Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

*blueberry* skrev (16 minutter siden):

Jeg måtte vente 3 måneder for å få hjelp for mange år siden, men fikk heldigvis kommunalt lavterskeltilbud mens jeg ventet. Jeg flyttet under behandlingen og da måtte jeg vente 6 nye måneder på ny behandler. Det er jo forskjell på kommunene også, men generelt er det lang ventetid for mange, trykket er større enn kapasiteten. Jeg håper psykisk helse får mer fokus snart. 

Helt sprøtt, jeg fikk hjelp i løpet av ca et døgn, da tre samtaler i uka, tilbud om innleggelse om det ble nødvendig. Dette var i 2001. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Tessa12 said:

Når jeg leser og hører rundt om så skjønner jeg at jeg var enormt heldig da jeg ble psykisk syk for en del år tilbake. Fikk time hos psykiater dagen etter jeg måtte på legevakta. Men mulig jeg hadde veldig flaks med legen som var på vakt. 

Mulig det var flaks, men jeg tror det også har mye med hvordan du blir vurdert. Har selv fått time til hjelp dagen etter, fordi den ble vurdert til veldig alvorlig.  Å få time innen en mnd er ikke lenge i dagens samfunn, hadde situasjonen hennes vært svært alvorlig hadde hun nok fått før! Men utifra henne selv så har hun det bare litt tungt, så skjønner ikke helt hvorfor hun mener at timen skulle vært i går! Uansett hvordan ting ordner seg for henne, så er det ikke bra nok, kjapt nok eller riktig! Ingen ting er positivt! Ikke en positiv setning om at hun faktisk tilbys hjelp, kun klaging! Og selvfølgelig den velkjente «vil ikke ha råd og tips takk» 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa12 skrev (9 timer siden):

Helt sprøtt, jeg fikk hjelp i løpet av ca et døgn, da tre samtaler i uka, tilbud om innleggelse om det ble nødvendig. Dette var i 2001. 

Hvis HD har fått ventetid på 6-8 uker så er det egentlig ganske kjapt hvis det ikke er selvmordstanker (eller fare for barnet) involvert (noe hun selv sa det ikke var). Jeg er enig med andre at hun kunne vinklet det mot at hun er ganske heldig i forhold til mange andre. Hadde hun presisert at hun viste til noen andres situasjon så hadde responsen blitt noe annerledes. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hvor hun er blitt henvist. Er hun henvist dps/spesialisthelsetjeneste er det en god del venting. Henvisningen skal mottas, vurderes og fordeles til riktig behandler, som igjen gjerne har litt ventetid. 

Blir hun henvist kommunalt tilbud, skal dette gjennom forvaltningen (iallefall slik det fungerer i vår kommune), forvaltningen skal vurdere søknaden og gi den videre til riktig instans. Kommunepsykologene har også endel venting (for min del gikk det halvannen måned). Forvaltningen sende saken som hastesak til feks psykisk helse, men det kommer jo ann på hvordan saken er/er fremlagt. Jeg har selv gått inn i hastesaker med gravide/nybakte mødre. Det har gjerne likevel gått noen uker fra henvisningen kom pga systemet. Er det veldig akutt kan man feks få hjelp av akuttambulant team eller legges inn. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo helt ann på hvor hun er blitt henvist. Er hun henvist dps/spesialisthelsetjeneste er det en god del venting. Henvisningen skal mottas, vurderes og fordeles til riktig behandler, som igjen gjerne har litt ventetid. 

Blir hun henvist kommunalt tilbud, skal dette gjennom forvaltningen (iallefall slik det fungerer i vår kommune), forvaltningen skal vurdere søknaden og gi den videre til riktig instans. Kommunepsykologene har også endel venting (for min del gikk det halvannen måned). Forvaltningen sende saken som hastesak til feks psykisk helse, men det kommer jo ann på hvordan saken er/er fremlagt. Jeg har selv gått inn i hastesaker med gravide/nybakte mødre. Det har gjerne likevel gått noen uker fra henvisningen kom pga systemet. Er det veldig akutt kan man feks få hjelp av akuttambulant team eller legges inn. 

 

Hun har fått hjelp av Fredrikstadhjelpa som er det kommunale tilbudet. Dette var visst noe av det verste hun hadde vært med på. Jeg synes det var unødvendig av henne å rakke ned på tilbudet om hun kun var uheldig med behandler. Da kunne hun bare bedt om å bytte behandler. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sally-Go-Round skrev (5 minutter siden):

Hun har fått hjelp av Fredrikstadhjelpa som er det kommunale tilbudet. Dette var visst noe av det verste hun hadde vært med på. Jeg synes det var unødvendig av henne å rakke ned på tilbudet om hun kun var uheldig med behandler. Da kunne hun bare bedt om å bytte behandler. 

Ja, nei, men da bør man jo innfinne seg med at det er litt venting. I forhold til den negativiteten som uttrykkes på SoMe iallefall, er det jo ikke sikkert hun finner noen som passer. For å få bedre psykisk helse kreves en god del egeninnsats, behandlere kan kun gi verktøyene, jobben må en gjøre selv. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv ringt legevakta som pårørende. Personen fikk hjelp med en gang. Helene har vert i kontakt med fastlege, ikke legevakt, og det de anser ikke henne som et akutt tilfelle, så hun må vente en måned. Sånn er det når det er en offentlig ordning, det burde hun ha forståelse for. Hvis hun er helt nede og redd for eget liv så kan hun bare ta en telefon til legevakten så vil jeg tro noe skjer. Nå skal hun fikse seg selv for hun ikke tåler å vente en måned? Hun sier hun har godt apperat rundt seg, og at hun kan fikse dette selv, virker ikke sånn ut? At hun ikke kan vente en måned, det tenker jeg er er dårlig tegn om hennes mentale helse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til to mnd ventetid på hensvininger er jo helt standard når det ikke gjelder liv..? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDs formulering ordrett " «folk som prøver å ta selvmord må vente 8 uker på hjelp.»

Det ikke selvmordstanker hun beskriver, men selvmordsforsøk. Og da får man øyeblikkelig hjelp, uansett hvor i landet man bor. Horribelt å påstå noe annet.

Veldig uheldig at hun deler den type feilinformasjon.

Bra hun slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Noen mener vist». Hun leser som vanlig her inne. Og det heter «visst» HD! Hvor vanskelig er det å skrive det riktig?? Du som vet og kan alt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckie skrev (1 time siden):

«Noen mener vist». Hun leser som vanlig her inne. Og det heter «visst» HD! Hvor vanskelig er det å skrive det riktig?? Du som vet og kan alt. 

Det er jo HDs modus operandi.

“Alle sier...mange mener...jeg får hele tiden høre at…”, - for så å sette inn sitt eget politisk korrekte svar/mening. Enten det gjelder vekt og kropp, eksponering av barn, tøff barseltid og amming. Eller som nå, psykisk helse. 

Ser at hun forsøker å snu det til at alt hun ville var å sette fokus på psykisk helsevern, og det er jo i og for seg viktig og bra det. 

Men denne gangen kom det altså SÅ feil ut, og det er uheldig når det gjelder et så alvorlig tema.

 

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg HD riktig, at hun nå prøver å bruke sin egen situasjon for å vise at systemet ikke fungerer? At hun må vente en mnd fra legen sender henvisning til hun kan møte opp til time beviser at systemet ikke fungerer?  Hun burde heller vise at systemet fungerer, hun ble hørt av fastlegen, henvist og fikk time kjapt! For ja, en mnd fra henvisning ble sent til time er kjapt når man ikke er en fare for seg selv. 
 

Forstår hun ikke selv hvor feil alt dette kom ut? Jeg vet at det er mye forbedringspotensiale innen helse og psykisk helse, men hun har fått timen sin innen kort tid OG fått tilbud via kommunen! Men allikavel fungerer ikke systemet i følge henne.. hva forventa hun egentlig? Time dagen etter, her baner vi vei for HD, dytter vekk en annen pasient som har kanskje venta 1,5 mnd eller er prioritert høyere pga alvorlighetsgrad. Men det betyr ikke noe for HUN er så mye viktigere! Sånn oppfattes hun akkurat nå! Bortskjemt og egoistisk! 
 

 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har jo ikke vært nødt å vente!! Hun har allerede fått hjelp fra kommunale helsetjenesten, Rask Psykisk Helsehjelp (Fredrikstadhjelpa) men det dømte hun nord og ned.. ekstremt synd, for det er et virkelig godt tilbud, gratis, raskt og rett for mange. Men behandleren fortalte henne vel noen sannheter hun ikke tålte å høre da.. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (40 minutter siden):

Forstår jeg HD riktig, at hun nå prøver å bruke sin egen situasjon for å vise at systemet ikke fungerer? At hun må vente en mnd fra legen sender henvisning til hun kan møte opp til time beviser at systemet ikke fungerer?  Hun burde heller vise at systemet fungerer, hun ble hørt av fastlegen, henvist og fikk time kjapt! For ja, en mnd fra henvisning ble sent til time er kjapt når man ikke er en fare for seg selv. 
 

Forstår hun ikke selv hvor feil alt dette kom ut? Jeg vet at det er mye forbedringspotensiale innen helse og psykisk helse, men hun har fått timen sin innen kort tid OG fått tilbud via kommunen! Men allikavel fungerer ikke systemet i følge henne.. hva forventa hun egentlig? Time dagen etter, her baner vi vei for HD, dytter vekk en annen pasient som har kanskje venta 1,5 mnd eller er prioritert høyere pga alvorlighetsgrad. Men det betyr ikke noe for HUN er så mye viktigere! Sånn oppfattes hun akkurat nå! Bortskjemt og egoistisk! 
 

 

Jeg forstår henne sånn. Systemet har jo fungert for henne. 

For mange år siden ramlet jeg ned i en relativt langvarig depresjon. Jeg gikk til min dyktige fastlege som henviste meg til dps. Jeg fikk avslag, med begrunnelsen om at det økonomisk ikke var verdt å behandle meg. Jeg burde selvsagt klaget, men jeg var for syk til å tenke så langt. Heldigvis fikk jeg hjelp av arbeidsgiver og psykologtimer gjennom dps. 

Noen år senere vendte depresjonen tilbake. Jeg tok igjen kontakt med fastlegen. Men opplevelsen av å bli avvist satt så i meg at jeg gav beskjed om at det ikke var noe poeng om å henvise meg, jeg var ikke verdt det uansett. I stedet tok jeg kontakt med en privat psykolog. Jeg fikk time raskt, bare 2-3 ukers ventetid. Dyrt som f.., men verdt det? Absolutt. 

«Systemet» fungerte ikke for meg, i alle fall ikke ved første depresjonsrunde. Ved andre orket jeg ikke prøve. Men jeg var så lettet over å få hjelp, og først og fremst det.

Jeg skulle ønske HD kunne fokusere på det, om det først skal være et fokus. «Dere, jeg har fått hjelp! Ok, jeg må vente noen få uker, og det føles lenge. Men hjelpen kommer!». 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag er det verdensdagen for psykisk helse så da lurer jeg på om disse tankene på story tilfeldigvis kom på dette tidspunktet, eller planla for en debatt i dag? 🤔 uansett håper jeg HD nå ser at hun har vært relativt heldig i forhold til sin situasjon. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PecanPie skrev (26 minutter siden):

Jeg skulle ønske HD kunne fokusere på det, om det først skal være et fokus. «Dere, jeg har fått hjelp! Ok, jeg må vente noen få uker, og det føles lenge. Men hjelpen kommer!». 

 

Enig i det. Det hadde vært mye bedre.

En annen ting er at kan være stor forskjell på depresjon, og å gå med selvmordstanker/planer. Man kan fint være deprimert uten å ville ta livet sitt.

Det som er graverende her, er påstanden om at "mennesker som prøver å ta livet av seg må vente 8 uker på hjelp". Dette er en historie hun er blitt fortalt, og som hun ikke finner grunn til å stille spørsmål ved, eller utdype. Det har ikke noe med henne å gjøre.

Hun har dessuten etter eget utsagn et stort nettverk rundt seg, og en oppegående samboer. Ikke alle er så heldige. Man har jo sett i kommentarfeltet hennes at hun har følgere som sliter. I verste fall er det noen der ute, kanskje i en fødselsdepresjon, som gir opp etter en slik nedslående beskjed. 

Tenker at her burde hun være seg sitt ansvar bevisst som påvirker. Men nå har hun altså slettet den biten, og bra er det. Synes likevel det mangler en ordentlig tilbakevisning av denne påstanden, og ikke minst linker til hjelp.

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/selvmord-og-selvmordstanker/

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (2 timer siden):

Det er jo HDs modus operandi.

“Alle sier...mange mener...jeg får hele tiden høre at…”, - for så å sette inn sitt eget politisk korrekte svar/mening. Enten det gjelder vekt og kropp, eksponering av barn, tøff barseltid og amming. Eller som nå, psykisk helse. 

Ser at hun forsøker å snu det til at alt hun ville var å sette fokus på psykisk helsevern, og det er jo i og for seg viktig og bra det. 

Men denne gangen kom det altså SÅ feil ut, og det er uheldig når det gjelder et så alvorlig tema.

 

Hun vil sette fokus på psykisk helsevern gjennom å snakke ned et tilbud og spre feilinformasjon? I tillegg forteller hun at dette fikser hun selv. Tross alt har hun de verktøyene hun trenger, nettverk og en mann som stiller opp. I min bok er det fokus på noe helt annet. Hvis noen skulle trenge hjelp så kontakt https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen

Endret av Lill :)
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnwife skrev (3 timer siden):

Hun har jo ikke vært nødt å vente!! Hun har allerede fått hjelp fra kommunale helsetjenesten, Rask Psykisk Helsehjelp (Fredrikstadhjelpa) men det dømte hun nord og ned.. ekstremt synd, for det er et virkelig godt tilbud, gratis, raskt og rett for mange. Men behandleren fortalte henne vel noen sannheter hun ikke tålte å høre da.. 

Hun fikk vel råd og tips da, og det vil hun som vi alle vet ha seg frabedt! Hvorfor ber du om hjelp da når ingenting er bra nok uansett og du alltid vet best allikevel? Hva forventet du HD? Rød løper, champagne og Rolls-Royce? Utakknemligheten lenge leve...

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...