Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Plannergirl skrev:

Men da lurer jeg på; hvem følger både SE og HD samtidig? Det kan umulig være mange. Jeg har fulgt mange gjennom årene, men har luket ut profiler som feks SE pga kroppspress, og heller valgt å følge HD, men nå måtte jeg altså avfølge henne også av samme årsak. Da må det være lov å diskutere kroppspress hos begge profiler.  

Kan det ikke være fornuftig å følge begge samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Plannergirl skrev:

Men da lurer jeg på; hvem følger både SE og HD samtidig? Det kan umulig være mange. Jeg har fulgt mange gjennom årene, men har luket ut profiler som feks SE pga kroppspress, og heller valgt å følge HD, men nå måtte jeg altså avfølge henne også av samme årsak. Da må det være lov å diskutere kroppspress hos begge profiler.  

Jeg følger ingen av dem fast, men ser dem likevel i SoMe med jevne mellomrom. De påvirker jo folk som ikke aktivt følger dem også.  OG SE er det jo umulig å ikke skulle forholde seg til, hun er jo overalt hele tiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
17 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg følger ingen av dem fast, men ser dem likevel i SoMe med jevne mellomrom. De påvirker jo folk som ikke aktivt følger dem også.  OG SE er det jo umulig å ikke skulle forholde seg til, hun er jo overalt hele tiden.

Jeg er enig i at man ikke slipper unna SE, men HD er en ganske liten influencer i forhold. Og jeg tror få går aktivt inn for å følge begge da målgruppene er ganske forskjellige. Poenget mitt er at HD kan også påvirke negativt slik som SE selv om hun ikke har idealkroppen. For hun kommuniserer et enormt kroppsfokus med mange av bildene sine (visuelt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Plannergirl skrev:

Jeg er enig i at man ikke slipper unna SE, men HD er en ganske liten influencer i forhold. Og jeg tror få går aktivt inn for å følge begge da målgruppene er ganske forskjellige. Poenget mitt er at HD kan også påvirke negativt slik som SE selv om hun ikke har idealkroppen. For hun kommuniserer et enormt kroppsfokus med mange av bildene sine (visuelt). 

Jeg synes det forrige innlegget til @pøbelsara gir et veldig godt og nyansert innspill mht det siste du skriver om her.

Ja, det burde være unødvendig med så mye fokus på kropp som form i samfunnet generelt og i SoMe spesielt, og det virker paradoksalt å ville bekjempe dette med mer kropp og objektiverende posering.

Men samtidig bidrar en influencer som Drage til kroppsmangfoldet i offentligheten, og det tror jeg er viktig og verdifullt, ikke minst for unge kvinner. Vi ser jo ikke andre kropper i svømmehallen engang lenger, fordi den oppvoksende generasjon er livredde for å dusje foran andre med klærne av (men ikke for å sende nakenbilder på Snap!). Det er i ferd med å utvikle seg et helt forvrengt og sykt syn på hvordan kropper kan og skal se ut, og det er utrolig modig å gå mot strømmen med et fast og åpent blikk rett i kamera slik Drage gjør.

I denne artikkelen fra Norsk psykologforening som alle sikkert er drittleie av nå fordi jeg har lenket til den så mange ganger https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-livsutfordringer/hva-er-kroppspress sies blant annet at kvinner iflg forskning kjennere sterkere på kroppspresset enn menn, fordi

Sitat

kroppsidealet for kvinner ligger lengre unna en gjennomsnittlig kvinnekropp, enn hva som er tilfellet for menn. Dette fører til at kvinner opplever en større diskrepans og dermed er mer misnøyde med sitt utseende sammenlignet med menn. Denne misnøyen med egen kropp er nå så vanlig at det blir kalt "normativ misnøye". Det er uvanlig å finne en kvinne som er fornøyd med eget utseende.

Dette siste synes jeg er så trist og unødvendig.

På denne bakgrunnen mener jeg Drages kroppsframstilling kan leses som statements som hevder retten for alle kvinner med alle kropper til å innta de arenaer som i dag er forbeholdt kropper som oppfyller nærmest uoppnåelig trange og smale idealer. Kanskje trenger vi slike statements - men kanskje trenger vi enda mer å glemme kroppen som objekt fullstendig mens vi konsentrerer oss om livene våre i verden.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
4 minutter siden, Aricia skrev:

Jeg synes det forrige innlegget til @pøbelsara gir et veldig godt og nyansert innspill mht det siste du skriver om her.

Ja, det burde være unødvendig med så mye fokus på kropp som form i samfunnet generelt og i SoMe spesielt, og det virker paradoksalt å ville bekjempe dette med mer kropp og objektiverende posering.

Men samtidig bidrar en influencer som Drage til kroppsmangfoldet i offentligheten, og det tror jeg er viktig og verdifullt, ikke minst for unge kvinner. Vi ser jo ikke andre kropper i svømmehallen engang lenger, fordi den oppvoksende generasjon er livredde for å dusje foran andre med klærne av (men ikke for å sende nakenbilder på Snap!). Det er i ferd med å utvikle seg et helt forvrengt og sykt syn på hvordan kropper kan og skal se ut, og det er utrolig modig å gå mot strømmen med et fast og åpent blikk rett i kamera slik Drage gjør.

I denne artikkelen fra Norsk psykologforening som alle sikkert er drittleie av nå fordi jeg har lenket til den så mange ganger https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-livsutfordringer/hva-er-kroppspress sies blant annet at kvinner iflg forskning kjennere sterkere på kroppspresset enn menn, fordi

Dette siste synes jeg er så trist og unødvendig.

På denne bakgrunnen mener jeg Drages kroppsframstilling kan leses som statements som hevder retten for alle kvinner med alle kropper til å innta de arenaer som i dag er forbeholdt kropper som oppfyller nærmest uoppnåelig trange og smale idealer. Kanskje trenger vi slike statements - men kanskje trenger vi enda mer å glemme kroppen som objekt fullstendig mens vi konsentrerer oss om livene våre i verden.

Jeg er mest enig i det du skriver til slutt her. Diskusjonen om mangfold er vanskelig, men jeg mener at en «statement» som HD viser trenger vi ikke og der er det helt greit å være uenig. Det er litt vanskelig å sette fingeren på, men ofte er de innleggene til HD som jeg reagerer på ut av kontekst og unaturlige, derfor klarer jeg ikke se mangfoldbudskapet i disse postene, jeg ser enda en seksualisert kropp. Og ja, jeg synes de seksualiserte postene er de som får meg til å føle meg verst uavhengig av str, arr osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Plannergirl skrev:

Jeg er mest enig i det du skriver til slutt her. Diskusjonen om mangfold er vanskelig, men jeg mener at en «statement» som HD viser trenger vi ikke og der er det helt greit å være uenig. Det er litt vanskelig å sette fingeren på, men ofte er de innleggene til HD som jeg reagerer på ut av kontekst og unaturlige, derfor klarer jeg ikke se mangfoldbudskapet i disse postene, jeg ser enda en seksualisert kropp. Og ja, jeg synes de seksualiserte postene er de som får meg til å føle meg verst uavhengig av str, arr osv. 

Jeg ser absolutt de poengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Plannergirl skrev:

Men da lurer jeg på; hvem følger både SE og HD samtidig? Det kan umulig være mange. Jeg har fulgt mange gjennom årene, men har luket ut profiler som feks SE pga kroppspress, og heller valgt å følge HD, men nå måtte jeg altså avfølge henne også av samme årsak. Da må det være lov å diskutere kroppspress hos begge profiler.  

Jeg fulgte begge, unfollowed SE først og nå sist Drage fordi jeg føler hun følger SE sine fotspor når det gjelder kroppseksponering, fremstilt romantisert/seksuelt mer en "hverdagskroppen" (som eksempelvis Camilla L gjør). Jeg er ikke i målgruppen for seksuell kvinnelig fremstilling av kropp. Jeg er for avslappet forhold til kropp der det er naturlig (stranda osv), men ihht hvordan bildene faktisk fremstilles (og oppstilles) er det personlig ikke hva jeg ser hos noen av de to partene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
18 minutter siden, Sahara_ skrev:

Jeg fulgte begge, unfollowed SE først og nå sist Drage fordi jeg føler hun følger SE sine fotspor når det gjelder kroppseksponering, fremstilt romantisert/seksuelt mer en "hverdagskroppen" (som eksempelvis Camilla L gjør). Jeg er ikke i målgruppen for seksuell kvinnelig fremstilling av kropp. Jeg er for avslappet forhold til kropp der det er naturlig (stranda osv), men ihht hvordan bildene faktisk fremstilles (og oppstilles) er det personlig ikke hva jeg ser hos noen av de to partene. 

Ja, dette er mye av grunnen til at jeg heller ikke følger noen av de fast lengre. For mye fokus på seksualisering av kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinge og sitert slettet innhold fra annen tråd, samt svar til dette. 

Sol, admin.

Endret av Sol Rampelyset
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatbox

..så var det på tide å kle av seg litt igjen da..for å bekjempe kroppspresset/fokuset...Man blir faktisk tatt mer seriøst når man sier * hør meg *  kontra  *se på meg nå *.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beatbox skrev:

..så var det på tide å kle av seg litt igjen da..for å bekjempe kroppspresset/fokuset...Man blir faktisk tatt mer seriøst når man sier * hør meg *  kontra  *se på meg nå *.....

Hun har tatt helt av. Lurer nesten på om hun må overbevise seg selv om hun er god nok? 🤷🏻‍♀️ usikker på seg selv er hun uten tvil!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med bildene hun legger ut for tiden. Ref. Siste instagrambilde. Ansiktet ble plutselig så mye smalere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl

Nå kommer litt av poenget mitt frem. Isteden for å ta tilbakemeldingen om at slikt fokus skaper negativt kroppspress for noen av hennes lesere (på samme måte som andre influencere som viser hud) så legger hun ut et nytt bilde fordi vi må tåle å se mer hud på større kropper. Slik som hun ramser opp komplekser (selv om hun ikke har de lengre) under dette bildet gjorde at jeg nesten følte meg ille igjen, fordi jeg måtte da IGJEN tenke på disse kompleksene. Jeg er glad jeg ikke er like påvirkelig nå som for noen år siden for da kunne jeg tenkt på dette lenge. Synes dette var unødvendig av HD, og jeg synes også det var ansvarsfraskrivende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvskrytet er bare helt overkill om dagen. Fordi man sier det mange nok ganger, så betyr det ikke at det er sant. Snarere tvert i mot

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det blir for krampeaktig!

Jeg har fulgt Helene i mange år nå og syns hun har tapt seg veldig som "influencer". Det virker som om kropp og utseendet er det eneste som opptar henne. Jeg følger mange andre kroppspositivister som har så mye bra å komme med, og sett opp mot de kommer hun til kort om dagen. Bare hud, pupper, rumpe, hår, sminke og negler. Og alltid så stivt poserende, oppstillerte utseendebilder. Jeg orker ikke sånn rosa-blogger stil, jeg vil ha innhold! Jeg vil følge folk som får meg til å tenke og føle, og som gir noe ekte. Det hun driver med nå er så uinteressant og utdatert, i hvertfall for meg vel og merke..

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke så veldig modig når det gjelder å vise kropp. Det at hun alltid må ha noe over undertøyet for å skjule litt av kroppen sin tyder på at hun IKKE er konfortabel i egen kropp. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, tutsi123 skrev:

Hun er ikke så veldig modig når det gjelder å vise kropp. Det at hun alltid må ha noe over undertøyet for å skjule litt av kroppen sin tyder på at hun IKKE er konfortabel i egen kropp. 

Ikke sant. Hun skjuler det hun ikke er fornøyd med, men påstår hun liker det🤪

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun føler seg smashing etter vektnedgang og har enda mer behov for å vise seg fram nå. Det er sikkert ekstra tilfredsstillende å vise seg fram som tynnest mulig, som et svar på spekulasjoner om vektoppgang/ mislykket operasjon. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...