Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Pingi198 skrev (3 timer siden):

De fleste med spiseforstyrrelsen overspisingslidelse, forstår ikke at man må slutte å fokusere på strenge dietter, kosthold og slankekurer for å faktisk bli frisk. Inklusiv meg selv. Jeg forstod ikke dette før jeg kom til ROS, og til og med da skreik alt inni meg og stritta imot 😞 Men hadde bestemt meg for å gi det en ordentlig sjanse og utfordra meg selv på alle områder. Et år tok det for meg, med loggføring hver dag, samtaler med veileder osv osv. ser jo helt klart i ettertid, for nå er jeg frisk🥰👏🏻 Og jeg var AKKURAT som Helene, og mange andre. Trodde også jeg var sukkeravhengig osv osv…. 

Men gir Helene faktisk slack her, det å ha en spiseforstyrrelse er mest vondt, vondt og atter vondt. Samt skamfullt. Og jeg var SIKKER på jeg var dømt til å slite med faenskapen for resten av mitt liv😞 Heldigvis så ble det ikke sånn😍 1. januar 2022 ferierer jeg 1 år uten overspising 👏🏻👏🏻 Men følte meg ikke frisk før i høst, men programmet til ROS gjorde at jeg fikk til å slutte med overspisingen etter 3 mnd på programmet😊 

For å få bukt med dette MÅ man faktisk slutte å tenke på slanking, kosthold og vekt. Det er faktisk ikke LOV å slanke seg, gå på diett osv under behandling 😊

Dette er så viktig ❤️.

Jeg tror nok ikke HD skjønner hvor skadelig det kan være å fronte ekstremdietter, men allikevel så må det kritiseres fordi hun tross alt ser på seg selv som offentlig person, påvirker og tjener penger på at folk velger det samme som henne (FUS og eget keto hefte). Hvis man ser på likes og kommentarfeltet så er det tydelig at dette er noe som treffer mange sårbare som burde ha blitt henvist til et annet sted enn FUS. 

@Lill :)Har fitfocus forbedret seg? Jeg ga opp henne for mange år siden da hennes fokus også var på å kutte karbohydrater. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lill :) skrev (9 timer siden):

Det er tydelig at budskapet treffer hennes publikum (over 1000 likes). Desto mer shady at dette er reklame for FUS, et opplegg uten rot i evidensbasert forskning. I tillegg bekrefter det at hun har et forstyrret forhold til mat, men også  at dette selges inn for å tjene penger. 

55076842-16AA-45E8-9DD0-5CC38C4253D1.jpeg

90187E5C-394D-4FB7-82FC-FEE5901B0DA1.jpeg

Man kan jo lure på hensikten ved å tagge FUS under alle hashtags såpass skjult. Jeg tror det er fordi HD ikke taklet kritikken over samarbeidet, men fortsatt ønsker å promotere det. FUS burde egentlig ha en egen tråd for det er så dypt uetisk og problematisk program og HD skal ikke ha skylden for det, men hun skal kritiseres for å fronte det for andre sårbare. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (1 time siden):

Man kan jo lure på hensikten ved å tagge FUS under alle hashtags såpass skjult. Jeg tror det er fordi HD ikke taklet kritikken over samarbeidet, men fortsatt ønsker å promotere det. FUS burde egentlig ha en egen tråd for det er så dypt uetisk og problematisk program og HD skal ikke ha skylden for det, men hun skal kritiseres for å fronte det for andre sårbare. 

Fitfocus har fokus på normal mat og utelater ikke noen matvarer. Jeg er enig med deg i at det er uetisk og problematisk at HD fronter FUS på denne «skjulte» måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (9 minutter siden):

Fitfocus har fokus på normal mat og utelater ikke noen matvarer. Jeg er enig med deg i at det er uetisk og problematisk at HD fronter FUS på denne «skjulte» måten. 

Da har hun moderert seg siden jeg fulgte kanalene hennes. Det er positivt ☺️. Litt på samme måte som Berit Nordstrand de siste årene. Håper trenden snart snur og vi får et større fokus på helhet og mindre fokus på å kutte ut hele matgrupper. 

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (46 minutter siden):

Veldig enig, og for å sette det i et større perspektiv: 

Jeg synes det er forkastelig  hvordan vi her i vesten kan tillate oss å ha slike veldig bestemte «valg» angående hva som er bra mat eller ikke (da snakker jeg helt vanlige matvarer).

Hvor mange i verden er avhengige av karbohydrater for å unngå å sulte i hel? Millioner av mennesker har ikke engang valget om å utelukke ris, korn, poteter eller klassifisere disse matvarene som fy-fy. Mange av disse menneskene er evig takknemlig for å kunne ha en bolle med ris på bordet hver dag.

Får en bismak av det hele.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Laia skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er forkastelig  hvordan vi her i vesten kan tillate oss å ha slike veldig bestemte «valg» angående hva som er bra mat eller ikke (da snakker jeg helt vanlige matvarer).

Hvor mange i verden er avhengige av karbohydrater for å unngå å sulte i hel? Millioner av mennesker har ikke engang valget om å utelukke ris, korn, poteter eller klassifisere disse matvarene som fy-fy. Mange av disse menneskene er evig takknemlig for å kunne ha en bolle med ris på bordet hver dag.

Man kan vel også anse lavkarbo, hvor hovedfokus er på animalske varer ikke er miljømessig bærekraftig på sikt? Jeg har ikke noe i mot lavkarbo kosthold, men FUS handler om at man skal bli «frisk» uten sukker. Det er ganske spekulativt. Omtrent som Berit Nordstrand sitt pushing av egne produkter for at folk skal få bedre tarmhelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (5 minutter siden):

Man kan vel også anse lavkarbo, hvor hovedfokus er på animalske varer ikke er miljømessig bærekraftig på sikt? Jeg har ikke noe i mot lavkarbo kosthold, men FUS handler om at man skal bli «frisk» uten sukker. Det er ganske spekulativt. Omtrent som Berit Nordstrand sitt pushing av egne produkter for at folk skal få bedre tarmhelse. 

Når du nevner Berit Nordstrand, vil jeg minne om Ingeborg S sin artikkel om akkurat dette. Noen ord her som enkelte kanskje bør minnes på at OGSÅ gjelder Helene Drage:

"Før jeg sier noe som helst, må vi etablere én ting: Å kritisere det en influenser eller kjendis gjør eller promoterer, er ikke å «ta» en person.

Det er å stille spørsmål ved forvaltning av makt, forretningsmodeller eller yrkesetikk. At bedriften har navnet og gjerne ansiktet til enkeltpersoner og deres familie, gjør det imidlertid vanskelig.

Men annonser, også når du bruker deg selv, kroppen din, kjæresten din, babyen din eller det du er hellig overbevist om, er ikke private. De er ikke og skal ikke være fritatt for å bli ettergått. Å bli kritisert er også å bli tatt på alvor."

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/8m3422/ingeborg-senneset-det-maa-vaere-deilig-aa-gi-saa-blaffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (11 minutter siden):

Ja helt klart ikke bærekraftig.

Og det virker som FUS (iallfall slik det frontes av HD) innebærer ikke bare kutt av sukker, men også alt som har en viss andel karbohydrater. Jeg sliter generelt med å forstå nytteverdien av å kutte f.eks. ris, pasta, brød etc. hvis det er søtsaker (evt. spiseforstyrrelser) som ligger til grunn for et slikt valg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laia skrev (29 minutter siden):

Det er et godt poeng, mange områder i verden med et karbohydratrikt kosthold har også noen av de friskeste menneskene. Akkurat som med andre næringsgrupper så handler det om kvalitet, råvarer over ultraprossessert mat. Man kan ikke sidestille fullkornsris og belgvekster med potetgull og sjokolade.

Det er én ting å kutte ut matgrupper og matvarer med påvist allergi eller sykdom (diabetes f.eks.). Sukkeravhengighet er per i dag ikke en avhengighet eller diagnose og om HD tror på narrativet til FUS så videreformidler hun nok i beste tro. Statistikk og forskning viser derimot at slike ekstreme program ofte bare opprettholder en ond sirkel med forstyrret spisemønster, jojoslanking og psykisk og fysisk uhelse. Å anbefale og fronte dette er sterk uheldig på det beste. Uetisk, kynisk og problematisk fra et samfunnsperspektiv når det gjelder overvektsproblematikk.  

Dette @Finlaylegger ut her bør definitivt også gjelde HD. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laia skrev (Akkurat nå):

Og det virker som FUS (iallfall slik det frontes av HD) innebærer ikke bare kutt av sukker, men også alt som har en viss andel karbohydrater. Jeg sliter generelt med å forstå nytteverdien av å kutte f.eks. ris, pasta, brød etc. hvis det er søtsaker (evt. spiseforstyrrelser) som ligger til grunn for et slikt valg.

FUS er omtrent som keto, altså under 5% karbohydrater og hovedvekt på fett samt at FUS heller ikke tillater søtstoffer som alternativ. FUS begrunner kuttet av alle karbohydrater og søtstoffer i at det trigger sukkeravhengighet. Hvis du hører på Foodies podcast episoden med grunnleggeren til FUS så sier hun at folk har kommet til henne avhengig av sukkeret i melk (laktose) og drikker enorme mengder melk pga avhengighet. Dvs alle karbohydrater (unntak fiber) trigger søtsug, psykisk uhelse og hormonendringer. 

Hun er noe ekstrem og har i mitt inntrykk liten forståelse av hvordan man leser forskning. I Foodies episoden blir en del av episoden faktasjekket, og konkludert med at forskningen er enig i at matavhengighet kan være et problem, spesielt når det gjelder ultraprossessert mat, men sukkeravhengighet i seg selv ikke er påvist hos enkelte individer selv om sukker har påvirkning i hjernen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (28 minutter siden):

Det går an å gjøre lavkarbo mer vegetarisk men det kan nok være litt mer krevende å få til, i alle fall hvis man også vil kutte egg og meieriprodukter. Lavkarbo kan være så mye mer enn bacon, entrecôte og fløte, er bare ikke alltid dem som spiser slik vises like godt blant all baconfansen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Laia skrev (1 time siden):

Det er nettopp der det er mismatch i budskapet. Man har en spiseforstyrrelse som innebærer å spise for mye av usunne ting som innholder sukker. Å kutte bearbeidet sukker (karbohydrater) ved å ikke spise søtsaker er helt innafor, men å kutte ut enkelte matvarer for å få bukt med den type avhengighet finnes det ikke et vitenskapelig grunnlag for å mene. Uten å mene for mye om HD spesifikk da jeg ikke vet mer enn hva som legges ut på sosiale medier, kan det se ut til at det kan være et problem rundt porsjonskontroll også? I tillegg til at mat også er en måte å kontrollere følelser på? Det ser ut til å være komplekse problemstillinger i sving rundt dette med ernæring. Det er tydelig at mange av følgerne hennes også gjenkjenner seg i denne problematikken. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (1 time siden):

Det går an å gjøre lavkarbo mer vegetarisk men det kan nok være litt mer krevende å få til, i alle fall hvis man også vil kutte egg og meieriprodukter. Lavkarbo kan være så mye mer enn bacon, entrecôte og fløte, er bare ikke alltid dem som spiser slik vises like godt blant all baconfansen.

Lavkarbo kan absolutt utføres sunnere enn keto vises frem i HD sine kanaler. Keto er jo en ekstremversjon av lavkarbo og enda mer restriktiv. Det krever også mer planlegging for optimalt næringsinntak. 

Restriktivitet innenfor spisemønster når man har en overspisingslidelse (ja, HD har sagt hun har dette som en intro på gjestesnap) er ugunstig og problemet blir bare overført til en annen besettelse. Er man f.eks. diabetiker blir et slik kostholdsopplegg noe annet, men man kan ikke sidestille sukkeravhengighet med diabetes. 

Om fem år har vi en ny stor «løsning» hvor ca 80% av disse som er overbevist om keto i dag vil prøve seg på og hylle som det eneste som fungerer. Dessverre. Hvis én industri er verre enn matindustrien, så er det slankeindustrien. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (35 minutter siden):

Lavkarbo kan absolutt utføres sunnere enn keto vises frem i HD sine kanaler. Keto er jo en ekstremversjon av lavkarbo og enda mer restriktiv. Det krever også mer planlegging for optimalt næringsinntak. 

Restriktivitet innenfor spisemønster når man har en overspisingslidelse (ja, HD har sagt hun har dette som en intro på gjestesnap) er ugunstig og problemet blir bare overført til en annen besettelse. Er man f.eks. diabetiker blir et slik kostholdsopplegg noe annet, men man kan ikke sidestille sukkeravhengighet med diabetes. 

Om fem år har vi en ny stor «løsning» hvor ca 80% av disse som er overbevist om keto i dag vil prøve seg på og hylle som det eneste som fungerer. Dessverre. Hvis én industri er verre enn matindustrien, så er det slankeindustrien. 

Du treffer spikeren på hodet, det er faktisk en industri og at man pakker det inn i helse for å selge inn slanking er heller ikke ok. I tillegg til psykisk helse er overvekt fortsatt et «stebarn» i samfunnet. Å utnytte sårbare mennesker for å tjene penger er ikke greit i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 minutt siden):

Du treffer spikeren på hodet, det er faktisk en industri og at man pakker det inn i helse for å selge inn slanking er heller ikke ok. I tillegg til psykisk helse er overvekt fortsatt et «stebarn» i samfunnet. Å utnytte sårbare mennesker for å tjene penger er ikke greit i det hele tatt. 

Både psykisk helse og overvektsproblematikk bør tas tak i sammen med profesjonelle på et individuelt grunnlag. Disse generelle programmene er ikke gunstige for de med langvarig forstyrret spisemønster, men er laget for å tyne sårbare mennesker for altfor mye penger og holde de i en evig ond sirkel slik at de kan fortsette å tjene penger på dem.

Generelle  program kan fungere i lengden for de som har lagt på seg i en livssituasjon hvor overvekt og psykisk helse ikke har vært et mønster eller grunnleggende problem. Eksempel; studenten som flyttet hjemmefra og fikk sine «freshman 15» eller lignende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (Akkurat nå):

Både psykisk helse og overvektsproblematikk bør tas tak i sammen med profesjonelle på et individuelt grunnlag. Disse generelle programmene er ikke gunstige for de med langvarig forstyrret spisemønster, men er laget for å tyne sårbare mennesker for altfor mye penger og holde de i en evig ond sirkel slik at de kan fortsette å tjene penger på dem.

Generelle  program kan fungere i lengden for de som har lagt på seg i en livssituasjon hvor overvekt og psykisk helse ikke har vært et mønster eller grunnleggende problem. Eksempel; studenten som flyttet hjemmefra og fikk sine «freshman 15» eller lignende. 

Spot on!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og overforbruket annonseres i alle kanaler 😖 hva med å ikke kjøpe bøker overhodet?? Biblioteket er flott, har de ikke boka du er ute etter, så bestiller de den til deg! Er det bøker man er særlig glad i, så kan man jo kjøpe dem til odel og eie (gjerne brukt) etter man faktisk har lest dem!!

For å ikke å begynne å snakke om klær, den desidert verste i klassen når det kommer til miljøet 🤢

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Siden mitt innlegg ble moderert bort pga persondebatt (?) legger jeg det inn på nytt. Bilstol som har vært i diverse umerkede innlegg har fortsatt markedsføringsverdi, og HD har åpenbart store problemer med å merke reklame riktig. 

D8C520A3-3ADA-4B67-987D-4381B1D391CB.jpeg

B142B79F-8E49-449B-9C21-DAC61088A342.png

116D6C01-4A0B-4D80-9F90-6E16A3AF076A.jpeg

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 time siden):

Siden mitt innlegg ble moderert bort pga persondebatt (?) legger jeg det inn på nytt. Bilstol som har vært i diverse umerkede innlegg har fortsatt markedsføringsverdi, og HD har åpenbart store problemer med å merke reklame riktig. 

D8C520A3-3ADA-4B67-987D-4381B1D391CB.jpeg

B142B79F-8E49-449B-9C21-DAC61088A342.png

116D6C01-4A0B-4D80-9F90-6E16A3AF076A.jpeg

Jeg missforstår kanskje noe her, men første og siste innlegget her er vel godt nok merket? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...