Lileep Skrevet 11. januar 2022 #10481 Del Skrevet 11. januar 2022 4 minutter siden, Birdo said: Ærlig talt, snakk om å vri det om til det verste.. Hun sitter i sofaen og åpner en eske, også tar hun et par produkter ut av esken - er det mye jobb?🥲 Jeg har vært skikkelig dårlig den siste uken(ikke korona da, men), og ikke orket å delta i husarbeid og slike ting. Jeg har fortsatt klart å underholde barnet mitt i sofaen, spilt spill osv. Men sitter du å søker sympati på nett, lar mannen med skulderskade ta alt i huset? Er mer det går på, at det er så slitsomt for henne, mens mannen må stå på med sin skade. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 11. januar 2022 #10482 Del Skrevet 11. januar 2022 Lileep skrev (1 time siden): Det er ikke så lett å bare holde seg til en dag i uka når man har slitt med kosthold og søthunger i så mange år! Blir for dumt å påstå at det bare er så enkelt 🙈 Ja, forstår det, men det er alltid så mange unnskyldninger😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobleplasten Skrevet 11. januar 2022 #10483 Del Skrevet 11. januar 2022 *blueberry* skrev (1 time siden): Det er lite info om hvor man kan få hjelp med overspisingslidelse og hvor man kan få tak i spesialiserte psykologer, men jeg har lært i denne tråden at ROS er et bra sted. Jeg håper HD kommer seg dit en dag. Det er, for å si det litt brutalt, ekstremt lite hjelp å få for overspisingslidelser mm. i helsevesenet. Du må privat og det koster en aldri så liten formue. Det er en naturlig konsekvens av at alle andre psykiske lidelser er tragisk underfinansiert i helsevesenet. ROS er jo en pasientorganisasjon og har jo begrenset kapasitet til å HJELPE folk ut over sånn "hjelp til selvhjelp" og absolutt ingen vidunderkur. Synd, men sant. Hadde overspisingslidelser hatt et OK behandlingstilbud, ville ikke overvektsproblematikken i Norge vært så ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 11. januar 2022 #10484 Del Skrevet 11. januar 2022 Lileep skrev (33 minutter siden): Men sitter du å søker sympati på nett, lar mannen med skulderskade ta alt i huset? Er mer det går på, at det er så slitsomt for henne, mens mannen må stå på med sin skade. Nei, men det var heller ikke poenget med svaret mitt. Det var heller ikke noe om dette i innlegget jeg svarte på😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 11. januar 2022 #10485 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Bobleplasten skrev (23 minutter siden): Det er, for å si det litt brutalt, ekstremt lite hjelp å få for overspisingslidelser mm. i helsevesenet. Du må privat og det koster en aldri så liten formue. Det er en naturlig konsekvens av at alle andre psykiske lidelser er tragisk underfinansiert i helsevesenet. ROS er jo en pasientorganisasjon og har jo begrenset kapasitet til å HJELPE folk ut over sånn "hjelp til selvhjelp" og absolutt ingen vidunderkur. Synd, men sant. Hadde overspisingslidelser hatt et OK behandlingstilbud, ville ikke overvektsproblematikken i Norge vært så ille. Jeg er helt enig i at fedme og overspisingslidelse har altfor dårlig behandlingstilbud i Norge. Det har jeg nok sagt flere ganger i denne tråden. I Norge er det så fokus på kur i stede for preventativ behandling at det går for langt før man kan få hjelp, og da er mottaker gjerne for syk til å ta imot. Allikevel er det noen få muligheter, men man får sjelden vite om de fordi ikke engang legene vet om de. Fedme har et stigma som gjør at spiseforstyrrelsen heller ikke er like «prestisje» eller ses på som «alvorlig nok» for samfunnet i forhold til de synlig tynne med anoreksi og bulimi. Før hadde bulimi samme stigma fordi de ikke hadde kontrollen til å bli sykelig undervektige, og siden overspising er mangel på kontroll så blir sykdommen feid bort med «latskap» eller «kunnskapsløshet». Jeg ønsker et mer helhetlig behandlingstilbud for fedme/ overspising. Jeg ønsker også at HD skal få et bedre forhold til mat, men jeg støtter ikke hennes bidrag til å opprettholde dagens «diet culture» for penger. Endret 11. januar 2022 av *blueberry* 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobleplasten Skrevet 11. januar 2022 #10486 Del Skrevet 11. januar 2022 Ja, enig i det, overspisingens store problem er jo at ganske mange mennesker rett og slett ikke synes at overvektige folk er mennesker på lik linje med andre, men derimot bare er folk som har "moralsk svikt" skrevet i hele pannen. Og det er vel litt av motivasjonen til å fortsette å henge her inne, å faktisk være en motvekt til alle dem som skal prøve å fremstille Helene som Verdens Dårligste Menneske fordi hun sliter med vekten, og å fryde seg over alle små og store nederlag. Ikke alle i tråden er sånn, men det kommer ofte nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 11. januar 2022 #10487 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Bobleplasten skrev (15 minutter siden): Ja, enig i det, overspisingens store problem er jo at ganske mange mennesker rett og slett ikke synes at overvektige folk er mennesker på lik linje med andre, men derimot bare er folk som har "moralsk svikt" skrevet i hele pannen. Og det er vel litt av motivasjonen til å fortsette å henge her inne, å faktisk være en motvekt til alle dem som skal prøve å fremstille Helene som Verdens Dårligste Menneske fordi hun sliter med vekten, og å fryde seg over alle små og store nederlag. Ikke alle i tråden er sånn, men det kommer ofte nok. Det er vel ingen her som mener at HD er verdens verste menneske. Hovedvekten av kritikken er heller ikke basert på hennes vekt, men pga hennes historikk som kroppspositiv vinkel på SoMe så har hun en sterk påvirkning hos de som identifiserer seg med henne og det er de som sliter med mat, vekten og kropp. Da blir det naturlig å være spesielt kritisk til markedsføring som treffer denne målgruppa som baserer seg på kropp, vekt, kosthold og «løsninger». HD har markedsført for div treningsprogram, kostholdsopplegg, kosttilskudd osv. samtidig som hun har en overspisingslidelse målgruppen hennes kan identifisere seg med. HDs forstyrrede spisemønster bruker hun som en del av markedsføring for «løsninger». Jeg begynte originalt å følge HD fordi hun viste at alle kunne trene (jeg var ikke overvektig, men svak). Hun gav meg inspirasjon. Jeg havnet originalt i den arkiverte tråden for å forsvare henne fordi jeg synes tråden var usaklig og hadde mye fatshaming. Spol noen år frem og til denne tråden så ser du at min oppfatning av henne er annerledes. Jeg har fulgt henne såpass lenge nå at troverdigheten hennes er borte, jeg ser all dobbeltkommunikasjonen og de etiske problemene rundt hennes deling. Dessverre så har ikke HD utviklet seg så mye de siste årene så jeg tviler på at hun vil holde koken som influencer veldig mye lengre, kvaliteten holder ikke i forhold til de andre og feeden begynner også å bli rotete i forhold til nisje. Endret 11. januar 2022 av *blueberry* 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 11. januar 2022 #10488 Del Skrevet 11. januar 2022 Stavangebrud2012 skrev (2 timer siden): En ting jeg ikke forstår er den såkalte sukkeravhengigheten hennes. Alle kjenner jo på dette etter jul og lignende. Også går det to dager også slipper dette suget. Etter det er det jo lurt å bare holde seg til en dag i uken der man spiser usunt. Ikke verre enn det vel🤣 Alt virker så svart/hvitt hos henne. Enten masse sukker eller ingenting sukker. Ingen av de alternativene er særlig optimale i lengden.. Du forstår ikke nei. Om det hadde vært så enkelt hadde det ikke funnes overvektige mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 11. januar 2022 #10489 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Sunfl0wer skrev (8 minutter siden): Du forstår ikke nei. Om det hadde vært så enkelt hadde det ikke funnes overvektige mennesker. Ikke alle overvektige er glad i sukker 😉. Om vi hadde ett universalt problem for fedmeepidemien så hadde vi løst den for lenge siden. Fedme er komplekst. Endret 11. januar 2022 av *blueberry* 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 11. januar 2022 #10490 Del Skrevet 11. januar 2022 *blueberry* skrev (23 minutter siden): Ikke alle overvektige er glad i sukker 😉. Om vi hadde ett universalt problem for fedmeepidemien så hadde vi løst den for lenge siden. Fedme er komplekst. Å være avhengig av sukker en en reel ting. Tro det eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 11. januar 2022 #10491 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Sunfl0wer skrev (2 minutter siden): Å være avhengig av sukker en en reel ting. Tro det eller ei. Sukker, fett og/ eller salt i kombinasjon starter kjemiske reaksjoner i belønningssenteret i hjernen, det er fair. Men en avhengighet for kun enkelte mennesker er det ikke. Gjør litt research. Evt kan du bla bakover i tråden for dette er diskutert tusen ganger før. Endret 11. januar 2022 av *blueberry* 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 11. januar 2022 #10492 Del Skrevet 11. januar 2022 Sunfl0wer skrev (2 minutter siden): Å være avhengig av sukker en en reel ting. Tro det eller ei. Det er ikke en reell ting vitenskapelig sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 11. januar 2022 #10493 Del Skrevet 11. januar 2022 Skjønner ikke at Ellos vil assosieres med all den umerkede reklamen på både HD og Aurora Hoff sine IG kontoer. Det er ukentlig med umerket reklame hos HD. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 11. januar 2022 #10494 Del Skrevet 11. januar 2022 Hebi skrev (3 timer siden): Spørsmål. Skal ikke den coronasmitta isolere seg på eget rom så den personen ikke snitter resten av familien selv om de er i karantene? Det flere av mine venner har gjort for å ikke smitte resten av familien når de er testet negativ. Hun hadde jo garantert fortalt om de to andre og hadde testet positivt. Å her sitter hun med baby på fanget i sofan? Det går ikke for alle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 11. januar 2022 #10495 Del Skrevet 11. januar 2022 Stavangebrud2012 skrev (3 timer siden): En ting jeg ikke forstår er den såkalte sukkeravhengigheten hennes. Alle kjenner jo på dette etter jul og lignende. Også går det to dager også slipper dette suget. Etter det er det jo lurt å bare holde seg til en dag i uken der man spiser usunt. Ikke verre enn det vel🤣 Alt virker så svart/hvitt hos henne. Enten masse sukker eller ingenting sukker. Ingen av de alternativene er særlig optimale i lengden.. Nei du har virkelig ikke skjønt det. Veldig svart/hvitt tankegang på deg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 11. januar 2022 #10496 Del Skrevet 11. januar 2022 Bobleplasten skrev (3 timer siden): Nei. FHI sin veiledning er helt klar på at barns behov for omsorg skal ha forrang i en vurdering om isolasjon hjemme. Hun har en liten baby, og selvfølgelig skal hun ikke isolere seg fra denne i ti dager. Er dere helt spinnville? 👏 Selv det klarer man å få noe negativt ut av🙄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 11. januar 2022 #10497 Del Skrevet 11. januar 2022 Bobleplasten skrev (1 time siden): Ja, enig i det, overspisingens store problem er jo at ganske mange mennesker rett og slett ikke synes at overvektige folk er mennesker på lik linje med andre, men derimot bare er folk som har "moralsk svikt" skrevet i hele pannen. Og det er vel litt av motivasjonen til å fortsette å henge her inne, å faktisk være en motvekt til alle dem som skal prøve å fremstille Helene som Verdens Dårligste Menneske fordi hun sliter med vekten, og å fryde seg over alle små og store nederlag. Ikke alle i tråden er sånn, men det kommer ofte nok. Så enig , det er jaggu en god del av de svarene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 11. januar 2022 #10498 Del Skrevet 11. januar 2022 *blueberry* skrev (25 minutter siden): Sukker, fett og/ eller salt i kombinasjon starter kjemiske reaksjoner i belønningssenteret i hjernen, det er fair. Men en avhengighet for kun enkelte mennesker er det ikke. Gjør litt research. Evt kan du bla bakover i tråden for dette er diskutert tusen ganger før. Kan snakke av egen erfaring at det er reelt🙂 du får ha din mening og jeg min erfaring med akkurat det👍👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 11. januar 2022 #10499 Del Skrevet 11. januar 2022 Hvorfor er keto + amming så mye verre enn vanlig slanking + amming egentlig? 🤔 Giftstoffene kommer jo fra kroppens fettvev, spiller det noen rolle hvilken metode man slanker seg med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 11. januar 2022 #10500 Del Skrevet 11. januar 2022 Pantoten skrev (38 minutter siden): Hvorfor er keto + amming så mye verre enn vanlig slanking + amming egentlig? 🤔 Giftstoffene kommer jo fra kroppens fettvev, spiller det noen rolle hvilken metode man slanker seg med? Nå frarådes vel all type slanking så lenge man ammer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå