Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2005 #1 Skrevet 15. april 2005 Hvordan bruker du veiledningstimen? jeg skriver en bacheloroppgave nå, og kvier meg for hver veiledning.. Å diskutere oppgaven med venner er en ting, men overfor veileder er det verre.. redd for å si noe dumt, at jeg skal gjøre et dårlig inntrykk , osv osv. på veiledning diskuterer jeg oppgaven, snakker om det jeg har planlagt å gjøre og hvorfor, men det er så "tungt" å diskutere dette med veileder. flere som har det slik?
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #2 Skrevet 16. april 2005 gikk aldri på det, jeg... Skrev min bacheloroppgave den siste uken (hadde i tillegg utført en undersøkelse) på NMH. Hadde derfor ikke noe å komme med på en evt veiledningstime... La han/hun ta en titt på undersøkelsen. Se om spørsmålene er relevante og i samsvar med problemstillingen. Tør jeg spørre hva du skal skrive om?
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #3 Skrevet 16. april 2005 Det tok meg noen år før jeg turde å komme med noe jeg anså som dumme spørsmål, men det viste seg ikke å være dumme spørsmål, selv om de faktisk var dumme. Jeg vet at gode veiledere setter pris på å få spørsmål og ha interesserte og nysgjerrige studenter. Du skulle bare visst mange "dumme" spørsmål som kan dukke opp blant doktorer og professorer. Det er en viktig del i tankeprosessen å tore å stille alle slags spørsmål. Så ikke vær redd, det verste som skjer er at du får bekrefetet at du var på rett vei. Ellers kan du få råd til å forsøke en annen vei. Lykke til!
Gjest Embla s Skrevet 16. april 2005 #4 Skrevet 16. april 2005 Som regel fungerer det vel slik at du sender et utkast en tid før veiledning. Så får du tilbakemeldinger på det du har skrevet. Ganske idiotsikkert Noe annet du kan bruke veileder til, er f.eks å spørre om ting som har med form å gjøre (kapittelinndeling, formelle krav til henvisninger, ulike måter å disponere oppgaven på osv), og du kan spørre etter tips til relevant litteratur. Også får du tenke på at du er i starten av et stykke arbeid du ikke har gjort før, og det er en grunn til at man har veileder. Husk også at du allerede er på et faglig høyt nivå (siden du er der at du skriver oppgave), så dine spørsmål og problemstillinger er nok ikke så dumme som du tror!
shagma Skrevet 17. april 2005 #5 Skrevet 17. april 2005 Jeg hadde alltid et eller annet jeg lurte på jeg, så da snakka vi om det. Og så fikk jeg jo som regel en eller annen historie om familien til veilederen og sånn. :klø: Hva tror du vil skje om du stiller et såkalt dumt spørsmål? Tror du veilederen din vil stryke deg? Han/hun vil jo deg bare alt godt! Jo bedre du gjør det, jo flinkere er jo de som veiledere! Ja, jeg pleide forresten å ha et ark hvor jeg skrev ned alt jeg lurte på når jeg kom på at jeg lurte på det fra gang til gang. Greit å ha det å forholde seg til.
Veslejenta Skrevet 17. april 2005 #6 Skrevet 17. april 2005 Nå hadde jeg sikkert litt annerledes veiledning enn det som er vanlig i Norge. Men jeg møtte veilederen min til morgenkaffe hver tirsdag både høst og vårsemester. Han krevde at jeg skrev dagbok over det jeg hadde gjort foregående uken og skrev ned tanker på hvordan jeg hadde tenkt å gjøre det videre. Så så han igjennom det jeg hadde skrevet på oppgaven og kom med innspill på teorier og metoder jeg burde se nøyere på etc. Veilederen min ble sett på som en av de beste, siden han veiledet studentene sine veldig bra, og at flesteparten av hans studenter fikk toppkarakter. Men jeg grudde meg ofte litt til de timene, for han sa alltid fra om det jeg kunne forbedre, men aldri noe om det han var fornøyd med. Så jeg tok det opp med ham, at jeg godt kunne tenke meg å få litt positive tilbakemeldinger også. Han ble litt overraska over det, for han trodde jeg skjønte at han var stort sett fornøyd... Men etter det ble han flinkere til å oppmuntre meg også! Tror du må finne en form på veiledningen som passer deg, og si ifra til velederen at sånn vil du gjerne ha det!
Gjest Gjesta Skrevet 17. april 2005 #7 Skrevet 17. april 2005 Jeg har en veileder som er ekstremt fokusert på detaljer, men jeg tenker som så at dersom han virkelig finner så mange småting å kritisere, er han i det minste fornøyd med de store linjene. Det fungerer helt klart best hvis jeg sender manus noen dager på forhånd, slik at vi har noe konkret å diskutere. Ellers kan det lett flyte ut. Nå skriver jeg (er halvveis) på et kapittel, og skulle egentlig møte veileder på fredag, men jeg utsatte hele greia til jeg er helt ferdig med det jeg vil skrive, så han ikke skal slakte meg før jeg er helt ferdig.
Trudi Skrevet 18. april 2005 #8 Skrevet 18. april 2005 Veilederen din kan jo ikke hjelpe deg hvis du ikke tør spørre om det du sliter med. Husk at han sikkert har hatt mange studenter før deg som sikkert hadde like mange dumme spørsmål som deg. Han har sikkert spurt mange slike spørsmål selv og. Spør i veg! Da blir oppgaven mye bedre!
Gjest lei Skrevet 21. september 2005 #9 Skrevet 21. september 2005 Min veileder har så og si aldri tid til meg, sender han utkast, men det tar evigheter før han får sett på det. Glemmer alltid ting han lover han skal sjekka opp for meg, må mase på han hele tiden føler jeg...Tiden går og ingenting skjer, utrolig irriterende. Og når jeg oppsøker han på kontoret så har han som regel hendene fulle med andre ting. Veldig lite motiverende.
Midnattsol Skrevet 21. september 2005 #10 Skrevet 21. september 2005 Nå skriver ikke jeg bacheloroppgave enda, men jeg sender inn oppgaven til veiledning. Ellers er jeg i en gruppe som møtes og alle får snakke om sin oppgave. Noen av de gruppemøtene er obligatoriske og skal dokumenteres.
Arkana Skrevet 21. september 2005 #11 Skrevet 21. september 2005 Det er mange år siden jeg skrev bachelor-oppgave, men kan ikke huske jeg grudde med spesielt til veiledertimene, men jeg hadde en veldig koselig veileder da. De første gangene diskuterte vi metoden og spørreskjemaet jeg skulle bruke, hva jeg skulle lese og slikt, etterhvert begynte hun å lese det jeg hadde skrevet så da ble timene brukt til å diskutere det hun hadde lest og hun kom med råd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå