Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

*blueberry* skrev (3 minutter siden):

Nja. Det er vel mer en hobby/ sideinntekt. 

Men det er jo en jobben hennes, selv om det er en deltidsjobb.. Jeg kjenner ikke Drage, men har jo fått et inntrykk av det som jeg har sett i sosiale medier. Regner med at andre også sitter med et inntrykk av henne? 

Endret av AnnePåLande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bolledeig2.0 skrev (1 time siden):

Kan det være fordi de på jobben ikke leser inn all den moralske fordømmelsen enkelte her inne gjør i hver eneste lille ting hun sier og gjør? Det er vel ikke så overraskende at en jobb kommer til en annen konklusjon enn noen som har hatt som hobby å psykologisere en eller annen influencer i et rolig tiår som enkelte her inne har. Hver eneste ting hun sier og gjør leses jo inn i en større fortelling av Helene som et Mislykket Menneske, og da sier det seg selv at det ikke går an å en gang skrive "bra for henne at hun gjør det bra på jobben" uten å samtidig komme med "siden de tydeligvis ikke har gjennomskuet henne slik som jeg har"

Godt skrevet!

supert at hun gjør det så bra på jobbb, må være godt for hun

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (1 time siden):

Nei det tror jeg ikke. Ikke når det hun viser i sosiale medier avviker så til de grader fra det som beskrives på premien hun fikk. Det er merkelig at hun, som framviser lite gjennomføringsevne og evne til å håndtere tiden sin gjør en så godt jobb som teamleder, hvor nettopp disse evnene er så viktige. Som ansatt hadde jeg nok hatt utfordringer med å respektere henne som min leder om jeg hadde fulgt henne på insta mtp hva hun deler. Om hun er sprudlende og engasjert på jobb, kommer dessverre ikke den delen av personligheten hennes fram i sosiale medier. Det er avviket mellom disse jeg reagerer på. 

Så du klarer ikke å skille på jobb vs privatliv? Hva min leder gjør privat spiller ingen rolle for  min respekt for henne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 time siden):

Men det er jo en jobben hennes, selv om det er en deltidsjobb.. Jeg kjenner ikke Drage, men har jo fått et inntrykk av det som jeg har sett i sosiale medier. Regner med at andre også sitter med et inntrykk av henne? 

Jeg har også mine inntrykk, men jeg tenker at det er ikke nødvendigvis slik at influencer Helene Drage er den samme som privatpersonen Helene Sommer. På jobb (som ansatt) er man i en helt annen rolle enn på SoMe hvor man utleverer eget privatliv. Helene har tydelig hatt det tøft i perioder og mye av det har kommet frem på IG, men tviler på at hun deler disse sidene på jobb. Jobb og gode dager deles det lite av, men det betyr ikke at de ikke er der. Da får vi som følgerne kanskje inntrykk av at hun er mer negativ enn i virkeligheten siden det er på SoMe hun velger å dele så mye av det slitsomme. 

Det er mitt inntrykk da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (2 minutter siden):

Så du klarer ikke å skille på jobb vs privatliv? Hva min leder gjør privat spiller ingen rolle for  min respekt for henne

Det hun viser i sosiale medier er ikke privatlivet hennes.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (4 minutter siden):

Jeg har også mine inntrykk, men jeg tenker at det er ikke nødvendigvis slik at influencer Helene Drage er den samme som privatpersonen Helene Sommer. På jobb (som ansatt) er man i en helt annen rolle enn på SoMe hvor man utleverer eget privatliv. Helene har tydelig hatt det tøft i perioder og mye av det har kommet frem på IG, men tviler på at hun deler disse sidene på jobb. Jobb og gode dager deles det lite av, men det betyr ikke at de ikke er der. Da får vi som følgerne kanskje inntrykk av at hun er mer negativ enn i virkeligheten siden det er på SoMe hun velger å dele så mye av det slitsomme. 

Det er mitt inntrykk da. 

Privatlivet, om en kan kalle det for privatliv blir delt flittig i hennes kanaler som ikke er privat. Det er ikke hennes private konto. Synes det er en uting av påvirkere å blande privat informasjon i sine salgskanaler med reklame. Dette er med på å gjøre dem uangripelige, om du skjønner hvor jeg vil. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Privatlivet, om en kan kalle det for privatliv blir delt flittig i hennes kanaler som ikke er privat. Det er ikke hennes private konto. Synes det er en uting av påvirkere å blande privat informasjon i sine salgskanaler med reklame. Dette er med på å gjøre dem uangripelige, om du skjønner hvor jeg vil. 

Personlige anliggende da, du skjønte poenget. Disse personlige «luftingene» på SoMe skaper et inntrykk hun kanskje ikke viser sine bekjentskaper i virkeligheter. Derfor kan det sprike veldig på hva venner, kollegaer og følgerne kjenner henne som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Personlige anliggende da, du skjønte poenget. Disse personlige «luftingene» på SoMe skaper et inntrykk hun kanskje ikke viser sine bekjentskaper i virkeligheter. Derfor kan det sprike veldig på hva venner, kollegaer og følgerne kjenner henne som. 

Men det er jo det som er problemet med disse påvirkerne.. De maler et bilde av seg selv og ønsker å opptre som troverdig. Alt de deler er troverdig. Men publikum anser gjerne ikke påvirkeren som noe særlig troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

Men det er jo det som er problemet med disse påvirkerne.. De maler et bilde av seg selv og ønsker å opptre som troverdig. Alt de deler er troverdig. Men publikum anser gjerne ikke påvirkeren som noe særlig troverdig.

Ja, det er jeg helt enig i. Helene har ikke fremstått troverdig på meg på flere år. Jeg svarte nå mest ang diskusjonen om prisen hun fikk fra jobben. Det er bra jobba forresten, hun er nok en god leder og kollega. Som influencer er hun ikke den beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Forventer du virkelig at folk er like på jobb og på privaten? Man kan ha en helt annen motivasjon på jobb for å gjennomføre viktige oppgaver, kontra banale mål man setter seg på privaten, etter man har brukt opp all energien sin på jobb. Det er faktisk ganske vanlig å "bruke opp" viljestyrken sin på jobb, den er som en muskel, og når man kommer hjem er vi mange som kollapser på sofaen uten at det betyr at vi er sutrete og late 24/7. 

Til og med treåringen min har en annen atferd i barnehage enn hjemme. 

Jeg syns nå ikke det avviker så veldig heller fra det vi har sett, men så leser jeg aldri Helene med vrangbrillene på. 

IG er ikke privat, det er jobb. Hun selger reklame og har inntekt på å vise seg fram. Altså bør jobben som teamleder og jobben som influencer kunne sammenlignes. At hun selv velger å legge ut også private ting på sin businesskonto er hennes valg. Men da kan men vel også anta at hun også gjør dette på sin andre jobb? Man bytter jo ikke personlighet fra jobb til jobb?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (3 minutter siden):

Ja, det er jeg helt enig i. Helene har ikke fremstått troverdig på meg på flere år. Jeg svarte nå mest ang diskusjonen om prisen hun fikk fra jobben. Det er bra jobba forresten, hun er nok en god leder og kollega. Som influencer er hun ikke den beste. 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (7 minutter siden):

Det er jo mer naturlig å lufte seg privat enn for gud og hvermann? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (Akkurat nå):

IG er ikke privat, det er jobb. Hun selger reklame og har inntekt på å vise seg fram. Altså bør jobben som teamleder og jobben som influencer kunne sammenlignes. At hun selv velger å legge ut også private ting på sin businesskonto er hennes valg. Men da kan men vel også anta at hun også gjør dette på sin andre jobb? Man bytter jo ikke personlighet fra jobb til jobb?

Tror ikke hun er klar over at hun maler et negativt bilde av seg selv, både privat og i jobbsammenheng.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (16 minutter siden):

Hva min leder gjør hjemme på privaten vet jeg fint lite om. Min leder bruker ikke privatlivet sitt for å tjene penger som influencer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (4 minutter siden):

Det er jo mer naturlig å lufte seg privat enn for gud og hvermann? 

Ja, for de aller fleste er det det. Men vi ser jo at de som velger å bli (store eller små) influencere liker oppmerksomhet litt mer enn gjennomsnittsmennesket. Det har Helene også innrømmet flere ganger. Nå vet jeg ikke om dette gjelder henne, men mange har ikke så mange nære som bryr seg om man sliter og da er det lett å søke sympati hos fremmede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 time siden):

Ja, for de aller fleste er det det. Men vi ser jo at de som velger å bli (store eller små) influencere liker oppmerksomhet litt mer enn gjennomsnittsmennesket. Det har Helene også innrømmet flere ganger. Nå vet jeg ikke om dette gjelder henne, men mange har ikke så mange nære som bryr seg om man sliter og da er det lett å søke sympati hos fremmede. 

De må gjerne søke den typen oppmerksomhet. Men da må de også ta i mot kritikken som kommer. De kan ikke velge å bare påvirke positivt, det er dessverre ikke sånn det fungerer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fotballfluen skrev (1 minutt siden):

De må gjerne søke den typen oppmerksomhet. Men da må de også ta i mot kritikken som kommer. De kan ikke velge å bare påvirke positivt, det er dessverre ikke sånn det fungerer.

Det har jeg aldri argumentert for heller. Jeg sier bare at det er fullt mulig å fremstå ulikt i ulike roller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fotballfluen said:

Nå syns jeg du bare kverulerer. På sin IG dokumenterer hun 90% av tiden ting fra fritiden sin, ikke hennes lønnede arbeid. Det handler ikke om å ha forskjellig personlighet i det hele tatt, men at ulike kvaliteter ved en selv tas i bruk ved ulike sammenhenger, og at (og dette VET du) i stor grad dokumenterer "private Helene" ETTER arbeidstid på IG. Det er helt naturlig å være sliten og ikke gidde å rydde kl 20 og likevel være full av giv kl 10 på kontoret. 

Er din atferd kliss lik 24/7, eller daler energinivået ditt i løpet av dagen? Deler du nøyaktig det samme på kontorjobben din som du gjør på snapchat? Er din facebook og linkedin identiske, eller tilpasser du hva du ytrer utfra hvilken kanal du er i? De fleste gjør hvertfall det. De som påstår noe annet tror jeg lider av dårlig selvinnsikt... 

Hadde jeg jobbet med Helene hadde jeg fullstendig faen i hva hun delte på IG. Jeg lar ikke folks utenom-jobb-liv påvirke profesjonelle relasjoner. På privaten kan jeg mene det ene og det andre om henne som influenser, men på jobb er det jobb-atferden jeg bryr meg om. For alt jeg vet er min nærmeste leder en kjent influenser, ikke vet jeg, jeg er egentlig svært lite bevandret i de kanalene, og Helene er egentlig en ganske liten aktør. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (15 minutter siden):

Nå syns jeg du bare kverulerer. På sin IG dokumenterer hun 90% av tiden ting fra fritiden sin, ikke hennes lønnede arbeid. Det handler ikke om å ha forskjellig personlighet i det hele tatt, men at ulike kvaliteter ved en selv tas i bruk ved ulike sammenhenger, og at (og dette VET du) i stor grad dokumenterer "private Helene" ETTER arbeidstid på IG. Det er helt naturlig å være sliten og ikke gidde å rydde kl 20 og likevel være full av giv kl 10 på kontoret. 

Er din atferd kliss lik 24/7, eller daler energinivået ditt i løpet av dagen? Deler du nøyaktig det samme på kontorjobben din som du gjør på snapchat? Er din facebook og linkedin identiske, eller tilpasser du hva du ytrer utfra hvilken kanal du er i? De fleste gjør hvertfall det. De som påstår noe annet tror jeg lider av dårlig selvinnsikt... 

Hadde jeg jobbet med Helene hadde jeg fullstendig faen i hva hun delte på IG. Jeg lar ikke folks utenom-jobb-liv påvirke profesjonelle relasjoner. På privaten kan jeg mene det ene og det andre om henne som influenser, men på jobb er det jobb-atferden jeg bryr meg om. For alt jeg vet er min nærmeste leder en kjent influenser, ikke vet jeg, jeg er egentlig svært lite bevandret i de kanalene, og Helene er egentlig en ganske liten aktør. 🤷‍♀️

Du trenger ikke å mansplaine, jeg skjønner godt forskjellen på privat og jobb. At Helene velger å dele "private Helene" i sin bedriftskanal er hennes valg. Hun tjener penger på det, ergo lønnet arbeid. Det handler ikke om å være kliss lik hele døgnet, men at man har et grunnleggende sett med egenskaper uansett hvilken rolle man innehar. Jeg opplever i stor grad at jeg har samme personlighet og egenskaper både privat og på jobb, trodde ikke det var så uvanlig. Jeg er nok hakket mer strukturert på jobb enn privat, men jeg er ikke et surrehode som ikke eier gjennomføringsevne privat og samtidig det helt motsatte på jobb. Det handler ikke om å være skjerpet og hvilken rolle man har, det handler om personlige egenskaper. At du gir fullstendig faen betyr ikke at alle gjør det, du snakker bare for deg selv på samme måte som jeg snakker for meg selv. Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan jeg oppfatter Helenes kommunikasjon på insta.

Endret av Fotballfluen
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fotballfluen said:

Du trenger ikke å mansplaine, jeg skjønner godt forskjellen på privat og jobb. At Helene velger å dele "private Helene" i sin bedriftskanal er hennes valg. Hun tjener penger på det, ergo arbeid. Det handler ikke om å være kliss lik hele døgnet, men at man har et grunnleggende sett med egenskaper uansett hvilken rolle man innehar. Jeg opplever i stor grad at jeg har samme personlighet og egenskaper både privat og på jobb, trodde ikke det var så uvanlig. Jeg er nok hakket mer strukturert på jobb enn privat, men jeg er ikke et surrehode som ikke eier gjennomføringsevne privat og samtidig det helt motsatte på jobb. Det handler ikke om å være skjerpet og hvilken rolle man har, det handler om personlige egenskaper. At du gir fullstendig faen betyr ikke at alle gjør det, du snakker bare for deg selv på samme måte som jeg snakker for meg selv. Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan jeg oppfatter Helenes kommunikasjon på insta.

Det er ikke opp til meg nei, men utgangspunktet for diskusjonen er jo at hun ble kåret til beste leder, og da er det jo nettopp det hennes kolleger oppfatter henne som! At du som ikke kjenner henne eller jobber med henne oppfatter henne som et surrehode uten gjennomføringsevne er jo ikke relevant for hennes kolleger. Utenom PT-tiden har Helene alltid delt lite av hverdagen fra jobb, og vi har derfor ingen forutsetninger til å tro det ene eller det andre. At man blir så overrasket over at noen fremstår som annerledes på jobb enn på privaten synes jeg er utrolig rart, har du virkelig aldri erfart dette personlig? Jeg har haugevis av bekjente fra karrieren som fremstår fullstendig annerledes på privaten. Vi ser det jo i politikken også, og fra diverse me too-skandaler, hvordan man fremstår profesjonelt kan være noe helt annet enn hvordan man er ellers, både i positiv og negativ retning. 

(og det er derfor julebord kan være en farlig greie, for plutselig kaster folk av seg den profesjonelle maska, og da er det mye rart som kommer frem ass 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...