Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

moncabang skrev (3 minutter siden):

Ok, det visste jeg ikke. Da kan det om mulig være en gråsone ja, men ikke ulovlig så lenge hun ikke viser frem produktet hun har fått. Det er ikke sånn at en influencer må merke reklame hvis hun har på noe fra Lindex hun har kjøpt selv, selv om hun tidligere har reklamert for Lindex. Hvis du skjønner hvor jeg skal hen?😅

Jo, hvis de har hatt et samarbeid eller har et pågående samarbeid så skal det merkes selv om man har kjøpt det selv. Dvs at egentlig alle innlegg hvor HD har på seg klær fra bara, change og fitliving blant flere skal merkes.
 

Mtp at det sponsede produktet ble reklamert for hos HD før nettbutikken åpnet og er fulgt opp med «støtteinnlegg» når nettbutikken åpner bør det sees på som relevant. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Jo, hvis de har hatt et samarbeid eller har et pågående samarbeid så skal det merkes selv om man har kjøpt det selv. Mtp at det sponsede produktet ble reklamert for hos HD før nettbutikken åpnet og er fulgt opp med «støtteinnlegg» når nettbutikken åpner bør det sees på som relevant. 

Dette vil jeg gjerne ha en link til hvis du har😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
moncabang skrev (2 minutter siden):

Ok, det visste jeg ikke. Da kan det om mulig være en gråsone ja, men ikke ulovlig så lenge hun ikke viser frem produktet hun har fått. Det er ikke sånn at en influencer må merke reklame hvis hun har på noe fra Lindex hun har kjøpt selv, selv om hun tidligere har reklamert for Lindex. Hvis du skjønner hvor jeg skal hen?😅

Det er foreligger allerede  nok bevis på at Helene Drage feilmerker på daglig basis. Problemet er at folk flest ikke skjønner at det er reklame, og det er ikke ok. Skal man tjene penger må man følge reglene som gjelder, og det gjør ikke HD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moncabang skrev (6 minutter siden):

Dette vil jeg gjerne ha en link til hvis du har😊

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

«Du har en generell avtale om at du skal profilere en næringsdrivende (f. eks. som «ambassadør» eller «samarbeidspartner»). Dette gjelder både dersom det er avtalt at du skal legge ut spesielle ting, og dersom du omtaler eller eksponerer varer eller tjenester som den næringsdrivende kan kjennes igjen ved og få en markedsføringseffekt av».

4 dager før den umerkede posten for merennspisbart ble lagt ut reklamerte hun for en kopp fra de (samarbeid). Det var også et annet umerket innlegg på story mellom disse 4 dagene. Dokumentasjonen er noen sider tilbake i tråden (rundt 22-26. november). 

Er det tvil om at hun har et samarbeid med merennspisbart? Absolutt, og det alene sier mye om merkingen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (35 minutter siden):

Jeg spurte rett og slett bare om hvorfor hun fokuserte på bacon og ost, hvorfor det ikke  var mer varierte fettkilder. Var sånn spørrerunde på insta.  Jeg formulerer meg både høflig og ordentlig når jeg spør andre om ting, og forventa et høflig og ordentlig svar tilbake. Men svaret kom aldri, hun blokka meg bare. 

Fikk dog svar her inne av mannen hennes, men da selvfølgelig lagt frem sånn at jeg blir den «frekke» 
 

Så jeg står fast ved min oppfatning av disse to, og jeg vet jeg ikke er alene! 

Å jeg ver jeg ikke er alene om å synes de tas for alt heller :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens reklame for genser er forresten også et godt eksempel på grooming. Samme genseren er på innlegg for 4 dager siden umerket. I kommentarfeltet får hun spørsmål om hvor genseren er fra (ubesvart). Samme kommentar på dagens innlegg er besvart med henvisning til link i story. #julegenser

Endret av *blueberry*
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (4 minutter siden):

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

«Du har en generell avtale om at du skal profilere en næringsdrivende (f. eks. som «ambassadør» eller «samarbeidspartner»). Dette gjelder både dersom det er avtalt at du skal legge ut spesielle ting, og dersom du omtaler eller eksponerer varer eller tjenester som den næringsdrivende kan kjennes igjen ved og få en markedsføringseffekt av».

4 dager før den umerkede posten for merennspisbart ble lagt ut reklamerte hun for en kopp fra de (samarbeid). Det var også et annet umerket innlegg på story mellom disse 4 dagene. Dokumentasjonen er noen sider tilbake i tråden (rundt 22-26. november). 

Er det tvil om at hun har et samarbeid med merennspisbart? Absolutt, og det alene sier mye om merkingen. 

Det å være ambassadør for en merkevare er noe annet enn å få sponset et produkt eller ha enkelte samarbeid☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (9 minutter siden):

Dagens reklame for genser er forresten også et godt eksempel på grooming. Samme genseren er på innlegg for 4 dager siden umerket. I kommentarfeltet får hun spørsmål om hvor genseren er fra (ubesvart). Samme kommentar på dagens innlegg er besvart med henvisning til link i story. #julegenser

Hvilket firma er det hun reklamerer for? Står ikke hvor genseren er fra i IG innlegget. 

C42F6CF0-6664-4E3D-8910-66CE7E02F91F.jpeg

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moncabang skrev (12 minutter siden):

Det å være ambassadør for en merkevare er noe annet enn å få sponset et produkt eller ha enkelte samarbeid☺️

Og så er spørsmålet om hvordan vi skal vite forskjellen. Når det merkes skrives det «i samarbeid med». Og hvis du leser hele regelverket så er det noe suspekt å reklamere for et produkt fra en butikk, og noen få dager etter «heie» på butikken umerket. Begge disse bildene vil ha en markedsverdi, det umerkede aller mest. 

Regelverket sier at det skal være klart for forbruker hva som er reklame og ikke. Disse storyene for merennspisbart er ikke tydelig på om det er heiing eller markedsføring. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (14 minutter siden):

Hvilket firma er det hun reklamerer for? Står ikke hvor genseren er fra i IG innlegget. 

C42F6CF0-6664-4E3D-8910-66CE7E02F91F.jpeg

Ellos. Merket i story og nevnt som svar til kommentar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (21 minutter siden):

Dagens reklame for genser er forresten også et godt eksempel på grooming. Samme genseren er på innlegg for 4 dager siden umerket. I kommentarfeltet får hun spørsmål om hvor genseren er fra (ubesvart). Samme kommentar på dagens innlegg er besvart med henvisning til link i story. #julegenser

Veldig ugreit å groome leserne på denne måten, hun har fått flere likes på det umerkede innlegget enn på det som er merket (ca 200 likes).Kan ha sammenheng med at mindreårig også er avbildet og det som står i teksten.

047DE21B-A27B-4975-8687-229C66AC39EE.jpeg

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Og så er spørsmålet om hvordan vi skal vite forskjellen. Når det merkes skrives det «i samarbeid med». Og hvis du leser hele regelverket så er det noe suspekt å reklamere for et produkt fra en butikk, og noen få dager etter «heie» på butikken umerket. Begge disse bildene vil ha en markedsverdi, det umerkede aller mest. 

Regelverket sier at det skal være klart for forbruker hva som er reklame og ikke. Disse storyene for merennspisbart er ikke tydelig på om det er heiing eller markedsføring. 

Jeg har studert markedsføring og det er sant at influencer markedsføring er vanskelig, også for influenceren selv😅 Men det er altså forskjell når man skriver i samarbeid med (eneste godtatte merking er annonse eller reklame) og ambassadør for. Ikke lett for forbruker å vite forskjell nei. Men som jeg skrev tidligere, har man et samarbeid med Lindex og har fått sponset en genser, trenger man ikke å skrive annonse neste gang man har på noe fra Lindex. Er man derimot ambassadør for Lindex så må man alltid merke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
moncabang skrev (Akkurat nå):

Jeg har studert markedsføring og det er sant at influencer markedsføring er vanskelig, også for influenceren selv😅 Men det er altså forskjell når man skriver i samarbeid med (eneste godtatte merking er annonse eller reklame) og ambassadør for. Ikke lett for forbruker å vite forskjell nei. Men som jeg skrev tidligere, har man et samarbeid med Lindex og har fått sponset en genser, trenger man ikke å skrive annonse neste gang man har på noe fra Lindex. Er man derimot ambassadør for Lindex så må man alltid merke

Link til denne påstanden du kommer med her? Regner med at du har det siden du har studert markedsføring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moncabang skrev (2 minutter siden):

Jeg har studert markedsføring og det er sant at influencer markedsføring er vanskelig, også for influenceren selv😅 Men det er altså forskjell når man skriver i samarbeid med (eneste godtatte merking er annonse eller reklame) og ambassadør for. Ikke lett for forbruker å vite forskjell nei. Men som jeg skrev tidligere, har man et samarbeid med Lindex og har fått sponset en genser, trenger man ikke å skrive annonse neste gang man har på noe fra Lindex. Er man derimot ambassadør for Lindex så må man alltid merke

Ambassadør eller samarbeid** må merkes hver gang. «I samarbeid med» tilsier at man er samarbeidspartner. HD vet vi er fast samarbeidspartner med i alle fall bara, fitliving og change. Usikkert hva slags kontrakt hun har med resten, men er det markedføringsverdi hvor man kan vise til reklame så tett på er det absolutt feilmerking. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (3 minutter siden):

Link til denne påstanden du kommer med her? Regner med at du har det siden du har studert markedsføring?

 

Det må jeg bare innrømme at jeg ikke har akkurat nå nei, selv om jeg har studert markedsføring. Men hvis man tenker etter så er det egentlig litt forståelig? Det hadde vært veldig vanskelig å drive med markedsføring hvis du etter å ha mottatt et produkt fra et merke, alltid måtte skrive reklame hvis du noen sinne kjøpte noe fra det merket igjen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
*blueberry* skrev (2 minutter siden):

Ambassadør eller samarbeid** må merkes hver gang. «I samarbeid med» tilsier at man er samarbeidspartner. HD vet vi er fast samarbeidspartner med i alle fall bara, fitliving og change. Usikkert hva slags kontrakt hun har med resten, men er det markedføringsverdi hvor man kan vise til reklame så tett på er det absolutt feilmerking. 

Det har du rett i, i de tilfellene der så må man alltid reklamere ja, hvis hun er fast samarbeidspartner. Det var derfor jeg ikke bemerket det tidligere, det var bare den Mer enn spisbart jeg kommenterte😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moncabang skrev (5 minutter siden):

Det har du rett i, i de tilfellene der så må man alltid reklamere ja, hvis hun er fast samarbeidspartner. Det var derfor jeg ikke bemerket det tidligere, det var bare den Mer enn spisbart jeg kommenterte😊

Når man merker ett av 3 innlegg på story innenfor 4 dager så sier det seg selv at de to andre er på kanten uavhengig av hvilken kontrakt det har for det gir bedriften stor markedsføringsverdi. Leste du hele linken jeg gav deg eller bare det utdraget jeg postet her?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (2 minutter siden):

Når man merker ett av 3 innlegg på story innenfor 4 dager så sier det seg selv at de to andre er på kanten uavhengig av hvilken kontrakt det har for det gir bedriften stor markedsføringsverdi. Leste du hele linken jeg gav deg eller bare det utdraget jeg postet her?

Jeg leste alt og står fortsatt for det jeg skriver

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...