Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Kattedama
Albbas skrev (16 minutter siden):

Vektnedgangen med lavkarbo kom da lenge etter operasjonen, hun fikk jo tyn her inne for å gå opp i vekt en stund etter operasjonen også. 🙄 Det var først da hun begynte på lavkarbo hun gikk stabilt ned. 

Hvis hun ikke opplevde at operasjonen var det store utslaget på livsstilsendringen hun trives best med ser jeg ikke hvorfor hun skal reklamere så innmari for det. Hun promoterer jo egentlig ikke vektnedgang i det hele tatt, men gleden hun får ut av dette kostholdet. Mitt inntrykk er at hun toner vektnedgangen veldig ned når hun snakker om FUS, hun snakker mer om andre fordeler det har gitt henne. 

Nå er ikke jeg noen fan av verken FUS eller HD som kostholdsblogger altså, men som vanlig florerer det av urettferdig kritikk her. 

Det medfører ikke riktighet at vektnedgangen var utelukkende fra overgang til FUS/lavkarbo. Det var i følge henne selv medisinske årsaker til vektoppgang etter operasjonen. Ikke kostholdet. Ser også at slankeoperasjonen også får lite oppmerksomhet på hennes IG, under høydepunkt. Jeg tenker at for andre slankeopererte som tenker på å bli gravide/ er gravide, så ville det HD legger ut på sin IG konto om dette, vært mer av interesse enn å se bilder av baby i kommersielle sammenhenger, og pumping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Jeg synes ikke det er rart at operasjon ikke er fremhevet på IG, det begynner å bli en stund siden. Den har et eget høydepunkt og der finner man informasjonen. 

Ellers enig i at disse pumpebildene ikke tjener noen hensikt, det begynner å bli gammelt nytt. Teksten om fordeler og ulemper var balansert og grei nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er rart at operasjon ikke er fremhevet på IG, det begynner å bli en stund siden. Den har et eget høydepunkt og der finner man informasjonen. 

Ellers enig i at disse pumpebildene ikke tjener noen hensikt, det begynner å bli gammelt nytt. Teksten om fordeler og ulemper var balansert og grei nok. 

Vel, å være barselkvinne og ha gjennomført en slankeoperasjon er vel ikke gammelt nytt? Det er det som kan være av allmenn interesse? Sikkert mange i samme situasjon som henne som kunne ha fått inspirasjon. Jeg har ikke noe erfaring på det området, men skjønner at det muligens kan være mer utfordrende for kroppen i etterkant. Man har vel ikke så mye å gå på energimessig eller ernæringsmessig. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (2 minutter siden):

Vel, å være barselkvinne og ha gjennomført en slankeoperasjon er vel ikke gammelt nytt? Det er det som kan være av allmenn interesse? Sikkert mange i samme situasjon som henne som kunne ha fått inspirasjon. Jeg har ikke noe erfaring på det området, men skjønner at det muligens kan være mer utfordrende for kroppen i etterkant. Man har vel ikke så mye å gå på energimessig eller ernæringsmessig. 

Jeg skrev at pumpebilder begynner å bli gammelt nytt. 

Influencere frarådes å gi helserelaterte råd, så jeg er usikker på om HD sine erfaringer rundt temaet bør deles. Hun har jo fått sterk kritikk for å dele det som handler om FUS og keto fordi det kan være skadelig, så hvorfor det nå plutselig skal være ønskelig med helserelatert innhold er jo litt merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev at pumpebilder begynner å bli gammelt nytt. 

Influencere frarådes å gi helserelaterte råd, så jeg er usikker på om HD sine erfaringer rundt temaet bør deles. Hun har jo fått sterk kritikk for å dele det som handler om FUS og keto fordi det kan være skadelig, så hvorfor det nå plutselig skal være ønskelig med helserelatert innhold er jo litt merkelig. 

Nå deles det ukritisk ernæringsråd og reklame fra hennes samarbeidspartnere på IG og diverse andre kanaler, så det hadde isåfall heller ikke vært noe nytt. Nå tenkte jeg mer på hennes erfaringer, eller dele erfaringer med andre. Det er da virkelig ingen som forventer at HD skal dele helserelatert innhold, det har hun ingen forutsetninger for å kunne gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (Akkurat nå):

Nå deles det ukritisk ernæringsråd og reklame fra hennes samarbeidspartnere på IG og diverse andre kanaler, så det hadde isåfall heller ikke vært noe nytt. Nå tenkte jeg mer på hennes erfaringer, eller dele erfaringer med andre. Det er da virkelig ingen som forventer at HD skal dele helserelatert innhold, det har hun ingen forutsetninger for å kunne gjøre. 

Så erfaring med kosthold er ikke ønskelig (til og med skadelig), mens erfaringer rundt det å være slankeoperert barselkvinne er ønskelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (1 time siden):

Så erfaring med kosthold er ikke ønskelig (til og med skadelig), mens erfaringer rundt det å være slankeoperert barselkvinne er ønskelig? 

Hvis valget står mellom x antall innlegg om pumping og eksponering av mindreårig I kommersielle sammenhenger, så er vel svaret rimelig klart. Men jeg forstår at egne erfaringer ikke nødvendigvis gir penger i kassa. I motsetning til å fronte egne erfaringer fra samarbeidspartnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (4 timer siden):

Vektnedgangen med lavkarbo kom da lenge etter operasjonen, hun fikk jo tyn her inne for å gå opp i vekt en stund etter operasjonen også. 🙄 Det var først da hun begynte på lavkarbo hun gikk stabilt ned. 

Hvis hun ikke opplevde at operasjonen var det store utslaget på livsstilsendringen hun trives best med ser jeg ikke hvorfor hun skal reklamere så innmari for det. Hun promoterer jo egentlig ikke vektnedgang i det hele tatt, men gleden hun får ut av dette kostholdet. Mitt inntrykk er at hun toner vektnedgangen veldig ned når hun snakker om FUS, hun snakker mer om andre fordeler det har gitt henne. 

Nå er ikke jeg noen fan av verken FUS eller HD som kostholdsblogger altså, men som vanlig florerer det av urettferdig kritikk her. 

Men det kan vel tenkes at det er en del enklere for en som er slankeoperert å utelukke matvarer fra kostholdet. Nå har jo melkeproduksjonen gått ned, så håper hun kanskje ser det i sammenheng med kostomlegging. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (6 timer siden):

Enig med deg i at det er en del «urettferdig kritikk» i disse i fluencertrådene, men dette er virkelig ikke det. Jeg er faktisk av den formening at bedriften burde nevne at frontfiguren deres har foretatt en slankeoperasjon når den fronter vektnedgang, livsstilsendring,  kostholdsråd og what not uansett om det er noen år siden operasjonen ble utført. 

Slankeoperasjonen førte uten tvil til en vesentlig vektnedgang, det er bare å sammenligne før- og etter-bilder av henne. Hun har aldri i etterkant vært i nærheten av å være så stor som før slankeoperasjonen. Den typen operasjoner har også langtidsvirkninger i m.a form av redusert næringsopptak fra mage/tarm, slik at effekten er mye mer enn de kiloene som renner av post-op. Når hun da i tillegg tenderer å bruke bilder fra før operasjonen i sammenligning med dagens status (eller, ikke akkurat nå, for nå er det baby og pupper det går i), så mener jeg at det absolutt burde nevnes at hun også har tatt en slankeoperasjon, selv om hun har begynt med lavkarbo i senere tid og føler at hun har god effekt av det. Om ikke for annet enn fordi at det er ryddig og øker troverdigheten overfor følgere eller andre som dumper innom og leser om kostholdsopplegget hun promoterer. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (1 time siden):

Slankeoperasjonen førte uten tvil til en vesentlig vektnedgang, det er bare å sammenligne før- og etter-bilder av henne. Hun har aldri i etterkant vært i nærheten av å være så stor som før slankeoperasjonen. Den typen operasjoner har også langtidsvirkninger i m.a form av redusert næringsopptak fra mage/tarm, slik at effekten er mye mer enn de kiloene som renner av post-op. Når hun da i tillegg tenderer å bruke bilder fra før operasjonen i sammenligning med dagens status (eller, ikke akkurat nå, for nå er det baby og pupper det går i), så mener jeg at det absolutt burde nevnes at hun også har tatt en slankeoperasjon, selv om hun har begynt med lavkarbo i senere tid og føler at hun har god effekt av det. Om ikke for annet enn fordi at det er ryddig og øker troverdigheten overfor følgere eller andre som dumper innom og leser om kostholdsopplegget hun promoterer

Godt sagt! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (1 time siden):

Enig med deg i at det er en del «urettferdig kritikk» i disse i fluencertrådene, men dette er virkelig ikke det. Jeg er faktisk av den formening at bedriften burde nevne at frontfiguren deres har foretatt en slankeoperasjon når den fronter vektnedgang, livsstilsendring,  kostholdsråd og what not uansett om det er noen år siden operasjonen ble utført. 

Slankeoperasjonen førte uten tvil til en vesentlig vektnedgang, det er bare å sammenligne før- og etter-bilder av henne. Hun har aldri i etterkant vært i nærheten av å være så stor som før slankeoperasjonen. Den typen operasjoner har også langtidsvirkninger i m.a form av redusert næringsopptak fra mage/tarm, slik at effekten er mye mer enn de kiloene som renner av post-op. Når hun da i tillegg tenderer å bruke bilder fra før operasjonen i sammenligning med dagens status (eller, ikke akkurat nå, for nå er det baby og pupper det går i), så mener jeg at det absolutt burde nevnes at hun også har tatt en slankeoperasjon, selv om hun har begynt med lavkarbo i senere tid og føler at hun har god effekt av det. Om ikke for annet enn fordi at det er ryddig og øker troverdigheten overfor følgere eller andre som dumper innom og leser om kostholdsopplegget hun promoterer. 

Ja, altså keto fungerer jo for mange. Allikevel så er det «enklere» for en slankeoperert å holde måltidene små nok til å ikke spise for mye. Fett er energitett og med et matavhengighets-/overspisingsproblem er det lett å spise  for store mengder. Noen opplever mindre sult, noen ikke. At sleeve gjør den delen med sult enda enklere kan man ikke unngå, og derfor bør det også nevnes i sammenheng med betalte samarbeid/ reklame for kosthold når hun bruker egen kropp som eksempel. 

Når det er sagt så må hun gjerne legge ut oppskrifter til inspirasjon, bare hun husker å merke de som reklame (de kommer jo enten fra FUS boka eller hennes eget oppskriftshefte intro til keto). Gjerne også legg til en disclaimer ala «hør med lege før du gjør drastiske endringer i eget kosthold», spesielt siden hun ammer mens hun fronter et kosthold som ikke anbefales for denne gruppen. Hun har fått mange nye følgere i samme situasjon som henne selv så ja, jeg mener en tydelig disclaimer er nødvendig. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sutrer over at melkeproduksjonen går ned, men lever likevel på ketokosthold som tilsynelatende består av hovedsakelig ost, bacon osv. BARE ultraprosessert drittmat. Jeg skjønner meg ikke på henne? Det må da være mye bedre å spise variert, og masse grønt nå som baby er så liten. Hun får da ikke i seg vitaminer og mineraler som baby trenger av å leve på nasty svensk fettbacon. Æsj. Komplett uinspirerende.

Endret av hippyskippy
Skrivefeil
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hippyskippy skrev (11 minutter siden):

Sutrer over at melkeproduksjonen går ned, men lever likevel på ketokosthold som tilsynelatende består av hovedsakelig ost, bacon osv. BARE ultraprosessert drittmat. Jeg skjønner meg ikke på henne? Det må da være mye bedre å spise variert, og masse grønt nå som baby er så liten. Hun får da ikke i seg vitaminer og mineraler som baby trenger av å leve på nasty svensk fettbacon. Æsj. Komplett uinspirerende.

Ja jeg blir dårlig av å se alt det med bacon og ost. Hvem spiser så mye bacon. Er det i det hele tatt bra for kolesterolet? Er veldig lite grønt ja. Jeg hadde ikke klart å spise rent fett på den måten. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EtLiteTroll skrev (37 minutter siden):

Ja jeg blir dårlig av å se alt det med bacon og ost. Hvem spiser så mye bacon. Er det i det hele tatt bra for kolesterolet? Er veldig lite grønt ja. Jeg hadde ikke klart å spise rent fett på den måten. 

Det finnes knapt grønnsaker i det hun legger ut. Noen spinatblader og litt tomat er alt.

Har levd keto selv i mange år, men lager da salater, og bruker generelt masse tillatte grønnsaker. Fisk er vel også nærmest fraværende i det hun viser på Instagram.

Synes det er rart at hun ikke viser litt mer av alt man faktisk kan spise, og varierer litt mer. Da særlig med tanke på at hun selger "INTRODUKSJON TIL KETO KOSTHOLD".

Skjønner godt at folk synes kostholdet ser ensformig og fett ut basert på det HD viser.

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (21 minutter siden):

Det finnes knapt grønnsaker i det hun legger ut. Noen spinatblader og litt tomat er alt.

Har levd keto selv i mange år, men lager da salater, og bruker generelt masse tillatte grønnsaker. Fisk er vel også nærmest fraværende i det hun viser på Instagram.

Synes det er rart at hun ikke viser litt mer av alt man faktisk kan spise, og varierer litt mer. Da særlig med tanke på at hun selger "INTRODUKSJON TIL KETO KOSTHOLD".

Skjønner godt at folk synes kostholdet ser ensformig og fett ut basert på det HD viser.

Ja, det virker jo utrolig ensidig og kvalmende. Det er her jeg også tror slankeoperasjonen spiller en stor rolle for henne for de jeg kjenner med sykelig overvekt hadde ikke stoppet eller blitt fornøyde med to baconruller slik hun viste frem i dag. Keto på denne måten fungerer jo for vektnedgang om man spiser veldig små porsjoner, men med så mye ost og bacon i kostholdet med nesten helt fravær av fiber skal det ikke mye til før man er i overskudd og er man sykelig overvektig så er vel porsjonskontroll ganske vanskelig. 

Synd å se at råvarer og grønnsaker får så lite fokus, det er jo nettopp de som ikke kan noe om kosthold som lar seg inspirere av dette. Chorizo, bacon, smør og cheddar ost er ikke akkurat den hellige gral av helse. 

Når det gjelder fettmengde så er vel definisjonen på keto 75% fett (sånn medisinsk i alle fall), men hovedvekten av fett burde ikke komme fra disse kildene. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hippyskippy skrev (1 time siden):

Mange lever sånn og det går helt fint.  Skjønner ikke kritikken av lavkarbokosthold, men skjønner dere snakker om ting dere ikke har peiling på der

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Orly said:

Mange lever sånn og det går helt fint.  Skjønner ikke kritikken av lavkarbokosthold, men skjønner dere snakker om ting dere ikke har peiling på der

Går det virkelig an å leve på et kosthold som baseres mye på fettrik mat, som bacon og ost? For det er veldig mye av dette i det hun viser frem iallefall! Jeg trodde keto/LK er et tilnærmet normalt variert kosthold minus karbohydrater. Ikke at man bytter ut brødskiva til frokost med to skiver bacon, ost og egg, osterull med skinke, egg og bacon osv relativt ofte. Utifra det jeg har sett på instaen hennes nå i det siste, så er det mye feit mat. Så per nå virker det som fettmengden ikke betyr noe, kun fraværet av karbohydrater.. 

Så jeg får ikke et positivt inntrykk av ketokosthold sånn som hun fronter det per idag.. 

Endret av Lileep
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (Akkurat nå):

Går det virkelig an å leve på et kosthold som baseres mye på fettrik mat, som bacon og ost? For det er veldig mye av dette i det hun viser frem iallefall! Jeg trodde keto/lv var et tilnærmet normalt variert kosthold minus karbohydrater. Ikke at man bytter ut brødskiva med to skiver bacon, ost og egg. Eller osterull med skinke osv. Utifra det jeg har sett på instaen hennes nå i det siste, så er det mye feit mat. Så per nå virker det som fettmengden ikke betyr noe, kun fraværet av karbohydrater.. 

Så jeg får ikke et positivt inntrykk av ketokosthold sånn som hun fronter det per idag.. 

En venninne har prøvd seg frem med keto grunnet epilepsi (som dette kostholdet visstnok er for), og det er slik som du skriver. Mye grønnsaker, kjøtt, og lite karbs. 

Lavkarbo med mye fett slik Helene fronter kjenner jeg igjen fra da det ble trendy. «Alle» skulle slanke seg sånn. Ei annen venninne sverger til det, alle hennes kilo kom tilbake. Hun nekter å vedkjenne seg det. Det MÅ være sykdom eller noe annet. Men innrømmer at hun nå teller kalorier også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (26 minutter siden):

Har du bedre peiling mener du? Gjerne utdyp. 

Lileep skrev (14 minutter siden):

Går det virkelig an å leve på et kosthold som baseres mye på fettrik mat, som bacon og ost? For det er veldig mye av dette i det hun viser frem iallefall! Jeg trodde keto/LK er et tilnærmet normalt variert kosthold minus karbohydrater. Ikke at man bytter ut brødskiva til frokost med to skiver bacon, ost og egg, osterull med skinke, egg og bacon osv relativt ofte. Utifra det jeg har sett på instaen hennes nå i det siste, så er det mye feit mat. Så per nå virker det som fettmengden ikke betyr noe, kun fraværet av karbohydrater.. 

Det finnes forskjellige variasjoner av dietter som begrenser karbohydrater. Du har smartkarbo som kutter ut kjappe karbohydrater, lavkarbo som kutter ned på karbohydrater generelt og keto som er mest ekstrem og inkluderer kun minimum. Keto krever et fettinnhold på minst 75%, dette pga at fettet blokkerer noen områder i hjernen hvor anfall hos epileptikere skjer, og dietten ble derfor laget for de som ikke ble bedre med medisinsk behandling. Et kosthold med begrenset karbo og fettinnhold under 75% vil derfor teoretisk sett ikke være ketogent, men lavkarbo. Keto/ lavkarbo kan muligens også ha noe for seg for andre nevrologiske sykdommer som parkinsons (fett for hukommelsen bl.a.), og selvfølgelig for diabetikere. 

Folk flest trenger selvfølgelig ikke keto, det er unødvendig restriktivt. Skal man allikevel gå på keto bør man ha et sunnere og mer variert kosthold enn det som vises frem på HD sine kanaler. 

Endret av *blueberry*
Kom borti lagre knappen før jeg skrev ferdig
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *blueberry* said:

Det finnes forskjellige variasjoner av dietter som begrenser karbohydrater. Du har smartkarbo som kutter ut kjappe karbohydrater, lavkarbo som kutter ned og keto som er mest ekstrem. Keto krever et fettinnhold på 75%. 

Takk for oppklaring ☺️ Men fett kan vel komme fra matvarer med mer sunt fett? Har inntrykk av at det varieres lite i hvor fettet kommer fra. Feks avokado innholdet jo mye fett, og er jo et vesentlig bedre valg enn bacon. Og laks har jo også en del fett som er riktig. Hun hadde noen retter med fisk før, men det er virkelig overtall av retter med ost og bacon i ulike varianter, spesielt ost.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...