Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #501 Del Skrevet 12. august 2019 6 minutter siden, Miramira95 skrev: Ingen mener vel Helene glorifiserer fedme? Heller det motsatte. Hun ønsker jo være poster child for slankeoperasjon. Det er en interessant diskusjon. Er hun en vandrende reklameplakat for slankeoperasjon? Fremstiller hun det som en easy-fix? Uproblematisk? Eller viser hun både fordelene og ulempene? Får du inntrykk av at her er det bare å gafle i seg, og så fikses det med en knips? Er det det som er budskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulleruska Skrevet 12. august 2019 #502 Del Skrevet 12. august 2019 Takk @CecilieX og @Inocybe! 👏❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #503 Del Skrevet 12. august 2019 Ja, diskusjonen er surrealistisk @Inocybe, men jeg velger å ta med meg at det er er mindretall som står for disse holdningene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marthe75 Skrevet 12. august 2019 #504 Del Skrevet 12. august 2019 Jeg tror Drage mest av alt ønsker å være en "noen". En "noen" som gjester God Morgen Norge, får litt spons og tjener noen kroner på lett arbeid. Og så lar hun tunga tale den veien den må, for å komme seg dit. Så om hun ikke helt selv vet hva hun skal fronte og står for, så hvordan kan så mange andre vite så mye om det? Jeg har fulgt henne nokså lenge på snap, og er dritt lei henne. Hun har blitt kjedelig, rett og slett. Jeg trodde det skulle bli spennende å følge henne etter operasjonen, men spenningen forsvant i pupper og stuss. Når hun "slanket" bort mannen fra snappene, ble det virkelig kjedelig. Hun virker sliten. Hun har bikket 30 og om hun ikke legger om stilen snart, så blir det vanskelig å ta henne seriøst. Det går en grense for hvor morsomt det er med enhjørninger, prinsessekroner og rosa hår på voksne damer Jeg kommer ikke til å følge henne på en ny snap konto, det gidder jeg ikke 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 12. august 2019 #505 Del Skrevet 12. august 2019 6 minutter siden, CecilieX skrev: Ja, diskusjonen er surrealistisk @Inocybe, men jeg velger å ta med meg at det er er mindretall som står for disse holdningene. Sant det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 12. august 2019 #506 Del Skrevet 12. august 2019 1 time siden, CecilieX skrev: Ja det er helt korrekt. Men likevel vil du oppdage at folk ikke får det til. De legger på seg og blir overvektige. Hvis man i tillegg skal skamme seg dypt og inderlig, så fører det til depresjon og dårlig helse. Da blir veien enda lengre til å kunne greie å gå ned i vekt. Så da må det jo være bedre å jobbe for at folk skal kunne ha det bedre med seg selv? Ikke rakke ned på dem som prøver å være en motvekt? Hva med å fokusere på å se egenverdien sin enn annet enn å fokusere kropp? Dette har HD skrevet mye om, men drukner i kropp, kropp og kropp. Hvis du leser bloggen etter operasjon er det flere innlegg HD har skrevet om verdien av trening og hvordan komme igang. Nei, ikke alle overvektige har en spiseforstyrrelser. og leger anbefaler trening ved bla depresjoner. Trening er den beste "medisinen". Et sted må man begynne. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal bli en debatt om dette med treningiog kosthold. Dessverre er altfor dårlig tilbud innen psykiske helse for det er utrolig viktig. En må selv ta ansvar for sin egen helse. Så lenge man ser på seg selv som et offer, som går igjen kontinuerlig i denne debatten, ja da står man på stedet hvil 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #507 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) 2 timer siden, Miranda16 skrev: Trening og et sunt kosthold gir både bedre fysisk og psyisk helse = bedre livskvalitet. HD gjennom some har begynt å fronte trening som veien til bedre helse, og det er kjempebra. Bare synd det store fokuset hun har på en halvnaken kropp Dette er grunnen til at debatten gikk i retning av «trening og kosthold». Merk da, at du på et senere tidspunkt redigerte innlegget ditt og la til setningene om HD. Diskusjonen om fokus på kropp er interessant nok, men ikke slik det er gjort i denne tråden der fokuset et på en spesifikk blogger, og det der er hennes kropp, hennes psyke, hennes motiver, hennes selvmotsigelser, hennes løgner som diskuteres. På tross av at flere legger til grunn at hun sliter med dypere problemer. Det er ikke legitim kritikk. Og hittil har ingen greid å forklare hvorfor diskusjonen skulle rettferdiggjøres opp mot et større samfunnsmessig perspektiv. Her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1289719-plus-size-bloggere/ finnes en tråd der man diskuterer noe mer på et generelt grunnlag. Om man da er interessert i, og bekymret for påvirkning fra overvektige influencere og ikke bare vil grafse i HD sitt private strev. Endret 12. august 2019 av CecilieX La til lenke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måne Rampelyset Skrevet 12. august 2019 #508 Del Skrevet 12. august 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Måne, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 12. august 2019 #509 Del Skrevet 12. august 2019 14 minutter siden, CecilieX skrev: Diskusjonen om fokus på kropp er interessant nok, men ikke slik det er gjort i denne tråden der fokuset et på en spesifikk blogger, og det der er hennes kropp, hennes psyke, hennes motiver, hennes selvmotsigelser, hennes løgner som diskuteres. På tross av at flere legger til grunn at hun sliter med dypere problemer. Du sitter i SE tråden og diskuterer hennes psyke "Men jeg synes det er riktig å påpeke divergensen mellom det bloggeren sier og det hun viser. Av de grunner jeg har nevnt tidligere. At det åpenbart er noe som ikke stemmer er langt på vei bevist. Det skal ikke være mulig å være så velfungerende når lista over psykiske lidelser hun har fortalt om er så lang. Og da er konklusjonen åpenbar. Historikken med innrømmet løgn fra hennes side er også betydelig hvilket også gjør sitt til at det er overveiende sannsynlig. Litt som bevisførsel sånn ellers, der den anklagde lettere blir dømt dersom det finnes historikk" 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mehr Skrevet 12. august 2019 #510 Del Skrevet 12. august 2019 18 timer siden, CecilieX skrev: Når CBE og SE viser frem sine kropper, kropper som svært få kvinner kan oppnå, skaper de kroppspress. Folk sammenlikner seg kjenner på skam for å ikke se slik ut. Når Helene gjør det, vil det ikke ha denne skadelige effekten. Igjen, det handler om hva slags effekt bildene har på folk flest. Jeg kan godt se at de er et par problematiske ting ved Helene sin blogging. Men jevnt over er det ikke det som diskuteres her. Folk flest er ekstremt hårsåre og lemper ansvar over på andre. Hvem som helst kan legge ut bilde av kroppen sin og der er alltid en eller annen vil bli lei seg fordi de ikke ser slik ut, føle seg støtt fordi vedkommende er for stor eller for liten og noen vil også mene det er upassende, for vulgært, ikke greit. Et fåtall vil tenke kropp er kropp og ferdig med det. Nå er det jo slik at man får ulike reaksjoner basert på hvilken kropp man har. Det er ganske få som misunner en svært stor kropp og ønsker å ha flere titalls kilo ekstra på kroppen. Det er derimot svært mange som ønsker å være normalvektige og slanke. Det er et paradoks! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #511 Del Skrevet 12. august 2019 38 minutter siden, Miranda16 skrev: Du sitter i SE tråden og diskuterer hennes psyke "Men jeg synes det er riktig å påpeke divergensen mellom det bloggeren sier og det hun viser. Av de grunner jeg har nevnt tidligere. At det åpenbart er noe som ikke stemmer er langt på vei bevist. Det skal ikke være mulig å være så velfungerende når lista over psykiske lidelser hun har fortalt om er så lang. Og da er konklusjonen åpenbar. Historikken med innrømmet løgn fra hennes side er også betydelig hvilket også gjør sitt til at det er overveiende sannsynlig. Litt som bevisførsel sånn ellers, der den anklagde lettere blir dømt dersom det finnes historikk" Nå er tråden borte, antakelig på grunn av moderering, så jeg husker ikke helt konteksten. Fritt etter hukommelsen handlet diskusjonen om hvorvidt Sophie Elise sin blogging om sin psykiske helse, som hun i motsetning til HD åpent har delt mye om, kan være til hjelp eller skade for stigmaet som psykisk syke mennesker opplever. Altså hvordan hennes blogging er til skade for mennesker som leser bloggen, og som påvirkning på et samfunnsproblem generelt. Det er dette jeg har etterlyst i denne tråden. Hvordan rettferdiggjør man et sånt fokus på en blogger, som ikke egentlig har noen negativ påvirkning. Jeg har vært veldig klar på at hensynet til individet må tre tilside dersom skadepotensialet samfunnsmessig og på enkeltindivider via påvirkning er stort nok. Men da antar jeg du er tom for argumenter, når du nå heller vil diskutere meg, enn å argumentere for dine egne meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 12. august 2019 #512 Del Skrevet 12. august 2019 12 minutter siden, CecilieX skrev: Nå er tråden borte, antakelig på grunn av moderering, så jeg husker ikke helt konteksten. Fritt etter hukommelsen handlet diskusjonen om hvorvidt Sophie Elise sin blogging om sin psykiske helse, som hun i motsetning til HD åpent har delt mye om, kan være til hjelp eller skade for stigmaet som psykisk syke mennesker opplever. Altså hvordan hennes blogging er til skade for mennesker som leser bloggen, og som påvirkning på et samfunnsproblem generelt. Det er dette jeg har etterlyst i denne tråden. Hvordan rettferdiggjør man et sånt fokus på en blogger, som ikke egentlig har noen negativ påvirkning. Jeg har vært veldig klar på at hensynet til individet må tre tilside dersom skadepotensialet samfunnsmessig og på enkeltindivider via påvirkning er stort nok. Men da antar jeg du er tom for argumenter, når du nå heller vil diskutere meg, enn å argumentere for dine egne meninger? Godt gammeldags dobbelt moral heter det. Siterer deg "Jeg leser ikke bloggen hennes, men pleier å kommentere i tråden når jeg mener det går over styr". Hvordan kan du uttale deg om hva HD har skrevet? HD har skrevet svært mye om sin psykiske helse. SE og HD har helt parallaller 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #513 Del Skrevet 12. august 2019 31 minutter siden, Miranda16 skrev: Godt gammeldags dobbelt moral heter det. Siterer deg "Jeg leser ikke bloggen hennes, men pleier å kommentere i tråden når jeg mener det går over styr". Hvordan kan du uttale deg om hva HD har skrevet? HD har skrevet svært mye om sin psykiske helse. SE og HD har helt parallaller Da må du nesten lenke til innlegg der hun er åpen om det, for dokumentasjon på påstanden om at hun blogger mye om psykisk lidelse og egne diagnoser. Den parallellen mellom SE og HD må du nesten utdype. Det er også en påstand som ikke begrunnes. Hva er likt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 12. august 2019 #514 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) 6 minutter siden, CecilieX skrev: Da må du nesten lenke til innlegg der hun er åpen om det, for dokumentasjon på påstanden om at hun blogger mye om psykisk lidelse og egne diagnoser. Den parallellen mellom SE og HD må du nesten utdype. Det er også en påstand som ikke begrunnes. Hva er likt? Har sitert deg på det du har postet i SE. Du skriver dette om diskusjon rundt HD; Og derfor er det en god regel å spørre seg selv hvorvidt kritikken av bloggeren er viktig i et samfunnsmessig perspektiv. Påvirker den et antall mennesker negativt? Kritikken i denne tråden handler ofte om Helenes personlige valg, som bare går ut over henne. Hennes personlige stev og hennes psyke diskuteres og dissekeres, ofte med skadefryd og «hva var det jeg sa» holdning. Og det er ikke greit. Helene skader ingen med bloggingen sin, jeg har i allefall ikke sett argumentasjon for det i denne tråden. Dette vil jeg si er dobbeltmoral ja Endret 12. august 2019 av Miranda16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #515 Del Skrevet 12. august 2019 1 minutt siden, Miranda16 skrev: Har sitert deg på det du har postet i SE Da må tråden komme tilbake først, før jeg får lest det. Pussig. Ikke fått noe varsel om sitering før den forsvant. Det er vel rimelig at du svarer på spørsmål om Helene Drage i denne tråden? Hvilke paralleller ser du mellom Helene Drages blogging og påvirkning og Sophie Elises blogging og påvirkning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 12. august 2019 #516 Del Skrevet 12. august 2019 7 minutter siden, CecilieX skrev: Da må tråden komme tilbake først, før jeg får lest det. Pussig. Ikke fått noe varsel om sitering før den forsvant. Det er vel rimelig at du svarer på spørsmål om Helene Drage i denne tråden? Hvilke paralleller ser du mellom Helene Drages blogging og påvirkning og Sophie Elises blogging og påvirkning? Begge skriver om psykisk helse, men du legitimerer å diskutere de samme tingene i SE tråden og kritiserer at de samme elementene blir diskutert i denne tråden. Se sitat, fra ditt sitat ovenfor. Diskusjon rudt eksponering av kropp burde gjelde alle influencere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #517 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) 13 minutter siden, Miranda16 skrev: Begge skriver om psykisk helse, men du legitimerer å diskutere de samme tingene i SE tråden og kritiserer at de samme elementene blir diskutert i denne tråden. Se sitat, fra ditt sitat ovenfor. Diskusjon rudt eksponering av kropp burde gjelde alle influencere Det blir bare dobbeltmoral dersom sakene er like. SE og HD er ikke like som bloggere. Kroppen de fronter er ulik, skadepotensialet på lesere er ulikt, antall lesere er ulikt. Du har enda tilgode å rettferdiggjøre hvorfor det er viktig å kritisere HD i et samfunnsmessig perspektiv. Du mener at det er paralleller mellom HD sin blogging om psykisk helse og SE sin, men forklarer ikke hva parallellen går i. Du har jo enda ikke dokumentert påstanden om AT hun blogger om sine psykisk lidelser. Når du gjør det, så kan vi ta utgangspunkt i det, og kan man få en fruktbar diskusjon. Endret 12. august 2019 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 12. august 2019 #518 Del Skrevet 12. august 2019 3 minutter siden, CecilieX skrev: Det blir bare dobbeltmoral dersom sakene er like. SE og HD er ikke like som bloggere. Kroppen de fronter er ulik, skadepotensialet på lesere er ulikt, antall lesere er ulikt. Du har enda tilgode å rettferdiggjøre hvorfor det er viktig å kritisere HD i et samfunnsmessig perspektiv. Du mener at det er paralleller mellom HD sin blogging om psykisk helse og SE sin, men forklarer ikke hva parallellen går i. Du har jo enda ikke dokumentert påstanden om AT hun blogger om sine psykisk lidelser. Når du gjør det, så kan vi ta utgangspunkt i det, og kan man få en fruktbar diskusjon. Dette har jeg svart på flere ganger. Ligger i ordet influencer. Some er de som påvirker undom, unge mennesker, voksne for den saksskyld i samfunnet i dag, og influencere og har derfor et stort ansvar. Ha en fin kveld! https://www.helenedrage.no/2016/05/10/fight-it-out/ https://www.helenedrage.no/2018/11/12/vil-vi-bli-lurt/ https://www.helenedrage.no/2019/07/07/selvsagt-er-jeg-usikker-pa-kroppen-min/ https://www.helenedrage.no/2019/02/24/den-vonde-klumpen-i-brystet/ https://www.helenedrage.no/tag/mental-helse/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #519 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) 24 minutter siden, Miranda16 skrev: Dette har jeg svart på flere ganger. Ligger i ordet influencer. Some er de som påvirker undom, unge mennesker, voksne for den saksskyld i samfunnet i dag, og influencere og har derfor et stort ansvar. Ha en fin kveld! https://www.helenedrage.no/2016/05/10/fight-it-out/ https://www.helenedrage.no/2018/11/12/vil-vi-bli-lurt/ https://www.helenedrage.no/2019/07/07/selvsagt-er-jeg-usikker-pa-kroppen-min/ https://www.helenedrage.no/2019/02/24/den-vonde-klumpen-i-brystet/ https://www.helenedrage.no/tag/mental-helse/ Har du lest disse lenkene selv? Du skrev at hun «deler svært mye om sin psykiske helse». I disse innleggene skriver hun derimot at hun ikke ønsker å dele, hvilket hun heller ikke gjør. Ingen diagnoser er delt, så alle slike antydninger vil bli spekulasjon. Diskusjonen rundt SE handlet om noe over 10 ulike diagnoser som hun har skrevet at hun har. Om hvordan folk med tilsvarende diagnoser men mye dårligere fungering kan oppleve å sammenlikne seg og skamme seg ved å ikke fungere like godt og hvordan dette kan bidra til å øke stigmaet om at «man bare kan ta seg sammen». Jeg leste alle lenkene og tenkte at dette kan sikkert mange kjenne seg igjen i. Mesteparten knyttet jeg til normale svingninger som folk opplever i livet sitt. Skadelig for leserne, nei. Heller det motsatte. Sammenlikningen med SE blir jo helt absurd. Endret 12. august 2019 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2019 #520 Del Skrevet 12. august 2019 Ut i fra disse innleggene det er lenket til er det i alle fall ikke mulig å debattere hvorvidt hun bidrar til å glorifisere slankeoperasjoner og dermed påvirke negativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå