Gå til innhold

Ville dere leid leilighet av disse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var da voldsomt. Enkelte som skal leie ut leilighetene/husene sine (dette er i hovedstaden) krever litt vel mye. 

Ikke fest for mye - det forstår jeg

Ikke røyk - det forstår jeg.

Ikke ha husdyr (kan forstå det hvis styret ikke godtar det).

Får beskjed om å skrive om seg selv, og at referanser vil bli sjekket - forstår ikke at de skal det? Greit med referanse, men å sjekke referansen? Det skjønner jeg ikke. 

En skrev: ikke lov å snuse. Det kan da umulig sjenerte de det? Det med røyk forstår jeg. 

En annen ber folk sende med bilder av en selv. Det minner meg mer og mer om en kontaktannonse. Tror de fleste står over. 

Dette er om leiligheter som ikke er mer enn 40kvm. Og det skal de ha 15000kr for i måneden. Samtidig krever de alt jeg har skrevet over!! :hakeslepp:Jeg for min del vil ikke leie hos en sånn person. Det er jo helt sprøtt. Man kan like så godt flytte inn sammen med de som leier ut disse leilighetene da. :ler: :klaske: kan de ikke bare 

Virker som de skal ha kontroll over folk fra når de står opp til de legger seg. Jeg forstår at folk vil ta vare på leilighetene sine men hvis man betaler for å leie en leilighet så må man få kunne gå på do uten at de skal være med å sitte på do omtrent. Ville dere leid av disse? 

Anonymkode: 6f039...2e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både toalett og bad er sikkert godt overvåket - bare for å forhindre vannskader, da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker helt legitimt å ville sjekke referanser. Ellers kan man jo sette opp hvem som helst. Snus er litt rart, men det legger de jo aldri merke til med mindre du slenger dem rundt, hadde nok bare sagt at jeg ikke snuser. Angående bilde kan jeg til en viss grad forstå at de vil se vedkommende, men igjen er det like enkelt for dem å luke ut de dem ikke liker på en eventuell visning, syns det er unødvendig med bilde helt i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er villig til å bo litt mindre sentralt, så vil du slippe alt dette tullet. 

For noen år siden betalte jeg 9000 for en 40 kvm leilighet i Vestre Aker. De spurte om ingen referanser eller ba meg å skrive om meg selv. Så lenge jeg kunne betale 3 måneders depositum, så var alt greit. 

Anonymkode: a7f1d...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at snus er nevnt. Enkelte snusere eier ikke gangsyn, og presterer å spytte ut snusklysene eller snusposene sine overalt. Inkludert på plassen foran frontdøra eller på hagegangen.

Bodde i en firemannsbolig før. Ene naboen over oss hadde en voksen datter som stadig fikk besøk av kjæresten sin. Han snuste. Og hva gjorde han som forberedelse til å straks skulle kysse kjæresten sin i døra når han gikk opp trappa opp dit? Han spyttet snusklysene sine ned til oss!  Han spyttet dem bare rett ut uten å tenke på hvor de landet. Det lå jo snusklyser overalt rett innenfor vår hageport og på vår hagegang opp mot ytterdøra! Jeg ble så lei av å drive og fjerne disse snusklysene at jeg marsjerte opp til naboen og ba han ta en snakk med dattera si og kjæresten hennes.

En utleier kan nok tenke seg at mange snusere holder på likedan og at hagen ville bli full av snusklyser etterhvert. Men er det ikke utearealer å ta hensyn til, kan jeg ikke skjønne hva en snuser kan gjøre for galt innendørs i en leilighet? Legge snusklyser på kjøkkenbenken gjør man jo ikke, eller...?

Referanser er naturlig å sjekke. Hva er det du ikke skjønner ved det? Hvis du har vært elendig til å betale husleien når du skal der du har bodd før, er jo en ny utleier selvfølgelig interessert i å vite det. Og få vite andre ting, som at du herpet leiligheten under en fest eller noe.

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ironically_me skrev:

Både toalett og bad er sikkert godt overvåket - bare for å forhindre vannskader, da...

Ja ikke sant. 

4 minutter siden, deedee_ skrev:

Synes det virker helt legitimt å ville sjekke referanser. Ellers kan man jo sette opp hvem som helst. Snus er litt rart, men det legger de jo aldri merke til med mindre du slenger dem rundt, hadde nok bare sagt at jeg ikke snuser. Angående bilde kan jeg til en viss grad forstå at de vil se vedkommende, men igjen er det like enkelt for dem å luke ut de dem ikke liker på en eventuell visning, syns det er unødvendig med bilde helt i første omgang.

Det er det jeg mener også. Jeg som leietaker vet jo ikke hvem som mottar bilde. Man vet jo ikke hvem man har med å gjøre så å sende å sende bilder og oppgi få sjekket referanser det syns jeg ikke. 

Man vil jo ikke «bo med utleier». For når man betaler så mye så vil ha en viss frihet. 

Anonymkode: 6f039...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Million skrev:

Jeg kan skjønne at snus er nevnt. Enkelte snusere eier ikke gangsyn, og presterer å spytte ut snusklysene eller snusposene sine overalt. Inkludert på plassen foran frontdøra eller på hagegangen.

Bodde i en firemannsbolig før. Ene naboen over oss hadde en voksen datter som stadig fikk besøk av kjæresten sin. Han snuste. Og hva gjorde han som forberedelse til å straks skulle kysse kjæresten sin i døra når han gikk opp trappa opp dit? Han spyttet snusklysene sine ned til oss!  Han spyttet dem bare rett ut uten å tenke på hvor de landet. Det lå jo snusklyser overalt rett innenfor vår hageport og på vår hagegang opp mot ytterdøra! Jeg ble så lei av å drive og fjerne disse snusklysene at jeg marsjerte opp til naboen og ba han ta en snakk med dattera si og kjæresten hennes.

En utleier kan nok tenke seg at mange snusere holder på likedan og at hagen ville bli full av snusklyser etterhvert.

Referanser er naturlig å sjekke. Hva er det du ikke skjønner ved det? Hvis du har vært elendig til å betale husleien når du skal der du har bodd før, er jo en ny utleier selvfølgelig interessert i å vite det. Og få vite andre ting, som at du herpet leiligheten under en fest eller noe.

Det har stått et sted at noen skal sjekke referanse, så tror ikke det er vanlig. Forstår at de skal sjekke referanser men å sjekke at det er en reell referans det forstår jeg ikke. Vedkommende virket jo aggressiv. Skjønner ikke, hvordan sjekker man det? Forstår ikke helt jeg nå. Må gjerne sjekke min referanse men.... Eh? Høres ut som en unnskyldning for å snoke hos folk. Greit at de skal vite om meg, men om referansene referanse? Og forklar: hvordan sjekker man det? Alle kan jo fake det, tror jeg. Du passer ikke til å leie ut. Det er tross alt en toveiskommunikasjon her altså. 

Anonymkode: 6f039...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI leid av dem. Nei takk!!! 

Anonymkode: 801e6...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ALDRI leid av dem. Nei takk!!! 

Anonymkode: 801e6...471

Samme her. Jeg står over altså. 

Anonymkode: 6f039...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har stått et sted at noen skal sjekke referanse, så tror ikke det er vanlig. Forstår at de skal sjekke referanser men å sjekke at det er en reell referans det forstår jeg ikke. Vedkommende virket jo aggressiv. Skjønner ikke, hvordan sjekker man det? Forstår ikke helt jeg nå. Må gjerne sjekke min referanse men.... Eh? Høres ut som en unnskyldning for å snoke hos folk. Greit at de skal vite om meg, men om referansene referanse? Og forklar: hvordan sjekker man det? Alle kan jo fake det, tror jeg. Du passer ikke til å leie ut. Det er tross alt en toveiskommunikasjon her altså. 

Anonymkode: 6f039...2e9

Selvfølgelig kan man fake det, men det i seg selv er vel ikke grunn nok til å droppe å få refereranser?

En utleier kan jo sjekke en referanse så mye man vil, men hvis den potensielle leietakeren bevisst har svindlet, så lar det seg jo alltids gjøre. Oppgi en skolekamerat som referanse og påstå at man har bodd der, og skolekameraten da skryter deg opp i skyene som leieboer når den nye utleieren ringer for å spørre.

Drevne utleiere har vel sine metoder for å sjekke opp ting også, og fange opp uregelmessigheter.

Hvis jeg skulle ut på leiemarkedet og hadde blitt bedt om referanser nå, så hadde jeg ikke hatt noen, fordi jeg har eid egen bolig i 20 år. Hvis man er ung, kan man jo bare si man har bodd hjemme til da og ikke har referanser også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

Selvfølgelig kan man fake det, men det i seg selv er vel ikke grunn nok til å droppe å få refereranser?

En utleier kan jo sjekke en referanse så mye man vil, men hvis den potensielle leietakeren bevisst har svindlet, så lar det seg jo alltids gjøre. Oppgi en skolekamerat som referanse og påstå at man har bodd der, og skolekameraten da skryter deg opp i skyene som leieboer når den nye utleieren ringer for å spørre.

Drevne utleiere har vel sine metoder for å sjekke opp ting også, og fange opp uregelmessigheter.

Hvis jeg skulle ut på leiemarkedet og hadde blitt bedt om referanser nå, så hadde jeg ikke hatt noen, fordi jeg har eid egen bolig i 20 år. Hvis man er ung, kan man jo bare si man har bodd hjemme til da og ikke har referanser også.

 

Ja. Det er det jeg mener folk kan gjøre. Kan ikke vedkommende søke opp folk i folkeregistrert og gamle telefonkatalogen og alt da.. og kanskje begynne med slektsforskning på utleier mens de først er i gang? 

Hvis noen er så redd for leiligheten sin ville jeg beholdt den selv altså. De må faktisk regne med at det blir slitasje hvis noen bor der i flere år og ikke røyker. 

Hvis noen har råd til depositum 3x15000 og en leie på det så sier det at man ikke er helt på trynet. 

Anonymkode: 6f039...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg står over altså. 

Anonymkode: 6f039...2e9

Ja! Om de hører at man mister noe på gulvet kan jeg tenke meg de stormer ned og vil se på om alt er bra med gulvet. 

Ikke lurt å leie av slike folk. 

Jeg har leid flere forskjellige steder og gjett om det er mye rart der ute! 

Anonymkode: 801e6...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Om de hører at man mister noe på gulvet kan jeg tenke meg de stormer ned og vil se på om alt er bra med gulvet. 

Ikke lurt å leie av slike folk. 

Jeg har leid flere forskjellige steder og gjett om det er mye rart der ute! 

Anonymkode: 801e6...471

Ja helt enig. Har truffet noen som mener at leien er på det og husleien er det. Håper du trives. Bo eller flytt når du vil. Det får holde. 

Anonymkode: 6f039...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har stått et sted at noen skal sjekke referanse, så tror ikke det er vanlig. Forstår at de skal sjekke referanser men å sjekke at det er en reell referans det forstår jeg ikke. Vedkommende virket jo aggressiv. Skjønner ikke, hvordan sjekker man det? Forstår ikke helt jeg nå. Må gjerne sjekke min referanse men.... Eh? Høres ut som en unnskyldning for å snoke hos folk. Greit at de skal vite om meg, men om referansene referanse? Og forklar: hvordan sjekker man det? Alle kan jo fake det, tror jeg. Du passer ikke til å leie ut. Det er tross alt en toveiskommunikasjon her altså. 

Anonymkode: 6f039...2e9

Hvorfor skulle man be om referanse for å ikke bruke den? At du syntes det er kjemperart at noen faktisk sjekker referansen viser bare at du mangler forståelse for hvordan ting fungerer. 

Syntes du det er rart i en ansettelsesprosess også? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det er så tullete. Referanser kan så enkelt være falske og de finner uansett ikke det ut om man velger noen ' gode'. Det med snusingen  kan vel umulig plage noen. Forsøpling er noe annet, det var jo det kjæresten til datteren til naboen (puh!)  til @Million drev med. Men hadde han ikke snuset så hadde han sikkert kastet søppel eller spyttet uansett. Det har med renslighet og oppførsel å gjøre, ikke snusingen. Alle jeg kjenner som snuser legger de brukte i toppen av boksen eller kaster i søpla.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt. Enkelte som skal leie ut leilighetene/husene sine (dette er i hovedstaden) krever litt vel mye. 

Ikke fest for mye - det forstår jeg

Ikke røyk - det forstår jeg.

Ikke ha husdyr (kan forstå det hvis styret ikke godtar det).

Får beskjed om å skrive om seg selv, og at referanser vil bli sjekket - forstår ikke at de skal det? Greit med referanse, men å sjekke referansen? Det skjønner jeg ikke. 

En skrev: ikke lov å snuse. Det kan da umulig sjenerte de det? Det med røyk forstår jeg. 

En annen ber folk sende med bilder av en selv. Det minner meg mer og mer om en kontaktannonse. Tror de fleste står over. 

Dette er om leiligheter som ikke er mer enn 40kvm. Og det skal de ha 15000kr for i måneden. Samtidig krever de alt jeg har skrevet over!! :hakeslepp:Jeg for min del vil ikke leie hos en sånn person. Det er jo helt sprøtt. Man kan like så godt flytte inn sammen med de som leier ut disse leilighetene da. :ler: :klaske: kan de ikke bare 

Virker som de skal ha kontroll over folk fra når de står opp til de legger seg. Jeg forstår at folk vil ta vare på leilighetene sine men hvis man betaler for å leie en leilighet så må man få kunne gå på do uten at de skal være med å sitte på do omtrent. Ville dere leid av disse? 

Anonymkode: 6f039...2e9

Synes ikke det var voldsomt og synes du overdriver. Det eneste negative var de høye prisene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.3.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt. Enkelte som skal leie ut leilighetene/husene sine (dette er i hovedstaden) krever litt vel mye. 

Ikke fest for mye - det forstår jeg

Ikke røyk - det forstår jeg.

Ikke ha husdyr (kan forstå det hvis styret ikke godtar det).

Får beskjed om å skrive om seg selv, og at referanser vil bli sjekket - forstår ikke at de skal det? Greit med referanse, men å sjekke referansen? Det skjønner jeg ikke. 

En skrev: ikke lov å snuse. Det kan da umulig sjenerte de det? Det med røyk forstår jeg. 

En annen ber folk sende med bilder av en selv. Det minner meg mer og mer om en kontaktannonse. Tror de fleste står over. 

Dette er om leiligheter som ikke er mer enn 40kvm. Og det skal de ha 15000kr for i måneden. Samtidig krever de alt jeg har skrevet over!! :hakeslepp:Jeg for min del vil ikke leie hos en sånn person. Det er jo helt sprøtt. Man kan like så godt flytte inn sammen med de som leier ut disse leilighetene da. :ler: :klaske: kan de ikke bare 

Virker som de skal ha kontroll over folk fra når de står opp til de legger seg. Jeg forstår at folk vil ta vare på leilighetene sine men hvis man betaler for å leie en leilighet så må man få kunne gå på do uten at de skal være med å sitte på do omtrent. Ville dere leid av disse? 

Anonymkode: 6f039...2e9

Det er normalt å sjekke referanser, det er jo hele poenget med å oppgi referanser. At snusing ikke skal være lov er helt på trynet. Så lenge man ikke kaster brukte snus i tak og på vegger, er dette fullstendig irrelevant. Her ville jeg bare sagt jeg ikke snuser, dersom jeg så gjorde det.

Jeg kan faktisk forstå at de ønsker bilder. Kanskje leier man ut en leilighet man selv bor i, også skal man bort et år f.eks., så vil du gjerne se ansiktet på potensielle leietakere. Skinnet kan bedra, og jeg vet det er dømmende, men om det var meg ville jeg ikke ha leid ut til noen som hadde et noe "tvilsomt" utseende.

Ellers har jeg sett kontaktannonser LANGT verre enn dette. F.eks. at alkohol ikke er tillatt, og at overnattingsgjester er forbudt(what!). Hvis personen som leier ut har ekstremt mange regler, ville jeg droppet det, for disse menneskene har mest sannsynlig et stort kontrollbehov og er mer tilbøyelige til å dukke opp i leiligheten uten forvarsel, hvilket ikke er lov.

Anonymkode: 2bb6a...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...