er trist at man skal måtte ta så mange forholdsregler, men med særlig Uber har jeg holdt meg svært trygg. De aller fleste har ingen problemer under en tur til Cape Town, så lenge man oppholder seg der hvor turistene ferdes. Det er historier om folk som har blitt knivstukket når de skal gå opp Table Mountain o.l., og slikt skremmer, men så lenge man er i en liten gruppe når man er på utflukter eller går i litt avsidesliggende gater, så er det generelt veldig trygt. 

Cape Town har ekstremt mye å by på, og har du penger er det en helt fantastisk by å bo i. Er du fattig er det helt klart et høl. Jeg har besøkt de fattige områdene, og det er virkelig sykt å se hvor store forskjellene er. Det er ikke rart at kriminaliteten er så høy.

Anonymkode: 86429...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Vil også legge til at Cape Town er min store kjærlighet - jeg har reist rundt mye og intet sted måler seg med Cape Town.

Jeg synes det er trist at man skal måtte ta så mange forholdsregler, men med særlig Uber har jeg holdt meg svært trygg. De aller fleste har ingen problemer under en tur til Cape Town, så lenge man oppholder seg der hvor turistene ferdes. Det er historier om folk som har blitt knivstukket når de skal gå opp Table Mountain o.l., og slikt skremmer, men så lenge man er i en liten gruppe når man er på utflukter eller går i litt avsidesliggende gater, så er det generelt veldig trygt. 

Cape Town har ekstremt mye å by på, og har du penger er det en helt fantastisk by å bo i. Er du fattig er det helt klart et høl. Jeg har besøkt de fattige områdene, og det er virkelig sykt å se hvor store forskjellene er. Det er ikke rart at kriminaliteten er så høy.

Anonymkode: 86429...ad3

Dette gjelder vel i Sør-Afrika generelt. Jeg har kun vært i Cape Town en gang og fordi jeg var der sammen med sørafrikanske venner som var lokalkjente og kjente forholdene følte jeg meg trygg hele tiden. Vi bodde hos familie av den ene venninna mi i et relativt velstående villa-område og jeg gikk alene gatelangs på dagtid flere ganger i løpet av uka vi var der og følte aldri at det var utrygt på noen måte. 

Jeg har imidlertid vært i Sør-Afrika flere ganger og har hovedsakelig oppholdt meg i Pretoria og Midrand, da det er der vennene jeg besøker bor. Langs den ene hovedveien på vei til det ene venneparet mitt får man virkelig kontrastene rett i fleisen. På den ene siden av veien er det et township, der folk bor i skur, det er åpenbar fattigdom, og på den andre siden av veien et nybygd boligområde med fine hus, noen med svømmebasseng. Det er helt sykt store forskjeller og når man har sett kontrastene med egne øyne forstår man hvorfor kriminaliteten er som den er.

Kriminaliteten i Johannesburg er også høy og vennene valgte sightseeing buss da de skulle vise meg byen, da de ikke hadde lyst til å risikere å vandre gatelangs i sentrum der. For en nordmann er det veldig rart at man må ta sånne hensyn, jeg er jo vant til at det er trygt overalt (vel nesten, jeg holder meg unna Brugata i Oslo og områdene rundt på kvelds-/nattestid).

Men jeg elsker Sør-Afrika og gleder meg allerede til neste gang jeg skal sørover - og håper en tur til Cape Town er på planen da.

 

Anonymkode: d9493...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der på utveksling i 6 mnd. Fantastisk land og by! Vakker natur, nydelig mat, gjestfrie mennesker. Jeg tok mine forholdsregler, dvs gikk aldri alene etter det var mørkt (men taxi og uber var null problem), drakk meg ikke full og flashet ikke verdisaker. Jeg kjøpte meg en billig mobil og hadde stort sett bare med litt kontanter (veldig billig!). 

"Alle" husene (med unntak av de veldig fattige områdene) har høye gjerder og gjerne piggtråd på toppen, og gitter foran vinduene. Jeg følte meg veldig trygg hjemme og på dagtid, selv om jeg ble ranet i en minibank. Men det var midt på dagen, mange mennesker rundt, og jeg visste at jeg bare skulle gi fra meg pengene. Surt, men det er ikke i den situasjonen jeg står på krava. Opplevde ellers mye tyverier fra lommer/vesker, men det skjedde helst hos de som drakk litt for mye og sluttet å passe på. 

Ta forholdsregler, ikke vær dum/dristig, så er Cape town et fantastisk reisemål. 

Nb, pass deg i trafikken. 

Anonymkode: ff7fd...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...