Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Gjest Finlay
Skrevet
Lileep skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ikke påstå noen ting her, men jeg har veldig vanskelig for å tro at dette er tilfelle i en bhg.. 

Ja, jeg er enig!😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lileep skrev (4 minutter siden):

Håper den barnehagen er unik! Heldigvis har ikke mine barn opplevd dette. Ja, det har vært en is på dager som det gjøres litt utav, feks sommerfest. Og en sjokoladebit på karneval. Men ikke som 1åring.. det begynte når barna var eldre! Men hva er egentlig galt med en is på en sommerdag? Ellers en liten godteriting på karneval når barnet er 3-4 år? Ødelegger det barnet på noen måte? Jeg skjønner jo om foreldrene viderefører den isen til å bli hver ukedag og godteri i helgene.. men de aller fleste foreldre har et sunt forhold til sukker og kosthold og har et normalt variert kosthold. Og da er sukker inkludert i riktig mengde! 

Jeg har inntrykk av denne voldsomme reaksjonen på sukker som belønning og kos er så til de grader overdrevet! Jeg kan telle på en hånd hvor mange dager ila et barnehageår det er kos i form av sukkerholdige ting! Mulig vi har vært heldig med vår bhg, men jeg nekter å tro at beskrivelsen over her er standaren idag! 

I barnehagen til mine barn er det heller ikke sånn og jeg bor i en kommune hvor de ligger bak på mange ting 😅 Hvis det skal feires er det hjemmelaget smoothie. De hadde pepperkaker en eller to ganger før jul, men 2-3 ganger i måneden hørtes heftig ut! 😲

• Liker 3
Skrevet (endret)
Enganhøg skrev (30 minutter siden):

Hei, selvfølgelig godtar jeg ikke det. Har tatt det opp med ledelsen, og de var enig i at de nok hadde sklidd litt ut. De andre foreldrene brydde seg ikke om at dette ble servert 2-3 ganger i mnd. 

Når det kommer til  der jeg jobber så er det veldig vanskelig å få alle med på laget, for de kommer alltid med unnskyldning "litt kos skader ingenting".. Så er virkelig ikke lett, derfor viktig at temaet blir belyst så flere får opp øynene. 

Samme holdning fikk jeg da jeg tok opp samme tema (mat og dessert) på min gamle SFO jobb, men de orket ikke gjøre noe. Det var en for stor kamp å gi barna sunn mat og man måtte jo kose seg med dessert. Ikke alle kan bytte jobb pga prinsipper heller dessverre.

Jeg tror absolutt på dere som sier dere har barn i gode barnehager som serverer lite sukker, men det er nok litt 50/50 om du treffer en slik en. Det er tydelig erfaringer fra begge sider så debatten er nok viktig, men det handler jo litt om hvem som fører den. HD burde kanskje ventet litt til barnet var gammelt nok til at hun hadde erfaring med det hun snakker om, enten fra den ene eller den andre siden.

Endret av *blueberry*
  • Hjerte 1
Gjest Kattedama
Skrevet

Så noen barnehager bryter retningslinjene til Helsedirektoratet? Ifølge Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen, bør mat og drikke med mye tilsatt sukker unngås. I retningslinjene heter det at «De fleste markeringer og feiringer bør gjennomføres uten servering av søt og fet mat og søt drikke». 

Skrevet (endret)

Jeg har hatt barna mine i fire ulike barnehager, to av dem var sukkerfrie og to hadde ikke uttalt det men allikevel var det veldig begrenset med sukker og vi ble oppfordret til å heller sende med frukt, en liten saftis eller bake rundstykker istedetfor kake til bursdagen i barnehagen. Barnehager har jo minimalt matbudsjett så tviler sterkt på at de bruker alle pengene på boller, is og kake....

Endret av Summeer
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Finnwife skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva det er hun ikke får tid til?? Såvidt meg bekjent har hun ikke noe verv eller annet ansvar utenom jobb? Trening kan man skvise inn nesten hvor som helst - selv om hun velger et treningssenter mer enn en mil fra der hun bor, og med svært begrensede åpningstider.. det er jo mannen som gjør 99% av jobben hjemme, så dét slipper hun jo billig unna.. 

Enig ! 
Og var jo ikke lenge siden hun hadde kjøpt notatbok for å planlegge…Den historien har gjentatt seg lenge. Viktig med fine planleggingsbøker, for som hun selv sier; «jeg elsker å planlegge». Lurer EGENTLIG på hva hun planlegger? Ikke rart dagene hennes føles som et kaos når det ikke er struktur på noen ting! Og kostholdet som er «så bra for meg» - det er jo ikke det, hun greier ikke følge opp! Syns det er så trist at hun ikke klarer komme seg «opp på hesten igjen» og være den inspirasjonen hun en gang var med klær og enkel trening. Planlegging bør hun vel kanskje begynne med, og ikke minst; den bør i starten være gjennomførbar slik at hun opplever mestring! Hun er inne i en ond sirkel, og trenger nok aller helst profesjonell hjelp til å komme seg ut av den. Hun har en tendens til å legge listen for høyt, senk den litt - og forsøk å få til noe. Som når det feks kommer til mat; planlegg måltidene i grove trekk, sett tlf på ringing, gjør en innsats selv, for jobben kan ikke gjøres av noen andre. Må være utrolig tungt for HD å ha en slik tilværelse. 

Endret av irevin
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo hun som klistrer følelser og belønning til sukker for barn. Det er jo bare å si nei når det tilbys og ikke spise sånt selv i nærheten av barnet. Ikke lag kjepphester og fanesaker og reels om at "jeg skal aldri og alle andre dytter sukker på babyen hele tiden" da er du dømt til å svelge kamelene dine mothårs!

• Liker 14
Skrevet
Lill :) skrev (19 timer siden):

Kilder på at det "introduseres tidlig i barnehage"?

Hvor mener du man skal finne kilde på det? Kontakte hver bhg? Jeg har jobbet i flere, har masse kjentfolk som jobber i bhg og det serveres godteposer både til påske, jul og karneval. I tillegg til is/kake om foreldre bil ha med det til bursdag 

Skrevet
Sally-Go-Round skrev (7 timer siden):

Jeg støtter på meg på den og kan legge til at i termingruppa på Facebook som jeg er medlem av (for oss med barn født på samme tid), der skal så og si alle lage sukkerfri kake til ett-åringen fordi det er så mye bevissthet rundt dette med små barn og sukker. 

Det er nok store forskjeller blant foreldre og bhg altså

Skrevet
*blueberry* skrev (2 timer siden):

Samme holdning fikk jeg da jeg tok opp samme tema (mat og dessert) på min gamle SFO jobb, men de orket ikke gjøre noe. Det var en for stor kamp å gi barna sunn mat og man måtte jo kose seg med dessert. Ikke alle kan bytte jobb pga prinsipper heller dessverre.

Jeg tror absolutt på dere som sier dere har barn i gode barnehager som serverer lite sukker, men det er nok litt 50/50 om du treffer en slik en. Det er tydelig erfaringer fra begge sider så debatten er nok viktig, men det handler jo litt om hvem som fører den. HD burde kanskje ventet litt til barnet var gammelt nok til at hun hadde erfaring med det hun snakker om, enten fra den ene eller den andre siden.

Helt enig i at hun burde ventet med det for kan jo hende det ikke blir sånn det, samtidig er det en viktig debatt synes jeg .

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, Lill :) said:

Så noen barnehager bryter retningslinjene til Helsedirektoratet? Ifølge Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen, bør mat og drikke med mye tilsatt sukker unngås. I retningslinjene heter det at «De fleste markeringer og feiringer bør gjennomføres uten servering av søt og fet mat og søt drikke». 

Jeg kan love deg at det finnes en haug av offentlige institusjoner som bryter en haug av offentlige retningslinjer, hver dag. 😅 Det er bare retningslinjer, ingen forpliktelse. Dette er jo ganske uskyldige brudd (sånn blant havet av brudd du kan oppleve i møtet med offentlige institusjoner). 

Vår barnehage serverer for eksempel barna is minst en gang i måneden (i forbindelse med bursdag og andre spesielle anledninger). Før pandemien var de flinkere med sunne alternativer, men mange gode tiltak ble kastet ut når strenge smittevernstiltak ble innført. Så forsvant tiltakene samtidig som sykefraværet skjøt i været. Da er det enklere å gi ungene en ispinne... 

Skrevet

Jeg regner med at intensjonen bak at hun ikke vil gi noe sukker er fordi hun selv har en spiseforstyrrelse og naturlig nok ønsker hun å forebygge at datteren får det samme. Dessverre så tror jeg at det store fokuset på å ikke spise sukker er mer skadelig i lengden enn å faktisk ha et normalt og avslappet forhold til det.

Jeg mener at strenge regler rundt visse typer mat er det som gir et livslangt dårlig forhold til det. 
De aller fleste av oss har vokst opp med lørdagsgodt, is på sommeren, popcorn på kino, boller i bursdag osv uten at vi har noe avhengighetsforhold til det i voksen alder. 

• Liker 20
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
Orly skrev (34 minutter siden):

Hvor mener du man skal finne kilde på det? Kontakte hver bhg? Jeg har jobbet i flere, har masse kjentfolk som jobber i bhg og det serveres godteposer både til påske, jul og karneval. I tillegg til is/kake om foreldre bil ha med det til bursdag 

Du skriver som at normalen er at barnehager introduserer sukker tidlig. Det er ikke riktig. Man trenger ikke å konstruere virkeligheter bare for å støtte opp under denne spesifikke influenseren. 

Endret av Lill :)
Skrevet
Lill :) skrev (2 minutter siden):

Du skriver som at alle barnehager introduserer sukker tidlig. Det er ikke riktig. Man trenger ikke å konstruere virkeligheter bare for å støtte opp under denne spesifikke influenseren. 

Nei det står ingen plass at alle bhg gjør det, du trenger ikke konstruere opp noe kun for å ta meg på noe. Mange barnehager introduserer sukker tidlig!

• Liker 2
Skrevet
Twinkle~ skrev (4 minutter siden):

Dessverre så tror jeg at det store fokuset på å ikke spise sukker er mer skadelig i lengden enn å faktisk ha et normalt og avslappet forhold til det.

Garantert. Utseendefokuserte, «vekt-kontrollerende» mødre er det verste som fins i så henseende…

• Liker 10
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
Orly skrev (5 minutter siden):

Nei det står ingen plass at alle bhg gjør det, du trenger ikke konstruere opp noe kun for å ta meg på noe. Mange barnehager introduserer sukker tidlig!

Og mange barnehager gjør det ikke. De følger rådene til helsedirektoratet og forhåpentligvis er det normalen.

Gjest Kattedama
Skrevet
cerruti skrev (Akkurat nå):

Garantert. Utseendefokuserte, «vekt-kontrollerende» mødre er det verste som fins i så henseende…

Og når dette fokuset er en del av inntaksgrunnlaget også så blir det enda verre. 

Skrevet
Lill :) skrev (2 minutter siden):

Og mange barnehager gjør det ikke. De følger rådene til helsedirektoratet.

Jeg tror at intensjonen til Helene er god. 

Men det blir allikevel helt feil å skulle ha strenge regler for et barn fordi man selv sliter med overvekt/overspising😭

Jeg sier ikke at 1 åringen bør få lørdagsgodt, men ser ikke problemet med å la barnet få «usunne» ting i moderate mengder til passende anledninger i oppveksten. Det blir bare så krampeaktig at mAt Er IkKe KoS!!!!!111

Det kan være lurt sette seg ned å reflektere litt over hvilke konsekvenser det kan gi å ha så fullstendig tunnelsyn/tenke så sort-hvitt når det kommer til kosthold, generelt. Det kan være det ikke er det beste i lengden, for hverken store eller små.
Men det er sikkert vanskelig å skulle se saken fra andre synsvinkler når hun har kjørt seg sånn fast på at keto er fantastisk og sukker er det verste man kan oppdrive.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
Twinkle~ skrev (10 minutter siden):

Jeg tror at intensjonen til Helene er god. 

Men det blir allikevel helt feil å skulle ha strenge regler for et barn fordi man selv sliter med overvekt/overspising😭

Jeg sier ikke at 1 åringen bør få lørdagsgodt, men ser ikke problemet med å la barnet få «usunne» ting i moderate mengder til passende anledninger i oppveksten. Det blir bare så krampeaktig at mAt Er IkKe KoS!!!!!111

Det kan være lurt sette seg ned å reflektere litt over hvilke konsekvenser det kan gi å ha så fullstendig tunnelsyn/tenke så sort-hvitt når det kommer til kosthold, generelt. Det kan være det ikke er det beste i lengden, for hverken store eller små.
Men det er sikkert vanskelig å skulle se saken fra andre synsvinkler når hun har kjørt seg sånn fast på at keto er fantastisk og sukker er det verste man kan oppdrive.

Uten at jeg er ekspert på spiseforstyrrelser  så er det vel når man har restriksjoner, at man ofte overfører dette videre til neste generasjon? Tenker at det er en hårfin balanse når hun faktisk selger disse løsningene til folk som er villig til å betale for dette. Synd at hun ikke ser at det kun henne som kan snu denne skuta. Hun må selv ta grep for å inspirere igjen og få opp engasjement og positiv feedback. Å bruke mindreårig til å engasjere og vis frem  sine "kampsaker"  tror ikke jeg er veien å gå. Hun var  inspirerende person når hun trente og var en god inspirator på det området. Opplevde henne som en mer positiv person den gangen også.

Skrevet

Hun bruker så mye tiiiid på dette sukker-opplegget. Det er da bare å si nei HD! Slutt å lag et problem ut av noe som ikke er et problem, bare fordi du har et STORT problem med sukker og overvekt. 

• Liker 22
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...