Kollontaj Skrevet 2. oktober 2019 #641 Del Skrevet 2. oktober 2019 Takk for innlegget @MissLucy. Jeg kjenner meg dessverre igjen i de raske tankene som kommer ved slike bilder som studentene fikk se. Fordommene sitter godt, selv om en er obs på at det er fordommer. 😐 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 2. oktober 2019 #642 Del Skrevet 2. oktober 2019 Akkurat nå, Kollontaj skrev: Takk for innlegget @MissLucy. Jeg kjenner meg dessverre igjen i de raske tankene som kommer ved slike bilder som studentene fikk se. Fordommene sitter godt, selv om en er obs på at det er fordommer. 😐 ja, jeg fikk dem selv, til og med ved å se på bildene i artikkelen om fatshaming. Det er jo fint at hun har akseptert vekten sin, tenkte jeg, men PASTA! til lunsj?! Det viser bare hvor viktig det er å bli bevisst disse tankene, og kalle dem ved sitt rette navn. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 2. oktober 2019 #643 Del Skrevet 2. oktober 2019 (endret) Samtidig er det kanskje lettere å være Drage nå og mane til kroppsaksept - ref siste podkast. Det er noe helt annet å gå på stranda i bikini med 50 kg overvekt, kontra nå med «kun» strekkmerker og løs hud. Det samme gjelder det å «ta plass på fest». Klart de fleste vil føle seg bedre i en mer «normal str.» Jeg mener også å huske at Drage tidligere klagde på flyseter og karusellseter som var for små. Det var vel heller ikke så mye sosialt og vin og øl i tidligere sommere. Det hadde kanskje vært enklere å bare si at «livet er bedre med tilnærmet normalvekt.» Jeg synes i hvert fall det blir rart å høre på «hvordan man skal akseptere seg selv» fra en som hele tiden har forsøkt å gå ned i vekt, og som åpenbart har det bedre nå i mindre utgave. Jeg synes hun snakker fullstendig mot seg selv. Endret 2. oktober 2019 av cerruti 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cati Skrevet 2. oktober 2019 #644 Del Skrevet 2. oktober 2019 7 timer siden, MissLucy skrev: apropos hvem som har lov å spise makroner uten sosiale sanksjoner, og hvem som ikke har lov - Dagbladet Magasinet har nettopp publisert den meget gode saken om fatshaming: https://www.dagbladet.no/magasinet/far-blikk-kommentarer---og-sextilbud/71628633?fbclid=IwAR0bLPFneD05IqcMiDrU7nQs_QyZqQw5rx9or1Mn2Nfm8Z3ptQ3zYgM6yU0 Legg spesielt merke til følgende sitat av Jøran Hjelmesæth, professor i medisin ved Universitetet i Oslo, leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og leder for Nasjonalt råd for ernæring: "Du blir ikke kvitt fedme ved å skjerpe deg. Ifølge Hjelmeseth viser absolutt all forskning at det ikke dreier seg om manglende viljestyrke. Årsakene til at noen utvikler fedme er komplekse, men det skyldes i hovedsak en kombinasjon av to ting. De er arvelig disponert, noe som gjør at det tar lengre tid før de blir mette og kortere tid før de blir sultne igjen. I tillegg lever vi i et fedmefremmende samfunn som «pusher boller og brus på oss», som fedmeprofessoren sier." og videre om effekten av fatshaming: "Forskning viser at vektdiskriminering kan øke risikoen for angst og depresjoner. I tillegg er det bevist at det å oppleve vektdiskriminering også kan få fysiske konsekvenser, blant annet kan det øke kortisolnivået, CRP-nivået og blodtrykket. " om de som har lov å spise og de som ikke har lov: "Når Steinsbekk underviser, pleier hun å vise studentene sine et bilde av ei slank jente som spiser softis. Hvilke assosiasjoner får de? «Sommer», svarer en, «glede», sier en annen. Så viser professoren fram et bilde av ei jente med fedme som spiser softis. Nå er det helt andre reaksjoner som kommer fra studentene. «Stakkars», er det en som sier. «Hun skulle ikke spist den isen», kommer det fra en annen." 👌🏻👏🏻👏🏻👏🏻 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 3. oktober 2019 #645 Del Skrevet 3. oktober 2019 16 timer siden, MissLucy skrev: ja, jeg fikk dem selv, til og med ved å se på bildene i artikkelen om fatshaming. Det er jo fint at hun har akseptert vekten sin, tenkte jeg, men PASTA! til lunsj?! Det viser bare hvor viktig det er å bli bevisst disse tankene, og kalle dem ved sitt rette navn. Ser ikke problemet. Jeg spiser pasta til frokost. Til hvilket måltid man spiser det har ingen betydning. Lunsj er ikke lik 2 svette med gulost. Selv om hun er vektoperert så har hun faktisk lov til å spise mat. Operasjonen funker helt åpenbart og hun har droppet mye i det siste. Det handler ikke om å hvert eneste måltid velge maten med omhu. Det er ikke ett liv, det er ett regime. Det handler om å ta gode valg i størsteparten av tiden. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 3. oktober 2019 #646 Del Skrevet 3. oktober 2019 16 timer siden, tutsi123 skrev: Nå er det sånn at ikke alle kan ha samme kosthold,om de ønsker å holde seg slanke.HD har i årevis hatt vektproblemer,og burde vel strengt tatt holde seg unna makroner om hun ønsker å opprettholde vektnedgangen.Men det er ikke min sak.Men å kalle det fatshaming at noen påpekte dette er tull og tøys. Hva vet du om HDs inntak av makroner? Hun har på lik linje med alle andre lov å spise makroner. Det vil ikke si at kosten hennes består av bare makroner. Om hun spiser 2 makroner og spiser proteinene de andre 5 måltidene har det ingen betydning. Det du sier er at folk som er feite/har vært feite skal ikke spise noe som helst som du ikke anser som sunt ellers går de opp i vekt. En total feil antakelse fra din side med mangel på grobunn i de faktiske og reelle forhold. Jeg blir så lei av sånn. Å se ned på andre mennesker på bakgrunn av dette er helt idiotisk. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 3. oktober 2019 #647 Del Skrevet 3. oktober 2019 1 time siden, CabinCruiser skrev: Ser ikke problemet. Jeg spiser pasta til frokost. Til hvilket måltid man spiser det har ingen betydning. Lunsj er ikke lik 2 svette med gulost. Selv om hun er vektoperert så har hun faktisk lov til å spise mat. Operasjonen funker helt åpenbart og hun har droppet mye i det siste. Det handler ikke om å hvert eneste måltid velge maten med omhu. Det er ikke ett liv, det er ett regime. Det handler om å ta gode valg i størsteparten av tiden. Ja, selvfølgelig. Men du misser poenget. Poenget mitt var at selv når vi er bevisst på det, så dukker disse tankene, disse fordommene, opp. Også når vi VET at de er feil og urettferdige. Og det viser hvor grunnfestet de er i kulturen vår tenker jeg. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tutsi123 Skrevet 3. oktober 2019 #648 Del Skrevet 3. oktober 2019 3 timer siden, CabinCruiser skrev: Hva vet du om HDs inntak av makroner? Hun har på lik linje med alle andre lov å spise makroner. Det vil ikke si at kosten hennes består av bare makroner. Om hun spiser 2 makroner og spiser proteinene de andre 5 måltidene har det ingen betydning. Det du sier er at folk som er feite/har vært feite skal ikke spise noe som helst som du ikke anser som sunt ellers går de opp i vekt. En total feil antakelse fra din side med mangel på grobunn i de faktiske og reelle forhold. Jeg blir så lei av sånn. Å se ned på andre mennesker på bakgrunn av dette er helt idiotisk. Flirer meg ihjel snart. Jeg driter vel i hva hun putter i munnen. Dette var et svar til ei som trodde hun visste at CBE spiser flere makroner enn HD på bagrunn av søk på internett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tutsi123 Skrevet 3. oktober 2019 #649 Del Skrevet 3. oktober 2019 3 timer siden, CabinCruiser skrev: Hva vet du om HDs inntak av makroner? Hun har på lik linje med alle andre lov å spise makroner. Det vil ikke si at kosten hennes består av bare makroner. Om hun spiser 2 makroner og spiser proteinene de andre 5 måltidene har det ingen betydning. Det du sier er at folk som er feite/har vært feite skal ikke spise noe som helst som du ikke anser som sunt ellers går de opp i vekt. En total feil antakelse fra din side med mangel på grobunn i de faktiske og reelle forhold. Jeg blir så lei av sånn. Å se ned på andre mennesker på bakgrunn av dette er helt idiotisk. Se ned på???? Du fantaserer fælt nå. En eks alkoholiker kan ikke drikke litt om han vil fortsette å være en eks. På samme måte som en eks matmisbruker ikke bør utsette seg for rene sukkervarer eller svært fettrike måltider om han vil fortsette å være en eks. Men hva de gjør driter jeg i. De har alle et valg og ingen ser ned på noen uansett hva de velger. Men neste gang du kommenterer, les hva jeg skrivervog la vær å tilegne meg meninger og holdninger jeg ikke har. Det blir litt for dumt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 3. oktober 2019 #650 Del Skrevet 3. oktober 2019 6 minutter siden, tutsi123 skrev: Flirer meg ihjel snart. Jeg driter vel i hva hun putter i munnen. Dette var et svar til ei som trodde hun visste at CBE spiser flere makroner enn HD på bagrunn av søk på internett. da misforsto du ganske kraftig. Poenget er at HD blir utsatt for fatshaming når det blir en svær sak av en makron eller to hos frisøren, mens CBE til sammenligning får poste 54 innlegg med makroner i uten at noen roper opp om sukker. Den forskjellen i HDs disfavør er fatshaming. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tutsi123 Skrevet 3. oktober 2019 #651 Del Skrevet 3. oktober 2019 51 minutter siden, MissLucy skrev: da misforsto du ganske kraftig. Poenget er at HD blir utsatt for fatshaming når det blir en svær sak av en makron eller to hos frisøren, mens CBE til sammenligning får poste 54 innlegg med makroner i uten at noen roper opp om sukker. Den forskjellen i HDs disfavør er fatshaming. Jeg tolker det IKKe som fatshaming.Nå har vel ikke CBE vært igjennom en slankeoperasjon,ei heller hatt fokus på sunn vektnedgang og annet.Så det er nok i den forbindelse at flere reagerer på at HD unner seg sukkerbomber.Som jeg skrev over her en eksalkoholiker kan ikke drikke litt,en eksmatmisbruker bør ikke kose seg litt(om det innebærer sukker/mye fett),en eksspillavhengig kan ikke spille litt. Men det er til syvende og sist hennes valg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 3. oktober 2019 #652 Del Skrevet 3. oktober 2019 (endret) 18 minutter siden, tutsi123 skrev: Jeg tolker det IKKe som fatshaming.Nå har vel ikke CBE vært igjennom en slankeoperasjon,ei heller hatt fokus på sunn vektnedgang og annet.Så det er nok i den forbindelse at flere reagerer på at HD unner seg sukkerbomber.Som jeg skrev over her en eksalkoholiker kan ikke drikke litt,en eksmatmisbruker bør ikke kose seg litt(om det innebærer sukker/mye fett),en eksspillavhengig kan ikke spille litt. Men det er til syvende og sist hennes valg. CBE jobber beinhardt for å holde vekta. Det ser alle som følger bloggen hennes. Så hun tåler jo ikke makroner hun heller. Men av en eller annen grunn får hun ikke de samme kommentarene som HD. Fatshaming er det det er. Endret 3. oktober 2019 av MissLucy 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tutsi123 Skrevet 3. oktober 2019 #653 Del Skrevet 3. oktober 2019 6 minutter siden, MissLucy skrev: CBE jobber beinhardt for å holde vekta. Det ser alle som følger bloggen hennes. Så hun tåler jo ikke makroner hun heller. Men av en eller annen grunn får hun ikke de samme kommentarene som HD. Fatshaming er det det er. Ære være CBE for at hun jobber beinhardt som du sier.Hun har nok kontroll på forbruk/inntak uten at jeg engasjerer meg i det.De to damene har forskjellige historier,og igjen en eks matmisbruker bør holde seg unna sukker og mye fett.Det vet alle som har kunnskap om avhengighet osv.. Om du har så stor trang til å kalle det fatshaming får vi være enig om å være uenig.Jeg synes det er en avsporing. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 3. oktober 2019 #654 Del Skrevet 3. oktober 2019 6 minutter siden, tutsi123 skrev: Ære være CBE for at hun jobber beinhardt som du sier.Hun har nok kontroll på forbruk/inntak uten at jeg engasjerer meg i det.De to damene har forskjellige historier,og igjen en eks matmisbruker bør holde seg unna sukker og mye fett.Det vet alle som har kunnskap om avhengighet osv.. Om du har så stor trang til å kalle det fatshaming får vi være enig om å være uenig.Jeg synes det er en avsporing. Jeg er ganske sikker på at HD får god oppfølging fra sykehuset og ikke trenger dine "gode" råd eller foraktfulle "holdninger" eller dine ekspert utallelser om du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnoyb Skrevet 3. oktober 2019 #655 Del Skrevet 3. oktober 2019 10 minutter siden, tutsi123 skrev: Ære være CBE for at hun jobber beinhardt som du sier.Hun har nok kontroll på forbruk/inntak uten at jeg engasjerer meg i det.De to damene har forskjellige historier,og igjen en eks matmisbruker bør holde seg unna sukker og mye fett.Det vet alle som har kunnskap om avhengighet osv.. Om du har så stor trang til å kalle det fatshaming får vi være enig om å være uenig.Jeg synes det er en avsporing. Ære være de som vet mer enn personell som jobber med slankeoperasjoner. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shalott Skrevet 3. oktober 2019 #656 Del Skrevet 3. oktober 2019 3 timer siden, tutsi123 skrev: Se ned på???? Du fantaserer fælt nå. En eks alkoholiker kan ikke drikke litt om han vil fortsette å være en eks. På samme måte som en eks matmisbruker ikke bør utsette seg for rene sukkervarer eller svært fettrike måltider om han vil fortsette å være en eks. Men hva de gjør driter jeg i. De har alle et valg og ingen ser ned på noen uansett hva de velger. Men neste gang du kommenterer, les hva jeg skrivervog la vær å tilegne meg meninger og holdninger jeg ikke har. Det blir litt for dumt. Målet for en overspiser/tvangsspiser (matmisbruker) må vel være å få et "normalt" (=vanlig) forhold til mat. Det er faktisk ganske vanlig å ta et kakestykke i bursdagsselskap, en is når det er varmt eller spise en gang innimellom på McDonalds hvis man ønsker det. Det man skal bort fra, er at man skal takke så pent og flinkt nei til det ene kakestykket når man er blant andre og så hive i seg halve kaka når man kommer for seg selv. Det er i alle fall det jeg jobber med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linjalen Skrevet 3. oktober 2019 #657 Del Skrevet 3. oktober 2019 Har hun gitt opp streamingen på Twitch? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plannergirl Skrevet 3. oktober 2019 #658 Del Skrevet 3. oktober 2019 3 timer siden, shalott skrev: Målet for en overspiser/tvangsspiser (matmisbruker) må vel være å få et "normalt" (=vanlig) forhold til mat. Det er faktisk ganske vanlig å ta et kakestykke i bursdagsselskap, en is når det er varmt eller spise en gang innimellom på McDonalds hvis man ønsker det. Det man skal bort fra, er at man skal takke så pent og flinkt nei til det ene kakestykket når man er blant andre og så hive i seg halve kaka når man kommer for seg selv. Det er i alle fall det jeg jobber med. Dette 🙌🏻 Det her er det mange misforstår med vektnedgang, at man ikke skal unne seg noe. Man skal spise normalt, det inkluderer av og til makroner/ sukkervarer, fettrik mat osv. Det er forskjellen på en livsstilsendring og jojo slanking. Man må selvfølgelig ligge i underskudd, men det tror jeg HD har kontroll over. Dessuten har hun nevnt at hun ikke legger ut så mye om den vanlige maten hun spiser fordi hun ikke kan spise store mengder etter operasjonen og ikke vil trigge andre til å spise for små porsjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 3. oktober 2019 #659 Del Skrevet 3. oktober 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Sol. admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 5. oktober 2019 #660 Del Skrevet 5. oktober 2019 (endret) Denne bloggeren har vært åpen om helseoperasjonen hun har tatt for å gå ned i vekt. Dette av helsemessige årsaker. Hun snakket mye om at hodet skal være med. Hun har vært på kurs og fått informasjon om kosthold og det å holde vekta etter en stor vektnedgang. På siste podcast forteller hun at når hun ser på gamle bilder av seg selv med mye mer overvekt, så kan hun ikke forstå at det er henne, fordi dengang så opplevde hun at hun så seg selv slik hun er nå. Hun så altså ikke seg selv som den overvektige personen hun var 140 kilo+. Altså når hun har gang på gang har sagt til sine lesere at hun er så fornøyd med seg selv, sexy, awsome og alt dette, så har hun ikke sett den personen i speilet som hun egentlig var. Jeg vet ikke hvorfor hun har opplevde det slik. Jeg kan tenke meg det kan være en forsvarsmekanisme fordi hun ikke klarte å ta inn over seg sin egen overvekt. Jeg er sikker på at det ingen som har glede av eller ønsker oppriktig å veie 140 kilo. Hun snakker om på podcasten hvor lett det er å lure seg selv. Mannen tar bildene av henne. Hvis hun alltid tar bilder hvor man poserer på en måte som gjør deg smalere eller bruker filter som gjør deg smalere, som ikke er uvanlig blant bloggere å bruke, så er det klart at man ser annerledes på bilde enn i virkeligheten. Jeg har reagert på dette tidligere, og det er nå interessant at hun nå får en AHa- opplevelse selv når hun ser gamle bilder av seg selv. Det å klare å se seg selv som hvordan man egentlig er, og gjøre tiltak som må til for å ikke havne der hun engang var, mener jeg er hennes utfordring nå. Bildene fra turen til København, viser at hun desverre ikke er på rett vei ifht. til det ønske om å blir normalvektig av helsemessige årsaker. Det er jo det som har vært hennes mål. Endret 5. oktober 2019 av Levina 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå