Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Orly said:

Lavkarbo fungerer supert for veldig mange , ja det er mye fett og lite karbo, og for mange er det veien å gå. Det er jo ikke en diett, men livsstilsendring.

Ja mange lever fint på keto osv. Men det kostholdet HD driver med er som natt og dag i forhold til andre på lavkarbo osv.. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lileep skrev (17 minutter siden):

Ja mange lever fint på keto osv. Men det kostholdet HD driver med er som natt og dag i forhold til andre på lavkarbo osv.. 

nja ser flere som følger samme regimet på de gruppene jeg er med i

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (38 minutter siden):

Lavkarbo fungerer supert for veldig mange , ja det er mye fett og lite karbo, og for mange er det veien å gå. Det er jo ikke en diett, men livsstilsendring.

Det mest problematiske her er ikke at HD følger et keto kosthold, men at hun reklamerer for det, tjener på det og påvirker andre gjennom et keto kosthold hun fremmer som er ganske usunt. Hun fronter også en liksomdiagnose som ikke er bevist i forskning og kan påvirke andre til å tro de er syke. HD er ikke kvalifisert til å gi råd på den måten hun markedsfører og det gjør det hele uetisk. Vi har lover mot slikt i Norge, men det følges dessverre ikke opp.
Personlig ønsker jeg selvfølgelig at HD personlig kan få et bedre forhold til mat etter hvert. Ingen fortjener å måtte leve så restriktivt som keto og ingen fortjener å forbinde dårlig samvittighet med mat. Det gjelder både HD og følgerne hennes. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Orly skrev (21 minutter siden):

nja ser flere som følger samme regimet på de gruppene jeg er med i

Det problematiske her er vel ikke hva HD spiser som privatperson, men at hun fungerer som rådgiver og selger av et ketoopplegg.

Har jo sett i kommentarfeltet slankeopererte som ønsker hennes hjelp og veiledning innen dette kostholdet. Et kosthold som IKKE anbefales etter slankeoperasjon.

Mat som kun bør spises i SMÅ mengder resten av livet etter slankeoperasjon: Smør og oljer, fete oster, fete kjøttprodukter, dvs. over 10 % fett, annen mat som inneholder mer enn 10 % fett, fete sauser, f eks bearnaisesaus, majones, remulade osv.

Kostholdet gir henne naturligvis raskt ketose, og hun går ned i vekt, noe som virker å være viktigere enn den helsemessige biten.

Oppskriftene hennes framstår lite balansert, det er lite informasjon rundt sammensetning og mengde karbohydrat, fett og protein. Hun viser ikke oppskrifter med  grønnsaker, belgvekster, nøtter og frø. Og hva med de som trener? Det er svært utfordrende å trene hvis man spise for lite karbohydrater.Det gir hun ingen informasjon om såvidt jeg har sett. Bortsett fra at hun selv ofte har gitt uttrykk av å være fullstendig tappet etter trening på keto. Tilsynelatende uten å forstå sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Orly skrev (1 time siden):

Men er Keto det samme? Og er det en livsstil å spise så mye fett og salt? Er det sunt på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (3 minutter siden):

Men er Keto det samme? Og er det en livsstil å spise så mye fett og salt? Er det sunt på sikt?

Mange lever hvetfall sånn år etter år og de har lagt fram mye forskning på at det er ikke usunt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bobleplasten

Det er jo to leire i lavkarboverdenen, og det er clean keto-gjengen og dirty keto, og så er det en skala av folk mellom fra dem som spiser nesten helt plantebasert og er veldig opptatt av hvilke typer fett en får i seg, og/eller er flinke å spise mye fisk, unngår for mye stekt mat ++ og så har du den andre leiren der alt er greit, så lenge det inneholder mindre enn 5 g karb pr 100 gram. Litt som IIFYM-tilnærmingen.

Sistnevnte leir spiser mye ost, bacon, chaffles, baconkrisp osv osv. For de aller fleste regulerer dette seg helt selv likevel, fordi man blir for mett og/eller kvalm til å nå de enorme inntakene med mat til at en ender i pluss. Ketosen hjelper også. Personlig kunne jeg aldri levd slik, fordi ost er en trigger-mat for meg og jeg ville antageligvis spist så mye av det at det ville fortrengt alt mulig annet med høyere næringsinnhold.

Når det er sagt. Ingenting av dette er "riktig" eller "feil" i et lavkarbo-perspektiv. HD har valgt en ganske dirty variant og hun kommer nok ikke til å endre på dette av 100 innlegg der folk skriver "men ost!! og bacon!!!" verken i denne tråden eller i instagramspørsmål og kommentarer til henne. Man vil, bortimot uansett hva slags variant av keto man velger, havne i strid med statens kostholdsråd knyttet til sammensetning av matvarer. Så da spørs det jo bare hvilke regler man ønsker mest og minst å bryte, og hvordan kroppen håndtere dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Bobleplasten skrev (10 minutter siden):

Det er jo to leire i lavkarboverdenen, og det er clean keto-gjengen og dirty keto, og så er det en skala av folk mellom fra dem som spiser nesten helt plantebasert og er veldig opptatt av hvilke typer fett en får i seg, og/eller er flinke å spise mye fisk, unngår for mye stekt mat ++ og så har du den andre leiren der alt er greit, så lenge det inneholder mindre enn 5 g karb pr 100 gram. Litt som IIFYM-tilnærmingen.

Sistnevnte leir spiser mye ost, bacon, chaffles, baconkrisp osv osv. For de aller fleste regulerer dette seg helt selv likevel, fordi man blir for mett og/eller kvalm til å nå de enorme inntakene med mat til at en ender i pluss. Ketosen hjelper også. Personlig kunne jeg aldri levd slik, fordi ost er en trigger-mat for meg og jeg ville antageligvis spist så mye av det at det ville fortrengt alt mulig annet med høyere næringsinnhold.

Når det er sagt. Ingenting av dette er "riktig" eller "feil" i et lavkarbo-perspektiv. HD har valgt en ganske dirty variant og hun kommer nok ikke til å endre på dette av 100 innlegg der folk skriver "men ost!! og bacon!!!" verken i denne tråden eller i instagramspørsmål og kommentarer til henne. Man vil, bortimot uansett hva slags variant av keto man velger, havne i strid med statens kostholdsråd knyttet til sammensetning av matvarer. Så da spørs det jo bare hvilke regler man ønsker mest og minst å bryte, og hvordan kroppen håndtere dette selv.

Men i et ernæringsperspektiv så ser det meget feil ut. Fortrenge næring kroppen trenger for å gå ned i vekt? Det høres ikke sunt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (1 time siden):

Men synes du det er etisk å fronte dette og så selge eget kostholdshefte og reklamere for sponsorer med et slikt «dirty» kosthold som du kaller det? Helsefremmende utover noe vektnedgang (pga kaloriunderskudd) er det i alle fall ikke.

Å påberope seg tittelen kostholdsveileder med utdanning mens man selger introduksjon til keto og oppfordrer til å spise kladder med ost og pølse eller osteruller med skinke hjelper ingen. Treffer du feil menneske kan det være direkte skadelig. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten
*blueberry* skrev (3 timer siden):

Men synes du det er etisk å fronte dette og så selge eget kostholdshefte og reklamere for sponsorer med et slikt «dirty» kosthold som du kaller det? Helsefremmende utover noe vektnedgang (pga kaloriunderskudd) er det i alle fall ikke.

Å påberope seg tittelen kostholdsveileder med utdanning mens man selger introduksjon til keto og oppfordrer til å spise kladder med ost og pølse eller osteruller med skinke hjelper ingen. Treffer du feil menneske kan det være direkte skadelig. 

Ja det synes jeg er uproblematisk. Det finnes langt verre ting man kan selge enn en litt u-clean keto-diett som på ingen måte er noe verre (eller for den saks skyld bedre) enn den man kunne funnet selv ved å lese en atkins-guide. Og det er alltid godt med grønnsaker, i hvert fall i måltidene hun poster. Tror helt ærlig at det er ganske mange "konvensjonelle" kosthold som har langt mindre grønnsaker og mikronæringstoffer enn det hun poster. 

Personlig liker jeg bedre noen som er litt mer bevisst på fett-typer, betennelsestilstander i kroppen, miljøgifter osv som for eksempel bulletproof. Men det er smak og behag.

Måten kostholdet hennes omtales på minner mest om moralsk panikk enn genuin bekymring for kostholdets kvalitet, fordi hun spiser oppfattet "syndige" matvarer som for eksempel ost og bacon og sånt. 

Kostholdsinformasjon kan, i feil hender, være galt uansett hva man poster. Hun går ikke i det som jeg stort sett anser som de verste fellene, MEN jeg reagerte sterkt negativt på den "poseringen" hun gjorde med masse godteri før jul. Jeg provoserer meg over kokettering over overspising. Det er et seriøst problem for folk, og bør ikke brukes som materiale til photo shoots til insta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (4 minutter siden):

Ja det synes jeg er uproblematisk. Det finnes langt verre ting man kan selge enn en litt u-clean keto-diett som på ingen måte er noe verre (eller for den saks skyld bedre) enn den man kunne funnet selv ved å lese en atkins-guide. Og det er alltid godt med grønnsaker, i hvert fall i måltidene hun poster. Tror helt ærlig at det er ganske mange "konvensjonelle" kosthold som har langt mindre grønnsaker og mikronæringstoffer enn det hun poster. 

Personlig liker jeg bedre noen som er litt mer bevisst på fett-typer, betennelsestilstander i kroppen, miljøgifter osv som for eksempel bulletproof. Men det er smak og behag.

Måten kostholdet hennes omtales på minner mest om moralsk panikk enn genuin bekymring for kostholdets kvalitet, fordi hun spiser oppfattet "syndige" matvarer som for eksempel ost og bacon og sånt. 

Kostholdsinformasjon kan, i feil hender, være galt uansett hva man poster. Hun går ikke i det som jeg stort sett anser som de verste fellene, MEN jeg reagerte sterkt negativt på den "poseringen" hun gjorde med masse godteri før jul. Jeg provoserer meg over kokettering over overspising. Det er et seriøst problem for folk, og bør ikke brukes som materiale til photo shoots til insta. 

Så jeg forstår deg riktig når du synes det er uproblematisk at influencere uten kompetanse kan gi potensielt skadelige råd til sårbare grupper selv de med bachelor innen ernæring ikke får lov å gi råd til?

Jeg synes det er et perfekt eksempel på hvorfor mange ikke forstår hvor stor skade influencere kan gjøre. Kostholdsråd, spesielt de som henviser seg til en spesifikk sårbar gruppe, fra inkompetente influencere burde ikke eksistere i det hele tatt. Kostholdsfronting og sponsing av programmer som kan diagnosere deg med en ubeviselig avhengighet bør så absolutt være på toppen av vær varsom plakaten for bloggere. Du vet, den HD selv var så positiv til. 

De som ikke klarer å lese forskning kritisk bør ikke videreformidle den til de som ikke klarer å lese den i det hele tatt. At helseguruer gjør det samme gjør ikke dette greit. Hva HD velger å spise på privaten er helt uinteressant, det samme er mine og dine preferanser, men hva hun velger å fronte, markedsføre og gi råd rundt samt henvise til opplegg til titusenvis av kroner i SoMe DET er kritikkverdig. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobleplasten skrev (57 minutter siden):

Enig. Jeg reagerer også på måten enkelte her i tråden omtaler kostholdet hennes på. Kritiser gjerne måten hun promoterer opplegget på, manglende merking, m.m. og ikke minst hvordan spiseforstyrret innhold kan påvirke sårbare følgere. Men å skrive at en blir kvalm av kostholdet, at blodårene hennes kommer til å gå tett, det er litt usmakelig synes jeg. Ernæring er jo et enormt kontroversfylt fagområde. Er klar over at for de fleste av oss er og har det lenge vært en opplest og vedtatt sannhet at fett (spesielt mettet fett) er usunt, men så enkelt er det ikke. Mener at forskningen er noe mer nyansert på det nå.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Pantoten said:

Enig. Jeg reagerer også på måten enkelte her i tråden omtaler kostholdet hennes på. Kritiser gjerne måten hun promoterer opplegget på, manglende merking, m.m. og ikke minst hvordan spiseforstyrret innhold kan påvirke sårbare følgere. Men å skrive at en blir kvalm av kostholdet, at blodårene hennes kommer til å gå tett, det er litt usmakelig synes jeg. Ernæring er jo et enormt kontroversfylt fagområde. Er klar over at for de fleste av oss er og har det lenge vært en opplest og vedtatt sannhet at fett (spesielt mettet fett) er usunt, men så enkelt er det ikke. Mener at forskningen er noe mer nyansert på det nå.

Sannheten er usmakelig ja, når man ikke er enig 😉 høyt inntak av fett= øker kolesterol = øker sjans for plakk i blodårene= øker sjans for tette blodårer. 

Men HD tar jo ikke noe til seg uansett, så er jo egentlig litt poengløst å skrive om det her. Men samtidig må det være lov å diskutere måten hun promoterer keto, og da er der jo naturlig å ta med fakta om hva som kan skje med den versjonen hun promoterer 

Endret av Lileep
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (1 minutt siden):

Sannheten er usmakelig ja, når man ikke er enig 😉 høyt inntak av fett= øker kolesterol = øker sjans for plakk i blodårene= øker sjans for tette blodårer. 

Du tar ikke poenget mitt i det hele tatt. Hva er en vitenskapelig sannhet? Ernæringsvitenskapen er som jeg skrev fylt av kontroverser og stadig nye oppdagelser, det er få slike bastante sannheter som den du serverer her som blir stående over tid. Husker du ikke hvordan egg var sunt, så ble det dritfarlig, så ble det friskmeldt igjen? Slik er det jo med mange matvarer, dietter, prosesseringsmetoder, osv. osv. Bare fordi alle vi ble innprentet med at fett er farlig, betyr ikke at det er 100% sant uten nyanser eller at ikke ny viten vil utfordre den idéen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, Pantoten said:

Du tar ikke poenget mitt i det hele tatt. Hva er en vitenskapelig sannhet? Ernæringsvitenskapen er som jeg skrev fylt av kontroverser og stadig nye oppdagelser, det er få slike bastante sannheter som den du serverer her som blir stående over tid. Husker du ikke hvordan egg var sunt, så ble det dritfarlig, så ble det friskmeldt igjen? Slik er det jo med mange matvarer, dietter, prosesseringsmetoder, osv. osv. Bare fordi alle vi ble innprentet med at fett er farlig, betyr ikke at det er 100% sant uten nyanser eller at ikke ny viten vil utfordre den idéen. 

Ja ting endrer seg, men at et kosthold bestående av så mye fett som det HD har vist frem nå kan umulig være sunt i det lange løp uansett hvor mye ting endrer seg.. får se nå fremover om det varieres litt mer, da blir saken litt annerledes.. 

Fett er ikke usunt i riktig mengde, det er jeg helt enig i. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (2 minutter siden):

Ja ting endrer seg, men at et kosthold bestående av så mye fett som det HD har vist frem nå kan umulig være sunt i det lange løp uansett hvor mye ting endrer seg.. får se nå fremover om det varieres litt mer, da blir saken litt annerledes.. 

Fett er ikke usunt i riktig mengde, det er jeg helt enig i. 

Ja, håper også å se mer variasjon :) Det er jo der inspirasjonen ligger for oss lesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (3 timer siden):

👏Så enig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay

Keto og LCHF kan klart ha sine helsemessige fordeler.

Men det kan også være problematisk når hun anbefaler keto til f.eks slankeopererte, som kan pådra seg både fettdiare og galleproblemer på et slikt kosthold. HD tåler det åpenbart, men mange har lav toleranse for fett etter en slik operasjon. 

Andre ting hun burde fremheve er:

-At effekten av medisiner kan påvirkes ved overgang til keto. Da bør man alltid diskutere med legen før man eventuelt starter. Det samme gjelder gravide.

-Behovet for protein pr kg kroppsvekt bør tilpasses hver enkelt.

-Økt behov for karbohydrater ved trening.

Man bør ganske enkelt vite hva man driver med, og ha god kunnskap når man faktisk selger et slikt opplegg. Ikke bare dele oppskrifter, tips og triks. Mulig hun har tatt med ulike problemstillinger i ketoguiden sin, men hun burde også opplyse på Instagram, og ikke bare hvis hun får spørsmål.

(En annen ting er at et så kjøttbasert kosthold er lite bærekraftig, og totalt mangler etiske perspektiver.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...