Pantoten Skrevet 6. januar 2022 #10301 Skrevet 6. januar 2022 *blueberry* skrev (3 minutter siden): Nå nevnte ikke jeg ultraprossesert mat. Jeg nevnte godteri, bakevarer og McDonald’s som eksempel fordi det er dette HD drar frem som argument når kostholdet blir kritisert. Jeg tror at man kan inkludere noe av dette med god hjelp mot spiseforstyrrelse, men at for noen så kan det være nødvendig å kutte mye av disse tingene som strengt talt er «unødvendige» kalorier. Å kutte ut dette i tillegg til 1/3 av alle råvarer er selvfølgelig mer ekstremt. Et vegansk kosthold kan ikke sidestilles med keto. Keto er en trend utover forebygging av enkelte diagnoser, veganisme er et etisk synspunkt. De som går vegan for vekttap/ helse holder sjelden ut i lengden, det er de som knytter det til etikk som klarer å holde det fordi det også er ganske ekstremt. Keto har ingen særlige beviser som helsefremmende utenfor de opplagte diagnosene (medikamentresistent barneepilepsi, parkinsons og diabetes) hvor oppfølging fra helsepersonell er påkrevd. Beklager, det stemmer at du ikke nevnte prosesseringsgrad, bare jeg som tolket deg slik Var ikke klar over at folk som velger det av helsemessige årsaker ofte ikke klarer å holde vegansk kosthold over tid. Hadde trodd det var motsatt, at forbedret helse gjorde det lettere og varte lenger enn bare overbevisning. 3
*blueberry* Skrevet 6. januar 2022 #10302 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Pantoten skrev (10 minutter siden): Beklager, det stemmer at du ikke nevnte prosesseringsgrad, bare jeg som tolket deg slik Var ikke klar over at folk som velger det av helsemessige årsaker ofte ikke klarer å holde vegansk kosthold over tid. Hadde trodd det var motsatt, at forbedret helse gjorde det lettere og varte lenger enn bare overbevisning. Vegansk var en stor trend i 2013-2015, spesielt i YouTube samfunnet. De fleste falt av etter 2-3 år. Samme gjelder de fleste jeg kjenner. Jeg har også vært admin i en stor vegansk facebookgruppe på den tiden (og litt utover) og har sett litt hvordan trend påvirker (nei, jeg er ikke veganer). De få som har holdt seg er de hardbarka MDGerne som har miljø som argument eller dyreelskere som har etikken som hovedgrunn. Helse holder sjeldent, det ser vi på andre dietter også. Keto inkludert. Det har vist seg i forskning at helse i seg selv er en dårlig faktor for å holde et kosthold over tid. Samhold er sterkere så lenge det varer, men samhold opphører ofte når penger eller trend tar slutt. Etiske overbevisninger holder lengre, det legger seg nærmere religion. I Sverige har de faktisk sett litt på dette med religion og kosthold. I Skandinavia er vi så religionsløse at livsstilsvalg har fått rollen religion har i andre land. FUS bruker samhold som sterkeste motivator så lenge deltakerne har penger. Det blir spennende å se hvilke deltakere som fortsatt holder dette kostholdet 5~ish år etter samholdet tar slutt. Og igjen, jeg tror absolutt på at HD har den overspisingslidelsen hun nevner i sin snap-intro. Jeg tror bare hun velger totalt feil vei for å behandle den og er en stor påvirker for andre med samme diagnose. Jeg håper hun finner riktig vei etter hvert, og jeg tror genuint hun tror på sin egen markedsføring nå. Allikevel så er ikke alt som er ment godt etisk, og det er derfor jeg vil være en kritisk stemme til dette. Endret 6. januar 2022 av *blueberry* 15
Gjest Bobleplasten Skrevet 6. januar 2022 #10303 Skrevet 6. januar 2022 Orly skrev (1 time siden): Er så fascinerende , blir helt matt av hva man kan kritisere og at det får lov å stå sp mye dritt Det må være lov å påpeke når team "Vi bryr oss bare om etiske retningslinjer for influencere" høres ut som et lunsjbord i barnehagen som får servert noe de ikke liker. ææææsj... ekkelt.... spy-emoji
*blueberry* Skrevet 6. januar 2022 #10304 Skrevet 6. januar 2022 Bobleplasten skrev (13 minutter siden): Det må være lov å påpeke når team "Vi bryr oss bare om etiske retningslinjer for influencere" høres ut som et lunsjbord i barnehagen som får servert noe de ikke liker. ææææsj... ekkelt.... spy-emoji Det er lov å bidra i den saklige debatten også. Når dere bare svarer på usaklige kommentarer avsporer det tråden med en debattkultur som ikke er ønskelig. Kom gjerne med noen gode argumenter på hva du mener er bra/ dårlig hos influenceren. 8
Gjest Kattedama Skrevet 6. januar 2022 #10305 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Bobleplasten skrev (3 timer siden): Spiseforstyrrelser er en sykdom, og psykisk helse er også helse. Så du tenker at man får bedre psykisk helse av å ikke spise frukt, grønt, rene fisk og kjøttprodukter? Det er dokumentert at man tvert i mot bør spise variert og få i seg nok av disse varene, hvis man sliter med psykisk helse. Å få i seg salt, røkt og prosessert mat trigger belønningssystemet i hjernen på samme måte som karbohydrater (sukker). Så man skal bytte ut noe ekstremt (sukkeravhengighet) med en annen ekstrem diett? Det virker ikke så lurt når man har en spiseforstyrrelse, uansett hvem det er. Da er det hjelp fra helsevesen som er rette hjelpen. Endret 6. januar 2022 av Lill :)
Orly Skrevet 6. januar 2022 #10306 Skrevet 6. januar 2022 Bobleplasten skrev (3 timer siden): Det må være lov å påpeke når team "Vi bryr oss bare om etiske retningslinjer for influencere" høres ut som et lunsjbord i barnehagen som får servert noe de ikke liker. ææææsj... ekkelt.... spy-emoji Ja!
Gjest Sunfl0wer Skrevet 6. januar 2022 #10307 Skrevet 6. januar 2022 Lill skrev (4 timer siden): Så du tenker at man får bedre psykisk helse av å ikke spise frukt, grønt, rene fisk og kjøttprodukter? Det er dokumentert at man tvert i mot bør spise variert og få i seg nok av disse varene, hvis man sliter med psykisk helse. Å få i seg salt, røkt og prosessert mat trigger belønningssystemet i hjernen på samme måte som karbohydrater (sukker). Så man skal bytte ut noe ekstremt (sukkeravhengighet) med en annen ekstrem diett? Det virker ikke så lurt når man har en spiseforstyrrelse, uansett hvem det er. Da er det hjelp fra helsevesen som er rette hjelpen. God psykisk helse er å gjøre det som funker for seg selv og hvis denne livsstilen får henne til å føle seg bra og frisk så er det ikke noe annet enn bra! Lavkarbo funker ekstremt godt for mange,også for meg. Gått på keto en periode før jeg gikk over på moderat lavkarbo. Det hjelper veldig mot søtsug å kutte ut/kutte ned på karbohydrater. Skjønner ikke hvorfor det provoserer at folk velger en slik livvstil hvis det føles rett for den personen? Og se at jeg skriver livsstil. Dette er ikke en diett.
*blueberry* Skrevet 6. januar 2022 #10308 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Sunfl0wer skrev (5 minutter siden): God psykisk helse er å gjøre det som funker for seg selv og hvis denne livsstilen får henne til å føle seg bra og frisk så er det ikke noe annet enn bra! Lavkarbo funker ekstremt godt for mange,også for meg. Gått på keto en periode før jeg gikk over på moderat lavkarbo. Det hjelper veldig mot søtsug å kutte ut/kutte ned på karbohydrater. Skjønner ikke hvorfor det provoserer at folk velger en slik livvstil hvis det føles rett for den personen? Og se at jeg skriver livsstil. Dette er ikke en diett. At hun velger et type kosthold er ikke det som provoserer. Det som provoserer er at hun promoterer det, tjener penger på det og anbefaler det uten å kjenne individet som følger. Keto er et restriktivt kosthold man ikke bør prøve ut uten oppfølging av helsepersonell, og HD har heller ingen kompentanse til å rådgi eller fronte denne «livsstilen». Også greit å legge til at innlegget du svarer på viser til forskning mellom psykisk helse og kosthold viser at det mest gunstige er langt unna keto; fisk, grønnsaker, belgvekster og frukt er fremtredende i forskningen for bedre psykisk helse. Endret 6. januar 2022 av *blueberry* 14
*blueberry* Skrevet 6. januar 2022 #10309 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Dette er et spørsmål til alle i tråden: Hvor mange porsjoner har dere tenkt at oppskriftene HD deler er for? Jeg har automatisk tenkt 1 eller 2 fordi det er hovedsakelig hun i deres hushold som spiser slik, men mannen er med når han er hjemme (min tolkning av situasjonen). Jeg spør fordi jeg så noen kommentere på dagens reel ang antall porsjoner, og jeg synes det er litt rart at hun ikke oppgir dette. Dette er mer et sosialt eksperiment enn kritikk, bare så det er sagt (ang porsjonsstørrelser). Endret 6. januar 2022 av *blueberry* 6
Gjest Kattedama Skrevet 6. januar 2022 #10310 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Sunfl0wer skrev (32 minutter siden): God psykisk helse er å gjøre det som funker for seg selv og hvis denne livsstilen får henne til å føle seg bra og frisk så er det ikke noe annet enn bra! Lavkarbo funker ekstremt godt for mange,også for meg. Gått på keto en periode før jeg gikk over på moderat lavkarbo. Det hjelper veldig mot søtsug å kutte ut/kutte ned på karbohydrater. Skjønner ikke hvorfor det provoserer at folk velger en slik livvstil hvis det føles rett for den personen? Og se at jeg skriver livsstil. Dette er ikke en diett. Personen du nevner velger ikke dette som en livsstil for seg selv alene, men selger denne livsstilen til andre gjennom et keto hefte og deling på egne kanaler. Man forventer et minimum av kunnskap om det man selger i tillegg til at innleggene som omhandler salg av dette kostholdet merkes riktig som reklame. Og man også bør informere om at dette ikke passer for alle, av helsemessige årsaker gjør det ikke det. Og tydeliggjøre at hun selv er slankeoperert men at dette ikke passer for alle slankeopererte. Det er en del av kritikken som foregår i denne tråden, ikke nødvendigvis kostholdet men manglende informasjon og merking av reklame. Endret 6. januar 2022 av Lill :)
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. januar 2022 #10311 Skrevet 6. januar 2022 *blueberry* skrev (6 timer siden): Vegansk var en stor trend i 2013-2015 Aha, så det er derfor antallet veganere og vegetarianere har doblet seg de siste par årene? Fordi det var en trend for mange år siden?
Lileep Skrevet 6. januar 2022 #10312 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Jeg blir litt forvirret. Er ikke kostholdet hun promoterer nå en fin måte å unngå søthunger osv. Derfor hun selv velger det blant annet. Men på story så spør hun hva følgerene ønsker mtp videreutvikle ketogrøt. Sjokolade, kanelboller eller vaniljebolle! Er dette ikke stikk motsatt av det hun vil? Vekk fra godteri osv.. Kunne ikke ha en nonstop i huset engang for det trigget så veldig. Men sjokolade i grøt, eller kanelbolle.. det går fint? 🧐 Endret 6. januar 2022 av Lileep 18
Gjest Kattedama Skrevet 6. januar 2022 #10313 Skrevet 6. januar 2022 Lileep skrev (2 minutter siden): Jeg blir litt forvirret. Er ikke kostholdet hun promoterer nå en fin måte å unngå søthunger osv. Derfor hun selv velger det blant annet. Men på story så spør hun hva følgerene ønsker mtp videreutvikle ketogrøt. Sjokolade, kanelboller eller vaniljebolle! Er dette ikke stikk motsatt av det hun vil? Vekk fra godteri osv.. Kunne ikke ha en nonstop i huset engang for det trigget så veldig. Men sjokolade i grøt, eller kanelbolle.. det går fint? 🧐 Jeg er enig. Det er ikke logisk overhodet. Fordi grøten ikke smakte så godt så la oss hive på litt sjokolade.
Lileep Skrevet 6. januar 2022 #10314 Skrevet 6. januar 2022 Just now, Lill said: Jeg er enig. Det er ikke logisk overhodet. Fordi grøten ikke smakte så godt så la oss hive på litt sjokolade. Hva med bær? Rart at sjokolade osv er førstevalget, når det er som gift for kroppen i følge henne selv.. 10
Gjest Kattedama Skrevet 6. januar 2022 #10315 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Lileep skrev (2 minutter siden): Hva med bær? Rart at sjokolade osv er førstevalget, når det er som gift for kroppen i følge henne selv.. ja? Hvorfor ikke? Det ville vært mer logisk hvis man tenker ernæring og helse. Men det er vel ganske så dyre råvarer. Endret 6. januar 2022 av Lill :)
Lileep Skrevet 6. januar 2022 #10316 Skrevet 6. januar 2022 Just now, Lill said: ja? Hvorfor ikke? Det ville vært mer logisk hvis man tenker ernæring og helse. Bær kan gi både sødme og smak, og feks blåbær inneholder jo også antioksidanter som er bra. Men hun har jo sagt at fruktsukker osv også er fyfy for henne. Men når hun først skal ha noe søtt, så ville bær vært et bedre valg vil jeg tro? 5
Gjest Kattedama Skrevet 6. januar 2022 #10317 Skrevet 6. januar 2022 Lileep skrev (4 minutter siden): Bær kan gi både sødme og smak, og feks blåbær inneholder jo også antioksidanter som er bra. Men hun har jo sagt at fruktsukker osv også er fyfy for henne. Men når hun først skal ha noe søtt, så ville bær vært et bedre valg vil jeg tro? Det har i såfall ikke noe med Keto å gjøre, bær er en av matvaregruppene man kan spise.
cerruti Skrevet 6. januar 2022 #10318 Skrevet 6. januar 2022 Det er vel fordi bær har såpass med karbohydrater at det kan hindre ketose/vektnedgang.
*blueberry* Skrevet 6. januar 2022 #10319 Skrevet 6. januar 2022 Lileep skrev (37 minutter siden): Hva med bær? Rart at sjokolade osv er førstevalget, når det er som gift for kroppen i følge henne selv.. hun spiser jo bær, men jeg tenker at hun prøver seg på noe trendy. Det har vært mye trendy oatmeal de siste årene med kakao for sjokoladesmak, gresskar for høstsmak osv. 1
Lileep Skrevet 6. januar 2022 #10320 Skrevet 6. januar 2022 3 minutter siden, *blueberry* said: hun spiser jo bær, men jeg tenker at hun prøver seg på noe trendy. Det har vært mye trendy oatmeal de siste årene med kakao for sjokoladesmak, gresskar for høstsmak osv. syns bare det er litt uheldig å foreslå sjokoladegrøt når hun har vært så klar på å unngå sjokolade osv. 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå