Gå til innhold

Barselbesøk

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi venter nå barn nr to og jeg har begynt å grue (!) meg til barseltiden, fordi det var så ekstremt masete forrige gang. Ikke pga babyen, men pga alt besøket. Folk kom i hytt og pine, anmeldt og uanmeldt, og ble gjerne sittende i evigheter. Farmoren min og sambos mormor var verst. Farmor bor over en times kjøretur unna, men kom likevel uanmeldt flere ganger og siden hun reiste så langt ble hun gjerne sittende i flere timer. En gang lukket jeg ikke opp og da ringte hun på, ringte på hustelefon og mobil og ringte faren min for å høre hvor jeg var! Han ble bekymret og så begynte han å ringe også. :roll: Så var det sambos mormor da. Hun kom tre ganger på tre uker, alle gangene da jeg var alene uten sambo og hun satt også i timevis. Hun har aldri vært på besøk, før eller siden... Så var det alle besteforeldrene og vennene, som heldigvis ikke ble sittende så lenge av gangen, men summen av alle besøkene ble helt vanvittig. Jeg orker ikke dette igjen!!! Ikke bare det å ha besøk, men når man får besøk må man stelle seg selv, ha en viss orden i huset, evt finne på noe å servere osv. :(

Og så tør jeg ikke si nei når noen faktisk spør om det passer. Synes ikke nei er svar godt nok når jeg bare er hjemme likevel.

Hva gjør jeg? Alle som kommer uanmeldt vil jo se at jeg er hjemme siden bilen står ute, så det nytter jo ikke å ikke åpne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så tør jeg ikke si nei når noen faktisk spør om det passer. Synes ikke nei er svar godt nok når jeg bare er hjemme likevel.  

Hva gjør jeg? Alle som kommer uanmeldt vil jo se at jeg er hjemme siden bilen står ute, så det nytter jo ikke å ikke åpne opp.

Du si i fra... Dette er jo tiden dere skal bli kjent med den nye babyen, slappe av etter en krevende jobb og bare tenke på dere selv. Det er VIKTIG!!! Du MÅ si nei - drit i hva andre tenker og sier.... De skjønner det nok om de bare får tid til å tenke over saken! Lykke til med den forestående begivenheten!!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei er absolutt et godt nok svar! Og så kan du kanskje prøve å "samle opp" de besøkende?

Si nei, passer dårlig i dag, men veldig hyggelig om du tar en tur onsdag klokken sju for da kommer den og den også. - Da slipper du ha besøk hele tiden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du si i fra... Dette er jo tiden dere skal bli kjent med den nye babyen, slappe av etter en krevende jobb og bare tenke på dere selv. Det er VIKTIG!!! Du MÅ si nei - drit i hva andre tenker og sier.... De skjønner det nok om de bare får tid til å tenke over saken!  Lykke til med den forestående begivenheten!!! :klem:

Sier meg enig med Cr@sh her Og lykke til med nr 2.

koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg er helt enig at du må begynne å bli streng.

Du kan jo for eksempel si fra til familie hvilke dager i uken som passer til besøk, og dermed selv bestemme hvor mange dager i uken som passer.

I barseltiden er det du, mannen din og barna som er viktigst. Så får heller de andre finne seg i at dere har et litt "innadvendt" fokus en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svigermora mi kom hver dag etter fødselen og ble i flere timer. det var fordi jeg sa ja. jeg trivdes med å ha henne på besøk. hun var til enormt med støtte, ikke krevende og tok med mat selv.

min mor og besteforeldre derimot kom ikke mye, jeg sa klart nei! hadde ikke orket å hatt de på besøk, og når de kom kunne de bli i opptil flere timer (5-6t). så derfor bestemte jeg tiden de skulle komme, men fortalte at jeg skulle ut senere så de kunne ikke bli lengre enn 2t. dette gjorde jeg hver gang de kom, og de måtte bare godta at jeg hadde andre ting å gjøre.

si nei, det er alt du kan gjøre. forklar dem at du ikke orker besøk.

du trenger ikke å presse deg til å ha besøk. og når de kommer så kan du planlegge noe du skal gjøre på den tiden du ønsker at de skal gå hjem, gi dem beskjed at du skal et eller aent og at de desverre ikke kan bli der lengre enn så og så lenge.

ikke alle som skjønner at etter en fødsel, at nybakte mødre trenger ro og tid til å komme seg. man skal tross alt bli kjent med et nytt barn, og kanskje bearbeide følelser man har etter en fødsel.

jeg var utrolig heldig med at jeg fikk støtte av svigermora mi, hu hjalp meg med å takle alt som haddde skjedd, og hu forsto de gangene jeg sa at jeg ønsket å være alene, eller de gangene jeg ikke ville ha besøk veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du "bare" er hjemme betyr ikke det at du ikke har noe å gjøre, at du er sliten eller at du rett og slett trenger tid sammen med begge barna!

Du kan trygt si at du ikke orker besøk og du kan be de gjestene som kommer om å selv ta med servering. Det gjorde jeg da jeg kom hjem fra klinikken (for mange år siden) og ingen reagerte negativt på det, snarere tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med alle som har svart deg her, men jeg synes det er viktig å gi beskjed FØR fødsel, sånn at de ikke blir overrasket når du sier du ikke orker besøk hjemme. Har ei vennine som nettopp fikk baby og hun gjorde det ganske klart at den første tiden ville de være i fred! Det kommer jeg også til å gjøre, for jeg synes også slikt er slitsomt til tider...

Lykke til med nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff, jeg gruer meg til å si i fra altså! Hvordan skal jeg egentlig gjøre det? Blir jo for dumt å ringe rundt på forhånd og si at sånn og sånn blir det. Føler meg litt råtten, siden folk kommer med visittgaver og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan jo hende det roer seg litt siden det er arne nr. 2. Jeg har ikke opplevde det samme rushet nå med nr, 2 som med første mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff' date=' jeg gruer meg til å si i fra altså! Hvordan skal jeg egentlig gjøre det? Blir jo for dumt å ringe rundt på forhånd og si at sånn og sånn blir det. Føler meg litt råtten, siden folk kommer med visittgaver og greier.[/quote']

Venninen min gjorde det enkelt på sms: Nå er *** født og vi tar imot besøk onsdag og torsdag. Og hun sa deretter ifra muntlig at de ville være ifred de første dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte simpelthen en lapp på døren, når vi trengte fred og ro.

Selv spør jeg først når jeg kan komme. Jeg blir ikke lenge og jeg spør bestandig om de trenger hjelp til noe praktisk nå hvor jeg likevel er innom.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Huff ja dette må være grusomt, ha familie og venner som bryr seg og som vil se den nye verdensborgeren.... Stakkars, stakkars deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hva med å ta en telefon til de du vet vil komme uanmeldt og invitere de? Da kan du samle opp flere folk på en gang og i "bolker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg leser dette begynner jeg nesten å grue meg til å få barn og ha barsel-besøk jeg da..at noen bare dukker opp fordi man har fått unge er jo så frekt!!

har bare vært på et ordentlig barselbesøk selv jeg da..det var når min kjære niese ble født for 2 år siden. da ringte vi på forhånd og avtalte tid når vi skulle komme..

men jeg husker at foreldrene da sa at det var mange som bare hadde dukket opp på døra.. spesielt tanter/onkler (av foreldrene da,,,vi som er tante og onkel av ungen ringte jo)..og enkelte oldeforeldre av ungen.

Ellers så når noen har fått baby i den nærmeste kretsen har jeg enten besøkt dem på sykehus (avtalt på forhånd) eller besøkt dem når det verste ruset er over..(også ringt på forhånd)liker ikke å trenge meg på jeg da.. og ringer alltid på forhånd dersom det er noe sånt!

jeg har dessuten bestemt meg for at den dagen jeg blir gravid skal vi ikke fortelle det til farmora + den ene tanta til sambo..da de bare klager på at de ikke får se ungen til broren hans.. (så reis å besøk dem da vel..kan jo ikke forvente at de bare besøker dere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Du kan jo si ifra til alle og enhver at f.eks den første mnd vil dere ikke ha noe besøk, fordi du er så sliten og vil ha fred og ro. Det bør folk kunne respektere. Det er jo kjempeslitsomt i begynnelsen når man ikke får nok søvn, og skal bli kjent med den lille.

Jeg skjønner deg godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man kan nekte noen å komme på besøk. Det blir for sært å stenge seg inne, henge lapp på døren og nekte å åpne døra...

Selv var jeg lei meg for at nesten ingen kom for å hilse på, så jeg synes vel egentlig at du sutrer uten grunn... Av og til må man bare skjære gjennom, man trenger slett ikke være uhøflig av den grunn. Om vedkommende likevel blir fornærmet så er det deres og bare deres problem ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...