Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Hun lyver virkelig så mye at hun tror på det selv. Å bruke ordet"nedskalere" blir som å bruke "alternative fakta". Hun eier ikke skam. Konstruktiv kritikk og skryt blir sablet ned, ettersom hun kun skal ha skryt og ros.. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tripptrapp1 skrev (På 16.4.2021 den 0.29):

Det er for så vidt ikke uvanlig å legge på seg igjen noe av vekten man mister etter en gastric sleeve/bypass når virkningen av denne avtar etter 12-18 mnd. Hun var likevel ikke i nærheten av å være så stor som hun var før slankeoperasjonen, så de stadige forsøkene på å nedskalere at operasjonen har vært en vesentlig grunn til den forandrede fysikken blir for dumt. At den meget sannsynlig har bidratt til positive synergieffekter ut over selve vekttapet, har jeg ingen tvil om - Det er f.eks mye enkelte og kjekkere å være fysisk aktiv når man er lettere i kropp (og sinn), og jo mer aktiv man er, desto bedre form blir man i osv. 

Jeg er helt enig med deg i at det er godt jobbet å fortsette vektnedgangen eller å holde vekten stabil når virkningen av operasjonen kan sies å ha avtatt. Samtidig må det sies at dette en bragd for de av oss som ikke er slankeoperert også, siden de færreste av oss kan ligge på sofaen og spise akkurat det vi vil hver dag uten at det får konsekvenser både for livvidden og psyken. 

Så vidt jeg har forstått gjør en slankeoperasjon at man kan spise mindre mat. Med mindre man spiser for mye og utvider magesekken, hvorfor sier man da at effekten av en slankeoperasjon kun varer i 2 år? Magesekken er vel av samme størrelse hele veien om man ikke utvider den?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydenkupp skrev (2 timer siden):

Hvordan skal det bli med en baby som krever døgnet rundt?

Formen kan plutselig bli mye bedre når svangerskapet er overstått da. Ingen av oss som vet hvor ille plagene hennes er. Dessuten har nok enkelte lett for å glemme hvordan svangerskap og fødsel er. Selv om jeg selv slapp unna det meste av plager husker jeg at jeg var ufattelig sliten, men ikke hvordan det føltes. At hun kan synes det er tøft har jeg full forståelse for, men at det ikke trenger å legges ut på some hver dag er en helt annen ting. Det blir fort litt mye når det er 90% negativt og bare små glimt av glede. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FotbaIlflua skrev (52 minutter siden):

Så vidt jeg har forstått gjør en slankeoperasjon at man kan spise mindre mat. Med mindre man spiser for mye og utvider magesekken, hvorfor sier man da at effekten av en slankeoperasjon kun varer i 2 år? Magesekken er vel av samme størrelse hele veien om man ikke utvider den?

Du, det har jeg ikke kunnskap til å svare på, kanskje noen andre her kan?
 

Det jeg vet er at en regner at den direkte effekten av en slik operasjon for å være <2 år. Langtidseffekter utover det vet jeg ikke noe om, så det blir kun spekulering og logisk tenkning for min del. Men jeg er nyskjerrig på hvor lenge en har en eller annen positiv effekt i forhold til vektnedgang av slankeoperasjoner, så om noen har kunnskap eller forskning å vise til så må de gjerne dele!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FotbaIlflua skrev (1 time siden):

Så vidt jeg har forstått gjør en slankeoperasjon at man kan spise mindre mat. Med mindre man spiser for mye og utvider magesekken, hvorfor sier man da at effekten av en slankeoperasjon kun varer i 2 år? Magesekken er vel av samme størrelse hele veien om man ikke utvider den?

Korrekt. Mi vennine tok sleeve for 5 år siden. Hun har holdt vekten i alle år. Og spiser like lite som første året av operasjonen. 
 

Hun sier at det skal gjøre veldig vondt å ut ide en magesekk igjen 🤷🏻‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tripptrapp1 skrev (1 time siden):

Du, det har jeg ikke kunnskap til å svare på, kanskje noen andre her kan?
 

Det jeg vet er at en regner at den direkte effekten av en slik operasjon for å være <2 år. Langtidseffekter utover det vet jeg ikke noe om, så det blir kun spekulering og logisk tenkning for min del. Men jeg er nyskjerrig på hvor lenge en har en eller annen positiv effekt i forhold til vektnedgang av slankeoperasjoner, så om noen har kunnskap eller forskning å vise til så må de gjerne dele!

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1550728917309723 Her er en systematic review og meta analyses som sier at ved vektnedgang er 36 måneder den vanlige tiden hvor vektnedgang og vanlig opprettholdelse av dette normalt. Etter det er det litt mer usikkerhet, og da sikkert mer individuelt. Langtidsbivirkninger vet vi ikke så mye om fordi det ikke var like vanlig med operasjoner, spesielt sleeve, for så mange år siden og derfor tar forskningen litt mer tid.

https://link.springer.com/article/10.1007/s00464-017-5505-1 Legger til denne også siden det er forskjeller på slankeoperasjoner.

Det er jo også mange som får mer og alvorligere komplikasjoner enn Helene har hatt så mange opprettholder en veldig lav vekt i mange år pga dette ufrivillig og med smerter. Jeg kjenner også til 5 stykker som gikk opp igjen mye/ alt etter 5-7 år så mange klarer seg en god stund med livsstilsendring før det snur også (kanskje de ikke jobbet så mye med psyken?). Har også en i familien som nesten ikke får i seg mat etter 4 år fordi han blir så fort mett uten andre komplikasjoner. 

Mine erfaringer er jo ikke forskning, men mine erfaringer på at folk er forskjellige etter 3-5+ års tid post-operasjon. 

Du lurer på andre positive effekter enn vekttap, da kan jeg nevne at risiko for metabolsk syndrom blir markant mindre enn hos de som går ned like mye på samme tid uten operasjon. En del faktorer som spiller inn på livsstilssykdommer (hormoner, kolesterol osv) senkes også kjappere, diabetes 2 reverseres hos mange fortere og nesten rett etter operasjon så blir leptinresistens reversert hos mange. Dette er jo en siste løsning og derfor har det ofte vært de som har slitt med alvorlige tilleggssykdommer som anbefales slankeoperasjon fordi effekten da er kjappere enn ved vanlig vektnedgang og har stor bedring for de som ligger an til å få slag, hjertesykdommer og allerede sliter med f.eks. Diabetes 2. Hvor lenge dette varer er jo ofte litt i linje med hvor lenge vektnedgangen opprettholdes for kraftig overvekt vil jo øke disse risikofaktorene igjen. Poenget er at effekten er raskere ved operasjon slik at livstruende risikoer kan reverseres før det skjer noe alvorlig.


Det er flere ting, men dette er noe av det jeg kommer på som jeg husker fra før. 

Endret av Jaymie
La til en link
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosasko skrev (10 minutter siden):

Korrekt. Mi vennine tok sleeve for 5 år siden. Hun har holdt vekten i alle år. Og spiser like lite som første året av operasjonen. 
 

Hun sier at det skal gjøre veldig vondt å ut ide en magesekk igjen 🤷🏻‍♀️

Å utvide magesekken er en saktegående prossess og trenger ikke være smertefull. Det er også naturlig at den vil gjøre det noen år etter operasjon, sleeve noe kjappere enn bypass. Du kan også gå opp ved å spise veldig energitett mat, din venninne er utrolig heldig og flink som har holdt seg nede. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med langtidseffektene av en slankeoperasjon ville jeg dele denne : https://forskning.no/medisinske-metoder-overvekt-ny/fedmeopererte-var-fortsatt-mye-slankere-12-ar-etter/319987 mulig at vekttapet hovedsakelig er de første 2 årene. Men de som er slankeoperert holder vekten i MYE større grad enn de som går ned på tradisjonell måte. Etter 12 år veier slankeopererte i snitt 35 kg mindre enn før, mens gjennomsnittlig vektnedgang for de andre som prøvde å gå ned i vekt på egenhånd var 2-3 kg etter 12 år! Jeg synes i alle fall hun underkommuniserer veldig fordelene hun har med tanke på operasjonen! Er vel en grunn til at hun ikke angrer på en så omfattende operasjon?  Det er spesielt kritikkverdig når hun bruker sine egne før og etterbilder i forbindelse med salg av egen kosthold- og treningsplan uten å nevne at hun er operert der. Er langt i fra sikkert at de som kjøper det kjenner til hennes histore eller har fulgt henne over tid. Synes det e helt latterlig at hun svarer en som påpeker dette med at man ikke nødvendigvis får samme resultat som henne, selv om man er operert. Jeg mener dette er et utrolig dårlig argument! 🤦🏼‍♀️

Endret av Hedda00
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda00 skrev (11 minutter siden):

I forbindelse med langtidseffektene av en slankeoperasjon ville jeg dele denne : https://forskning.no/medisinske-metoder-overvekt-ny/fedmeopererte-var-fortsatt-mye-slankere-12-ar-etter/319987 mulig at vekttapet hovedsakelig er de første 2 årene. Men de som er slankeoperert holder vekten i MYE større grad enn de som går ned på tradisjonell måte. Etter 12 år veier slankeopererte i snitt 35 kg mindre enn før, mens gjennomsnittlig vektnedgang for de andre som prøvde å gå ned i vekt på egenhånd var 2-3 kg etter 12 år! Jeg synes i alle fall hun underkommuniserer veldig fordelene hun har med tanke på operasjonen! Er vel en grunn til at hun ikke angrer på en så omfattende operasjon?  Det er spesielt kritikkverdig når hun bruker sine egne før og etterbilder i forbindelse med salg av egen kosthold- og treningsplan uten å nevne at hun er operert der. Er langt i fra sikkert at de som kjøper det kjenner til hennes histore eller har fulgt henne over tid. Synes det e helt latterlig at hun svarer en som påpeker dette med at man ikke nødvendigvis får samme resultat som henne, selv om hun er operert. Jeg mener dette er et utrolig dårlig argument! 🤦🏼‍♀️

Helt enig med deg, vil bare nevne at bypass har vist større suksess over lang tid enn sleeve selv om begge er vist til å vare lengre enn hva Helene sier. Helene har tatt sleeve. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda00 skrev (12 minutter siden):

I forbindelse med langtidseffektene av en slankeoperasjon ville jeg dele denne : https://forskning.no/medisinske-metoder-overvekt-ny/fedmeopererte-var-fortsatt-mye-slankere-12-ar-etter/319987 mulig at vekttapet hovedsakelig er de første 2 årene. Men de som er slankeoperert holder vekten i MYE større grad enn de som går ned på tradisjonell måte. Jeg synes i alle fall hun  underkommuniserer veldig fordelene hun har med tanke på operasjonen! Er vel en grunn til at hun ikke angrer på en så omfattende operasjon?  Det er spesielt kritikkverdig når hun bruker sine egne før og etterbilder i forbindelse med salg av egen kosthold- og treningsplan uten å nevne at hun er operert der. Er langt i fra sikkert at de som kjøper det kjenner litt hennes histore eller har fulgt henne over tid. Synes det e helt latterlig at hun svarer en som påpeker dette med at man ikke nødvendigvis får samme resultat som henne, selv om han er operert. Jeg mener dette er et utrolig dårlig argument! 🤦🏼‍♀️

Jeg har fulgte litt med i kommentarfeltet hennes under den siste før-/etter-posten på Instagram. Sjekk spesielt den siste setningen i kommentaren hennes under. Wow. Jeg blir faktisk litt målløs over arrogansen. 

 

4EAFD9BC-9B5E-4EBD-91B8-2FB19E98ED6A.thumb.jpeg.9270505ec054eb6a9bab839ec9d67552.jpeg
Screenshot hentet fra insta.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (46 minutter siden):

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1550728917309723 Her er en systematic review og meta analyses som sier at ved vektnedgang er 36 måneder den vanlige tiden hvor vektnedgang og vanlig opprettholdelse av dette normalt. Etter det er det litt mer usikkerhet, og da sikkert mer individuelt. Langtidsbivirkninger vet vi ikke så mye om fordi det ikke var like vanlig med operasjoner, spesielt sleeve, for så mange år siden og derfor tar forskningen litt mer tid.

https://link.springer.com/article/10.1007/s00464-017-5505-1 Legger til denne også siden det er forskjeller på slankeoperasjoner.

Det er jo også mange som får mer og alvorligere komplikasjoner enn Helene har hatt så mange opprettholder en veldig lav vekt i mange år pga dette ufrivillig og med smerter. Jeg kjenner også til 5 stykker som gikk opp igjen mye/ alt etter 5-7 år så mange klarer seg en god stund med livsstilsendring før det snur også (kanskje de ikke jobbet så mye med psyken?). Har også en i familien som nesten ikke får i seg mat etter 4 år fordi han blir så fort mett uten andre komplikasjoner. 

Mine erfaringer er jo ikke forskning, men mine erfaringer på at folk er forskjellige etter 3-5+ års tid post-operasjon. 

Du lurer på andre positive effekter enn vekttap, da kan jeg nevne at risiko for metabolsk syndrom blir markant mindre enn hos de som går ned like mye på samme tid uten operasjon. En del faktorer som spiller inn på livsstilssykdommer (hormoner, kolesterol osv) senkes også kjappere, diabetes 2 reverseres hos mange fortere og nesten rett etter operasjon så blir leptinresistens reversert hos mange. Dette er jo en siste løsning og derfor har det ofte vært de som har slitt med alvorlige tilleggssykdommer som anbefales slankeoperasjon fordi effekten da er kjappere enn ved vanlig vektnedgang og har stor bedring for de som ligger an til å få slag, hjertesykdommer og allerede sliter med f.eks. Diabetes 2. Hvor lenge dette varer er jo ofte litt i linje med hvor lenge vektnedgangen opprettholdes for kraftig overvekt vil jo øke disse risikofaktorene igjen. Poenget er at effekten er raskere ved operasjon slik at livstruende risikoer kan reverseres før det skjer noe alvorlig.


Det er flere ting, men dette er noe av det jeg kommer på som jeg husker fra før. 

Takk! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (9 minutter siden):

Helt enig med deg, vil bare nevne at bypass har vist større suksess over lang tid enn sleeve selv om begge er vist til å vare lengre enn hva Helene sier. Helene har tatt sleeve. ☺️

Det er ikke så stor forskjell i forhold til effekten på de to oprasjonene som folk tror. Sitat hentet fra en artikkel fra VG.no: 

– Hittil har man trodd at distal gastrisk bypass gir størst vekttap. Det trodde også vi da vi satte i gang denne studien. Spørsmålet var bare hvor stor forskjellen var. Derfor ble vi svært overrasket over resultatet, som viser at vekttapet er det samme for de to metodene, sier Risstad. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tripptrapp1 skrev (14 minutter siden):

Jeg har fulgte litt med i kommentarfeltet hennes under den siste før-/etter-posten på Instagram. Sjekk spesielt den siste setningen i kommentaren hennes under. Wow. Jeg blir faktisk litt målløs over arrogansen. 

 

4EAFD9BC-9B5E-4EBD-91B8-2FB19E98ED6A.thumb.jpeg.9270505ec054eb6a9bab839ec9d67552.jpeg
Screenshot hentet fra insta.

Er det mulig!! 🤦🏼‍♀️ hun må gjerne tro at hun hadde fått samme resultat uten operasjon, men det tror jeg er direkte løgn 🤷🏼‍♀️ mistet all tiltro til den damen 

Endret av Hedda00
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Tripptrapp1 skrev (27 minutter siden):

Jeg har fulgte litt med i kommentarfeltet hennes under den siste før-/etter-posten på Instagram. Sjekk spesielt den siste setningen i kommentaren hennes under. Wow. Jeg blir faktisk litt målløs over arrogansen. 

 

4EAFD9BC-9B5E-4EBD-91B8-2FB19E98ED6A.thumb.jpeg.9270505ec054eb6a9bab839ec9d67552.jpeg
Screenshot hentet fra insta.

Har absolutt ingen tro på at hun ville oppnådd de samme resultatene kun ved å ha det kostholdet hun har nå. Har selv  familiemedlemmer og et par venner som er slankeoperert.

Felles for dem alle er at de har vært innom alle mulige typer slankekurer og kostholdsendringer til lavkalori, lavkarbo,smartkarbo osv osv. Da har de gått ned, for så å fyke opp igjen når de gikk tilbake til gamle vaner.

Etter operasjon gikk alle veldig mye ned i vekt, og fikk ubehag eller dumping hvis de spiste for mye det første året. Etter operasjon har de fleste først gått ned til normalvekt, for så å gå opp igjen rundt 10 kg etter et par-tre år. Ingen er overvektige i dag, men en god del tyngre enn etter det første året.

Har selv sett røntgenbilder av små, opererte magesekker som er blitt sprengt ut med tiden, og det er fullt mulig å spise på seg all vekten man har tapt, på nytt. Operasjon er ingen definitiv løsning på overvektsproblemet, man må være bevisst på riktig kosthold resten av livet hvis man ikke vil tilbake til start.


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda00 skrev (57 minutter siden):

Er det mulig!! 🤦🏼‍♀️ hun må gjerne tro at hun hadde fått samme resultat uten operasjon, men det tror jeg er direkte løgn 🤷🏼‍♀️ mistet all tiltro til den damen 

Og da blir det naturlig å spørre om hvorfor hun tok operasjonen..🤔

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøvde ikke hun lavkarbo før operasjonen ? Merkelig at hun ikke gikk ned 50kg da :rolleyes:

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også at hun overdramatiserer kritikken hun får. Husker hun la ut på story at hun var så lei av at mange trodde at vektnedgangen kun var relatert til operasjonen og at det var eneste grunnen til vektnedgang. Og at hun ikke hadde gjort noe av jobben selv. Og der "misforstår" hun igjen! Tror de færreste mener det. De fleste skjønner at det krever en god dose egen innsats. Men forstår hun virkelig ikke at hun har en fordel som operert?? Utifra hva hun skriver mener hun jo at det ikke har betydning for resultatet 🤦🏼‍♀️ 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda00 skrev (2 timer siden):

Det er ikke så stor forskjell i forhold til effekten på de to oprasjonene som folk tror. Sitat hentet fra en artikkel fra VG.no: 

– Hittil har man trodd at distal gastrisk bypass gir størst vekttap. Det trodde også vi da vi satte i gang denne studien. Spørsmålet var bare hvor stor forskjellen var. Derfor ble vi svært overrasket over resultatet, som viser at vekttapet er det samme for de to metodene, sier Risstad. 

Hvis du ser på den ene linken jeg la til i tidligere post så er det bevist en markant forskjell i flere studier. Ikke så stor i selve vekttapet, men spesielt hvor lenge effekten fungerer. Samtidig har sleeve færre alvorlige komplikasjoner så de fleste yngre velger det. VG ser jeg ikke på som en god kilde, de har en tendens til å lese studier som best passer de. 

Hedda00 skrev (2 timer siden):

Er det mulig!! 🤦🏼‍♀️ hun må gjerne tro at hun hadde fått samme resultat uten operasjon, men det tror jeg er direkte løgn 🤷🏼‍♀️ mistet all tiltro til den damen 

Jeg husker Helene sa at da hun gikk ned 60kg på egenhånd så gikk hun på lavkarbo. Hun har etter det sagt at hun gikk opp igjen fordi hodet ikke var med og hun nå (da) ikke ønsket å kutte ut matvarer. Hvorfor skulle da FUS/ keto være noe annerledes? Det er da helt opplagt at operasjonen har endret hennes spisemønster i tillegg til dietten, og dessverre tviler jeg på at hun hadde fått noe langvarig resultat på kun FUS.

Samtidig er langvarig opprettholdelse av vekt en tidsperiode på 5/10 år+ eller mer (definisjonen er noe forskjellig) og hun har verken vært operert eller gått på FUS så lenge så det langvarige resultatet finnes jo ikke enda. Jeg håper Helene slipper å gå opp igjen, og at hun finner en balanse, men det er litt tidlig å konkludere om dette fungerer i lengden eller ikke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (3 minutter siden):

Hvis du ser på den ene linken jeg la til i tidligere post så er det bevist en markant forskjell i flere studier. Ikke så stor i selve vekttapet, men spesielt hvor lenge effekten fungerer. Samtidig har sleeve færre alvorlige komplikasjoner så de fleste yngre velger det. VG ser jeg ikke på som en god kilde, de har en tendens til å lese studier som best passer de. 

Jeg husker Helene sa at da hun gikk ned 60kg på egenhånd så gikk hun på lavkarbo. Hun har etter det sagt at hun gikk opp igjen fordi hodet ikke var med og hun nå (da) ikke ønsket å kutte ut matvarer. Hvorfor skulle da FUS/ keto være noe annerledes? Det er da helt opplagt at operasjonen har endret hennes spisemønster i tillegg til dietten, og dessverre tviler jeg på at hun hadde fått noe langvarig resultat på kun FUS.

Samtidig er langvarig opprettholdelse av vekt en tidsperiode på 5/10 år+ eller mer (definisjonen er noe forskjellig) og hun har verken vært operert eller gått på FUS så lenge så det langvarige resultatet finnes jo ikke enda. Jeg håper Helene slipper å gå opp igjen, og at hun finner en balanse, men det er litt tidlig å konkludere om dette fungerer i lengden eller ikke. 

Stemmer nok det du viser til ja. Men er nok mye som spiller inn :) Min oppfatning er at sleeve kan gi dårligere resultat på lang sikt hvis man utvider magesekken igjen, mens med bypass vil næringsopptaket i tarmen permanent være mindre. Jeg vil likevel tro at for de som stopper å spise når de er mett og ikke utvider magesekken igjen vil ha stor nytte av det i lang tid. Har diskutert dette en del med en venninne som selv har tatt sleeve og hun deler de samme oppfatningene som meg der. Er helt opplagt at operasjon har hjulpet Helene ja. Synes det er synd at hun undergraver det i så stor grad som hun gjør og til og med påstår at det er en helt uvesentlig faktor. Å holde vekten etter vektnedgang er uansett vesentlig lettere når man er operert, selv om det er sleeve og ikke bypass. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...