Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
Lill :) skrev (45 minutter siden):

I tillegg jobber vel hun i turnus og  da er det vel to voksne hjemme på dagtid? Eller det er vel faktisk ikke kommunisert på hennes "private reklame kanal",  for det passer vel ikke helt med "tidsklemme" narrative.

Vi snakker om hennes subjektive opplevelse, og den er det jo ingen andre enn henne som har fasit på, dermed heller ikke noe grunnlag for å snakke om noe «narrativ». Det å gå fra permisjon til jobb oppleves jo av de fleste som en omveltning. Det er jo forskjell på å ikke ha barn og det å ha barn. Jeg skjønner ikke hvorfor du mistenker at dette er et narrativ, når dette jo er noe de fleste* kvinner føler på etter å begynt å jobbe igjen. 

* Tilføyelse. Fant tall fra 2007 som viste at 47% av kvinner som har barn føler på tidsklemma. Hvorfor skulle ikke HD være en av dem?

Endret av CecilieX
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jamfør story nå. Finnes det en barnehage i 2022 som ikke er hva hun kaller «sukkerredusert»? 

• Liker 4
Skrevet
net0ty skrev (3 minutter siden):

Jamfør story nå. Finnes det en barnehage i 2022 som ikke er hva hun kaller «sukkerredusert»? 

Det er i hvert fall ingen ledere i barnehage som høyt og tydelig erklærer på tlf at barna får masse sukkerholdige matvarer. 

• Liker 16
Gjest CecilieX
Skrevet
Lill :) skrev (49 minutter siden):

Poenget mitt er et å klage på "tidsklemme" etter 2 dager på jobb med en mann i permisjon og ingen andre forpliktelser, det er bare nok et innslag i en konstruert virkelighet. Slik andre konstruer et "glossy magasin" hvor livet er bare regnbuer og enhjørninger (man skjønner jo at det definitivt ikke stemmer heller). Hva du  eller andre mener er legitim kritikk er åpenbart ikke viktig i denne sammenhengen. Narrative hos HD går åpenbart ikke opp, helseutfordringer eller ikke.

Det er stor forskjell på troverdigheten i det glansede magasinet der alt er prefekt og den mer gjenkjennelige virkeligheten som HD viser frem. Ref statistikk i mitt forrige innlegg. 

Effekten på følgerne som presenteres glanset magasin versus gjenkjennelig virkelighet er også svært ulik. Derav forskjellen mellom kritikkverdig og ikke kritikkverdig. 

Gjest Finlay
Skrevet
CecilieX skrev (11 minutter siden):

* Tilføyelse. Fant tall fra 2007 som viste at 47% av kvinner som har barn føler på tidsklemma. Hvorfor skulle ikke HD være en av dem?

Man kommer ikke automatisk i tidsklemma fordi man har fått et barn. Det er når hverdagen starter det, og helt der er man ikke når den ene er hjemme.

Ellers et godt tips om føler at tidsklemma klemmer - ikke kast bort timer på tik tok og Rampelys😄

Gjest Kattedama
Skrevet
CecilieX skrev (11 minutter siden):

Vi snakker om hennes subjektive opplevelse, og den er det jo ingen andre enn henne som har fasit på, dermed heller ikke noe grunnlag for å snakke om noe «narrativ». Det å gå fra permisjon til jobb oppleves jo av de fleste som en omveltning. Det er jo forskjell på å ikke ha barn og det å ha barn. Jeg skjønner ikke hvorfor du mistenker at dette er et narrativ, når dette jo er noe de fleste* kvinner føler på etter å begynt å jobbe igjen. 

Jeg kan google jeg også. Poenget som går deg forbi er at man kan ikke oppleve en defensjon av tidsklemme etter 48 timer, under de forholdene hun hadde da. Fasiten er definisjonen per se. Så kan man mene hva man vil utenom denne og kalle det  akkurat hva man vil, men "tidsklemme" er det virkelig ikke. 

Skrevet
CecilieX skrev (2 minutter siden):

Det er stor forskjell på troverdigheten i det glansede magasinet der alt er prefekt og den mer gjenkjennelige virkeligheten som HD viser frem. Ref statistikk i mitt forrige innlegg. 

Effekten på følgerne som presenteres glanset magasin versus gjenkjennelig virkelighet er også svært ulik. Derav forskjellen mellom kritikkverdig og ikke kritikkverdig. 

Jepp. Leste flere IG-innlegg nå og HD fremstår da både ekte og gjenkjennelig. Jeg har problemer i et par uker etter ferie og annen hverdag selv, da kjennes tidsklemma helt ualminnelig stram. Det går seg til. Å begynne å jobbe etter permisjon synes jeg da virkelig HD beskriver uten fiksfakserier og uten å nedsnakke noen som helst eller sette seg selv på sin høye hest. 👍 

• Liker 6
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
CecilieX skrev (41 minutter siden):

Påstanden er like feil som at ektefellen til HD ikke er en offentlig person. 

Endret av Lill :)
Gjest Kattedama
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Jepp. Leste flere IG-innlegg nå og HD fremstår da både ekte og gjenkjennelig. Jeg har problemer i et par uker etter ferie og annen hverdag selv, da kjennes tidsklemma helt ualminnelig stram. Det går seg til. Å begynne å jobbe etter permisjon synes jeg da virkelig HD beskriver uten fiksfakserier og uten å nedsnakke noen som helst eller sette seg selv på sin høye hest. 👍 

Ingen mener at HD har satt seg på sine høye hest. Fint at du kjenner deg igjen det, da treffer hun noen som kan relatere seg til dette narrative som selges inn. Det er jo viktig med tanke på at flere faktisk forstår hva de blir utsatt for av både skjult reklame, og at man opplever manglende kredibilitet på flere områder hos denne bedriften. Slik andre influensere får kritikk for, hvis det ringer noen bjeller?

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Sol, admin.

• Liker 1
Skrevet
Lill :) skrev (Akkurat nå):

Ingen mener at HD har satt seg på sine høye hest. Fint at du kjenner deg igjen det, da treffer hun noen som kan relatere seg til dette narrative som selges inn. Det er jo viktig med tanke på at flere faktisk forstår hva de blir utsatt for av både skjult reklame, og at man opplever manglende kredibilitet på flere områder hos denne bedriften. Slik andre influensere får kritikk for, hvis det ringer noen bjeller?

Du mener at jeg ikke kan skrive hva jeg mener uten at det er et svar på noe andre har kritisert? Den var ny. Jeg ga min vurdering av de siste innleggene, men det ble tydeligvis for vanskelig å forstå. 

• Liker 9
Gjest Kattedama
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Du mener at jeg ikke kan skrive hva jeg mener uten at det er et svar på noe andre har kritisert? Den var ny. Jeg ga min vurdering av de siste innleggene, men det ble tydeligvis for vanskelig å forstå. 

Det vel totalt irrelevant? Er ikke det metakritikk?

Skrevet
Lill :) skrev (1 minutt siden):

Det vel totalt irrelevant? Er ikke det metakritikk?

Å vurdere HDs siste innlegg? 🤣

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Kattedama
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Kollontaj skrev (15 minutter siden):

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Å vurdere HDs siste innlegg? 🤣

Aha, du mener HD sine innlegg. Hvorfor i all verden skal hun sette seg på sin høye hest eller nedsnakke noen? Og hvem eller hva skulle det eventuelt vært? 

Gjest CecilieX
Skrevet
Lill :) skrev (31 minutter siden):

Det er noe av det dummeste jeg har lest, etter at ektefellen til HD ikke er en offentlig person. 

Solid argumentasjon👍

Det er jo åpenbart at de færreste kan kjenne seg igjen i det glansede magasinet og den perfeksjonen som vises der, mens HD sin beskrivelse av livet med barn er gjenkjennelig for mange ref statistikken. 

Skrevet
28 minutter siden, Sol Rampelyset said:

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Sol, admin.

Hvordan var innlegget mitt avsporing ? HD fronter et keto kosthold og selger kostholdsplaner. 
Det var mine tanker rundt det hun selv viser på some 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Kattedama
Skrevet
CecilieX skrev (6 minutter siden):

Solid argumentasjon👍

Det er jo åpenbart at de færreste kan kjenne seg igjen i det glansede magasinet og den perfeksjonen som vises der, mens HD sin beskrivelse av livet med barn er gjenkjennelig for mange ref statistikken. 

Er det det? Hvorfor i all verden kritiserer man da noen som er åpen om at det som presenteres på deres kanaler er nettopp dette? Som også åpenbart stemmer overens med det narrative som presenteres? Det er helt åpenbart at HD bruker tidsklemme for å nå ut til flere følgere, fordi hun nå er mammainfluenser. Men det faktum at hun gjør dette, hopper man glatt over. Det store spørsmålet er hvorfor det er greit at man bruker mindreårig og statusen som mor,  for å flere følgere og få inn flere annonsekroner. Og hvorfor fokus er på at man ikke skal skrive kallenavn på intetanende mindreårig som brukes som fyll på mors IG bedriftskonto, knyttet opp mot "tidsklemme" og "sukkerfri mat" eller fyll inn annet som passer inn dette. 

Skrevet (endret)
Lill :) skrev (36 minutter siden):

Aha, du mener HD sine innlegg. Hvorfor i all verden skal hun sette seg på sin høye hest eller nedsnakke noen? Og hvem eller hva skulle det eventuelt vært? 

Hørt om målgruppe? Leserne hennes? Andre HD ønsker å nå med innleggene? Å fremstå «som dem», altså at leseren kjenner seg igjen og samtidig virker autentisk, er tross alt viktig hvis man skal tjene på SoMe-virksomhet. Influencere kan oftest inndeles i to store grupper; de som alltid forskjønner og kan og vet alt i motsetning til de som viser mer ekte liv, med sine skavanker og ofte sin tilkortkommenhet. Selvsagt ikke alltid slik, men hvis du setter CBE.nos innhold hovedsakelig i den første gruppa og Funkygine i den andre, vil HD for meg være nærmere Funkygine. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
Gjest Kattedama
Skrevet
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Hørt om målgruppe? Leserne hennes? Andre HD ønsker å nå med innleggene? Å fremstå «som dem», altså at leseren kjenner seg igjen og samtidig virker autentisk, er tross alt viktig hvis man skal tjene på SoMe-virksomhet. Influencere kan oftest inndeles i to store grupper; de som alltid forskjønner og kan og vet alt i motsetning til de som viser mer ekte liv, med sine skavanker og ofte sin tilkortkommenhet. Selvsagt ikke alltid slik, men hvis du setter CBE.nos innhold hovedsakelig i den første gruppa og Funkygine i den andre, vil HD for meg være nærmere Funkygine. 

Funkygine er et varemerke som er basert på kvalitet, kunnskap og har en helhetlig tråd gjennom hele bedriften. Jeg kjenner ikke så godt til hvor lenge HD har hatt en plattform hvor det er skavanker, og "problemer"  som er " varemerket" hvis man kan kalle det det.  Jeg har bare fått med meg den HD som var inspirerende i forhold til trening og klær. Det at hennes følgere kjenner seg igjen i hennes problemer, gjør at man bør utøve ekstra refleksjon og ta gode etiske valg. Det er faktisk ganske alvorlig problematikk hun skaper en bedrift rundt, fra mental helse til spiseproblematikk. Med dette følger det faktisk med et stor ansvar for 1) Tenke etisk rundt hva man legger ut av egne historier 2) Henvise til helsepersonell der det trengs 3) Tenke seg nøye om man bør blande inn reklame for egne varer til folk med denne type problematikk? 4) Er det faktisk en god vurdering å blande inn mindreårig i dette  som er hennes varemerke? 5) Faktisk inneha kunnskap om det man selger, herunder kosthold og trening.

Hvis man klarer å skille bedriftsmodellen og innhold fra personen som er daglig leder, så er bedriften langt unna kvaliteten og kunnskapen som Funky innehar. Hvordan personen bak bedriften egentlig er, vet ikke jeg. Men ut fra jobbvalget er det åpenbart at daglig leder er en dame med bein i nesa. I tillegg er det faktisk imponerende å ha 100 prosent jobb i tillegg til en influenser bedrift og klare å produsere innlegg og dra inn annonser kroner jevnt over. 

Gjest CecilieX
Skrevet
Lill :) skrev (40 minutter siden):

Er det det? Hvorfor i all verden kritiserer man da noen som er åpen om at det som presenteres på deres kanaler er nettopp dette? Som også åpenbart stemmer overens med det narrative som presenteres? Det er helt åpenbart at HD bruker tidsklemme for å nå ut til flere følgere, fordi hun nå er mammainfluenser. Men det faktum at hun gjør dette, hopper man glatt over. Det store spørsmålet er hvorfor det er greit at man bruker mindreårig og statusen som mor,  for å flere følgere og få inn flere annonsekroner. Og hvorfor fokus er på at man ikke skal skrive kallenavn på intetanende mindreårig som brukes som fyll på mors IG bedriftskonto, knyttet opp mot "tidsklemme" og "sukkerfri mat" eller fyll inn annet som passer inn dette. 

Jeg er opptatt sv at man ikke skal omgå regelen om omtale av mindreårige ved å bruke kallenavn, det er jo en selvfølge hvis man skal ha troverdighet i å være opptatt av å beskytte mindreårige. 

Jeg kjenner ingen perfekte mennesker, og det mennesket finnes heller ikke. I CBE sitt tilfelle kan vi feks snakke om posering og redigering som et eksempel på at det lages et narrativ som ikke stemmer med virkeligheten. Dette er dokumentert. Et narrativ som påfører følgerne skader fordi de presenteres et ideal som ikke finnes. 

I HD sitt tilfelle, når vi snakker om tidsklemma, så er der en helt vanlig gjenkjennelig opplevelse som dermed meget vel kan stemme. Det finnes ikke grunnlag eller dokumentasjon som beviser at dette er et kynisk narrativ som ikke har rot i virkeligheten. Det fremstår som sannsynlig fordi statistikk viser at 47% av kvinner med barn opplever det slik. Uavhengig av dette så er dette hennes subjektive opplevelse og ikke noe noen kan bestemme at hun ikke kan oppleve. Ikke kan du dokumentere det heller og du har dermed ikke noe grunnlag for å påstå at dette er et kynisk narrativ. 

Forøvrig slo det meg at det er pussig at det insisteres på at HD sin ektefelle er en offentlig person, gitt din påstand tidligere så er han vel en bedrift. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...