Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Albbas said:

*snip*

HD driver en ganske personlig konto, og det er åpenbart at hun ikke har noe mål om å fremstå som profesjonell. 

Når kontoen er 99% reklame (enten skjult reklame eller merka reklame), så vil jeg tørre å påstå at hun prøver å fremstår som profesjonell i form av bedrift som selger varer. Hvis hun vil prøve å rette opp det utrolig negative inntrykket hun har opparbeida seg siste året, så burde hun droppe denne type poster.. alt jeg fikk ut av det var en hevngjerrig HD.. var det dette hun ville? Hvis hun først skal få frem mobberen, dropp iallefall kommentaren.. for den ga uttrykk for hevn, ikke at hun ville vise hvor frekke folk er.

Som mye annet så ligger alt i hvordan hun legger ut ting. Jeg mener hun bommet kraftig idag. Som sagt, jeg har ingenting imot å få frem i lyset hvordan folk oppfører seg. Men det finnes bedre måter å gjøre det på

Endret av Lileep
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Albbas skrev (36 minutter siden):

Men ved å sladde blir ikke vedkommende stilt til ansvar for sine uttalelser. Da kan man like gjerne la være å dele, for sånne hetsere gir da vel f i at teksten deles. De vet jo at de farer med dritt! 

Men hva er det som tilsier at en DM sendt til et menneske du ikke kjenner, er privat og ikke noe mottaker har rett til å dele? Hvorfor tar vi det for gitt at sendere av slike meldinger har rett på å bli beskyttet mot seg selv? Mulig jeg er kynisk, men jeg mener folk som slenger dritt må stilles til ansvar og dette er den mest effektive måten å gjøre det på. 

HD driver en ganske personlig konto, og det er åpenbart at hun ikke har noe mål om å fremstå som profesjonell. 

Vedkommende blir ikke stilt til ansvar uansett, i verste fall blir det offentlig gapestokk, og å være årsaken til et slikt resultat bør man holde seg for god for enten man er privatperson eller bedrift. Man kan selvfølgelig politianmelde for hets, men vi vet alle at det ikke fører til noe. Det betyr allikevel ikke at det er vår oppgave å utføre offentlig «straff».

Side note: Når det skrives som DM er jeg usikker på om lovverket tillater offentlig uthenging. Mulig det er en gråsone, men jeg ville ikke tatt den sjansen.

HD driver en bedrift, og ønsker jo å fremstå profesjonell så det er det jeg tar utgangspunkt i når jeg formulerer meg slik jeg gjør. Hadde hun sladdet navnet kunne hun tatt opp dette som et samfunnsproblem, det hadde fremstått bedre og skaffet henne den samme sympatien. 

Igjen vil jeg påpeke at jeg synes meldingen var stygg, og skjønner ikke helt hva avsender prøvde å oppnå. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser nå at å identifisere enkeltperson ved f.eks. navn kan ligge under «brudd på personopplysningsloven». 

• Liker 5
Skrevet

En annen sak er jo at ved å henge ut en person sånn så får ikke personen mulighet til å forsvare seg, utdype eller noe som helst for hen har neppe den følgerskaren HD har. 

• Liker 5
Skrevet
Lill :) skrev (1 time siden):

Hvis denne meldingen er reell så skjønner jeg godt at hun legger den ut. Det var en frekk og unødvendig kommentar. Når det er sagt så er hun jaggu ikke  sann selv. Her driver hun å selger inn følelser rundt kropp andre kan relatere seg til (leirbål og gjenkjennelsesfaktoren) i et umerket (!) treningsinnlegg fra Bara. Hvor frekk kan man bli? I tillegg så mener jo dette hypo...treningen at man kan bli kvitt «magen» gjennom denne treningen. Så når kommer den reklame snutten?? 

Forskjell på mage og mage. Når hypofolk snakker om at magen kan forsvinne så mener de sikkert at magemuskler og bindevev skal trekke seg sammen. En del kvinner sliter med svak kjerne, svake og delte magemuskler, enkelte kan fortsatt se gravide ut på grunn av at det buler ut. Og anekdotisk så er det visst noen som opplever å få mindre utstående mage og bedre kjernefunksjon av hypopressiv trening.

Men evt. fettvev og løs hud går selvfølgelig ikke bort av å trene hypo, nei ;) Det vil være misvisende å si.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes det blir for dumt å sette denne personen bak hetsen i offerposisjon. Stakkars menneske som ikke får hetse hvem de vil i ro og mak og full anonymitet? Da får de sørge å lage en falsk profil og ikke legge ansvaret for at de som hetses skal ta seg bryet med å sladde og beskytte dem. Driver man med hets så får man bruke de sekundene det tar å tenke igjennom mulige konsekvenser før man velger å handle.

Endret av lama13
Skrivefeil
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
lama13 skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det blir for dumt å sette denne personen bak hetsen i offerposisjon. Stakkars menneske som ikke får hetse hvem de vil i ro og mak og full anonymitet? Da får de sørge å lage en falsk profil og ikke legge ansvaret for at de som hetses skal ta seg bryet med å sladde og beskytte dem. Driver man med hets så får man bruke de sekundene det tar å tenke igjennom mulige konsekvenser før man velger å handle.

Det er ingen som prøver å gi hetseren fritt frem. Det som man reagerer på er vel forskjellen i mulighet til å forsvare seg. Helene Drage er en bedriftskonto og den profosjenelle part (hun oppfører seg kanskje ikke så proft, men hun skal være den profesjonelle part hvert fall… siden hun tjener penger og fremstår som en bedrift) SKAL IKKE henge ut privatpersoner, SELV OM de er slemme. 

Tenk deg hvis Telia, Kremmerhuset, Cubus etc hadde hengt ut en privatperson på sine kanaler? 

Det er maktforholdet man diskuterer, og om misbruk fra Helenes side er greit eller ikke. Alle er enige om at kommentaren i innboksen hennes er fæl. Uenigheten ligger i Helenes måte å reagere på. Det er to forskjellige ting. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes denne saken har med hvordan ting formidles. Her skal hun ta hevn. Hva med heller å 100% anonymisere det og bruke muligheten for å sette lys på netthets på en rolig og informativ måte? Det hadde vært en god mulighet for HD å skaffe seg flere likes ved å skape omtanke, ikke irritasjon fordi hun gjør før hun tenker og alltid skal være et offer i alle situasjoner. Ikke grei oppførsel av den som sendte DMen, men dette er noe som (dessverre) kommer med jobben. 

• Liker 9
Gjest CecilieX
Skrevet
Sugar&Spice skrev (32 minutter siden):

Det er ingen som prøver å gi hetseren fritt frem. Det som man reagerer på er vel forskjellen i mulighet til å forsvare seg. Helene Drage er en bedriftskonto og den profosjenelle part (hun oppfører seg kanskje ikke så proft, men hun skal være den profesjonelle part hvert fall… siden hun tjener penger og fremstår som en bedrift) SKAL IKKE henge ut privatpersoner, SELV OM de er slemme. 

Tenk deg hvis Telia, Kremmerhuset, Cubus etc hadde hengt ut en privatperson på sine kanaler? 

Det er maktforholdet man diskuterer, og om misbruk fra Helenes side er greit eller ikke. Alle er enige om at kommentaren i innboksen hennes er fæl. Uenigheten ligger i Helenes måte å reagere på. Det er to forskjellige ting. 

Telia, Kremmerhuset og Cubus får ikke slemme kommentarer på kropp. Kommentaren gikk ikke på hennes bedriftsførsel, den gikk på henne som person. Det blir en helt urimelig sammenlikning. 
Å forvente at hun skal opptre profesjonelt, hva betyr det? Skulle hun takke for tilbakemeldingen? Beklage? Gi rabattkode? 
Den type oppførsel på nett slutter bare dersom det får konsekvenser. 

Skrevet
4 minutter siden, CecilieX said:

Telia, Kremmerhuset og Cubus får ikke slemme kommentarer på kropp. Kommentaren gikk ikke på hennes bedriftsførsel, den gikk på henne som person. Det blir en helt urimelig sammenlikning. 
Å forvente at hun skal opptre profesjonelt, hva betyr det? Skulle hun takke for tilbakemeldingen? Beklage? Gi rabattkode? 

Telia, kremmerhuset og Cubus frontes heller ikke av en person som tjener på å selge på samme måte. Dessuten så vet du vel ingenting om hva disse bedriftene får av tilbakemeldinger? Flere ganger er det reklamebilder av personer med en vare på feks Facebook og insta.. hva vet du om hva som blir sendt på DM til bedriftssiden? Du vet sannsynligvis ingenting, nettopp fordi ingen av disse bedriftene henger ut personen på denne måten! De oppfører seg profesjonelt , noe HD også burde gjort i denne saken. Hun gir inntrykk av  å være hevngjerrig.. hun kunne heller benytter anledningen til å sette fokus på nettmobbing på en mer proff måte! 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Gjest Kattedama
Skrevet
CecilieX skrev (36 minutter siden):

Det er vel stengt tatt HD som bruker «sin person» som fyll på IG? Både når det gjelder ernæring, trening og løsninger for enkelte plager. 

Skrevet
CecilieX skrev (49 minutter siden):

Man bør uansett være forsiktig med å identifisere folk fra bedriftskonto. Det slår lett tilbake på HD selv, og juridisk er jeg usikker på om dette er lovlig. Slik oppførsel på nett slutter ikke så enkelt. Som andre også nevner så faller offentlig uthengning også på fremstilling. Man oppnår sjelden en fremstilling av profesjonalitet ved en slik handling, men ved å sladde navn kan man sette netthets på agendaen i stede. Dette hadde vært et perfekt utgangspunkt for en debatt om kroppspositivisme f.eks. Her hadde hun muligheter til å starte debatt og engasjement på en måte som hadde gagnet henne bedre. 

• Liker 6
Skrevet
*blueberry* skrev (37 minutter siden):

Man bør uansett være forsiktig med å identifisere folk fra bedriftskonto. Det slår lett tilbake på HD selv, og juridisk er jeg usikker på om dette er lovlig. Slik oppførsel på nett slutter ikke så enkelt. Som andre også nevner så faller offentlig uthengning også på fremstilling. Man oppnår sjelden en fremstilling av profesjonalitet ved en slik handling, men ved å sladde navn kan man sette netthets på agendaen i stede. Dette hadde vært et perfekt utgangspunkt for en debatt om kroppspositivisme f.eks. Her hadde hun muligheter til å starte debatt og engasjement på en måte som hadde gagnet henne bedre. 

Hvordan mener du man skal bekjempe den type adferd på nett om ikke man tar et aktivt valg som kan fungere avskrekkende? Siden du skriver at slik oppførsel ikke slutter så enkelt. Hvordan skal privatpersoner bak bedriftene redusere mengden netthets de får i form av DM på en effektiv måte slik at de som utøver den faktisk tenker seg om før de gjør det? Eller er hets en del av det man skal tåle fordi man er influencer? Så lenge det tas opp på et generelt plan er jeg redd at mange likevel vil fortsette med det fordi de vet det ikke får konsekvenser for dem som enkeltpersoner. Og er det virkelig offeret for netthets som skal bære ansvar for å lære hetserne å være snille med hverandre? 

Iblant glipper det selv for de mest profesjonelle blant oss og man ender opp med å gjøre noe i hetens øyeblikk som man senere angrer på. Det viste hun forsåvidt ved at hun raskt fjernet det fulle navnet på hetseren, deretter hele innlegget. Jeg syns hun skal ha ros for at hun lytter til tilbakemeldinger selv om det åpenbart føltes surt. Det er mer enn man kan si om mange andre i bransjen som holder fast ved sitt på ren trass.

• Liker 3
Gjest Finlay
Skrevet

Jeg forstår HD godt.

Har sett flere influensere gjøre det samme, Pilotfrue, V&W, IR for å nevne noen. Dette er nok dessverre en bivirkning av jobben, men ærlig talt - hvorfor skal man finne seg i slikt, og så beskytte avsender?

Kanskje ikke 100% profesjonelt, men det får gå.

Gjest Fett nok
Skrevet

Her er en radikal idé

Hvis du IKKE ønsker å bli outet som en person som skriver ekle meldinger til folk om kroppene deres

så kan du La være å gjøre det '

Det er så jævla klassisk at offer for ubehagelig oppmerksomhet det seg være ekle kroppskommentarer, mobbing, trakassering og så videre skal forvente å beskytte overgriperne sine fordi det vil være pinlig for dem om verden så dem for det de var, eventuelt beskytte familien deres eller liknende. Spar meg.

Hvis du ikke vil at verden skal vite at du er en mobber, så kan du når som helst slutte med det.

Skrevet

Innom butikken til mammaen sin - ikke merket reklame. Hun har jo faktisk ett samarbeid med de. Noen som har link til rapportering?

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Fizzypo skrev (2 timer siden):

Hvordan mener du man skal bekjempe den type adferd på nett om ikke man tar et aktivt valg som kan fungere avskrekkende? Siden du skriver at slik oppførsel ikke slutter så enkelt. Hvordan skal privatpersoner bak bedriftene redusere mengden netthets de får i form av DM på en effektiv måte slik at de som utøver den faktisk tenker seg om før de gjør det? Eller er hets en del av det man skal tåle fordi man er influencer? Så lenge det tas opp på et generelt plan er jeg redd at mange likevel vil fortsette med det fordi de vet det ikke får konsekvenser for dem som enkeltpersoner. Og er det virkelig offeret for netthets som skal bære ansvar for å lære hetserne å være snille med hverandre? 

Iblant glipper det selv for de mest profesjonelle blant oss og man ender opp med å gjøre noe i hetens øyeblikk som man senere angrer på. Det viste hun forsåvidt ved at hun raskt fjernet det fulle navnet på hetseren, deretter hele innlegget. Jeg syns hun skal ha ros for at hun lytter til tilbakemeldinger selv om det åpenbart føltes surt. Det er mer enn man kan si om mange andre i bransjen som holder fast ved sitt på ren trass.

Flott at hun fjernet navnet altså, jeg mener ikke å kritisere HD spesifikt. Jeg synes kommentaren var stygg, men slike folk bryr seg sjelden om konsekvenser. De er de samme menneskene som hetser folk i åpent kommentarfelt under fullt navn uten å bry seg om konsekvenser.

Jeg sier ikke at man må tåle alt som influencer, men jeg tror heller ikke at uthenging har noe for seg annet enn evt å slå tilbake på den som deler det. Siden dette ikke var en offentlig kommentar kan HDs publisering av identitet slå tilbake på henne. Det er derfor jeg fremhever det, for det er jo kjipt om HD får konsekvenser i tillegg til hets.

I en ideell verden ville slik hets hatt konsekvenser i form av anmeldelser, men slike ressurser har vi dessverre ikke i dette landet. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.

Sol, admin.

Gjest Vridde Masker
Skrevet

På hvilke områder synes dere HD inspirerer? Hva gjør at dere følger kontoen hennes?

Skrevet
Vridde Masker skrev (14 minutter siden):

På hvilke områder synes dere HD inspirerer? Hva gjør at dere følger kontoen hennes?

Jeg begynte å følge henne for treningsinspirasjon. Hun filmet økter tidligere, hadde alternativer for nybegynnere og det synes jeg var fint. Nå håper jeg det blir mer av det, for de siste årene har dette dabbet av. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...