Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Ja det gjelder vel alle former for avhengighet trodde jeg? Rus, anoreksia, alkohol osv. 

Tanken bak det  i tillegg er at å finansiere forebyggende tiltak er betraktelig billigere enn om man kommer til punktet hvor reparasjoner må til isteden. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, kahaki skrev:

Uten sammenligning forøvrig. Slutt å tilegne meg meninger. Rapportert som brukerdebatt.

du ble ikke tilegnet en mening - det var bare en demonstrasjon av kvaliteten på argumentet ditt.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Aricia skrev:

La oss innføre det samme for hjerteinfarkt og lungekreft forårsaket av røyking sier nå jeg.

:ironi: 

Enig! Overvektige kan bare skjerpe seg, det er jo bare å ikke spise. Jeg har ikke spist på flere år, det bør faktisk alle klare. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye billigere for samfunnet å betale for slankekirurgi som ett tiltak for å forebygge sykdommer som er forårsaket av overvekt. Behandling, utstyr, medisiner og oppfølging av diabetes er grisedyrt, behandling og oppfølging av hjerte/kar-sykdommer er heller ikke billig. Tør ikke tenke på hva en dobbel bypass-operasjon koster, men det er dyrt. Bare ei natt på sykehus koster flere tusen kroner. 

En slankeoperasjon i privat regi koster ca 100 000kr, så det er ikke utenkelig at det er noe lignende i offentlig regi. 100 000kr er ingenting sammenlignet med kostnader for hva ubehandlet overvekt vil komme til å koste samfunnet. Så fra et samfunnsmessig perspektiv så synes jeg det er bra at sterkt overvektige mennesker som fyller kriteriene for å få innvilget operasjon får dekket slankekirurgi.

Det er jo ikke sånn at hvem som helst får det innvilget, det er en del kriterier som må fylles i forkant, både fysiske og psykiske krav. Det er et forkurs alle må innom, som også innebærer psykolog, og det stilles krav til å gå ned ett visst antall kilo før operasjonen (for å minske fettlever) og dermed minske risiko for komplikasjoner under og etter inngrepet. Hvis man røyker og/eller snuser så må man også slutte med det 3 uker før inngrepet. Så det stilles ganske strenge krav, noe som er bra. 

Og; det burde også vært gratis røykeslutt-hjelp. Både produkter for å få hjelp til å slutte, men også oppfølging av helsepersonell burde vært gratis for å slutte å røyke. Særlig medikamentet champix som har dokumentert effekt men som er reseptbelagt og dessverre ett veldig kostbart medikament (100 tabletter 1600kr) burde gått under blå resept-ordningen. Hadde alle røykere/snusere fått dette gratis så hadde antall nikotinavhengige sluttet med nikotin og dermed spart både seg selv og samfunnet for utrolig mye penger. 

Så å kritisere folk for å få slankekirurgi på statens regning er bare helt teit og lite gjennomtenkt. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, kahaki skrev:

Uten sammenligning forøvrig. Slutt å tilegne meg meninger. Rapportert som brukerdebatt.

Hvorfor er det brukerdebatt? Du sier jo ordrett:

16 timer siden, kahaki skrev:

Dette er også en grunn til at jeg ikke syntes noe om at man deler ut disse operasjonene på statens regning. Hadde man måtte betalt selv ville man kanskje følt et litt større «press» til å lykkes. Sånn er det jo med mye her i livet.

Hvorfor stoppe her? Hva med å la folk betale for lårhalsoperasjonenen selv når de har gått på glatta uten brodder? Eller for akuttbehandling når de har vært utsatt for blind vold fordi de gikk på offentlig sted på et tidspunkt de burde skjønt at dette kunne skje? 

Jeg blir helt kvalm av denne tråden. Fatshamingen er så utrolig utbredt. Hvis man er så himla opptatt av overvektige og livsvalg, burde man sette seg inn i forskningen på overvekt - slik at man faktisk hadde litt kunnskap om emnet. Overvekt handler ikke om at folk ikke gidder å ta riktige valg. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
2 timer siden, pøbelsara skrev:

Hvorfor er det brukerdebatt? Du sier jo ordrett:

Hvorfor stoppe her? Hva med å la folk betale for lårhalsoperasjonenen selv når de har gått på glatta uten brodder? Eller for akuttbehandling når de har vært utsatt for blind vold fordi de gikk på offentlig sted på et tidspunkt de burde skjønt at dette kunne skje? 

Jeg blir helt kvalm av denne tråden. Fatshamingen er så utrolig utbredt. Hvis man er så himla opptatt av overvektige og livsvalg, burde man sette seg inn i forskningen på overvekt - slik at man faktisk hadde litt kunnskap om emnet. Overvekt handler ikke om at folk ikke gidder å ta riktige valg. 

👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overvekt handler definitivt om at folk ikke gidder å ta riktige valg, jo. Det er dog ikke trådens tema.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelinaKyle
1 time siden, Skureguri skrev:

Overvekt handler definitivt om at folk ikke gidder å ta riktige valg, jo. Det er dog ikke trådens tema.

Hvis du oppriktig tror det handler om å ikke ‘gidde’ ta riktige valg, er du hinsides kunnskapsløs om temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skureguri skrev:

Foreslår du leser deg opp litt jeg

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skureguri skrev:

Du meldte deg inn på KG for å kunne fatshame? 🙄 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2020 den 17.02, kahaki skrev:

Dette er også en grunn til at jeg ikke syntes noe om at man deler ut disse operasjonene på statens regning. Hadde man måtte betalt selv ville man kanskje følt et litt større «press» til å lykkes. Sånn er det jo med mye her i livet.

Jeg har betalt en slik operasjon selv, måtte ta opp lån for å få det til. Pengene jeg har brukt gir meg overhodet ikke noe motivasjon eller "press" for å lykkes. 

Forøvrig en merkelig måte å omtale det på også: "deler ut disse operasjonene".

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SelinaKyle skrev:

Hvis du oppriktig tror det handler om å ikke ‘gidde’ ta riktige valg, er du hinsides kunnskapsløs om temaet. 

Antallet overvektige har økt dramatisk de siste årene. For mange, ikke alle, handler det om å ta bedre og sunnere valg.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
Akkurat nå, FotbaIlflua skrev:

Antallet overvektige har økt dramatisk de siste årene. For mange, ikke alle, handler det om å ta bedre og sunnere valg.

Nei, det er en delvis sannhet. Mange faktorer og dimensjoner som utgjør overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Vel, det har vel antall psykisk syke også?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skureguri skrev:

Så flaut å være så skråsikker når man ikke har peil overhodet.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Birdo skrev:

Vel, det har vel antall psykisk syke også?

Defintivt. Dessverre er 7 av 10 nordmenn overfektige. https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273 Jeg håper og tror ikke at 70% av norges befolkning har så store psykiske problemer at det medfører overvekt. Det er stillesittende jobber, mindre hverdagsaktivitet, enkel tilgang på "feil" type mat osv som er hovedårsaken. Det betyr ikke at ALL overvekt kan forklares med dette, noen har alvorlige spiseforstyrrelser, psykiske problemer og andre sliter gjerne med sykdom/medisinering som medfører overvekt. Men ikke 70%.

For å presisere: dette er overhodet ikke ment som fatshaming. Det er dessverre bekymringsverdig mange som fraskriver seg ansvaret for egen overvekt og skylder på alt annet en sin egen viljestyrke. Unnskyldningene kan bli en hvilepute. Det ER vanskelig å holde seg unna alt som er godt, trene og gjøre de tingene som trengs for å leve et sunt liv som normalvektig. Kanskje spesielt når man har kommet så langt at aktivitet er veldig tungt og man omtrent allerede har gitt opp. Fedmekirurgi er en god løsning for noen, men om problemet sitter mellom ørene så hjelper det dessverre ikke med kirurgi da problemene til overvekten fremdeles er tilstede. Da er det andre virkemidler som må til. 

Endret av FotbaIlflua
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, lillesnøfnugg skrev:

Nei, det er en delvis sannhet. Mange faktorer og dimensjoner som utgjør overvekt.

Delvis sannhet? Er det delvis sant at nordmenn blir tyngre og tyngre?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
13 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Delvis sannhet? Er det delvis sant at nordmenn blir tyngre og tyngre?

Det aner jeg ingenting om, men at overvekt handler om å ta bedre valg er en sannhet med modifikasjoner.  Mange årsaker til overvekt, også sykdom, miljøpåvirkning osv. Det handler vel også om at mennesker nå er både høyere og tyngre enn sine forfedre?

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Det aner jeg ingenting om, men at overvekt handler om å ta bedre valg er en sannhet med modifikasjoner.  Mange årsaker til overvekt, også sykdom, miljøpåvirkning osv. Det handler vel også om at mennesker nå er både høyere og tyngre enn sine forfedre?

Vi blir absolutt tyngre en våre forfedre. Men det er signifikante endringer i vekt de siste 20 årene, ikke de siste hundre eller tusen. Hva er endret de siste 20 årene?

Vi har mer penger/får mer usunn mat og junkfood for pengene nå en før

Folk sitter mer stille en før

Maskiner har gjort hverdagen enklere og mindre fysisk

Bruker mer bil og beina mindre

Digitalisering, internett og sosiale medier har medført stor grad av inaktivitet da man har noe å gjøre selv om man bare sitter i ro. (Dette tror jeg også påvirker mtp psykiske problemer både pga press og fordi man ikke samhandler med andre på samme måte. Man kjeder seg aldri lenger heller, det er ikke bra)

TV har nå programmer døgnet rundt. Før var det få programmer og kun deler av dagen

Det er mer sosialt akseptabelt å kose seg hver dag. For 20+ år siden fikk man brus i bursdager og til jul, en sjelden gang i helgene. Nå drikker mange sukkerholdig drikke daglig. 

Årsakene er mange og sammensatte, men det er helt klart at det har skjedd store endringer i samfunnet som helhet de siste årene som påvirker vekten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lurer på om noen kan oppdatere meg litt ang HD, ikke fulgt henne på en stund nå så henger litt bakpå kan man vel si! Fikk henne opp på snap i går, ble litt overrasket for jeg trodde hun skulle ta en slankeoperasjon🤔 Har hun nylig gjort det eller ombestemte hun seg? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...