AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #1 Skrevet 14. mars 2019 Jeg har tatt blodprøver på grunn av sterke blodtrykksfall og til tider besvimelser. HB var på 12,2, men ferritin bare på 20. Skal være mellom 15 og 150. Det er visstnok også ferritin man ser det først på, før det vises på HB ved jernanemi. Legen sa bare at det var innenfor normalen uten noe mer enn det, men jeg er jo så vidt innenfor normalområdet. Burde jeg ikke ta ferririn-tilskudd når det så vidt er innenfor? Og spesielt med tanke på symptomene. Det blei ut også. Har hatt alvorlig jernanemi før. Forrige runde med jern intravenøst var for to år siden. Skal sies at da hadde jeg hatt et større blodtap så var ikke bare evt. Kosten som gjorde at jeg manglet. Hadde uansett bare styrt unna kjøtt i et halvt år da. Symptomene jeg har nå ligner en mild versjon av symptomene jeg hadde da. Anonymkode: 466e5...7f0
Miska Skrevet 14. mars 2019 #2 Skrevet 14. mars 2019 Hvis du har opplevd samme symptomer før og jern fungerte antar jeg det går fint, spesielt siden du har dokumentert jernmangel, men usikker på om det er lov å svare på spørsmål om medikamenter her på forumet så sikkert lurest å konsultere seg med en lege uansett 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #3 Skrevet 14. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt blodprøver på grunn av sterke blodtrykksfall og til tider besvimelser. HB var på 12,2, men ferritin bare på 20. Skal være mellom 15 og 150. Det er visstnok også ferritin man ser det først på, før det vises på HB ved jernanemi. Legen sa bare at det var innenfor normalen uten noe mer enn det, men jeg er jo så vidt innenfor normalområdet. Burde jeg ikke ta ferririn-tilskudd når det så vidt er innenfor? Og spesielt med tanke på symptomene. Det blei ut også. Har hatt alvorlig jernanemi før. Forrige runde med jern intravenøst var for to år siden. Skal sies at da hadde jeg hatt et større blodtap så var ikke bare evt. Kosten som gjorde at jeg manglet. Hadde uansett bare styrt unna kjøtt i et halvt år da. Symptomene jeg har nå ligner en mild versjon av symptomene jeg hadde da. Anonymkode: 466e5...7f0 Jeg tar Ferro-Retard 100mg pga Ferritin på 37. Jern tilskudd er reseptfritt. Duroferon (billig versjonen av ferro-retard) ble jeg skikkelig dårlig av. Kaldsvette, kvalme, oppkast osv innen 20min etter inntak. Anbefaler å kjøpe originalen. Anonymkode: 1ec33...6a7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tar Ferro-Retard 100mg pga Ferritin på 37. Jern tilskudd er reseptfritt. Duroferon (billig versjonen av ferro-retard) ble jeg skikkelig dårlig av. Kaldsvette, kvalme, oppkast osv innen 20min etter inntak. Anbefaler å kjøpe originalen. Anonymkode: 1ec33...6a7 Forresten, spør legen om det er greit, jeg har gjerne ikke lov å svare på det. Beklager. Anonymkode: 1ec33...6a7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt blodprøver på grunn av sterke blodtrykksfall og til tider besvimelser. HB var på 12,2, men ferritin bare på 20. Skal være mellom 15 og 150. Det er visstnok også ferritin man ser det først på, før det vises på HB ved jernanemi. Legen sa bare at det var innenfor normalen uten noe mer enn det, men jeg er jo så vidt innenfor normalområdet. Burde jeg ikke ta ferririn-tilskudd når det så vidt er innenfor? Og spesielt med tanke på symptomene. Det blei ut også. Har hatt alvorlig jernanemi før. Forrige runde med jern intravenøst var for to år siden. Skal sies at da hadde jeg hatt et større blodtap så var ikke bare evt. Kosten som gjorde at jeg manglet. Hadde uansett bare styrt unna kjøtt i et halvt år da. Symptomene jeg har nå ligner en mild versjon av symptomene jeg hadde da. Anonymkode: 466e5...7f0 Jern intravenøst? Hvor i verden har du fått den behandlingen? Blodoverføring er ikke jern intravenøst. Ferritin på 20 er normalt. Normal Ferritin skal ikke behandles med jerntabletter. Med din historikk så burde legen etter min vurdering ha tatt full jernstatus. Å fylle på med jerntabletter når der ikke er noen mangel skal man ikke gjøre, det kan være farlig. Bestill deg en ny legetime og diskuter med legen din. Anonymkode: 48c65...fee
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #6 Skrevet 15. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar Ferro-Retard 100mg pga Ferritin på 37. Jern tilskudd er reseptfritt. Duroferon (billig versjonen av ferro-retard) ble jeg skikkelig dårlig av. Kaldsvette, kvalme, oppkast osv innen 20min etter inntak. Anbefaler å kjøpe originalen. Anonymkode: 1ec33...6a7 Jerntabletter skal man ikke bruke når alle jernverdier i kroppen er normale. Tilskudd av jern kan være skadelig ved normale jernnivåer. Folatverider kan være viktigere å måle enn feritin. Anonymkode: 48c65...fee
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jern intravenøst? Hvor i verden har du fått den behandlingen? Blodoverføring er ikke jern intravenøst. Ferritin på 20 er normalt. Normal Ferritin skal ikke behandles med jerntabletter. Med din historikk så burde legen etter min vurdering ha tatt full jernstatus. Å fylle på med jerntabletter når der ikke er noen mangel skal man ikke gjøre, det kan være farlig. Bestill deg en ny legetime og diskuter med legen din. Anonymkode: 48c65...fee Jern intravenøs er ganske vanlig behandling og gis på de fleste sykehus. https://www.google.mu/search?client=ms-android-sonymobile&ei=vGWLXLmfHeOKlwSZi7rYAg&q=ferrinject+jern+intravenøst Anonymkode: 73abb...1df
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #8 Skrevet 15. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jern intravenøst? Hvor i verden har du fått den behandlingen? Blodoverføring er ikke jern intravenøst. Ferritin på 20 er normalt. Normal Ferritin skal ikke behandles med jerntabletter. Med din historikk så burde legen etter min vurdering ha tatt full jernstatus. Å fylle på med jerntabletter når der ikke er noen mangel skal man ikke gjøre, det kan være farlig. Bestill deg en ny legetime og diskuter med legen din. Anonymkode: 48c65...fee På sykehuset så klart. Heter ferinject hvis jeg ikke husker feil. Jeg skulle først få blod, men så ombestemte de seg siden tilstanden min ikke var akutt siden jeg hadde gått slik i noen uker. Så for å unngå evt. Komplikasjoner ved blodoverføring fikk jeg denne væsken. Har fått det to ganger. Så da bør jeg vente til det har sunket enda mer framfor å forebygge? Det har sunket fra 25 til 20 på 3-4 mnd. Men jeg får ta det opp med legen. Vil jo helst slippe å ta tilskudd. Det bare er slitsomt å gå med disse symptomene. Har andre symptomer også som lavt blodtrykk og syncoper, så har blitt henvist til hjerteavdelingen for sjekk der. Hadde vært fint om alt jeg trengte var jerntilskudd. For jeg er stygt redd for at de ikke finner noe konkret galt slik at jeg bare må gå med disse plagene. Anonymkode: 466e5...7f0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #9 Skrevet 15. mars 2019 Det der er ikke verdier som skulle gi deg så mye problemer at du svimler og svimer av. Veldig merkelig at legen ikke utreder deg videre, da de pleier ta besvimmelser veldig alvorlig? Ville ikke tatt jern når legen ikke har sagt du skal det. Det bør du i såfall avklare med lege. Jernelagre dine er litt lave. Men du kan du fint bygge opp lagrene fra der du er med å være litt bevisst på maten. Passe på å drikke eller spise matvarer med c-vitamin som paprika, appelsin osv når du spiser kjøtt. Spise litt rødt kjøtt eller blodmat som har mer jern enn hvitt kjøtt osv. Anonymkode: 2831b...587 1
Gjest Yng Plyng Skrevet 15. mars 2019 #10 Skrevet 15. mars 2019 Klart du kan forebygge. Jerntilskudd får du kjøpt uten resept.
blomst12 Skrevet 15. mars 2019 #11 Skrevet 15. mars 2019 Verdiene dine er normale. Jeg gikk til legen grunnet klein form og da var ferritin på 10. Fikk anbefalt lavdose med jern i 3 mnd. Det fungerte:) å hive på med 100 mg ved normale verdier ville ikke jeg gjort:) du kan jo heller tenke litt over hva du spiser 😊
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #12 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, Yng Plyng skrev: Klart du kan forebygge. Jerntilskudd får du kjøpt uten resept. Helsetilsynet har for ikke så veldig lenge siden hatt en sak til vurdrring og konkludert med at jernanbefalingen skal ingen andre enn leger gi. Nettopp fordi jern ikke er ufarlig, og fordi den bakenforliggende årsaken til jernmangel skal utredes. At folk på nett anbefaler noen,å bruke noe som ikke andre enn leger skal anbefale, er jo ikke noe nytt. Anonymkode: 48c65...fee
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #13 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det der er ikke verdier som skulle gi deg så mye problemer at du svimler og svimer av. Veldig merkelig at legen ikke utreder deg videre, da de pleier ta besvimmelser veldig alvorlig? Ville ikke tatt jern når legen ikke har sagt du skal det. Det bør du i såfall avklare med lege. Jernelagre dine er litt lave. Men du kan du fint bygge opp lagrene fra der du er med å være litt bevisst på maten. Passe på å drikke eller spise matvarer med c-vitamin som paprika, appelsin osv når du spiser kjøtt. Spise litt rødt kjøtt eller blodmat som har mer jern enn hvitt kjøtt osv. Anonymkode: 2831b...587 Jeg har tatt regelmessige blodtrykk og EKG. Nå er jeg henvist til hjerteavdelingen så han tar det på alvor. Dessverre er det ikke så lett for meg å få i meg jern fra de mest åpenbare kildene da jeg ikke spiser kjøtt, men jeg spiser havregryn, brokkoli og kidneybønner blant annet. Vil helst ikke begynne med kjøtt igjen da fordøyelsen min fungerer best uten og kjøtt er dyrt, men hvis det blir et vedvarende problem at ferritin stadig synker så får jeg vurdere det. Da jeg hadde jernanemi var HB på 8, husker ikke ferritin, men det var på grunn av et større blodtap. Så håper det ikke fortsetter å synke nå. 55 minutter siden, blomst12 skrev: Verdiene dine er normale. Jeg gikk til legen grunnet klein form og da var ferritin på 10. Fikk anbefalt lavdose med jern i 3 mnd. Det fungerte:) å hive på med 100 mg ved normale verdier ville ikke jeg gjort:) du kan jo heller tenke litt over hva du spiser 😊 Jeg prøver å tenke på hva jeg spiser, men siden jeg ikke spiser kjøtt, leverpostei, ikke liker rødbeter osv. Så blir det kanskje til at jeg får i meg for lite. Det har jo sunket de siste månedene, så med mindre det stabiliserer seg må jeg nok ta tilskudd. Anonymkode: 466e5...7f0
Smillykke Skrevet 15. mars 2019 #14 Skrevet 15. mars 2019 Jeg hadde nivå på 29. Fikk da beskjed om å ta lavdose-tilskudd en stund og tenke litt over jerninnholdet i kosten. En bør hvertfall ikke ta store doser jern uten dialog med lege tenker nå jeg 😊 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #15 Skrevet 15. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jern intravenøst? Hvor i verden har du fått den behandlingen? Blodoverføring er ikke jern intravenøst. Anonymkode: 48c65...fee Jeg får jern intravenøst pga betydelige blodtap, og blod om nødvendig. Tror det er ganske vanlig, såvidt jeg har skjønt. Anonymkode: 4a6a2...ce6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #16 Skrevet 15. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har tatt regelmessige blodtrykk og EKG. Nå er jeg henvist til hjerteavdelingen så han tar det på alvor. Dessverre er det ikke så lett for meg å få i meg jern fra de mest åpenbare kildene da jeg ikke spiser kjøtt, men jeg spiser havregryn, brokkoli og kidneybønner blant annet. Vil helst ikke begynne med kjøtt igjen da fordøyelsen min fungerer best uten og kjøtt er dyrt, men hvis det blir et vedvarende problem at ferritin stadig synker så får jeg vurdere det. Da jeg hadde jernanemi var HB på 8, husker ikke ferritin, men det var på grunn av et større blodtap. Så håper det ikke fortsetter å synke nå. Anonymkode: 466e5...7f0 Jeg fikk jernmangel da jeg spiste 3 ganger så mye kjøtt som nå, så jeg tror ikke det er eneste synder her. Spiser du nok? Er du veldig tynn eller undervektig? For da vil du veldig lett slite med mangler Drikker du mye grønn te og kaffe? Cola? Disse kan hindre opptak av jern i kroppen Får du i deg nok c vitamin med jernet? Om du spiser en skål havregrøt, drikke gjerne et glass appelsinjuice til. Eller har bringbær på havregrøten. Melkeprodukter kan hindre jernopptak. Men som andre sier, om du får jernmangel flere ganger, så kan det være annen underliggende sykdom Om du har mageproblemer, så kan disse redusere hvor bra kroppen din tar opp vitaminer og mineraler, og du kan ta opp mindre enn du ville gjort om du var frisk i magen Gjerne drikk en grønnsaksmoothie med mye jern i løpet av dagen. Anonymkode: 6be48...cbe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå