Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Hun virker litt avhengig av shopping.Så ei flott,reflektert,ung dame som hadde redusert betraktelig på antall plagg i skapet sitt på nyhetene, ifbm med at forbruket av klær er for stort.Omløpshastigheten på HD klesskap har vel alltid vært høyt.Og det er meget belastende for miljøet.Så det er merkelig at hun fortsetter med det store forbruket/innkjøpet.Jeg ville ha skammet meg over dette.

ps. Jeg skjønner at det ifbm en såpass stor vektreduksjon 45kg? som nesten er en slank dame,er nødvendig å skifte ut garderoben.Shoppingavhengigheten hun virker å ha,er mer på generell basis.Blant annet  trenger man virkelig ikke nytt treningstøy hele tiden for å gidde å dra å trene.Bare tull og tøys.

Endret av tutsi123
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, h.2327 skrev:

Det er ikke tvil om at Helene har gått ned i vekt- all ære til henne.. Men hun har fortsatt en lang vei å gå, så med å påstå at hun er en 38 kan absolutt være med å bidra til at de som har tilsvarende str føler de må gjøre noe med vekten. Skal du ta med leserne dine på reisen- så vær da i det minste ærlig.. 

Har hun en lang vei å gå...? Hun har gått ned masse og bør vel jobbe med å forbli der. Slike innlegg som dette kan også bidra til kroppspress... 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cerruti skrev:

Har hun en lang vei å gå...? Hun har gått ned masse og bør vel jobbe med å forbli der. Slike innlegg som dette kan også bidra til kroppspress... 

Ja iflg henne selv har hun jo 20 kg igjen for å få normal BMI.Og det må vel kunne kalles en lang vei å gå,om målet er å ikke lenger være overvektig.Men jeg er enig med deg,tatt i betraktning hennes overspisingsproblematikk ifbm med følelser,så bør hun kanskje konsentrere seg om å lage gode rutiner på det nivået hun er nå.Det meste går jo av seg selv,det første året etter en slik operasjon.Da burde man det året jobbe med rutinene med mat,slik at man også kan holde vekten når operasjonen ikke lenger har samme virkning.Det er da den virkelige jobben begynner og da er det best å være godt forberedt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tutsi123 skrev:

Ja iflg henne selv har hun jo 20 kg igjen for å få normal BMI.Og det må vel kunne kalles en lang vei å gå,om målet er å ikke lenger være overvektig.Men jeg er enig med deg,tatt i betraktning hennes overspisingsproblematikk ifbm med følelser,så bør hun kanskje konsentrere seg om å lage gode rutiner på det nivået hun er nå.Det meste går jo av seg selv,det første året etter en slik operasjon.Da burde man det året jobbe med rutinene med mat,slik at man også kan holde vekten når operasjonen ikke lenger har samme virkning.Det er da den virkelige jobben begynner og da er det best å være godt forberedt.

Ja, nettopp. Jeg synes hun ser veldig bra ut nå og at operasjonen har vært vellykket om hun holder vekten. 

Det kan tenkes at hun sliter om dagen nettopp fordi hun trodde det skulle være enklere, og at hun så for seg en raskere og større vektnedgang. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cerruti skrev:

Ja, nettopp. Jeg synes hun ser veldig bra ut nå og at operasjonen har vært vellykket om hun holder vekten. 

Det kan tenkes at hun sliter om dagen nettopp fordi hun trodde det skulle være enklere, og at hun så for seg en raskere og større vektnedgang. 

Ja. Med hennes BMI burde hun tatt Gastric Bypass siden det anbefales når man trenger å gå såpass mye ned.Med sleeve er det jo kun magesekken som er mindre og næringsopptaket er nærmest intakt. Såå mere jobb for å gå ned, men det var hun vel informert om.Hun får bare stå på og lage seg gode rutiner med sunn mat, hvis hun vil mer ned. Normal BMI burde ikke nødvendigvis være et mål for henne.

Endret av Moongirl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again. 

Ting man ikke kan gjøre noe med?

Hva man i hvert fall kan gjøre noe med, er å slutte å ta lettkledde bilder i hytt og pine. (Gjelder alle bloggerne) #sprøverden

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Beatbox
58 minutter siden, cerruti skrev:

Here we go again. 

Ting man ikke kan gjøre noe med?

Hva man i hvert fall kan gjøre noe med, er å slutte å ta lettkledde bilder i hytt og pine. (Gjelder alle bloggerne) #sprøverden

Det er nettopp slike ting som gjør at det er nesten håpløst å ta henne på alvor...Det er depresjoner og lettkledde bilder om hverandre...For oss som er diagnostisert med depresjon/ tilbakevendende depresjoner så er hennes bruk av lidelsen svært provoserende...Hun betegner seg selv som deprimert og 3 timer etterpå er det * se så hot og awesome jeg er * bilde...altså...

Endret av Beatbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Beatbox skrev:

Det er nettopp slike ting som gjør at det er nesten håpløst å ta henne på alvor...Det er depresjoner og lettkledde bilder om hverandre...For oss som er diagnostisert med depresjon/ tilbakevendende depresjoner så er hennes bruk av lidelsen svært provoserende...Hun betegner seg selv som deprimert og 3 timer etterpå er det * se så hot og awesome jeg er * bilde...altså...

Helt utrolig. Har sagt dette lenge, at troverdighet eksisterer snart ikke. Hvis hun selv ikke ser hvor dumt dette er, tror jeg det hadde vært en fordel å lagt ned mer enn bare Snapchat. At hun sliter, det tror jeg på, men det virker som jaget etter likes er større enn å ta en time out for å faktisk prøve å gjøre noe med situasjonen. Halvparten av kommentarene på dagens bilde, er fremmede menn, så da får man bare anta at det er slike følgere hun ønsker. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat over denne kommentaren skrevet av to ansatte på ROS (Rådgiving om spiseforstyrrelser), og jeg oppfordrer alle som deltar i denne tråden til å lese den nøye: 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/e86Jll/kvifor-provoserer-store-kroppar-saa-veldig

Artikkelforfatterne argumenterer saklig og overbevisende for at forakten, sinnet og moralismen som fronting av store kropper i SoMe møtes med i kommentarfeltene ikke kan forsvares med at man skal advare mot helsefarlige idealer, men at det tvert imot er en praksis som fremmer uhelse.

Sitat

Når store menneske blir avbilda, særleg i samanhengar som tidlegare har vore reservert for slanke modellar, er ikkje dei negative reaksjonane langt unna. Kritikken sit laust, gjerne pakka inn i bekymring knytt til vedkomande si helse.

Sitat

Det å oppleve kroppsleg misnøye vil svært sjeldan hjelpe ein ned i vekt – snarare tvert imot. Skam og sjølvforakt vil aldri vere drivkrefter for varig og god endring. [...] Ein kan ikkje sjå på nokon kva helse dei har.

Endret av Aricia
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra at jeg ikke kritiserer HD for størrelsen, men KROPPSFOKUSET, så syntes jeg ikke dette var spesielt nyvinnende innlegg.

Endret av kahaki
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må ting på død og liv være så «over the top»? Iflg IG følte hun seg «fantastisk» i 2013, og «enda bedre» nå. Dette, til tross for at det bare er noen dager siden hun ga uttrykk for noe langt annet.

Det gir ingen troverdighet, og snart er det for sent å rope «ulv» også. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kahaki skrev:

Sånn bortsett fra at jeg ikke kritiserer HD for størrelsen, men KROPPSFOKUSET, så syntes jeg ikke dette var spesielt nyvinnende innlegg.

Hvis det er artikkelen jeg lenker til du refererer til, så gir den i hvert fall et tydelig motsvar fra faglig hold til kritikken mot kroppspositivisme som går på at slik aktivisme fremmer helsefarlige tanker, fordi overvekt er helsefarlig. Dette er en type argumentasjon som har gått igjen her i tråden, med referanse til den internasjonale trenden med å kritisere plus size-bloggere.

Det er blitt fremmet gjentatte ganger i denne tråden at representasjon i SoMe av store kvinnekropper blir en "hvilepute" for overvektige som hindrer dem i vektnedgang fordi de oppfordres til å akseptere og elske seg selv slik de er, og slutte å skamme seg over kroppene sine. Forfatterne i artikkelen jeg lenket til slår fast at denne kritikken mot kroppspositivisme er helt misforstått, og uten støtte i forskning.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom vel svaret på all spekulasjon om str; ved å legge ut et sammenlikningsbilde. 

Jeg fatter og begriper ikke hvordan det er å ha et slikt eksponeringsbehov. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
4 timer siden, Miranda16 skrev:

Å eksponere seg slik disse influensere gjør når de sliter såpass psyken da burde man vurdere å melde seg ut av sosiale medier. Hun har uttalt nå sist at sosiale medier ikke gjør henne godt. Følgere er støtter og andre kritiserer. Det er viktig at vi har en debatt om influencere, men følgere bør også være forsiktig hvordan og hva som kritiseres.. Alt handler om likes og får man ikke bekreftelse så er det verdens undergang for enkelte. Skal man slutte og debattere det vi synes er kritikkverdig i samfunnet fordi det kan det kan ramme de som debatteres negativt? Debatt er nødvendig i et samfunn. 

Ser haugevis med paralleller med SE. At hun sliter psykisk burde hun også være unntatt for debatt? 

Og derfor er det en god regel å spørre seg selv hvorvidt kritikken av bloggeren er viktig i et samfunnsmessig perspektiv. Påvirker den et antall mennesker negativt? Kritikken i denne tråden handler ofte om Helenes personlige valg, som bare går ut over henne. Hennes personlige stev og hennes psyke diskuteres og dissekeres, ofte med skadefryd og «hva var det jeg sa» holdning. Og det er ikke greit. 

Helene skader ingen med bloggingen sin, jeg har i allefall ikke sett argumentasjon for det i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, CecilieX skrev:

Og derfor er det en god regel å spørre seg selv hvorvidt kritikken av bloggeren er viktig i et samfunnsmessig perspektiv. Påvirker den et antall mennesker negativt? Kritikken i denne tråden handler ofte om Helenes personlige valg, som bare går ut over henne. Hennes personlige stev og hennes psyke diskuteres og dissekeres, ofte med skadefryd og «hva var det jeg sa» holdning. Og det er ikke greit. 

Helene skader ingen med bloggingen sin, jeg har i allefall ikke sett argumentasjon for det i denne tråden. 

Selvfølgelig er det, det! Some er det som påvirker unge mennesker og voksne mennesker i dagens samfunn mest. Så lenge hun har behov for dele med verden så ja, er det klart det vil påvirke mennesker og de vil ha oppfatninger. Skjønner ikke hvorfor det må gjentas og gjentas? Blir veldig dobbeltmoralsk når enkelte brukere sitter i feks CBE eller SE tråden og kaster samme argumenter som blir brukt her ut av vinduet. 

Endret av Miranda16
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX
35 minutter siden, Miranda16 skrev:

Selvfølgelig er det, det! Some er det som påvirker unge mennesker og voksne mennesker i dagens samfunn mest. Så lenge hun har behov for dele med verden så ja, er det klart det vil påvirke mennesker og de vil ha oppfatninger. Skjønner ikke hvorfor det må gjentas og gjentas? Blir veldig dobbeltmoralsk når enkelte brukere sitter i feks CBE eller SE tråden og kaster samme argumenter som blir brukt her ut av vinduet. 

Jeg utfordrer deg til å argumentere for hvordan Helenes blogging skader leserne hennes. Ingenting av det det jeg hittil har lest, har bevist det. 

Du er blant annet svært opptatt av å avsløre at Helene lyver når hun sier at hun elsker seg selv. Javel, men hva hvis det er sant, hvordan kan det skade leserne hennes at Helene sprer budskapet om å elske seg selv, selv om hun ikke alltid klarer å leve opp til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CecilieX skrev:

Jeg utfordrer deg til å argumentere for hvordan Helenes blogging skader leserne hennes. Ingenting av det det jeg hittil har lest, har bevist det. 

Du er blant annet svært opptatt av å avsløre at Helene lyver når hun sier at hun elsker seg selv. Javel, men hva hvis det er sant, hvordan kan det skade leserne hennes at Helene sprer budskapet om å elske seg selv, selv om hun ikke alltid klarer å leve opp til det? 

Dette har blitt diskutert mange, mange ganger, men siden du ikke leser bloggen, så skjønner jeg at du ikke har sett sammenhengen med hva hun publiseres og hva som diskuteres. Kjernen av det som diskuteres, er alkkurat det som diskuteres i feks CBE og SE tråden. Den enorme trangen til å eksponere halvnakne bilder har alltid vært det, men har eksplodert etter operasjon. Er det å være et godt forbilde å normalisere slike bilder og video klipp?  Hun har "signert" "Sunt Fornuft Plakaten", men har vært veldig ivrig på å poste antall kg vektnedgang ved flere anledninger, str hun nå bruker i klær. Man trenger ikke poste kløft og andre halvnakne bilder for å få frem et budskap. Hun kunne vært et godt eksempel på "plus-size" influencer, men alt drukner i den store behovet for å vise kropp. Kropp i alle kanaler, konstant

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Når CBE og SE viser frem sine kropper, kropper som svært få kvinner kan oppnå, skaper de kroppspress. Folk sammenlikner seg kjenner på skam for å ikke se slik ut. 

Når Helene gjør det, vil det ikke ha denne skadelige effekten. 

Igjen, det handler om hva slags effekt bildene har på folk flest. 

Jeg kan godt se at de er et par problematiske ting ved Helene sin blogging. Men jevnt over er det ikke det som diskuteres her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, CecilieX skrev:

Når CBE og SE viser frem sine kropper, kropper som svært få kvinner kan oppnå, skaper de kroppspress. Folk sammenlikner seg kjenner på skam for å ikke se slik ut. 

Når Helene gjør det, vil det ikke ha denne skadelige effekten. 

Igjen, det handler om hva slags effekt bildene har på folk flest. 

Jeg kan godt se at de er et par problematiske ting ved Helene sin blogging. Men jevnt over er det ikke det som diskuteres her. 

Hvorfor stiller du de samme spørsmålene igjen og igjen?  Det er ganske mange ulike oppfatninger om  hvorvidt at plus-size influencere  kan ha dårlig innflytelse på andre. Noen sier at det fremmer og glorifiserer fedme. I følge fagfolk er ikke fedme sunt uansett andre mener det er kroppsposivitisme.  Det må være lov å mene å mene at det ikke er det

Hovedpoenget mitt er at mange hun fronter kropp like mye som CBE og SE. Er det ok å normalisere nakenhet og kropp i some? Selv de  støttespillerne mener at det er mye kropp fra HDs side

Endret av Miranda16
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...