*blueberry* Skrevet 17. februar 2022 #11081 Skrevet 17. februar 2022 irevin skrev (3 timer siden): Usikker hvor jeg vil med dette innlegget, men har fulgt henne litt og i 2018 tok hun gastric sleeve. Er det noen av dere her inne som har erfaring med det? Hun har jo svingt veldig i vekt, og jeg trodde kanskje en slik operasjon satte begrensninger på inntak av mat? Dvs hva skal til for at man ikke svinger så veldig? Ser flere som tar GS som «raser» ned, (og klarer holde seg der) og HD gjorde jo også det, men tok jo kort tid i og for seg før hun gikk opp igjen og da var det igang med keto osv. En slik operasjon trodde jeg man ble fulgt opp og rådet til et kosthold kanskje noen av dere vet? Jeg kunne glatt ha falt for «fristelsen» til en GS, men slik jeg kan skjønne det så er det vel vesentlig at hode henger med? Og der kjenner jeg meg så igjen i HD, at «livet skjer» og da tar jeg dårlige valg og kommer inn i en dårlig spiral…Jeg har nok en spiseforstyrrelse ala den HD har, og det er sykt vanskelig å komme ut den, og jeg tenker hvordan komme ut av noe slikt?Og for HD sin del så tror jeg hun hadde kommet bedre ut om hun var ærlig på disse utfordringene istedenfor å bortforklare. De såkalte «helt ærlig» innleggene syns jeg misjonen er god, men hun faller igjennom så ofte. Jeg har skrevet litt om dette tidligere i tråden, men som andre sier er det vanlig å gå litt opp igjen etter en slankeoperasjon. Statistisk sett går de fleste ned ca. 80% av overvekten de første to årene, og opp igjen 10-25% de neste to årene før vedlikehold. Hodet opereres ikke og de med overspisingslidelse eller andre psykiske lidelser skal egentlig ikke få innvilget operasjon pga dette. HD gir inntrykk av at hun ofte overspiser på godteri, akkurat disse matvarene har mange kcal i forhold til volum, og skaper ikke metthet og dermed er det lett å kunne gå opp igjen til tross for operasjon. 5
Gjest Kattedama Skrevet 17. februar 2022 #11082 Skrevet 17. februar 2022 Det er trist å se at HD har gått helt bort fra å inspirere, men heller drive med direkte påvirkning og salg av ulike "tilbud" som ikke støttes av evidensbasert forskning, men som er en slags magisk formel for både delte magemuskler og vektnedgang på en enkel og lettvint måte. Ingen av disse har rot i virkeligheten. Det ser ut til at bedriften er en stor annonsekanal for ALLE som kan betale eller hun kan få gjenytelser fra. Her skal det selges inn tjenester for bekjente, familie og random samarbeidspartnere. Det kan se ut til at #momlife har åpnet mange nye dører som gir penger i kassa, og det hiver HD seg på uten å tenke over hva det faktisk har av betydning for de som følger. Det oppleves lite autentisk og lite inspirerende. Der hun var inspirerende og en frisk pust blant mange influensere (uavhengig av vekt) så er hun nær å være lik de andre influenserne som selger alt for penger. Synd, da jeg ikke tror at det hun driver med nå vil holde på sikt. Jeg ville også vært ytterst forsiktig å dele så mye om mindreårig og hennes følelsesliv, men vet aldri hvem som leser og gjør seg opp en mening som kan føre til større konsekvenser. Husker at Kristin Gjeldsvik ble meldt til barnvernet, samme gjelder Anna Rasmussen. For mindreårig sin del bør hun spore seg tilbake til det gamle sporet, med inspirasjon innenfor trening og klær (?). Tror det er mer å vinne på det i det lange løp.
Sol Rampelyset Skrevet 17. februar 2022 #11083 Skrevet 17. februar 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner. Sol, admin.
Birdo Skrevet 17. februar 2022 #11084 Skrevet 17. februar 2022 Jeg scrollet litt nedover bildene hennes på IG, og bet meg merke i en ting. På de vanlige innleggene hennes så ser man antall «likes», men på reklameinnlegg står det bare «andre». Er dette for at samarbeidspartnere ikke skal se hvordan innleggene slår an? 3
Gjest Kattedama Skrevet 17. februar 2022 #11085 Skrevet 17. februar 2022 Birdo skrev (3 minutter siden): Jeg scrollet litt nedover bildene hennes på IG, og bet meg merke i en ting. På de vanlige innleggene hennes så ser man antall «likes», men på reklameinnlegg står det bare «andre». Er dette for at samarbeidspartnere ikke skal se hvordan innleggene slår an? Ja, det stemmer. CBE gjør det samme.
Birdo Skrevet 17. februar 2022 #11086 Skrevet 17. februar 2022 Lill skrev (6 minutter siden): Ja, det stemmer. CBE gjør det samme. Så merkelig å bare gjøre det på reklame🤷🏻♀️ Hun har sjeldent mer enn 800 «likes» på vanlige innlegg, så hvorfor skulle noen da tro at reklamene gjør det bedre? 7
moncabang Skrevet 17. februar 2022 #11087 Skrevet 17. februar 2022 Lill skrev (36 minutter siden): Ja, det stemmer. CBE gjør det samme. Nei det stemmer ikke. Samarbeidspartnere får som oftest tilgang på sånne tall uansett. Det er nok for å skjule for «hvermansen» at man ikke får like mange likes på disse bildene tenker jeg 4
*blueberry* Skrevet 17. februar 2022 #11088 Skrevet 17. februar 2022 Birdo skrev (41 minutter siden): Jeg scrollet litt nedover bildene hennes på IG, og bet meg merke i en ting. På de vanlige innleggene hennes så ser man antall «likes», men på reklameinnlegg står det bare «andre». Er dette for at samarbeidspartnere ikke skal se hvordan innleggene slår an? Jeg har reagert på dette tidligere. Jeg tror det er fordi reklameinnleggene ofte har færre likes. Man ser det lett når man trykker på det og ser hvilke profiler som liker. 3
Gjest Kattedama Skrevet 17. februar 2022 #11089 Skrevet 17. februar 2022 moncabang skrev (Akkurat nå): Nei det stemmer ikke. Samarbeidspartnere får som oftest tilgang på sånne tall uansett. Det er nok for å skjule for «hvermansen» at man ikke får like mange likes på disse bildene tenker jeg Det høres logisk ut, i stand corrected .
Pingi198 Skrevet 18. februar 2022 #11090 Skrevet 18. februar 2022 irevin skrev (19 timer siden): Usikker hvor jeg vil med dette innlegget, men har fulgt henne litt og i 2018 tok hun gastric sleeve. Er det noen av dere her inne som har erfaring med det? Hun har jo svingt veldig i vekt, og jeg trodde kanskje en slik operasjon satte begrensninger på inntak av mat? Dvs hva skal til for at man ikke svinger så veldig? Ser flere som tar GS som «raser» ned, (og klarer holde seg der) og HD gjorde jo også det, men tok jo kort tid i og for seg før hun gikk opp igjen og da var det igang med keto osv. En slik operasjon trodde jeg man ble fulgt opp og rådet til et kosthold kanskje noen av dere vet? Jeg kunne glatt ha falt for «fristelsen» til en GS, men slik jeg kan skjønne det så er det vel vesentlig at hode henger med? Og der kjenner jeg meg så igjen i HD, at «livet skjer» og da tar jeg dårlige valg og kommer inn i en dårlig spiral…Jeg har nok en spiseforstyrrelse ala den HD har, og det er sykt vanskelig å komme ut den, og jeg tenker hvordan komme ut av noe slikt?Og for HD sin del så tror jeg hun hadde kommet bedre ut om hun var ærlig på disse utfordringene istedenfor å bortforklare. De såkalte «helt ærlig» innleggene syns jeg misjonen er god, men hun faller igjennom så ofte. Det viser egentlig bare hvor viktig det er å ta tak i spiseforstyrrelsen FØRST ☺️ Gjør man ikke det, vil mest sannsynlig den evige spiralen opp og ned i vekt bare fortsette. Selv om man er operert… dessverre. Spiseforstyrrelse som overspising er veldig komplekst. Jeg var et ille tilfelle… overspist siden jeg var 8 år ca. Fikk nok og møtte et absolutt bunnpunkt når omtrent ALT av kg kom på igjen, nok en gang. søkte hjelp via fastlege først, men psykolog i det offentlige hjalp ikke for meg. Men fikk etterhvert tips om ROS (www.nettros.no) Anbefales virkelig. Jeg hadde ikke trua, og hadde ENORM motstand mot opplegget osv. i programmet deres for overspising. Fordi spiseforstyrrelsen min og jeg ble skikkelig utfordra på alle punkter. Fikk beskjed om stikk motsatt av hva jeg trodde…. IKKE slanke meg, IKKE ha strenge matregler, spise HVA jeg ville. Og selvsagt en haug med andre viktige steg mot å bli frisk. Det var SVÆRT utfordrende og hele meg stritta imot lenge… men takket være en veileder på ROS som virkelig var tålmodig, og kunne veilede meg trygt og godt, er jeg idag frisk😍 Trodde jeg var sukkeravhengig slik som HD….. men Nope, det var spiseforstyrrelsen…. Ikke sukkeravhengighet. har idag et 100% normalt forhold til mat, kan spise alt og har det så bra i forhold til det 😍 Har selv trodd streng keto var løsningen, men nei….. gjelder ikke meg…. Holdt på mye som HD gjør. Desperate forsøk, ramla av hver gang livet skjedde (som er ofte med småbarn og lite søvn). Tok lang tid dog, før jeg forstod at jeg måtte ta tak i det egentlige problemet, en gang for alle. Og gi det 100%. Var så lei av å ha det sånn som jeg hadde det, og har er barn som jeg ikke ønsker skulle vokse opp med en mamma på stadige slankekurer, restriktive og strenge dietter og tull og fjas😞 For første gang i hele mitt liv stortrives jeg på vanlig sunn mat, spiser litt godteri. Men det er ingen krise, og har ikke den alt eller ingenting følelsen lenger. Tar noen biter, ferdig med det…. hadde ALDRI trodd det var mulig for meg, men jo, det finnes håp🥰 Har siden mars ifjor gått gradvis nedover i vekt, er på 15 minus nå☺️ Det har ikke gått fort, men det har komt «gratis» føles det som. Fordi jeg har sluttet å overspise og fått et normalt forhold til mat, og thats it omtrent. og ikke minst, jeg svinger ikke opp og ned 10-15 kg på vekta lenger ☺️ enten står jeg stille, eller så kryper den ned. Så utrulig deilig. Nå er jeg endelig klar for å prøve litt mer aktivt på vekttap, men er fremdeles forsiktig. For hard slanking vil alltid kunne trigge frem overspising igjen. Men går på livsstilskurs på overvektsklinikken, går på medisin (Saxenda) for litt ekstra hjelp. Håper å slippe operasjon, ser lyst ut foreløpig ☺️ Men skulle det ende i operasjon, så har jeg iallefall laget et godt grunnlag. slik at resultatene kan bli varige, for en gangs skyld. Så ta tak i spiseforstyrrelsen FØRST, og nei, streng diett er ikke veien å gå😉 gjort den feilen, for mange ganger… før jeg lærte 🙈 9 16 7
*blueberry* Skrevet 18. februar 2022 #11091 Skrevet 18. februar 2022 Blir spennende å høre HD i podcasten Foodies. Temaet er overspising. Foodies har tidligere hatt FUS grunnlegger som gjest og faktasjekket påstandene litt i bakgrunn, det var en veldig bra episode. Siden sukkeravhengighet har vært som tema håper jeg de holder seg til overspising i hovedsak. 3
*blueberry* Skrevet 18. februar 2022 #11092 Skrevet 18. februar 2022 Så må jeg si @Pingi198at du bidrar med så viktig erfaring og informasjon i denne tråden når det gjelder overspising. En fin motvekt og inspirasjon for de som ikke er helt der enda ❤️. Håper HD kommer seg dit en dag også, hun har jo stor påvirkning på andre i samme situasjon. 5 2
irevin Skrevet 18. februar 2022 #11093 Skrevet 18. februar 2022 Pingi198 skrev (6 timer siden): Det viser egentlig bare hvor viktig det er å ta tak i spiseforstyrrelsen FØRST ☺️ Gjør man ikke det, vil mest sannsynlig den evige spiralen opp og ned i vekt bare fortsette. Selv om man er operert… dessverre. Spiseforstyrrelse som overspising er veldig komplekst. Jeg var et ille tilfelle… overspist siden jeg var 8 år ca. Fikk nok og møtte et absolutt bunnpunkt når omtrent ALT av kg kom på igjen, nok en gang. søkte hjelp via fastlege først, men psykolog i det offentlige hjalp ikke for meg. Men fikk etterhvert tips om ROS (www.nettros.no) Anbefales virkelig. Jeg hadde ikke trua, og hadde ENORM motstand mot opplegget osv. i programmet deres for overspising. Fordi spiseforstyrrelsen min og jeg ble skikkelig utfordra på alle punkter. Fikk beskjed om stikk motsatt av hva jeg trodde…. IKKE slanke meg, IKKE ha strenge matregler, spise HVA jeg ville. Og selvsagt en haug med andre viktige steg mot å bli frisk. Det var SVÆRT utfordrende og hele meg stritta imot lenge… men takket være en veileder på ROS som virkelig var tålmodig, og kunne veilede meg trygt og godt, er jeg idag frisk😍 Trodde jeg var sukkeravhengig slik som HD….. men Nope, det var spiseforstyrrelsen…. Ikke sukkeravhengighet. har idag et 100% normalt forhold til mat, kan spise alt og har det så bra i forhold til det 😍 Har selv trodd streng keto var løsningen, men nei….. gjelder ikke meg…. Holdt på mye som HD gjør. Desperate forsøk, ramla av hver gang livet skjedde (som er ofte med småbarn og lite søvn). Tok lang tid dog, før jeg forstod at jeg måtte ta tak i det egentlige problemet, en gang for alle. Og gi det 100%. Var så lei av å ha det sånn som jeg hadde det, og har er barn som jeg ikke ønsker skulle vokse opp med en mamma på stadige slankekurer, restriktive og strenge dietter og tull og fjas😞 For første gang i hele mitt liv stortrives jeg på vanlig sunn mat, spiser litt godteri. Men det er ingen krise, og har ikke den alt eller ingenting følelsen lenger. Tar noen biter, ferdig med det…. hadde ALDRI trodd det var mulig for meg, men jo, det finnes håp🥰 Har siden mars ifjor gått gradvis nedover i vekt, er på 15 minus nå☺️ Det har ikke gått fort, men det har komt «gratis» føles det som. Fordi jeg har sluttet å overspise og fått et normalt forhold til mat, og thats it omtrent. og ikke minst, jeg svinger ikke opp og ned 10-15 kg på vekta lenger ☺️ enten står jeg stille, eller så kryper den ned. Så utrulig deilig. Nå er jeg endelig klar for å prøve litt mer aktivt på vekttap, men er fremdeles forsiktig. For hard slanking vil alltid kunne trigge frem overspising igjen. Men går på livsstilskurs på overvektsklinikken, går på medisin (Saxenda) for litt ekstra hjelp. Håper å slippe operasjon, ser lyst ut foreløpig ☺️ Men skulle det ende i operasjon, så har jeg iallefall laget et godt grunnlag. slik at resultatene kan bli varige, for en gangs skyld. Så ta tak i spiseforstyrrelsen FØRST, og nei, streng diett er ikke veien å gå😉 gjort den feilen, for mange ganger… før jeg lærte 🙈 Så fantastisk bra innlegg og så informativt! ROS - er det via nett og er det kostbart? Trenger man henvisning? Det hadde nesten vært mer spennende å følge HD på en slik reise mot det hun promoterer nå. Spiseforstyrrelse og dietter tror jeg er dømt til å mislykkes 2 5
irevin Skrevet 18. februar 2022 #11094 Skrevet 18. februar 2022 *blueberry* skrev (3 timer siden): Blir spennende å høre HD i podcasten Foodies. Temaet er overspising. Foodies har tidligere hatt FUS grunnlegger som gjest og faktasjekket påstandene litt i bakgrunn, det var en veldig bra episode. Siden sukkeravhengighet har vært som tema håper jeg de holder seg til overspising i hovedsak. Enig, skal bli spennende å høre. Sto også i «presentasjonen» at hun likte å bevege seg. Helt ærlig; det ser man svært lite til. Får heller inntrykket av at hun «hater» å bevege seg og at det nærmest er et nødvendig onde…. 16
ignore Skrevet 18. februar 2022 #11095 Skrevet 18. februar 2022 Jeg synes det er et interessant valg av gjest i en podcast med overspisingslidelse som tema. HD fremmer jo keto og FUS som den eneste veien ut av ondet, samtidig som hun flere ganger har bevist at denne typen kosthold ikke er bærekraftig over tid. En annen sak er at selv om man har en diagnose er man ikke ekspert på denne diagnosen. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser i mange år, både overspising og blandingslidelser, men jeg påberoper meg ikke dermed retten til å offentlig kringkaste hva JEG mener er den eneste løsningen på disse problemene. Etter mange år (og flere forsøk på behandling) har jeg nemlig ikke blitt frisk, uavhengig av tilnærming - i likhet med HD. Men det som er sikkert er at om du oppsøker hjelp for spiseforstyrrelser, vil du neppe få beskjed om å følge et rigid regime med fullstendig fravær av karbohydrater - med mindre du går til et firma som tar betalt for å gi andre kostholdsråd på tynt ernæringsfaglig grunnlag. Jeg ser frem til å høre podcasten - jeg håper den er godt balansert, at det stilles kritiske spørsmål og at det ikke reklameres for FUS. 18
*blueberry* Skrevet 18. februar 2022 #11096 Skrevet 18. februar 2022 ignore skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er et interessant valg av gjest i en podcast med overspisingslidelse som tema. HD fremmer jo keto og FUS som den eneste veien ut av ondet, samtidig som hun flere ganger har bevist at denne typen kosthold ikke er bærekraftig over tid. En annen sak er at selv om man har en diagnose er man ikke ekspert på denne diagnosen. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser i mange år, både overspising og blandingslidelser, men jeg påberoper meg ikke dermed retten til å offentlig kringkaste hva JEG mener er den eneste løsningen på disse problemene. Etter mange år (og flere forsøk på behandling) har jeg nemlig ikke blitt frisk, uavhengig av tilnærming - i likhet med HD. Men det som er sikkert er at om du oppsøker hjelp for spiseforstyrrelser, vil du neppe få beskjed om å følge et rigid regime med fullstendig fravær av karbohydrater - med mindre du går til et firma som tar betalt for å gi andre kostholdsråd på tynt ernæringsfaglig grunnlag. Jeg ser frem til å høre podcasten - jeg håper den er godt balansert, at det stilles kritiske spørsmål og at det ikke reklameres for FUS. Jeg er enig i at det er et interessant valg, men siden Foodies allerede hadde en god episode om sukkeravhengighet hvor hun debunket en del «fakta» hun fra FUS kom med så tror jeg dette blir bra. 5 1
Pingi198 Skrevet 18. februar 2022 #11097 Skrevet 18. februar 2022 irevin skrev (33 minutter siden): Så fantastisk bra innlegg og så informativt! ROS - er det via nett og er det kostbart? Trenger man henvisning? Det hadde nesten vært mer spennende å følge HD på en slik reise mot det hun promoterer nå. Spiseforstyrrelse og dietter tror jeg er dømt til å mislykkes ROS koster ingenting, det er gratis 😀 Ingen som tjener seg rik på andre «ulykke» ☺️ jeg valgte å melde meg inn som medlem da….. Det koster 200kr pr år, ROS får støtte ut ifra medlemstall. Så det føltes riktig å melde meg inn etterhvert. Men jeg hadde mange veiledningstimer før jeg meldte meg inn, og det ble aldri nevnt at jeg måtte melde meg inn eller noe😄 Trenger ingen henvisning, programmet deres for overspising var gull verdt for meg og anbefaler det virkelig. Som @ignorenevner, så er det ikke sånn at alle blir frisk…. Noen blir bedre, men ikke nødvendigvis frisk. Noen blir heller ikke bedre…. Men viktigste er uansett RITKIG behandling, og det er ikke strenge dietter 🙈 11 4
Sol Rampelyset Skrevet 18. februar 2022 #11098 Skrevet 18. februar 2022 Tråden er ryddet for krenkende innlegg. Sol, admin.
Pingi198 Skrevet 19. februar 2022 #11099 Skrevet 19. februar 2022 Ok, nå kjenner jeg det knyter seg litt i magen her… HD har ganske stor følgerskare, og grei påvirkningskraft. Og jeg tro meg, jeg tror faktisk hun tror hun gjør det rette med å fronte avstand fra sukker/karbohydrater. Jeg har selv frontet det, og trodde oppriktig det hjalp på ekte på overspisingslidelse. Men etterhvert forstod jeg (etter fødsel av mitt barn, og med annet hovedfokus enn meg selv) at keto ikke hadde løst en dritt mtp spiseforstyrrelsen. Ja, jeg hadde gått suksessfullt ned i vekt over 60 kg. klart å blitt gravid og holdt en «viss kontroll» før barn. Overspiste dog som søren i perioder, som jeg da kalte utskeielse🙈 det var ikke utskeielse, det var overspising til tusen, og gjerne noen uker i strekk. med keto holdt jeg dog noenlunde kontroll før barn, fordi jeg hadde kun meg å konse på i all hovedsak. Men ser jo i ettertid at frisk fra spiseforstyrrelsen pga keto, var jeg slette ikke…. Alle vet at livet etter barn er helt annerledes enn før. I graviditeten holdt jeg meg også fint…..la minimalt på meg og 14 dager etter fødsel var jeg 5 kg opp i forhold til før graviditet. Men så raknet alt, med mange desperate forsøk med vekselvis keto og lange perioder med overspising. Hadde null kontroll😞 Egentlig ble nesten overspisingslidelsen verre, fordi jeg følte meg helt grusom som ikke klarte kunsten å holde kontrollen til en viss grad. Og vekta steg og steg….. Nå fronter HD keto og avstand fra usunn mat som en løsning, og det kommer nok til å vedvare en god stund er jeg redd. Jeg har hatt en del dårlig samvittighet selv, for at jeg frontet som jeg gjorde. Prøver å rette opp igjen i det nå da på SOME, hvor jeg deler om overspisingslidelse og hva som virkelig KAN hjelpe. Hva jeg gjorde feil og trodde før osv. heldigvis er det flere av mine følgere som har tatt steget og søkt den riktige hjelpen, etter mange år❤️ (Jeg er langt ifra like stor på SOME som HD) Jeg kjenner det knyter seg, fordi jeg fatter påvirkningskraften sånt har. At mange følger det, og tror det skal hjelpe. lavkarbo og keto kan være bra for mange mennesker det, helsemessig osv. Men behandling for spiseforstyrrelse er det absolutt IKKE, det kan heller gjøre vondt verre over tid… så jeg er ikke negativ til keto/lchf, men kunne ønske hun kunne se at det IKKE hjelper for overspisingslidelse. For det er det hun har snakket om siste døgnet, hvorpå det kom en reel igår kveld om at ved å droppe sånn og sånn mat gikk alt så mye bedre…. Det stemmer ikke…og kunne ønske hun kunne innsett dette, iallefall etterhvert. Om ikke annet enn for hennes egen del. 9 1 7
cerruti Skrevet 19. februar 2022 #11100 Skrevet 19. februar 2022 Pingi198 skrev (1 time siden): Jeg kjenner det knyter seg, fordi jeg fatter påvirkningskraften sånt har. At mange følger det, og tror det skal hjelpe. Jeg tenkte akkurat det samme! Hvorfor i alle dager skal hun dele masse om dette? Som attpåtil er slankeoperert og da har et annerledes spisebehov enn uopererte. Hvis vi sidestiller psykisk sykdom (spiseforstyrrelse) med fysisk sykdom, så hvor greit er det at en uutdannet (kvakksalver) kommer med råd om å bli frisk fra en sykdom som ikke er tuftet i forskningen? Nei, her bør man virkelig være sitt ansvar bevisst - særlig når man er godt voksen. 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå