MiniMjau Skrevet 7. april 2020 #2341 Del Skrevet 7. april 2020 11 minutter siden, Beatbox skrev: Akkurat, merkelig at hun sa at hun kunne ikke..eller ville ikke jobbe på sykehjem fordi hun er fòr empatisk... Som helsesekretær med kun kurs som faglig ballast, får hun neppe slippe til hos pasientene? Eller? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beatbox Skrevet 7. april 2020 #2342 Del Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, MiniMjau skrev: Som helsesekretær med kun kurs som faglig ballast, får hun neppe slippe til hos pasientene? Eller? Nemlig og desto mer merkelig at hun da sier noe slikt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunabelle Skrevet 8. april 2020 #2343 Del Skrevet 8. april 2020 8 timer siden, Luka_S skrev: Hun har meldt seg som ledig helsepersonell, så jeg på instastory for ca en uke siden. Men det kan vel regnes som et spill for galleriet, mtp at hun ikke kunne jobbe med eldre fordi hun, etter eget utsagn, er for empatisk til det. Hvorfor da legge ut på story at hun hadde meldt seg som helsepersonell? For å få et pluss i boka? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pikeliten Skrevet 8. april 2020 #2344 Del Skrevet 8. april 2020 9 hours ago, MiniMjau said: Som helsesekretær med kun kurs som faglig ballast, får hun neppe slippe til hos pasientene? Eller? Joda, det jobber fullstendig ufaglærte med pasienter/eldre/hjemmesykepleie osv hver eneste dag til vanlig, så alle kan tas inn om det mangler arbeidskraft. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stupebrett Skrevet 8. april 2020 #2345 Del Skrevet 8. april 2020 Haha, det er bare på Helene Drage-tråden at det å melde seg til dyst under en nasjonal pandemi tolkes NEGATIVT og kritiseres. Dette må være ny personlig rekord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plannergirl Skrevet 8. april 2020 #2346 Del Skrevet 8. april 2020 19 minutter siden, Stupebrett skrev: Haha, det er bare på Helene Drage-tråden at det å melde seg til dyst under en nasjonal pandemi tolkes NEGATIVT og kritiseres. Dette må være ny personlig rekord? Det er ingen som mener at det å melde seg er negativt. Det som kritiseres er at når hun fikk dette forslaget for en/to uker siden sa hun at hun var for empatisk til å kunne jobbe i helsevesenet og dermed ikke ville melde seg. Derfor reagerer noen og finner den siste posten lite troverdig. Selv tror jeg hun har snudd fordi hun trenger nok pengene mtp at Gaia trenger opptrening og laserbehandlinger for det dekker ikke spleisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stupebrett Skrevet 8. april 2020 #2347 Del Skrevet 8. april 2020 Og hva så? Er det ulovlig å være i en økonomisk knipe? Tror du oppriktig at alle som nå melder seg til dyst gjør det for å være GREIE? Det går an å være en personlighetstype som egentlig ikke passer så godt i helsevesenet (i alle fall på sikt) og man kan også være i en økonomisk situasjon (permittert fra jobben, store utgifter) som gjør at man melder seg til tjeneste likevel. Det kan godt være at begge deler er sant samtidig og det er ikke noe galt med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattivatti Skrevet 8. april 2020 #2348 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) 11 timer siden, Beatbox skrev: Akkurat, merkelig at hun sa at hun kunne ikke..eller ville ikke jobbe på sykehjem fordi hun er fòr empatisk... Jeg har ikke sett dette utsagnet selv, men tenker at det kom feil ut? Jeg klarer heller ikke jobbet på sykehjem fordi jeg hadde tatt jobben med jeg. Jeg synes det er så fælt for de gamle som er der og at mange av dem lever så uverdig. Jeg lar dette tungsinnrt virkelig gå inn på meg. Det er vanskelig å bare gå fra tante Kari som er syk å har det vondt, når jeg vet at neste vakt blir så travel at tante Kari kanskje ikke får møtt sine behov. Jobben ville spist meg opp. Derfor overlater jeg denne jobben til alle de flinke menneskene som klarer den. Jeg ville aldri brukt ord som for empatisk for å beskrive dette, men.... Endret 8. april 2020 av Ryuk 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plannergirl Skrevet 8. april 2020 #2349 Del Skrevet 8. april 2020 23 minutter siden, Stupebrett skrev: Og hva så? Er det ulovlig å være i en økonomisk knipe? Tror du oppriktig at alle som nå melder seg til dyst gjør det for å være GREIE? Det går an å være en personlighetstype som egentlig ikke passer så godt i helsevesenet (i alle fall på sikt) og man kan også være i en økonomisk situasjon (permittert fra jobben, store utgifter) som gjør at man melder seg til tjeneste likevel. Det kan godt være at begge deler er sant samtidig og det er ikke noe galt med det. Jeg sa aldri at dette var feil avgjørelse for det mener jeg heller ikke. Jeg bare sier at jeg forstår hvordan troverdigheten hennes ble svekket i dette tilfellet. Jeg har ikke noe imot Helene, men jeg mener det må være lov å peke ut hennes motsigelser/ dobbeltmoral akkurat som hos andre bloggere her i rampelyset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beatbox Skrevet 8. april 2020 #2350 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) 18 minutter siden, Ryuk skrev: Jeg har ikke sett dette utsagnet selv, men tenker at det kom feil ut? Jeg klarer heller ikke jobbet på sykehjem fordi jeg hadde tatt jobben med jeg. Jeg synes det er så fælt for de gamle som er der og at mange av dem lever så uverdig. Jeg lar dette tungsinnrt virkelig gå inn på meg. Det er vanskelig å bare gå fra tante Kari som er syk å har det vondt, når jeg vet at neste vakt blir så travel at tanke Kari kanskje ikke får møtt sine behov. Jobben ville spist meg opp. Derfor overlater jeg denne jobben til alle de flinke menneskene som klarer den. Jeg ville aldri brukt ord som for empatisk for å beskrive dette, men.... Det kom kanskje feil ut ja, men samtidig er det rart at hun har tatt utdannelse i helsefaget...det er noe med å kunne sette andres behov først, spesielt nå i corona-tiden og det faktum at hun har en nyoperert hund hvis opr ble betalt pr Spleis. Den summen dekker dog ikke opptrening osv så penger må de få inn og hun er permittert. Hvorfor melder hun seg som ledig helsepersonell når hun vet at hun er for empatisk?? Endret 8. april 2020 av Beatbox Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stupebrett Skrevet 8. april 2020 #2351 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) 27 minutter siden, Plannergirl skrev: Jeg sa aldri at dette var feil avgjørelse for det mener jeg heller ikke. Jeg bare sier at jeg forstår hvordan troverdigheten hennes ble svekket i dette tilfellet. Jeg har ikke noe imot Helene, men jeg mener det må være lov å peke ut hennes motsigelser/ dobbeltmoral akkurat som hos andre bloggere her i rampelyset. Okei så en som melder seg til tjeneste under en pandemi fordi man trenger pengene, selv om hun kanskje ikke liker jobben så godt, er dobbeltmoralsk? Jeg viste ganske tydelig i innlegget mitt at alle de tingene hun refererer til ikke er selvmotsigende. Av og til må man gå på kompromiss med den løsningen som passer oss best fordi man er i en ikke ideell situasjon. I dette tilfellet bidrar det til at det norske helsevesenet får sårt tiltrengt kapasitet. Imponerende å anse seg selv for å være den moralsk høyverdige i denne situasjonen. Endret 8. april 2020 av Stupebrett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattivatti Skrevet 8. april 2020 #2352 Del Skrevet 8. april 2020 28 minutter siden, Beatbox skrev: Det kom kanskje feil ut ja, men samtidig er det rart at hun har tatt utdannelse i helsefaget...det er noe med å kunne sette andres behov først, spesielt nå i corona-tiden og det faktum at hun har en nyoperert hund hvis opr ble betalt pr Spleis. Den summen dekker dog ikke opptrening osv så penger må de få inn og hun er permittert. Hvorfor melder hun seg som ledig helsepersonell når hun vet at hun er for empatisk?? Jeg har også utdanning innen helsefag. Jeg har stort sett jobbet som assistent på tannlegekontor. Man kan velge mange veier innen helse, sykehjem er ikke noe man absolutt må hvis man ikke klarer. For meg er sykehjem helt uaktuelt, mens andre pasientgrupper er helt ok. Hun melder seg vel opp i håp om at hun trengs på andre områder en sykehjem da 🤷🏻♀️ Jeg vet ikke, men det trenger ikke nødvendigvis å være så svart hvitt som enkelte av dere maler det her. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plannergirl Skrevet 8. april 2020 #2353 Del Skrevet 8. april 2020 20 minutter siden, Stupebrett skrev: Okei så en som melder seg til tjeneste under en pandemi fordi man trenger pengene, selv om hun kanskje ikke liker jobben så godt, er dobbeltmoralsk? Jeg viste ganske tydelig i innlegget mitt at alle de tingene hun refererer til ikke er selvmotsigende. Av og til må man gå på kompromiss med den løsningen som passer oss best fordi man er i en ikke ideell situasjon. I dette tilfellet bidrar det til at det norske helsevesenet får sårt tiltrengt kapasitet. Imponerende å anse seg selv for å være den moralsk høyverdige i denne situasjonen. Nei, det at man sier man ikke vil melde seg under en pandemi pga empati og så snu en uke senere og late som førstnevnte aldri har skjedd kan OPPFATTES som lite troverdig. Dobbeltmoralen hennes knytter jeg til andre ting som kritiseres i tråden. Ingen anser seg selv som moralsk høyverdig, denne tråder handler om Helene Drage og dermed også hva som er kritikkverdig med hennes handlinger og utsagn. Ingenting personlig. Det handler om å se situasjoner fra flere sider så forstår man at ingen reaksjon er feil, du oppfatter ting på en annen måte enn andre og det er derfor vi diskuterer, men ingen sier din reaksjon er feil. Jeg har forståelse for forskjellige meninger i diskusjoner og setter pris på det så lenge det er saklig men slike utsagn «Imponerende å anse seg selv for å være den moralsk høyverdige i denne situasjonen» blir dessverre for dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. april 2020 #2354 Del Skrevet 8. april 2020 45 minutter siden, Plannergirl skrev: Jeg sa aldri at dette var feil avgjørelse for det mener jeg heller ikke. Jeg bare sier at jeg forstår hvordan troverdigheten hennes ble svekket i dette tilfellet. Jeg har ikke noe imot Helene, men jeg mener det må være lov å peke ut hennes motsigelser/ dobbeltmoral akkurat som hos andre bloggere her i rampelyset. 45 minutter siden, Beatbox skrev: Det kom kanskje feil ut ja, men samtidig er det rart at hun har tatt utdannelse i helsefaget...det er noe med å kunne sette andres behov først, spesielt nå i corona-tiden og det faktum at hun har en nyoperert hund hvis opr ble betalt pr Spleis. Den summen dekker dog ikke opptrening osv så penger må de få inn og hun er permittert. Hvorfor melder hun seg som ledig helsepersonell når hun vet at hun er for empatisk?? Til det uthevede: Hvorfor? Hvorfor eller på hvilken måte er en persons moral eller dobbeltmoral i seg selv et relevant tema i en diskusjon om sosiale medier? Hvorfor er en navngitt persons eventuelle mangel på empati, eller egne ville spekulasjoner om en persons mangel på empati, et interessant tema for en offentlig mediedebatt?? Jeg minner om at denne underkategorien av Rampelys-forumet heter BLOGGER, og at beskrivelsen av rommet oppfordrer til diskusjon av "sak, ikke person". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plannergirl Skrevet 8. april 2020 #2355 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) 3 minutter siden, Aricia skrev: Til det uthevede: Hvorfor? Hvorfor eller på hvilken måte er en persons moral eller dobbeltmoral i seg selv et relevant tema i en diskusjon om sosiale medier? Hvorfor er en navngitt persons eventuelle mangel på empati, eller egne ville spekulasjoner om en persons mangel på empati, et interessant tema for en offentlig mediedebatt?? Jeg minner om at denne underkategorien av Rampelys-forumet heter BLOGGER, og at beskrivelsen av rommet oppfordrer til diskusjon av "sak, ikke person". Fordi dobbeltmoralen hennes går gjennom fremstilling av bedriften. Hun tar andre for å merke feil, men merker reklame dårlig selv. Hun snakker om kroppspositivisme, men fremhever det hun mener er skavanker ganske ofte som hun får tilbakemelding om skaper kroppspress. Noen få eksempler, men alt er relatert til bedriften og hvordan hun fremstiller den. Empati ordbruket legger jeg meg ikke opp i, kun handlingen og hvorfor den skal vises offentlig. Hadde hun ikke lagt ut om det på sin bedriftskonto hadde ingen reagert. Endret 8. april 2020 av Plannergirl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. april 2020 #2356 Del Skrevet 8. april 2020 Akkurat nå, Plannergirl skrev: Fordi dobbeltmoralen hennes går gjennom fremstilling av bedriften. Hun tar andre for å merke feil, men merker reklame dårlig selv. Hun snakker om kroppspositivisme, men fremhever det hun mener er skavanker ganske ofte som hun får tilbakemelding om skaper kroppspress. Noen få eksempler, men alt er relatert til bedriften og hvordan hun fremstiller den. Jeg forstår ikke hva dette betyr. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stupebrett Skrevet 8. april 2020 #2357 Del Skrevet 8. april 2020 9 minutter siden, Plannergirl skrev: Nei, det at man sier man ikke vil melde seg under en pandemi pga empati og så snu en uke senere og late som førstnevnte aldri har skjedd kan OPPFATTES som lite troverdig. Dobbeltmoralen hennes knytter jeg til andre ting som kritiseres i tråden. Ingen anser seg selv som moralsk høyverdig, denne tråder handler om Helene Drage og dermed også hva som er kritikkverdig med hennes handlinger og utsagn. Ingenting personlig. Det handler om å se situasjoner fra flere sider så forstår man at ingen reaksjon er feil, du oppfatter ting på en annen måte enn andre og det er derfor vi diskuterer, men ingen sier din reaksjon er feil. Jeg har forståelse for forskjellige meninger i diskusjoner og setter pris på det så lenge det er saklig men slike utsagn «Imponerende å anse seg selv for å være den moralsk høyverdige i denne situasjonen» blir dessverre for dumt. At hun later som hun aldri har sagt det første er noe du finner på. Det er veldig lett å finne både dobbeltmoralisme og inkonsistens hos folk dersom man sørger for å legge på tre fire lag med tillagte meninger eller holdninger på utsagnene til folk. Jeg forstår ikke hvordan å melde seg til tjeneste er kritikkverdig, uansett hvor mange lag av andre ting man legger på det. Det er ikke kritikkverdig selv om du ikke vurderte det en uke i forveien. Det er ikke kritikkverdig selv om man egentlig kunne tenke seg å gjøre noe annet. Det man gjør, helt konkret, er at man hjelper noen som trenger hjelp i en vanskelig situasjon. Det er handlingen, det er handlingen en må vurderes ut fra som aldri vil være kritikkverdig. Likevel kaster folk seg over det som om det er en slags forkastelig handling. Og når man gjør det, og til og med trekker inn moral i den argumentasjonen, da får du tåle at noen steiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 8. april 2020 #2358 Del Skrevet 8. april 2020 2 timer siden, Stupebrett skrev: Haha, det er bare på Helene Drage-tråden at det å melde seg til dyst under en nasjonal pandemi tolkes NEGATIVT og kritiseres. Dette må være ny personlig rekord? Ikke sant, nytt lavmål i denne tråden. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luka_S Skrevet 8. april 2020 #2359 Del Skrevet 8. april 2020 Det er jaggu meg sant som Helene Drage sier, hun er damned if you do, damned if you don't. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Licorice Skrevet 8. april 2020 #2360 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) 5 timer siden, Ryuk skrev: Jeg har ikke sett dette utsagnet selv, men tenker at det kom feil ut? Jeg klarer heller ikke jobbet på sykehjem fordi jeg hadde tatt jobben med jeg. Jeg synes det er så fælt for de gamle som er der og at mange av dem lever så uverdig. Jeg lar dette tungsinnrt virkelig gå inn på meg. Det er vanskelig å bare gå fra tante Kari som er syk å har det vondt, når jeg vet at neste vakt blir så travel at tante Kari kanskje ikke får møtt sine behov. Jobben ville spist meg opp. Derfor overlater jeg denne jobben til alle de flinke menneskene som klarer den. Jeg ville aldri brukt ord som for empatisk for å beskrive dette, men.... Mange av dem lever så uverdig? Har du noensinne vært på innsiden av et sykehjem? Har du kun hørt på skrekkhistorier i media eller har du en dårlig erfaring selv siden du drar alle landets sykehjem under en kam og mener at de som bor der ikke har det bra? På mange sykehjem har de eldre det veldig fint. Jeg har jobbet på flere sykehjem selv og har aldri opplevd at pasienter har blitt uverdig behandlet. Jeg har aldri opplevd at en pasient blir liggende i sin egen avføring i flere timer. Sånt skjer aldri I FORHOLD TIL hvor mange som får hjelp på do og hjelp til skift når uhellet først har vært ute. Mange eldre mister kontroll over blære og tarm og kan gjøre på seg før de rekker toalettet. Dette er en kjent sak. Dette får pasientene hjelp til og vi som jobber med dem er profesjonelle og betryggende for pasientene slik at det ikke skal føles vondt for de. Naturligvis vil det for noen være ydmykende og vondt men vi prøver så godt vi kan å gjøre det beste ut av situasjonen, å bli gammel og få en sykdom som f.eks demens eller alzheimers, parkinson osv er virkelig ingen spøk og gjør mye med hode og kropp. Vi som jobber der, både sykepleiere, helsefagarbeidere og assistenter vet hvordan vi skal møte pasienter og pårørende i vanskelige situasjoner! Det er ikke slik at det står skrevet uverdig behandling i panna på både pasienter og ansatte! Finnes det mange som ikke burde være i denne jobben? JA!! Er de i flertall? NEI. Noen blir opprørte pga pasienter kanskje ikke har fullverdige aktiviteter i hverdagen sin, at de blir sittende opp ned i en stol og kun prater med personalet/andre pasienter, leser avisen osv. For mange pasienter med kompliserte sykdomsbilder kan overstimuli være noe som bidrar til at pasienten får en vond og tung dag! De kan bli svært forvirret og redde og vanskelige å hjelpe når de blir for mye stimulert. For mange er det godt å få sine behov dekket i form av omsorg, stell, mat osv, og det blir på en måte nok en stund pga de blir så slitne av stimuli og inntrykk. Ja jeg blir sint når noen påstår at de eldre bare får uverdig behandling. Enda mer provosert blir jeg over at folk kan si de er for empatiske eller for gode mennesker til å jobbe med de eldre. Altså???? Vi trenger mennesker med empati og mennesker som kan se andres behov i dette yrket!! Om du ikke er empatisk eller bryr deg om andre så har du ingenting i denne jobben å gjøre, for da vet du ikke hvordan du skal praktisere vanlig omsorg. Rest my case, beklager avsporingen, men dette er ikke yrket for alle og om Helene ikke vil jobbe i dette yrket så er det helt ok. Det er IKKE pga hun er empatisk, det er fordi hun ikke vil. Det er ikke noe som heter at man er for empatisk til å jobbe i denne jobben.... Det er det dummeste jeg har hørt til nå i år tror jeg............. Jeg må også legge til at klart det er vanskelig når et voksent menneske ikke lenger klarer ta vare på seg selv! Det er trist spesielt for pårørende å se, og vi som jobber med eldre og eldre med sykdommer ser jo utviklingen over tid, det er ikke slik at vi blir blinde og tenker at jaja sånn er det bare! Vi ser mange triste skjebner. Men man lærer seg å ikke ta med jobben hjem. Noen dager går det ikke, og man tenker på jobben mens man har fri. Men det er helt normalt. De som bor på sykehjemmet er ofte trygge på de som jobber der og er glade for å se de, pasienter med demens kan faktisk kjenne igjen pleierne fremfor sine egne pga de ser pleierne så ofte og det er trygt og vanlig at de er der nesten hver dag. De fleste/mange eldre har det godt på sykehjem. Det sier de iallefall selv. Skrekkhistorier i media om uverdig behandling på sykehjem er ikke normen, det er unntak. Endret 8. april 2020 av Licorice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå