Gå til innhold

Vasking med salmiakk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg for første gang, som fersk husmor, kjøpt salmiakk. Det trengs en vask oppå kjøkkenskap, i taket og på veggen ( tapet & maling ) ved ventilatoren.
Det står på flaska at man alltid må skylle etter å ha vasket med salmiakk ( dette er grunnen til at jeg ikke gidder å bruke klorin lengre 😅 ). MÅ man da altså vaske to ganger? Blææææh....
Og kan man blande salmiakk med f.eks Zalo?
Help! 🤪

Anonymkode: f38ee...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker ikke så mye med salmiakk, da et er ganske kraftige saker og lukter ganske sterkt. Pleier å bruke det til vindusvask og for å fjerne fettlaget som etterhvert danner seg på ventilatoren. Har ikke så mye i vaskevannet, så har aldri tenkt på å skylle etterpå. Jeg foretrekker egentlig edikk som et universalvaskemiddel, da det er miljøvennlig og ikke lukter så ille som salmiakk. 

Ja, du kan blande salmiakk med zalo.

Anonymkode: 8aa10...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ofte å ha litt salmiakk i vaskevannet sammen med Zalo eller Ajax e.l., da det effektivt fjerner fett på overflater. Når jeg vasker tak og vegger pleier jeg å tørke over med en ren klut vridd opp i vann etterpå, men ikke ved gulvvask. 

 

Anonymkode: 9d6c3...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 😊

Bruker eddik masse ellers, i stedet for klorin på badet. Tenkte det måtte sterkere krutt til for å få fjerna det fettlaget oppå skapene 🙈

Anonymkode: f38ee...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk salmiakk på malte flater, det fjerner eller sliter av malingen!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker ikke så mye med salmiakk, da et er ganske kraftige saker og lukter ganske sterkt. Pleier å bruke det til vindusvask og for å fjerne fettlaget som etterhvert danner seg på ventilatoren. Har ikke så mye i vaskevannet, så har aldri tenkt på å skylle etterpå. Jeg foretrekker egentlig edikk som et universalvaskemiddel, da det er miljøvennlig og ikke lukter så ille som salmiakk. 

Ja, du kan blande salmiakk med zalo.

Anonymkode: 8aa10...665

Enig i dette. Bruker salmiakk bare til vask av speil og vinduer. Ventilator på kjøkkenet vasker jeg med zalo. Ellers bruker jeg vaskemidlene til Klar

Anonymkode: 7010c...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Bruker aldri salmiakk, mikrofiberkluter fjerner alt! 

Ikke faen det fjerner det fettet rundt vifta og veggene der..... måtte en flaske salmiakk til.

Anonymkode: 1640d...55d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke faen det fjerner det fettet rundt vifta og veggene der..... måtte en flaske salmiakk til.

Anonymkode: 1640d...55d

Det funker fint hos meg, men så vasker jeg også regelmessig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nerine_ skrev:

Det funker fint hos meg, men så vasker jeg også regelmessig. 

Bruker du mikrofiberklut inni der med vifta og det fungerer?

Anonymkode: 1640d...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du mikrofiberklut inni der med vifta og det fungerer?

Anonymkode: 1640d...55d

Ja, jeg bruker bare mikrofiberkluter, evnt noe zalo og jif. "Nettet" til vifta går i oppvaskmaskinen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har katter og salmiakk lukter "tiss her", så det bruker jeg ikke. Ajax funker fint på klisne overflater, selv kjøkkenvifta blir rein med riktig mengde Ajax.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg for første gang, som fersk husmor, kjøpt salmiakk. Det trengs en vask oppå kjøkkenskap, i taket og på veggen ( tapet & maling ) ved ventilatoren.
Det står på flaska at man alltid må skylle etter å ha vasket med salmiakk ( dette er grunnen til at jeg ikke gidder å bruke klorin lengre 😅 ). MÅ man da altså vaske to ganger? Blææææh....
Og kan man blande salmiakk med f.eks Zalo?
Help! 🤪

Anonymkode: f38ee...2b2

Du skal aldri vaske tak med salmiakk. Renner salmiakken ned i ansiktetnditt eller nedover armene, så er det alt annet enn bra. 

Jeg sverger til salmiakk der fett har slått seg ned. Mennsalmiakk er sterke saker, den matter og er du ikke nøye så vil du få striper og skjolder. Og ja du må sylle med ren klut og rent vann. 

I de fleste tilfeller vil vask med Ajax elelr andre grovrengjøringsmidler gjøre jobben. Beskyttelsesbriller er en fordel å bruke.

Anonymkode: a9b3c...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg for første gang, som fersk husmor, kjøpt salmiakk. Det trengs en vask oppå kjøkkenskap, i taket og på veggen ( tapet & maling ) ved ventilatoren.
Det står på flaska at man alltid må skylle etter å ha vasket med salmiakk ( dette er grunnen til at jeg ikke gidder å bruke klorin lengre 😅 ). MÅ man da altså vaske to ganger? Blææææh....
Og kan man blande salmiakk med f.eks Zalo?
Help! 🤪

Anonymkode: f38ee...2b2

ADVARSEL

Bland ALDRI Salmiakk med Klorin 

Eller NOE Som Inneholder KLOR

Utvikler Strids-Gassen KLORGASS

Irriterende gasser - behandlingsanbefaling ved forgiftning

  1. Helsebiblioteket.no
  2. Forgiftninger
  3. Gasser og kjemikalier
  4. Irriterende gasser - behandlingsanbefaling ved forgiftning
  5. Anbefalingen beskriver kun hovedtrekk ved forgiftning og behandling.
    Ring Giftinformasjonen (22 59 13 00) ved behov for ytterligere informasjon ...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nerine_ skrev:

Bruker aldri salmiakk, mikrofiberkluter fjerner alt! 

Mikrofiberklut tar på ingen måte alt.  Det fettet som samler oppunder vifta??   Glem det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Da har jeg for første gang, som fersk husmor, kjøpt salmiakk. Det trengs en vask oppå kjøkkenskap, i taket og på veggen ( tapet & maling ) ved ventilatoren.
Det står på flaska at man alltid må skylle etter å ha vasket med salmiakk ( dette er grunnen til at jeg ikke gidder å bruke klorin lengre 😅 ). MÅ man da altså vaske to ganger? Blææææh....
Og kan man blande salmiakk med f.eks Zalo?
Help! 🤪

Anonymkode: f38ee...2b2

Styre unna salmiakk. Bruk eddikessens blandet ut med litt vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, SupaWoman skrev:

Mikrofiberklut tar på ingen måte alt.  Det fettet som samler oppunder vifta??   Glem det!

Nei du vet sikkert bedre enn meg hvordan jeg holder vifta ren. Har aldri eid en flaske salmiakk i hele litt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...