Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Fizzypo skrev (2 minutter siden):

Du fremstår som kynisk og hellig overbevist om at alt en influencer deler er løgn, selv når hun deler tekster om sårende kommentarer rettet mot kropp som mange faktisk har fått høre gjennom livet. Du virker programmert til å tro at alt må være en businesstrategi selv om denne konkrete saken overhodet ikke har noe salgsverdi uansett hvor mye du måtte gjenta at det deles på en bedriftskonto. Dine argumenter vitner om at du kun ser det negative og evner ikke å forstå at det går an å være kritisk til HD på et område, men likevel synes at noe er positivt uten å automatisk være en stakkarslig, lettlurt person som ikke har forstått noen ting og som må opplyses av de som virkelig har skjønt det. Det finnes en mellomting og det er her mange befinner seg. Ikke alt er svart hvitt og ikke alle som er uenig med deg er ute etter å ta deg. Forstår du det? 

Hvordan kan du mene at det ikke har en salgsverdi?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kattedama
Fizzypo skrev (10 minutter siden):

Du fremstår som kynisk og hellig overbevist om at alt en influencer deler er løgn, selv når hun deler tekster om sårende kommentarer rettet mot kropp som mange faktisk har fått høre gjennom livet. Du virker programmert til å tro at alt må være en businesstrategi selv om denne konkrete saken overhodet ikke har noe salgsverdi uansett hvor mye du måtte gjenta at det deles på en bedriftskonto. Dine argumenter vitner om at du kun ser det negative og evner ikke å forstå at det går an å være kritisk til HD på et område, men likevel synes at noe er positivt uten å automatisk være en stakkarslig, lettlurt person som ikke har forstått noen ting og som må opplyses av de som virkelig har skjønt det. Det finnes en mellomting og det er her mange befinner seg. Ikke alt er svart hvitt og ikke alle som er uenig med deg er ute etter å ta deg. Forstår du det? 

Du har tydeligvis ikke forstått det, så her her dokumentasjon på mine påstander https://snl.no/influenser . I motsetning til HD som aldri dokumenterer påstandene sine om denne fatshamingen hun får på sine sosiale medier. Annonsørene er avhengig av at influenserne de bruker har troverdighet, der sliter HD. Anbefaler deg å lese deg opp på markedsføring, etikk og lover og regler innenfor markedsføring. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (10 minutter siden):

Når man ser det hun legger ut i sammenheng over 13 år, så ser man et tydelig mønster. Hun legger ut at hun har det strålende og at livet leker. Så legger hun ut at hun har gått på en smell med en ny diett/livsstilsendring/treningsopplegg for så å reklamere for et nytt opplegg. Deretter legger hun ut reels med fantasisitater (hun har blitt tatt på dette tidligere) som hun legger fram som en sannhet, med påfølgende reklame. Dette går i loop. Mye av reklamen er i tillegg umerket, selv om hun har gått høyt ut og kommentert i kommentarfeltene til andre influencere for å belære dem om korrekt merking. 

Det at du tolker det positivt er fint. Det kan også med stor sannsynlighet understøtte at du har gått rett i leirbålfella når du tenker at det ikke er businesstrategi å legge ut personlig info for å skape sympati. Det er for meg en gåte at så mange enda opplever influencere som ærlige når "alle" vet at influencing i stor grad er branding og reklamering for å tjene penger på eksponering. 

Endret av Fotballfluen
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Fotballfluen skrev (2 minutter siden):

Når man ser det hun legger ut i sammenheng over 13 år, så ser man et tydelig mønster. Hun legger ut at hun har det strålende og at livet leker. Så legger hun ut at hun har gått på en smell med en ny diett/livsstilsendring/treningsopplegg for så å reklamere for et nytt opplegg. Deretter legger hun ut reels med fantasisitater (hun har blitt tatt på dette tidligere) som hun legger fram som en sannhet, med påfølgende reklame. Mye av reklamen er i tillegg umerket, selv om hun har gått høyt ut og kommentert i kommentarfeltene til andre influencere for å belære dem om korrekt merking. 

Det at du tolker det positivt er fint. Det kan også med stor sannsynlighet understøtte at du har gått rett i leirbålfella når du tenker at det ikke er businesstrategi å legge ut personlig info for å skape sympati. Det er for meg en gåte at så mange enda opplever influencere som ærlige når "alle" vet at influencing i stor grad er branding og reklamering for å tjene penger på eksponering. 

La oss ikke underkommunisere at hun også kopierer andre sine reels/innlegg. Og nei, det er ikke greit selv om andre gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fizzypo said:

Da har jeg et spørsmål til deg; syns du ikke det er noe merkelig overhode at dette temaet tas opp, tett etterfulgt av reklame som går nettopp på vekt/livsstil og psykiske utfordringer? Syns du dette er en helt naturlig måte å drive en kanal på? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fotballfluen said:

Når man ser det hun legger ut i sammenheng over 13 år, så ser man et tydelig mønster. Hun legger ut at hun har det strålende og at livet leker. Så legger hun ut at hun har gått på en smell med en ny diett/livsstilsendring/treningsopplegg for så å reklamere for et nytt opplegg. Deretter legger hun ut reels med fantasisitater (hun har blitt tatt på dette tidligere) som hun legger fram som en sannhet, med påfølgende reklame. Dette går i loop. Mye av reklamen er i tillegg umerket, selv om hun har gått høyt ut og kommentert i kommentarfeltene til andre influencere for å belære dem om korrekt merking. 

Flere her, og ellers, burde se dokumentaren « da vi styrte internett». Kjente influencere innrømmer den skitne taktikken de brukte for å tjene mest mulig penger. Da kan man begynne å diskutere ærligheten til influencere 😉 HD er intet unntak. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (10 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke forstått det, så her her dokumentasjon på mine påstander https://snl.no/influenser . I motsetning til HD som aldri dokumenterer påstandene sine om denne fatshamingen hun får på sine sosiale medier. Annonsørene er avhengig av at influenserne de bruker har troverdighet, der sliter HD. Anbefaler deg å lese deg opp på markedsføring, etikk og lover og regler innenfor markedsføring. 

Kutt ut med den ovenfra og ned holdningen. 

Veldig kjekt med selektiv hukommelse. Jeg husket meget godt da hun delte en kjempestygg kommentar hun fikk på DM av en som skrev at hun aldri har hatt flat mage. Den dokumenterte hun på story og da forvandlet denne tråden seg til et vepsebol der flesteparten beskyldte HD for å henge ut denne personen. Hun kan ikke vinne. Uansett hva hun gjør er det feil. Det er mye berettiget kritikk her inne og jeg har vært enig i det aller meste når jeg har kommentert, men jammen er det mye uberettiget og.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (10 minutter siden):

Da har jeg et spørsmål til deg; syns du ikke det er noe merkelig overhode at dette temaet tas opp, tett etterfulgt av reklame som går nettopp på vekt/livsstil og psykiske utfordringer? Syns du dette er en helt naturlig måte å drive en kanal på? 

Nei, jeg syns ikke det er merkelig, men som med mye annet på hennes IG mangler det stil og system. Jeg tror du og andre gir henne altfor mye kred. Dette er samme person som har økonomiske problemer og etter egen innrømmelse ikke råd til bolig, men som ikke forstår at forbruket på kjoler, sko og accessories bidrar til den vanskelige økonomiske situasjonen. Det er samme person som ikke gikk ned på keto fordi hun ikke skjønte at kaffen fra Espresso House som hun unnet seg daglig innholdet x antall kalorier. Samme person som ikke skjønner at deling av sensitive opplysninger om egen barn er potensielt skadelig. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fizzypo said:

Nei, jeg syns ikke det er merkelig, men som med mye annet på hennes IG mangler det stil og system. Jeg tror du og andre gir henne altfor mye kred. Dette er samme person som har økonomiske problemer og etter egen innrømmelse ikke råd til bolig, men som ikke forstår at forbruket på kjoler, sko og accessories bidrar til den vanskelige økonomiske situasjonen. Det er samme person som ikke gikk ned på keto fordi hun ikke skjønte at kaffen fra Espresso House som hun unnet seg daglig innholdet x antall kalorier. Samme person som ikke skjønner at deling av sensitive opplysninger om egen barn er potensielt skadelig. 

Gir henne kred? Hvordan gir jeg henne det? Jeg er jo imot måten hun driver å lurer seg selv og følgerene sine.. hvordan hun i det heletatt driver kanalen sin.. nå forstår jeg ingenting av hva du faktisk mener? 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (23 minutter siden):

Hva slags felle har jeg gått i når jeg danner meg en mening basert på det som er lagt ut, men aldri har kjøpt noe hun har reklamert for? 

Jeg forstår at det er lettere å tenke at alt en influencer gjør en nøye kalkulert, som om alle influencere er så glupe at de faktisk skjønner sammenhengen, men det er lov å følge med fra sidelinjen og gjøre seg opp selvstendige meninger om hver enkelt situasjon uten å ha en grunnleggende holdning om at alt er løgn uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (2 minutter siden):

Gir henne kred? Hvordan gir jeg henne det? Jeg er jo imot måten hun driver å lurer seg selv og følgerene sine.. hvordan hun i det heletatt driver kanalen sin.. nå forstår jeg ingenting av hva du faktisk mener? 🤔

Kred for å være så glup at hun faktisk skjønner at det du beskriver er en businesstrategi og dermed aktivt bruke det. Det henger ikke på greip når du ser på andre langt mindre glupe ting hun har gjort opp gjennom tiden, som de jeg eksemplifiserte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Fizzypo said:

Kred for å være så glup at hun faktisk skjønner at det du beskriver er en businesstrategi og dermed aktivt bruke det. Det henger ikke på greip når du ser på andre langt mindre glupe ting hun har gjort opp gjennom tiden, som de jeg eksemplifiserte. 

Åja sånn sett ja. Hm, ja kanskje. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Men jeg tror fortsatt hun er veldig bevisst i måten hun legger ut ting på, selv med hennes økonomiske historie…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
Fizzypo skrev (5 minutter siden):

Her syns jeg faktisk at du fremstiller Helene som dum. Jeg kjenner flere personer som f.eks. kjøper mer enn økonomien deres skulle tilsi at de kan ta seg råd til. Eller at de spiser mer enn det de bør. Uten at man kan si at de er mindre intelligente eller at de ikke kan være kyniske i gitte situasjoner. De er gjerne veldig smarte, men har sine svakheter. Forøvrig gikk Helene ned mye da hun gikk på keto. Men så var det kanskje noe med den spiseforstyrrelsen som gjorde at ting ikke gikk slik hun hadde tenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lily Of the Valley skrev (1 minutt siden):

Her syns jeg faktisk at du fremstiller Helene som dum. Jeg kjenner flere personer som f.eks. kjøper mer enn økonomien deres skulle tilsi at de kan ta seg råd til. Eller at de spiser mer enn det de bør. Uten at man kan si at de er mindre intelligente eller at de ikke kan være kyniske i gitte situasjoner. De er gjerne veldig smarte, men har sine svakheter. Forøvrig gikk Helene ned mye da hun gikk på keto. Men så var det kanskje noe med den spiseforstyrrelsen som gjorde at ting ikke gikk slik hun hadde tenkt. 

Jeg liker ikke å bruke ord som dum, men det er helt korrekt at jeg mener basert på det hun deler at hun ikke er veldig opplyst på flere områder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Fizzypo skrev (11 minutter siden):

Så du tenker at hun er så lite smart at hun ikke finnes kynisk? Wow den var ny. Da tar vi det til etterretning og lar vær å kritisere manglende reklame merking og snikreklame gjerne i kombinasjon med psykisk uhelse. Siden hun ikke vet bedre etter 13 år i en av de mest kyniske bransjene som finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (7 minutter siden):

Så du tenker at hun er så lite smart at hun ikke finnes kynisk? Wow den var ny. Da tar vi det til etterretning og lar vær å kritisere manglende reklame merking og snikreklame gjerne i kombinasjon med psykisk uhelse. Siden hun ikke vet bedre etter 13 år i en av de mest kyniske bransjene som finnes. 

Ikke gjør deg til er du snill. Jeg snakker ikke om manglende reklamemerking, men om dette konkrete tilfellet. Og ja, jeg mener hvert eneste ord jeg skriver, ikke det du legger i munnen på meg. 

Merkelig hvordan hun kan være så kynisk og utspekulert i dette tilfellet, men så lite oppdatert om det potensielle skadeomfanget av å eksponere eget barn. Eller mener du at hun er så pengegrisk og ond at hun ikke bryr seg om barnet sitt så lenge hun kan tjene noen skarve kroner? At hun er en så dårlig mor at hun verdsetter penger høyere enn sitt eget barn? Er det kanskje omsorgssvikt? Jeg mener, siden alt er en businesstrategi så må jo alt være et skuespill. Kanskje hun har diktet opp spiseforstyrrelsen også for å appellere til alle mulige grupper i samfunnet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lily Of the Valley
Fizzypo skrev (17 minutter siden):

Ikke gjør deg til er du snill. Jeg snakker ikke om manglende reklamemerking, men om dette konkrete tilfellet. Og ja, jeg mener hvert eneste ord jeg skriver, ikke det du legger i munnen på meg. 

Merkelig hvordan hun kan være så kynisk og utspekulert i dette tilfellet, men så lite oppdatert om det potensielle skadeomfanget av å eksponere eget barn. Eller mener du at hun er så pengegrisk og ond at hun ikke bryr seg om barnet sitt så lenge hun kan tjene noen skarve kroner? At hun er en så dårlig mor at hun verdsetter penger høyere enn sitt eget barn? Er det kanskje omsorgssvikt? Jeg mener, siden alt er en businesstrategi så må jo alt være et skuespill. Kanskje hun har diktet opp spiseforstyrrelsen også for å appellere til alle mulige grupper i samfunnet? 

Jeg syns ikke Helene har vært så ille med eksponering av barn. Noen har en nulltoleranse for dette (hvilket er bra), men sammenlignet med andre influensere så har det ikke vært så ille. Det ser man også på innleggene her inne kontra f.eks. CBE (som derimot har ekstremt mye av det).

Men dersom vi går ut ifra at hun ikke er så smart, så bør vi egentlig ikke kritisere henne i det hele tatt for da kan hun jo ikke noe for det. På alle områder da egentlig. Men jeg kjøper ikke at vi snakker om en mindre intelligent person. 

edit: du skriver ironisk at kanskje hun har diktet opp spiseforstyrrelsen sin. Vel, du peker jo selv på at hun inntok ting med mange kalorier i da hun gikk på keto. Hva med dine uttalelser? For meg er det et tegn på at du ikke helt forstår hva spiseforstyrrelse dreier seg om. For hun kunne jo bare latt være å drikke den drikken ikke sant? Det er i hvert fall slik du fremstiller det

Endret av Lily Of the Valley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Fizzypo skrev (19 minutter siden):

Når du i det ene øyeblikket belærer andre om sharenting og forteller følgerne dine at du ikke skal eksponere mindreårig, mens du vet at annonsør avtaler allerede er inngått før fødsel, og du bruker fødselsdepresjoner din til å selge turtøy, vogn og vognpose fordi legen din har bedt deg om å gå tur. Eller du snikreklamerer for Ellos mens du snakker om ROS , i tillegg til mange andre eksempler så er du kynisk ja. Eller hva vil du kalle det? Alt godt dokumentert på hennes IG konto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fizzypo said:

Ang eksponering av barn, i starten tror jeg faktisk hun var så pengegrisk at hun brukte barnet til å tjene penger. For hun hadde stadig reklame hvor barnet deltok. Det stoppet, og hun bruker ikke lenger barnet i reklameinnlegg, noe som er riktig vei å gå i mine øyne. HD er sparsom mtp å vise barnet i SoMe, en av de bedre influencerene på dette området. Hun er ikke dum, hun er ute etter oppmerksomhet og penger, og vet nøyaktig hvordan hun skal få mest mulig av det.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily Of the Valley skrev (Akkurat nå):

Jeg syns ikke Helene har vært så ille med eksponering av barn. Noen har en nulltoleranse for dette (hvilket er bra), men sammenlignet med andre influensere så har det ikke vært så ille. Det ser man også på innleggene her inne kontra f.eks. CBE (som derimot har ekstremt mye av det).

Men dersom vi går ut ifra at hun ikke er så smart, så bør vi egentlig ikke kritisere henne i det hele tatt for da kan hun jo ikke noe for det. På alle områder da egentlig. Men jeg kjøper ikke at vi snakker om en mindre intelligent person. 

Enig i at hun ikke er den verste, hennes barneeksponering er ikke akkurat det jeg har kritisert mest her inne selv om jeg er enig med flere av de som har skrevet gode, velbegrunnede innlegg om det tidligere. 

Man kan gjerne tro at absolutt alt som deles er nøye gjennomtenkt, men da vil jeg gjerne påpeke en logisk brist i dette aktuelle eksempelet: Det hevdes at det ikke er tilfeldig at innlegget om body shaming kom dagen før et reklameinnlegg for Omnia livsstil. Hvor er da logikken i å legge ut et bilde i dag, bare noen timer senere, med seg selv som spiser en diger pizza alene? Hvordan matcher det reklamen for Omnia og hvordan skal hennes publikum tolket dette? Kanskje hun er mindre intelligent som du skriver eller kanskje hun bare er fullstendig usystematisk i måten hun bygger opp sin konto, men jeg klarer ikke å tro basert på det jeg ser at gårsdagens innlegg som vi diskuterer nå er grooming. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...