Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10341 Skrevet 7. januar 2022 9 minutter siden, Sunfl0wer said: Synes ikke hun gjør en så ille jobb. Hun har sagt at dette er noe som funker for henne og at det ikke er for alle. Så får folk vurdere selv hva de ønsker å prøve og hva som passe for dem med deres utgangspunkt og helse. Og jeg har en helt annen oppfatning 😊
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10342 Skrevet 7. januar 2022 (endret) 2 minutter siden, Fizzypo said: Dersom hun hadde gått på denne dietten uten at den var en del av inntektsgrunnlaget slik den er nå så er jeg enig i at hun kunne sluppet å bli ansvarliggjort for sine valg av matvarer. Da er det som du sier et eget valg basert på preferanser, uansett hvor usunne de måtte være. Men ketodietten som hun fronter er noe som genererer henne inntekter og da har man et særskilt ansvar for å opplyse sine følgere om at dietten består av langt mer enn det hun velger å vise frem. Hun tjener penger på dette bl.a via salg av egen ketoguiden og mye av innholdet på SoMe er bevisst ketorelatert fordi hun etter egen innrømmelse oppfatter det som mest interessant for sine følgere. 12 minutter siden, Sunfl0wer said: Synes ikke hun gjør en så ille jobb. Hun har sagt at dette er noe som funker for henne og at det ikke er for alle. Så får folk vurdere selv hva de ønsker å prøve og hva som passe for dem med deres utgangspunkt og helse. Hun har også svart på forespørsel om å vise alternativer til feks fettkilder i maten hun promoterer med blokkering og kaller det å være ufin mot henne! Så hun gjør ikke en god jobb alltid Endret 7. januar 2022 av Lileep 5
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10343 Skrevet 7. januar 2022 Poster hun bilde av drikke med krem og karamellsaus på story kun for å provosere/skape spekulasjoner? 6
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10344 Skrevet 7. januar 2022 Lileep skrev (9 minutter siden): Og jeg har en helt annen oppfatning 😊 Og din oppfatning får du lov til å ha 👍👍
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10345 Skrevet 7. januar 2022 Fizzypo skrev (9 minutter siden): Dersom hun hadde gått på denne dietten uten at den var en del av inntektsgrunnlaget slik den er nå så er jeg enig i at hun kunne sluppet å bli ansvarliggjort for sine valg av matvarer. Da er det som du sier et eget valg basert på preferanser, uansett hvor usunne de måtte være. Men ketodietten som hun fronter er noe som genererer henne inntekter og da har man et særskilt ansvar for å opplyse sine følgere om at dietten består av langt mer enn det hun velger å vise frem. Hun tjener penger på dette bl.a via salg av egen ketoguiden og mye av innholdet på SoMe er bevisst ketorelatert fordi hun etter egen innrømmelse oppfatter det som mest interessant for sine følgere. Hun velger matvarer som er helt vanlig innen keto. Hun velger ting hun liker og som er enkelt og kjapt å lage. Ser ikke problemet med det. Keto og lavkarbo er ikke noe nytt. MASSE info finnes der ute for de som orker å finne ut av det. Som jeg har skrevet allerede så er det ikke heldig om hun ikke har vært tydelig på hva denne livsstilen går ut på og hva man bør være obs på. Men igjen,folk har også ett ansvar å finne ut av det selv og ikke stole blindt på det en person sier! Og hun kan ikke ta ansvar for alt og alle desverre🤷♀️
*blueberry* Skrevet 7. januar 2022 #10346 Skrevet 7. januar 2022 (endret) Sunfl0wer skrev (42 minutter siden): Men det er dette jeg allerede har sagt. Folk her på KG virker å tro at folk ikke klarer å tenke selv,undersøke litt selv,snakke med profesjonelle selv. Ikke alle stoler blindt på hva influencere sier. Og at folk ikke skal begi seg ut på en ganske så drastisk endring i sin måte å spise på uten å ha gjort sine undersøkelser først er åpenbart. Har hun ikke forklart det tydelig nok så er det jo ikke helt heldig. Men så har også alle ansvar for å finne info selv også! Men så er ikke keto og lavkarbo noe nytt. Det har jo eksistert i flere tiår så er jo ikke akkurat slik at hun har oppfunnet noe fantastisk nytt noe. Tror mye av denne kritikken går på at det er omstridt å ha sukkeravhengighet. Keto er en livsstil som mange tenker negative ting om. For mange så er dette en ekstrem måte å leve på. Men for mange så funker det veldig bra! Og for meg så har lavkarbo hjelpet meg masse. Sliter selv med overspising og har faktisk mye bedre kontroll over det når jeg har min livsstilen med moderat lavkarbo. Karbohydrater og sukker er det som trigger overspising. Så for meg så har det hjelpet veldig på psyken,for når jeg føler meg sunn og frisk så har jeg det bra. Så det at du sier at denne type livsstil ikke er bra for psyken mener jeg er feil for man kan ikke dra alle under en kam. Og hva er galt med Fus? Hva er problemet med det i forhold til alle lavkarbo bøker og kurs ute på markedet? Nå er det influenceren som kritiseres i denne tråden, og vi har forklart hvordan det knyttes opp mot keto. Når jeg snakker om psyken så snakker vi i forskning og statistikk igjen, ikke egenerfaring, og når HD gir generelle råd så blir det villedende. Hva du velger å spise er irrelevant for trådens tema. Hva er galt med FUS? - Grunnlegger er ikke utdannet innenfor ernæring på et adekvat nivå i forhold til det hun selger. - De presenterer cherry picking av forskning og vrir på det til å passe inn i deres narrativ. - De selger en diagnose som ikke er beviselig og de ikke har kompetanse til å behandle diagnoser. - De utnytter sårbare mennesker for profitt og gjør en potensiell spiseforstyrrelse verre. - De ser ikke individet, men selger et generelt program basert på feilinformasjon. Kan selvfølgelig nevne mye mer, men synes dette holder. Hva er galt med FUS i forhold til andre kosthold laget av helseguruer? - Sånn generelt er det som regel det samme som er galt med alle slike programmer. Jeg er ingen fan av lavkarbo generelt, men en ren oppskriftsbok med lavkarbooppskrifter er ikke så skadelig som en bok som kan diagnostisere deg med en fiktiv avhengighet og så foreslå at du må ha et ekstremt kosthold for å kurere det. Det sier seg selv. Og ja, alle kosthold med store restriksjoner av helt naturlige matvarer er ekstreme. Endret 7. januar 2022 av *blueberry* 16
*blueberry* Skrevet 7. januar 2022 #10347 Skrevet 7. januar 2022 Sunfl0wer skrev (8 minutter siden): Hun velger matvarer som er helt vanlig innen keto. Hun velger ting hun liker og som er enkelt og kjapt å lage. Ser ikke problemet med det. Keto og lavkarbo er ikke noe nytt. MASSE info finnes der ute for de som orker å finne ut av det. Som jeg har skrevet allerede så er det ikke heldig om hun ikke har vært tydelig på hva denne livsstilen går ut på og hva man bør være obs på. Men igjen,folk har også ett ansvar å finne ut av det selv og ikke stole blindt på det en person sier! Og hun kan ikke ta ansvar for alt og alle desverre🤷♀️ Nei, når det går under markedsføring er det ikke følgerens ansvar å finne ut av det selv eller vite at man må konferere med helsepersonell. Det blir den som markedsfører sitt ansvar, altså HD. 7
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10348 Skrevet 7. januar 2022 *blueberry* skrev (2 minutter siden): Nei, når det går under markedsføring er det ikke følgerens ansvar å finne ut av det selv eller vite at man må konferere med helsepersonell. Det blir den som markedsfører sitt ansvar, altså HD. Det er det samme som eks kosmetikk eller hudpleie. Selv om en influencer promoterer ett merke eller produkt så er det kjøperens ansvar å finne ut av om det i det hele tatt er noe som passer dem og deres hud. Alle har også egenansvar å finne ut av hva som passer for seg selv!
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10349 Skrevet 7. januar 2022 *blueberry* skrev (5 minutter siden): Nå er det influenceren som kritiseres i denne tråden, og vi har forklart hvordan det knyttes opp mot keto. Når jeg snakker om psyken så snakker vi i forskning og statistikk igjen, ikke egenerfaring, og når HD gir generelle råd så blir det villedende. Hva du velger å spise er irrelevant for trådens tema. Hva er galt med FUS? - Grunnlegger er ikke utdannet innenfor ernæring på et adekvat nivå i forhold til det hun selger. - De presenterer cherry picking av forskning og vrir på det til å passe inn i deres narrativ. - De selger en diagnose som ikke er beviselig og de ikke har kompetanse til å behandle diagnoser. - De utnytter sårbare mennesker for profitt og gjør en potensiell spiseforstyrrelse verre. - De ser ikke individet, men selger et generelt program basert på feilinformasjon. Kan selvfølgelig nevne mye mer, men synes dette holder. Hva er galt med FUS i forhold til andre kosthold laget av helseguruer? - Sånn generelt er det som regel det samme som er galt med alle slike programmer. Jeg er ingen fan av lavkarbo generelt, men en ren oppskriftsbok med lavkarbooppskrifter er ikke så skadelig som en bok som kan diagnostisere deg med en fiktiv avhengighet og så foreslå at du må ha et ekstremt kosthold for å kurere det. Det sier seg selv. Og ja, alle kosthold med store restriksjoner av helt naturlige matvarer er ekstreme. Andre sine erfaringer er også viktig,så bryr meg lite om du mener at min erfaring ikke har relevans i denne diskusjonen. Tror mye bunner i det du sier,at du ikke er noe fan av lavkarbo og man ser jo tydelig at du er skeptiker til det å ha en sukkeravhengighet. Sjokk😅
Gjest Finlay Skrevet 7. januar 2022 #10350 Skrevet 7. januar 2022 Lileep skrev (22 minutter siden): Poster hun bilde av drikke med krem og karamellsaus på story kun for å provosere/skape spekulasjoner? Pisket fløte er helt innafor på lavkarbo, samme er karamellsaus eller andre tilsetninger med kunstig søtning.
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10351 Skrevet 7. januar 2022 2 minutter siden, Finlay said: Pisket fløte er helt innafor på lavkarbo, samme er karamellsaus eller andre tilsetninger med kunstig søtning. Men hun har sagt at all sukker og kunstig søtning er noe hun skal holde seg unna. Men mulig jeg har misforstått.. 9
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10352 Skrevet 7. januar 2022 Lileep skrev (1 minutt siden): Men hun har sagt at all sukker og kunstig søtning er noe hun skal holde seg unna. Men mulig jeg har misforstått.. Eller at hun har hatt en sprekk ved å velge noe med kunstig søtning. Det er lov det også👍👍
*blueberry* Skrevet 7. januar 2022 #10353 Skrevet 7. januar 2022 Sunfl0wer skrev (5 minutter siden): Det er det samme som eks kosmetikk eller hudpleie. Selv om en influencer promoterer ett merke eller produkt så er det kjøperens ansvar å finne ut av om det i det hele tatt er noe som passer dem og deres hud. Alle har også egenansvar å finne ut av hva som passer for seg selv! Nei, det er strengere etiske regler når det handler om kosthold. Sunfl0wer skrev (2 minutter siden): Andre sine erfaringer er også viktig,så bryr meg lite om du mener at min erfaring ikke har relevans i denne diskusjonen. Tror mye bunner i det du sier,at du ikke er noe fan av lavkarbo og man ser jo tydelig at du er skeptiker til det å ha en sukkeravhengighet. Sjokk😅 Andres erfaringer er nyttige, men denne tråden handler om HD og ikke deg så det blir en avsporing. HDs erfaringer blir irrelevant når hun også er salgsperson. Flott at du har noe som fungerer for deg, men moderat lavkarbo kan ikke sidestilles med keto/ FUS når det gjelder ekstremitet og helsepåstander. Dette bunner i etikk, ikke mine personlige preferanser i kosthold. Jeg er ingen skeptiker til sukkeravhengighet, jeg tror på forskning og sukkeravhengighet eksisterer ikke i bevisene per dags dato. 7
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10354 Skrevet 7. januar 2022 1 minutt siden, Sunfl0wer said: Eller at hun har hatt en sprekk ved å velge noe med kunstig søtning. Det er lov det også👍👍 Selvfølgelig. Spørsmålet mitt var mer rettet mot om hun vil at folk skal spekulere.. noe jeg jo gjør nå. Men nå har jo jeg fått svar egentlig på at det er godkjent på keto 🙃 1
*blueberry* Skrevet 7. januar 2022 #10355 Skrevet 7. januar 2022 Lileep skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig. Spørsmålet mitt var mer rettet mot om hun vil at folk skal spekulere.. noe jeg jo gjør nå. Men nå har jo jeg fått svar egentlig på at det er godkjent på keto 🙃 Det er godkjent på keto, men ikke på FUS. 1
Miranda16 Skrevet 7. januar 2022 #10356 Skrevet 7. januar 2022 HD har sagt at kunstig søtning ikke er en del av FUS 7
Fizzypo Skrevet 7. januar 2022 #10357 Skrevet 7. januar 2022 (endret) Sunfl0wer skrev (31 minutter siden): Hun velger matvarer som er helt vanlig innen keto. Hun velger ting hun liker og som er enkelt og kjapt å lage. Ser ikke problemet med det. Keto og lavkarbo er ikke noe nytt. MASSE info finnes der ute for de som orker å finne ut av det. Som jeg har skrevet allerede så er det ikke heldig om hun ikke har vært tydelig på hva denne livsstilen går ut på og hva man bør være obs på. Men igjen,folk har også ett ansvar å finne ut av det selv og ikke stole blindt på det en person sier! Og hun kan ikke ta ansvar for alt og alle desverre🤷♀️ Nei, det er ikke publikumets ansvar å finne ut av det selv. Ikke når hun selger en ketoguide og samtidig fronter en veldig lite variert diett selv innenfor ketosjangeren. Merk deg at det ikke er ketodietten jeg er kritisk til, men en veldig usunn fremstilling av den i form av mye bearbeidet kjøtt og lite grønnsaker. Selv de grønnsakene som er "trygge" å spise deler hun knapt noe av. Det går i tomater og spinat de gangene hun tar de med. Og det er dette jeg sikter til når jeg sier at hun har et ansvar for å formidle - at keto ikke bare er bacon, chorizo og pepperoni overtrukket i fløte og bearnaise. Endret 7. januar 2022 av Fizzypo Skrivefeil 11
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10358 Skrevet 7. januar 2022 *blueberry* skrev (1 minutt siden): Nei, det er strengere etiske regler når det handler om kosthold. Andres erfaringer er nyttige, men denne tråden handler om HD og ikke deg så det blir en avsporing. HDs erfaringer blir irrelevant når hun også er salgsperson. Flott at du har noe som fungerer for deg, men moderat lavkarbo kan ikke sidestilles med keto/ FUS når det gjelder ekstremitet og helsepåstander. Dette bunner i etikk, ikke mine personlige preferanser i kosthold. Jeg er ingen skeptiker til sukkeravhengighet, jeg tror på forskning og sukkeravhengighet eksisterer ikke i bevisene per dags dato. Det handler uansett om at folk har ansvar for seg selv og gjøre research. Det som diskuteres bunner i flere sin skepsis til keto og lavkarbo. Og da er andre her inne som faktisk har erfaring med denne livsstilen viktige ting å komme med og ikke bare synsing fra skeptikere. Har sagt at jeg har også levd med keto kosthold. Det gjorde jeg i 1,5 år før jeg først gikk ned til lavkarbo i 1 år før jeg nå lever med moderat lavkarbo. At forskere er uenig i om det er noe som heter sukkeravhenighet er en ting,men det er jo åpnebart at befolkningen bare blir større og større. Mye pga sukker og karbohydrater. Fatter ikke at folk blir provosert av at andre mener sukker er skadelig og ønsker å kutte det ut. Er jo ikke annet enn bra!! Og jeg som er tidligere overvektig vet hva jeg snakker om!
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10359 Skrevet 7. januar 2022 1 minutt siden, *blueberry* said: Det er godkjent på keto, men ikke på FUS. Ok. Så da har jeg forstått det riktig at hun ikke skal ha kunstig søtning i kostholdet? Så postes det bilde med nettopp dette (eller saus med sukker og ikke kunstig) 1 uke etter oppstart av FUS og keto? Eller følger hun ikke FUS? Rart man reagerer med forvirring? 5
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10360 Skrevet 7. januar 2022 Fizzypo skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke publikumets ansvar å finne ut av det selv. Ikke når hun selger en ketoguide og samtidig fronter en veldig lite variert diett selv innenfor ketosjangeren. Merk deg at det ikke er ketodietten jeg er kritisk til, men en veldig usunn fremstilling av den i form av mye bearbeidet kjøtt og lite grønnsaker. Selv de grønnsakene som er "trygge" å spise deler hun knapt noe av. Det går i tomater og spinat de gangene hun tar de med. Og det er dette jeg sikter til når jeg sier at hun har et ansvar for å formidle - at keto ikke bare er bacon, chorizo og pepperoni overtrukket i fløte og bearnaise. Kanskje hun er vrang i matveien og kanskje ikke liker alt av grønnsaker? At hun lager etter hva hun liker? Folk kan finne ut selv hva de kan tilsette av andre ingredienser om de synes det er for lite spennende 🙈🙈
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå