Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

*blueberry* skrev (6 minutter siden):

HD sier at hun har fått ventetid på to måneder for å få hjelp, og i siste story at «folk som prøver å ta selvmord må vente 8 uker på hjelp.» Jeg håper ikke at hun snakker om seg selv og at hun er så syk ❤️. Jeg håper hun får hjelpen hun trenger snart, og det er sant at den psykiatriske helsetjenesten må få et løft her i landet. 

Håper det ikke er seg selv hun mener.

Men uansett - det er tull at "folk som prøver å ta selvmord må vente 8 uker på hjelp". Det stemmer ikke. Og det er synd at hun sprer slik desinformasjon, om hun nå har følgere i en desperat situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kattedama
Sally-Go-Round skrev (3 timer siden):

HD har visst glemt ordet annonse i det siste innlegget. Hun viser frem og skriver om vognpose hun har fått. Rart hvordan det alltid er det ordet som uteblir. 

Umerket reklame for nameit også, på Story. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Finlay skrev (2 minutter siden):

Og det er synd at hun sprer slik desinformasjon, om hun nå har følgere i en desperat situasjon.

Nettopp! 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (3 minutter siden):

Men uansett - det er tull at "folk som prøver å ta selvmord må vente 8 uker på hjelp". Det stemmer ikke. Og det er synd at hun sprer slik desinformasjon, om hun nå har følgere i en desperat situasjon.

Nja, jeg er usikker. Har selv venninner med forsøk bak seg som ikke har fått hjelp før det gikk litt for langt. Uansett håper jeg hun ikke snakker om seg selv. Unner ingen å ha det så tungt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (2 minutter siden):

Håper det ikke er seg selv hun mener.

Enig. Det er gjort en vurdering av HD sin helsesituasjon og det er vurdert at det ikke er behov for akutt hjelp (som ved stor selvmordsfare). Jeg vet at det fungerer slik fordi jeg jobber innenfor helsevesenet. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Sally-Go-Round skrev (13 minutter siden):

Enig. Det er gjort en vurdering av HD sin helsesituasjon og det er vurdert at det ikke er behov for akutt hjelp (som ved stor selvmordsfare). Jeg vet at det fungerer slik fordi jeg jobber innenfor helsevesenet. 

Det er derfor denne ranten på story er provoserende. Det er faktisk fagpersonell som leser hva som legges ut. Og det hun bedriver med er farlig og uansvarlig. Det er direkte ryktespredning og feilinformasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som pårørende for en som var suicidal, så kan jeg love dere at det ikke er så usannsynlig det hun sier.. Psykisk helsevern i Norge er ikke optimalt og det er dessverre lange køer rundt om i landet, mange får ikke den hjelpen de trenger før det er for sent. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdo skrev (13 minutter siden):

Som pårørende for en som var suicidal, så kan jeg love dere at det ikke er så usannsynlig det hun sier.. Psykisk helsevern i Norge er ikke optimalt og det er dessverre lange køer rundt om i landet, mange får ikke den hjelpen de trenger før det er for sent. 

Jeg er også pårørende til en suicidal, og h*n ble innlagt på psykiatrisk avdeling da h*n prøvde å ta livet sitt. 

Screenshot_20211009_215739_edit_126757316185866.jpg

Endret av Eplekjekka
Glemte å legge ved svaret fra HD
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Eplekjekka skrev (13 minutter siden):

Jeg er også pårørende til en suicidal, og h*n ble innlagt på psykiatrisk avdeling da h*n prøvde å ta livet sitt. 

Screenshot_20211009_215739_edit_126757316185866.jpg

Så det er ikke hennes oppgave å tenke seg om hva som legges ut,  før hun legger ut feilinfo på en offentlig IG konto med nesten 25.000 følgere og som ligger åpent på nett for alle å se??  Hvor stokk dum influenser kan man bli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det blir vel mye ansvarsfraskrivelse fra HD.

Dette koker altså ned til en historie hun har blitt fortalt, og som hun ikke vil stille spørsmål ved. Altså hun vet ikke om det stemmer.

Synes det er ganske ille å slenge bastant ut på story at man må vente 8 uker på hjelp om man er suicidal, på et slikt grunnlag.

Ellers vil jeg gå ut fra at hun kalkulerte med at en del følgere antok det dreide seg om henne. Og det er ganske usmakelig, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdo skrev (27 minutter siden):

Helt enig, dessverre . Under korona har det blitt ennå verre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (1 time siden):

Hva f? Det er ikke din private dagbok HD! Når du snakker ned et tilbud kan du faktisk skremme noen vekk fra å prøve tilbudet. Tenk litt over den råde tråden på dine sosiale medier HD, den er gjennomsyret av negativitet. Greit nok at det er dine subjektive meninger men tenk for søren igjennom hva du deler! Eller er cash i kassa viktigere enn integritet og moral? At man ikke merker to påfølgende annonser på IG for å tuske til seg et eller annet viser at man trenger ikke å lure på hva som er styrende på denne kontoen. Forkastelig måte å tjene penger på. 

796A271F-ACBC-409D-B37C-F971F49354F7.jpeg

Om man skal følge hennes logikk: hun mener at tilbudet er ubrukelig. Vi stiller ingen spørsmål til det, så derfor er det en vedtatt sannhet at tilbudet er ubrukelig. For alle. Ferdig snakka. 

Dama får hjelp. Det er mer enn mange andre får. Hvorfor ikke være litt ydmyk over dette, og samtidig sende en tanke til de som må vente lenge eller forgjeves? Fem-seks uker føles lenge når man står i startgropa, men det er jo igrunn ikke det. I mellomtiden kan man snakke med noen man stoler på, fastlegen eller kanskje helsesykepleier. Eller kanskje man finner en privat psykolog og tar 1-2 timer der før man kommer inn under det offentlige. 

På siste story nå gjentar hun at hun ikke er ute etter tips og råd. Og derfor gjentar jeg et tips jeg kom med tidligere: analog dagbok og penn. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Finlay skrev (28 minutter siden):

Dette koker altså ned til en historie hun har blitt fortalt, og som hun ikke vil stille spørsmål ved. Altså hun vet ikke om det stemmer.

Synes det er ganske ille å slenge bastant ut på story at man må vente 8 uker på hjelp om man er suicidal, på et slikt grunnlag.

Ellers vil jeg gå ut fra at hun kalkulerte med at en del følgere antok det dreide seg om henne. Og det er ganske usmakelig, spør du meg.

100 prosent enig. Evnen til selvinnsikt og refleksjon over hva som legges ut er lik null. Hun er et voksent menneske med ansvar for hva som deles, å være så bastant om ting hun åpenbart ikke har greie på er helt på trynet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finner historier/ eksempler som viser at helsevesenet kan svikte. Ja, det er riktig at helsevesenet har ventetid. Men, kjære Helene, du som påvirker, kan heller fortelle dine følgere at det nytter. Det nytter å ta kontakt, be om hjelp. Ingen skal gå alene med psykiske plager. Det finnes hjelp. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Finlay skrev (1 time siden):

Jeg håper dette bare var en uheldig deling fra hennes side, og det er fjernet nå. Viktig å passe på signalene man sender ut også. Godt å høre at det ikke gjaldt henne i det minste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir så forbanna på hele dama! Her sitter hu å klager og syter fordi ventetiden er så lang! Hu venter fader meg kun litt over EN forbanna måned! EN!!!! Hun var hos legen 23/24 september og får time på ca samme tid i oktober antar jeg! Hun skal være så utrolig takknemlig for å få time så raskt, for det kan være flere måneders ventetid! Hvis hun er så misfornøyd med å vente SÅ lenge, så kan hun vel gå privat? Men selv hos privat så får hun ikke time i det hun knipser med fingrene! 

Noe er spinn hakkende gale med dama sitt syn på verden! Tror hun at hun står som eneste i hele Norge med psykiske utfordringer? At ingen kommer foran henne i køen? Nei fader eller.. kan ikke skrive mer nå, for kjenner jeg er så innigranskauen forbanna..

Endret av Lileep
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (2 minutter siden):

Kjenner jeg blir så forbanna på hele dama! Her sitter hu å klager og syter fordi ventetiden er så lang! Hu venter fader meg kun litt over EN forbanna måned! EN!!!! Hun var hos legen 23/24 september og får time på ca samme tid i oktober antar jeg! Hun skal være så utrolig takknemlig for å få time så raskt, for det kan være flere måneders ventetid! Hvis hun er så misfornøyd med å vente SÅ lenge, så kan hun vel gå privat? Men selv hos privat så får hun ikke time i det hun knipser med fingrene! 

Noe er spinn hakkende gale med dama sitt syn på verden! Tror hun at hun står som eneste i hele Norge med psykiske utfordringer? At ingen kommer foran henne i køen? Nei fader eller.. kan ikke skrive mer nå, for kjenner jeg er så innigranskauen forbanna..

Når jeg leser og hører rundt om så skjønner jeg at jeg var enormt heldig da jeg ble psykisk syk for en del år tilbake. Fikk time hos psykiater dagen etter jeg måtte på legevakta. Men mulig jeg hadde veldig flaks med legen som var på vakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa12 skrev (2 minutter siden):

Når jeg leser og hører rundt om så skjønner jeg at jeg var enormt heldig da jeg ble psykisk syk for en del år tilbake. Fikk time hos psykiater dagen etter jeg måtte på legevakta. Men mulig jeg hadde veldig flaks med legen som var på vakt. 

Jeg måtte vente 3 måneder for å få hjelp for mange år siden, men fikk heldigvis kommunalt lavterskeltilbud mens jeg ventet. Jeg flyttet under behandlingen og da måtte jeg vente 6 nye måneder på ny behandler. Det er jo forskjell på kommunene også, men generelt er det lang ventetid for mange, trykket er større enn kapasiteten. Jeg håper psykisk helse får mer fokus snart. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...