Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Gjest Sunfl0wer
Skrevet
Lileep skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke brydd meg hvis hun ikke tjente penger på det 👍

Du om det. Jeg synes ikke hun har fremstilt det på en så dårlig måte. Man får være enig om å være uenig👍 Man må heller ikke undervurdere følgerne og tro at de ikke kan tenke selv. Er du kritisk til det så kontakt med henne,kontakt forbrukertilsynet,kontakt FUS. Gjør noe fornuftig med det hvis du mener det er så ille som du fremstiller det🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tove15 skrev (28 minutter siden):

Slapp av, jeg kan mye om lavkarbo. Det er ikke poenget. Poenget er hva vitenskapen og forskningen sier er sunn mat. At noen velger grovkarbo, vegetar eller glutenfritt er helt ok det. Majones er dessuten sunt fett. Poenget er at Helenes kosthold IKKE er sunt, og jeg håper ikke unge mageopererte jenter følger dette og tror dette er bra for kroppen. 

Hun får i alle fall spørsmål av interesserte nyopererte om keto. Der lyser alle mine varsellamper, men HD sier «ta det gradvis, jeg tålte ikke fett så godt i starten».

Vi har allerede prøvd å forklare vedkommende over hvorfor dette ikke er sunt, og hvorfor det er kritikkverdig. 

• Liker 9
Skrevet
19 minutter siden, Sunfl0wer said:

Du om det. Jeg synes ikke hun har fremstilt det på en så dårlig måte. Man får være enig om å være uenig👍 Man må heller ikke undervurdere følgerne og tro at de ikke kan tenke selv. Er du kritisk til det så kontakt med henne,kontakt forbrukertilsynet,kontakt FUS. Gjør noe fornuftig med det hvis du mener det er så ille som du fremstiller det🙂

Har prøvd å kontakte/spørre HD.. endte i blokkering.. hvorfor skal jeg kontakte alle de andre du nevner skjønner jeg ikke! Er ikke jeg som promoterer noe, jeg kan mitt kosthold ☺️

• Liker 6
Gjest Sunfl0wer
Skrevet
Lileep skrev (Akkurat nå):

Har prøvd å kontakte/spørre HD.. endte i blokkering.. hvorfor skal jeg kontakte alle de andre du nevner skjønner jeg ikke! Er ikke jeg som promoterer noe, jeg kan mitt kosthold ☺️

Du kan kontakte de som følger med blant annet reklamering og annet eks influencerne gjør hvis du mener at det hun gjør er skadelig for følgerne sine. Og du kan kontakte FUS og spørre om hun har riktig framstilling av kostholdet hun velger å promotere. 

Skrevet

Helene kan spise få spise hva hun vil, problemet blir når hun tjener penger på dette og gir råd som hun ikke er kvalifisert for å gi. Hun sier ingenting om at man burde rådføre seg med legen sin først, ingenting om baksidene ved dette kostholdet osv. man har et ansvar for hva man fronter og det blir for dårlig å gjemme seg bak at de fleste kan tenke seg til alt dette selv. 

• Liker 17
Skrevet
*blueberry* skrev (22 minutter siden):

Hun får i alle fall spørsmål av interesserte nyopererte om keto. Der lyser alle mine varsellamper, men HD sier «ta det gradvis, jeg tålte ikke fett så godt i starten».

Vi har allerede prøvd å forklare vedkommende over hvorfor dette ikke er sunt, og hvorfor det er kritikkverdig. 

Ja, akkurat dette jeg reagerer på også.

Slankeopererte blir jo anbefalt et kosthold med LITE fett, resten av livet.

Så det er en smule bekymringsverdig når HD på direkte spørsmål fra disse,  glatt overkjører helsemyndighetene ved å anbefale det stikk motsatte. Uten å fremheve den økte risikoen for komplikasjoner som fettdiare, gallestein etc.

(Slike selvutnevnte rådgivere innen helse er generelt en utfordring rent samfunnsøkonomisk også, ikke få innleggelser årlig pga disse.)

Skrevet
Tove15 skrev (2 timer siden):

Ja, men ikke kald det sunn mat. Jeg sier heller ikke at det er lett? Folk idag er overvektige fordi de spiser for mye fett og sukker, og beveger seg for lite. 

Og fordi de spiser hele tiden. Mange måltider og mellommåltider og snacksing støtt, kroppen får aldri pause. Måltidsrytmen du skisserte hadde jeg bare blitt sultnere av, i alle fall. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Pantoten skrev (2 timer siden):

Og fordi de spiser hele tiden. Mange måltider og mellommåltider og snacksing støtt, kroppen får aldri pause. Måltidsrytmen du skisserte hadde jeg bare blitt sultnere av, i alle fall. 

For slankeopererte er mange små måltider anbefalt. For andre friske mennesker er 3 større måltider mer anbefalt nå om dagen 🤗. HD har selv nevnt at hun lager en stor salat f.eks. og spiser gjennom dagen så hun prøver nok å følge måltidsrytmen som er anbefalt de opererte. 

Men alle er forskjellige, og noen trenger 1-2 snacks i stede for få store måltider. Jeg synes en frukt her og der er nødvendig på treningsdager f.eks. uten at det gjør meg overvektig. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Finlay skrev (2 timer siden):

Ja, akkurat dette jeg reagerer på også.

Slankeopererte blir jo anbefalt et kosthold med LITE fett, resten av livet.

Så det er en smule bekymringsverdig når HD på direkte spørsmål fra disse,  glatt overkjører helsemyndighetene ved å anbefale det stikk motsatte. Uten å fremheve den økte risikoen for komplikasjoner som fettdiare, gallestein etc.

(Slike selvutnevnte rådgivere innen helse er generelt en utfordring rent samfunnsøkonomisk også, ikke få innleggelser årlig pga disse.)

Absolutt. Det burde være strengere regler for selvutnevnte rådgivere og eksperter. Kosthold er et tema som via feil råd kan være direkte skadelig både fysisk og psykisk og bør reguleres deretter. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 5
Skrevet
Lileep skrev (4 timer siden):

Skjønner at hun vil rose keto så mye hun kan, og få frem at det fungerer for henne! Men å si at hun gikk på det 1 år før graviditeten, når sannheten er ca 6mnd blir bare så utrolig teit! 
Legger hun til 6 mnd fordi det da virker enda mer inspirerende og riktig? 
Hvor mye troverdighet er det igjen hos HD?

Det er en annen tidsregning der ja.

• Liker 2
Skrevet
*blueberry* skrev (16 minutter siden):

For slankeopererte er mange små måltider anbefalt. For andre friske mennesker er 3 større måltider mer anbefalt nå om dagen 🤗. HD har selv nevnt at hun lager en stor salat f.eks. og spiser gjennom dagen så hun prøver nok å følge måltidsrytmen som er anbefalt de opererte. 

Men alle er forskjellige, og noen trenger 1-2 snacks i stede for få store måltider. Jeg synes en frukt her og der er nødvendig på treningsdager f.eks. uten at det gjør meg overvektig. 

Slankeopererte er vel et spesialtilfelle ja :)

Skrevet
Pantoten skrev (3 minutter siden):

Slankeopererte er vel et spesialtilfelle ja :)

Absolutt og den brukeren du siterte nevnte vel «for HD» direkte så regner med det var derfor. Når det er sagt tror jeg måltidsrytme er veldig individuelt, på samme måte som fasting. Mange har jo 16:8 metoden som naturlig utgangspunkt før det ble en greie. Måltidsrytme i seg selv er det nok få som blir feite av, men mange «snacker» jo pga kjedsomhet eller følelser og da blir det feil. Spising bør være basert på om kroppen trenger energi. 

• Liker 2
Skrevet
*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Absolutt og den brukeren du siterte nevnte vel «for HD» direkte så regner med det var derfor. Når det er sagt tror jeg måltidsrytme er veldig individuelt, på samme måte som fasting. Mange har jo 16:8 metoden som naturlig utgangspunkt før det ble en greie. Måltidsrytme i seg selv er det nok få som blir feite av, men mange «snacker» jo pga kjedsomhet eller følelser og da blir det feil. Spising bør være basert på om kroppen trenger energi. 

Det er nok veldig individuelt ja! Men tror nok at det er mange som har hatt det vanskeligere enn de hadde trengt fordi de har hørt at man bør spise ofte for å holde forbrenningen i gang. Jeg fikk i alle fall høre det. Var aldri sulten om morgenen men presset i meg frokost for det var jo så viktig. Tenker at hvordan en føler seg og hvor lett/vanskelig det er å få i seg passe mye mat er en pekepinn på hvilken måltidsrytme som passer.

Skrevet
Pantoten skrev (Akkurat nå):

Det er nok veldig individuelt ja! Men tror nok at det er mange som har hatt det vanskeligere enn de hadde trengt fordi de har hørt at man bør spise ofte for å holde forbrenningen i gang. Jeg fikk i alle fall høre det. Var aldri sulten om morgenen men presset i meg frokost for det var jo så viktig. Tenker at hvordan en føler seg og hvor lett/vanskelig det er å få i seg passe mye mat er en pekepinn på hvilken måltidsrytme som passer.

Det er jo en myte at man må holde forbrenningen igang, og jeg er absolutt motstander av å tvinge i seg mat når man ikke er sulten. Intuitiv spising er nok den beste metoden, men hvis man har hatt et forstyrret spisemønster må man avlæres dette først. Intuitiv spising er naturlig fra vi er små, men mange mister dette og det tar tid å finne tilbake til. Spesielt det å differensiere mellom sult og lyst. Følelsesspising, kjedespising og lignende er jo ikke sult. 

Jeg er heller ikke noe frokost menneske, aldri vært. Jeg spiser lunsj, middag og kvelds. Noen ganger en liten snack (lavkalori salat/ frukt/ smoothie) mellom de siste to. Andre elsker frokost og det kan være riktig for de. 

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Sol, admin.

• Liker 1
Skrevet
skruf skrev (5 timer siden):

HD har covid, og får kritikk for at han bare ligger i sofaen med babyen og lar mannen gjøre alt.

HD har covid, og får kritikk for at hun ikke isolerer seg på et rom og dermed må mannen gjøre alt+ta seg av baby (som fortsatt dier…..skal baby også avvennes brystet siden HD bør ifg noen her isolere seg?)

Tråden her i et nøtteskall. Blir feil uansett hva hun gjør. 

Dette!👏🏼👏🏼

• Liker 3
Skrevet
Tove15 skrev (6 timer siden):

Ja, men ikke kald det sunn mat. Jeg sier heller ikke at det er lett? Folk idag er overvektige fordi de spiser for mye fett og sukker, og beveger seg for lite. 

Jeg må bare korrigere litt her. Vi har blitt større ja, men forskerne vet ikke helt hvorfor. Imidlertid vet de noe, blant annet at sukkerinntaket har sunket med 27% siden 2000, at kosten vår har blitt mer kalorifattig enn i 1980, vi spiser mer fettfattig mat, og forbruket av frukt og grønt har doblet seg siden 1979. Vi spiser også mer kostfiber nå enn før.

Angående aktivitet viser forskning at selv om vi har mer stillesittende jobber enn før så beveger vi oss mer på fritiden. Ikke nok til å veie helt opp, men nesten.

Fedmespørsmålet er dermed mer komplekst enn slik du fremstiller det. Kilde: forskning.no

• Liker 14
Gjest Kattedama
Skrevet

Så konstruktivt med brukere som aldri kommer med noen innspill til debatten, men som trekker frem to ugreie innlegg av mange gode for å vise frem hva som er standarden i tråden. 

Skrevet
Tove15 skrev (11 timer siden):

Helene Drage spiser ikke sunn mat. En sunn dag for henne burde vært 

Frokost: Havregrøt med vann, litt cia og diverse bær.

Mellommåltid: Ett egg, 5 mandler.

Lunsj: To knekkebrød med makrell, majones og masse grønnsaker. 

Mellommåltid: En pære, vannmelon, eple eller appelsin. Et glass melk.

Middag: Torsk, kylling eller biff med fullkorsris og masse grønnsaker. 

Kveldsmat: En naturell yoghurt.

Dette er mat som er sunt ref. store internasjonale studier som går over 40 år med mange hundre tusen informanter. Vitenskap heter det. Hun som også er operert spiser jo helt feil.

Seriøst? Hjelpes altså! 

• Liker 2
Skrevet
Sunfl0wer skrev (10 timer siden):

Tror du skal lese litt om lavkarbo/keto og hva det innebærer. Det går ikke i kun bernaise og majones. Og noen forskere mener det er usunt,andre mener at det ikke er det. Ingen kommer til å bli enige og da må man gjøre det som passer for seg selv og sin kropp. 

Så innmari viktig 👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...