Gå til innhold

Barn som fortyrrer i timen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 1klassing som forstyrrer mye i timene på skolen omtrent daglig. Og får omtrent annenhver dag melding hjem om at han ikke har oppført seg og at vi må ta opp dette hjemme og finne en løsning.

Har tatt opp dette med 6åringen, og det virker som at han tar det til seg, men det fortsetter. Fra barnehagen så har han alltid vært rolig og grei, men dette endret seg drastisk når han begynte på skole. 

Hjemme hører han stortsett etter. 

Er det noen som har vært i samme situasjon og har noen råd å komme med? 

Føler meg ganske makteløs når det ikke hjelper med noe av det vi gjør hjemme. belønningsystem er prøvd. 

Anonymkode: 363dc...f87

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør skolen ingenting med dette?

Fint å se at det ikke har forandret seg så mye i de siste 20-25 årene.. Ironi flagg.

Anonymkode: cd9a7...55f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ppt vært inne her? Kan være noe han sliter med som viser seg med uro i klasserommet.. 

Anonymkode: 6d37b...2f3

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er undervisningen lagt opp da? Hvor mange er det i klassen? Det er faktisk ikke naturlig for en seksåring å skulle sitte stille på en stol i 45 min av gangen. Særlig vanskelig blir det hvis det er mange i klasserommet og temaet ikke fenger. Prøv å finne ut i hvilke situasjoner det skjer. Mange sliter i overgangene. Hvis det f.eks er stasjoner er det mange barn som ikke klarer å komme seg i gang/komme seg til rett stasjon uten hjelp.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ppt vært inne her? Kan være noe han sliter med som viser seg med uro i klasserommet.. 

Var ppt har vært inne en tur i slutten av barnehagetiden, da det virket som at han slet med  farger å noe annet, men konkluderte med at alt var bra, og avsluttet da. Kan jeg som forelder ta kontakt med ppt tjenesten? Eller må det henvises av lærer? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det konkret han gjør da? Jeg har en andreklassing som vandrer mye rundt i klasserommet, blir lett distrahert og er generelt urolig. I første klasse ventet læreren og så det an fordi det ikke var unormalt for alderen ennå. Nå vurderes det om han trenger å utredes.

Vi har ikke på noe tidspunkt opplevd at læreren har prøvd å gi oss ansvaret for hva som skjer på skolen. Læreren har spurt hvordan vi gjør ting hjemme, hva vi opplever at fungerer best osv, for å eventuelt få tips til hva han kan gjøre for å legge til rette på skolen.

Vi kan snakke med gutten til vi blir blå, men det hjelper ikke når det er glemt like fort, og vi kan jo ikke fjernstyre ham. Det er læreren som er der når det skjer.

Anonymkode: d9e76...cdd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta kontakt selv ja. Ville gjort det, fortell hvordan det er på skolen og hjemme. Hva han sliter med, så kan de gi dere tips og hjelp.. Evt blir det ikke bedre kan du via lege ta kontakt med bup. Mye hjelp å få der også 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ppt har vært inne en tur i slutten av barnehagetiden, da det virket som at han slet med  farger å noe annet, men konkluderte med at alt var bra, og avsluttet da. Kan jeg som forelder ta kontakt med ppt tjenesten? Eller må det henvises av lærer? 

Du kan ta direkte kontakt med PPT selv. Hilsen lærer. 

Anonymkode: c3331...1e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min seks-åring hadde adhd, og fikk en assistent i en andel timer på skolen. Utredet i barnehagen av BUP osv. Begynte med medisin som seksåring da han startet skolen. Medisinen hjalp noe.

De fikk ikke assistent dekket alle timene, så de (skole/lærere) valgte å ha assistent i de timene der gutten erfaringsmessig var mest urolig pga kjedelig fag eller time, eller det var noe han interesserte seg lite for. Assistenten kunne fange opp begynnende uro, ta seg av gutten og avlede, og evt ta han med seg ut av klasserommet og jobbe separat, så de ikke forstyrret hele klassen. De pleide som regel å ta med seg en elev til ut, og så jobbet de to elevene sammen på et annet sted enn klasserommet. Det fungerte som regel mye bedre enn i stor gruppe/klasse. Da roet han seg.

Gutten min var en gløgging som tok ting kjapt, så han hang aldri etter på skolen selv om det tilsynelatende så ut som han ikke fikk med seg noenting i timene pga uro. Men det gjorde han, alt sammen. 

Husker ikke hvor mange år vi hadde assistent for han, men det var hele barneskolen.

Som voksen har han vokst av seg adhd, og sluttet med medisin som 18 åring. 

Anonymkode: 5fa73...d02

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er en 6 åring! Helt normalt at de ikke klarer å sitte stille i 45 minutter. Synes det er merkelig at du går inn på et forum for å få råd, har du ikke kolleger du kan diskutere med?

Vi har et totalt feil system som krever at 6 åringer skal sitte stille mange timer på dagen. Er ikke rart mange får diagnoser på feil grunnlag.

Anonymkode: 6fbc9...45e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er en 6 åring! Helt normalt at de ikke klarer å sitte stille i 45 minutter. Synes det er merkelig at du går inn på et forum for å få råd, har du ikke kolleger du kan diskutere med?

Vi har et totalt feil system som krever at 6 åringer skal sitte stille mange timer på dagen. Er ikke rart mange får diagnoser på feil grunnlag.

Anonymkode: 6fbc9...45e

Det er en forelder som ber om råd, ikke lærer.

Anonymkode: e47ab...546

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker at det er helt normal oppførsel fra en 6 åring. Dessverre så hjelper ikke det stort om læreren ikke er flink til å legge opp undervisningen slik den burde være i 1.klasse. Læring gjennom lek. 

Det er leit at aktive barn blir definert som «problem-barn» eller at de må utredes fordi de ikke klarer å sitte rolig i timen. Noen 6åringer klarer det fint, veldig mange syns det er vanskelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ADHD medisin på 6 åring? what the fuck, man kan jo ikke en gang diagnose før man er 6 år..

Får en omsorgsvikt fra skole og dps ol. Huff, nei ser at ingenting ikke har forandret seg siden jeg var barn, overbeviser megat jeg tok riktig beslitning å ikke få barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min seks-åring hadde adhd, og fikk en assistent i en andel timer på skolen. Utredet i barnehagen av BUP osv. Begynte med medisin som seksåring da han startet skolen. Medisinen hjalp noe.

De fikk ikke assistent dekket alle timene, så de (skole/lærere) valgte å ha assistent i de timene der gutten erfaringsmessig var mest urolig pga kjedelig fag eller time, eller det var noe han interesserte seg lite for. Assistenten kunne fange opp begynnende uro, ta seg av gutten og avlede, og evt ta han med seg ut av klasserommet og jobbe separat, så de ikke forstyrret hele klassen. De pleide som regel å ta med seg en elev til ut, og så jobbet de to elevene sammen på et annet sted enn klasserommet. Det fungerte som regel mye bedre enn i stor gruppe/klasse. Da roet han seg.

Gutten min var en gløgging som tok ting kjapt, så han hang aldri etter på skolen selv om det tilsynelatende så ut som han ikke fikk med seg noenting i timene pga uro. Men det gjorde han, alt sammen. 

Husker ikke hvor mange år vi hadde assistent for han, men det var hele barneskolen.

Som voksen har han vokst av seg adhd, og sluttet med medisin som 18 åring. 

Og, nei man vokser ikke fra adh, det har man hele livet, men man lærer å levet med sykdomen/diagnosen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Majana skrev:

Jeg tenker at det er helt normal oppførsel fra en 6 åring. Dessverre så hjelper ikke det stort om læreren ikke er flink til å legge opp undervisningen slik den burde være i 1.klasse. Læring gjennom lek. 

Det er leit at aktive barn blir definert som «problem-barn» eller at de må utredes fordi de ikke klarer å sitte rolig i timen. Noen 6åringer klarer det fint, veldig mange syns det er vanskelig.

❤️

AnonymBruker
Skrevet

Som lærer syns jeg dette høres veldig merkelig ut. Hva gjør de med situasjonen på skolen? Hvordan er de andre elevene/vennene til din sønn? Kan du gå og observere en dag? 

Jeg ville etterspurt tiltaksplan dersom du er usikker på hva de gjør på skolen. Og så ville jeg bedt dem ordne ting som skjer der de skjer (hendelser fra skolen tas i skoletiden,hendelser fra SFO i SFO-tiden, ikke hjemme). Man skal selvsagt bli oppsmdatert på hva som skjer. Alvorlige hendelser bør varsles om samme dag, men når det er "uro" læreren klager på, og du får beskjed så ofte, ville det vært bedre med en ukestapport E. L. 

Anonymkode: 79542...17e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ADHD medisin på 6 åring? what the fuck, man kan jo ikke en gang  få diagnose eller begynne med utredelsen før man minst er 6 år..

Får en omsorgsvikt fra skole og dps ol. Huff, nei ser at ingenting ikke har forandret seg siden jeg var barn, overbeviser megat jeg tok riktig beslitning å ikke få barn.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som lærer syns jeg dette høres veldig merkelig ut. Hva gjør de med situasjonen på skolen? Hvordan er de andre elevene/vennene til din sønn? Kan du gå og observere en dag? 

Jeg ville etterspurt tiltaksplan dersom du er usikker på hva de gjør på skolen. Og så ville jeg bedt dem ordne ting som skjer der de skjer (hendelser fra skolen tas i skoletiden,hendelser fra SFO i SFO-tiden, ikke hjemme). Man skal selvsagt bli oppsmdatert på hva som skjer. Alvorlige hendelser bør varsles om samme dag, men når det er "uro" læreren klager på, og du får beskjed så ofte, ville det vært bedre med en ukestapport E. L. 

Anonymkode: 79542...17e

denne, krev det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og, nei man vokser ikke fra adh, det har man hele livet, men man lærer å levet med sykdomen/diagnosen.

Dette fikk vi beskjed om fra barnelegen hans. Det sto også i noen papirer vi fikk utdelt fra legen, at endel adhd-pasienter vokste det av i løpet av tenårene. Som regel i slutten av tenårene, stod det.

Dessuten, det er ingenting som tyder på at gutten har "lært seg å leve med" det. Han er helt avslappet og vanlig. Trenger ikke å "ta seg sammen" eller prøve og beherske seg. Han føler ingen uro lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette fikk vi beskjed om fra barnelegen hans. Det sto også i noen papirer vi fikk utdelt fra legen, at endel adhd-pasienter vokste det av i løpet av tenårene. Som regel i slutten av tenårene, stod det.

Dessuten, det er ingenting som tyder på at gutten har "lært seg å leve med" det. Han er helt avslappet og vanlig. Trenger ikke å "ta seg sammen" eller prøve og beherske seg. Han føler ingen uro lenger.

Da er din barnelege kunskapløs.

Nei, man vokser ikke fra adhd.

Man ikke diagnosert før man er 6 år, det er ingen lege (håper jeg) som vil gi adhd medisin til et så ungt barn uten å prøvd ut forskjellige metoder.

Får meg så høres ut som han ikke adhd, og jeg anbefale deg å saksøke denne ugduglige legen, jeg garanterer deg dere vinner.

Jeg vil også på minne at veldig mange barn på 80 og 90 tallet, og fortsatt blir feil diagnose, for det er den letteste i diagnanosen å sette minst jobb, og bare gi medisiner,

adhd er veldig like andre diagnoser som bl annet traumer som da som sagt har kommet frem idag at de på 80-90 talle hadde.

Bare å google det, denne infomasjonen du gir her er feilaktiv, missvisende og farlig.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...