Gå til innhold

Biblioteket 2019


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slutt på at det skal være stille på biblioteket? Har det siste året begynt å bruke biblioteket igjen, men klarer ikke glede meg over det slik som før. Da kunne jeg sitte der å lese i flere timer i min egen verden. Trykket noen for hardt på tastaturet eller brukte tyggegummi ble de hysjet på. De siste gangene nå er det jo som en café i hele bygget... Folk har høylytte samtaler utenfor café-delen, både i rommet med skjønnlitteratur og det med faglitteratur, snakker i telefon, skyper og er høylytte. Er dette normalen på alle bibliotek nå, og er det jeg som er gammeldags? 

Anonymkode: ea115...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er blitt sånn nå. Bibliotekene må fornye seg og få mer aktivitet inn i biblioteket. Det at det skal være helt stille fungerer ikke lenger, men jeg er litt enig med deg.

Skulle ønske at det i det minste var stille soner hvor folk kunne holde kjeft litt, men ofte har de en sånn åpen løsning så man må høre på skravling og bråk uansett.

Anonymkode: 42b16...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er blitt sånn nå. Bibliotekene må fornye seg og få mer aktivitet inn i biblioteket. Det at det skal være helt stille fungerer ikke lenger, men jeg er litt enig med deg.

Skulle ønske at det i det minste var stille soner hvor folk kunne holde kjeft litt, men ofte har de en sånn åpen løsning så man må høre på skravling og bråk uansett.

Anonymkode: 42b16...1d1

Synes det er trist, spesielt når biblioteket her faktisk har en café-del som man kan sitte og prate i. Burde jo være mulig å være stille ellers da. Legger også merke til at det gjerne er de i 15-25års alderen, samt utenlandske. Der kan jeg jo se at det kan være kulturforskjeller, mens med de yngre føler jeg meg steingammel som 33åring.

Anonymkode: ea115...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er trist, spesielt når biblioteket her faktisk har en café-del som man kan sitte og prate i. Burde jo være mulig å være stille ellers da. Legger også merke til at det gjerne er de i 15-25års alderen, samt utenlandske. Der kan jeg jo se at det kan være kulturforskjeller, mens med de yngre føler jeg meg steingammel som 33åring.

Anonymkode: ea115...842

Ja, det er litt trist. Jeg ser helt klart behovet for å fornye seg, men jeg synes kanskje at man beveger seg for mye i motsatt retning. Hvorfor kan ikke biblioteket være litt begge deler? Både liv og røre og stillhet samtidig.

Jeg savner noen ganger biblioteket sånn som det var før. Bare et sted man kunne være og kose seg med en bok. Jeg synes ikke det blir sånn nå selv om jeg fortsatt bruker biblioteket endel, men kanskje ikke på samme måte som før.

Anonymkode: 42b16...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at bibliotekene blir tatt i bruk og er aktive lokaler :) Men alle bibliotek burde ha stille leserom eller lesesaler, og det har heldigvis mitt lokale bibliotek.

Anonymkode: 7bfb1...001

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint at bibliotekene blir tatt i bruk og er aktive lokaler :) Men alle bibliotek burde ha stille leserom eller lesesaler, og det har heldigvis mitt lokale bibliotek.

Anonymkode: 7bfb1...001

Det har mitt også, men det hjelper lite når stillerommet ligger i andre-etasje, rett over samlingskroken i barneavdelingen; en barneavdeling som er svært aktivt brukt av barnehager og småskoleklasser i byen :hoho: 

Anonymkode: b5d8b...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biblioteket skal være et sentralt og åpent bruksrom. Hilsen bibliotekar :)

Anonymkode: 09f3b...2d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Biblioteket har fått ny biblioteklov siden dere var små. 

"Folkebibliotekene skal ha til oppgave å fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet, gjennom aktiv formidling og ved å stille bøker og andre medier gratis til disposisjon for alle som bor i landet.

Folkebibliotekene skal være en uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale og debatt.

Det enkelte bibliotek skal i sine tilbud til barn og voksne legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet.

Bibliotekenes innhold og tjenester skal gjøres kjent."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1985-12-20-108

Det er så klart det beste med egne stillesoner, som de fleste større bibliotek jo også har. Men vi kan ikke la være å bruke eksempelvis lesesalen til arrangementer fordi det ene mennesket skulle ønske å lese der inne. 

Anonymkode: c994c...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Jeg synes det er utrolig trist. Vil ha et sted å lese til eksamen uten at barn løper rundt og damer som snakker høylydt med venninnene sine. Er student og synes universitetsbibliotekene er alt for stille. Skulle gjerne hatt en mellomting. Det er bra bibliotekene brukes, men undrer på hvor mange bøker som blir lånt av de som benytter seg av lokalet mest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 23.01, fluesmekker skrev:

Jeg synes det er utrolig trist. Vil ha et sted å lese til eksamen uten at barn løper rundt og damer som snakker høylydt med venninnene sine. Er student og synes universitetsbibliotekene er alt for stille. Skulle gjerne hatt en mellomting. Det er bra bibliotekene brukes, men undrer på hvor mange bøker som blir lånt av de som benytter seg av lokalet mest..

Utlånet øker faktisk, nettopp fordi stadig flere bibliotek pusses opp eller bygges nytt for å tilpasses ny biblioteklov. Økt besøk øker utlånet. 

https://www.aftenposten.no/kultur/i/On5g2k/Nedgangen-er-stoppet_-na-oker-bokutlanet

Trenger du å lese til eksamen og har et universitetsbibliotek, så suck it up og benytt muligheten som faktisk er tilrettelagt for dere studenter!

Så kommer du til folkebiblioteket for fritidslesing, forfattertreff, språkkafé, folkeversted, kodekurs, spilldager, lesesirkler, og alt det andre et arrangementslokale for kultur består av! 

Anonymkode: c994c...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Er det slutt på at det skal være stille på biblioteket? Har det siste året begynt å bruke biblioteket igjen, men klarer ikke glede meg over det slik som før. Da kunne jeg sitte der å lese i flere timer i min egen verden. Trykket noen for hardt på tastaturet eller brukte tyggegummi ble de hysjet på. De siste gangene nå er det jo som en café i hele bygget... Folk har høylytte samtaler utenfor café-delen, både i rommet med skjønnlitteratur og det med faglitteratur, snakker i telefon, skyper og er høylytte. Er dette normalen på alle bibliotek nå, og er det jeg som er gammeldags? 

Anonymkode: ea115...842

Du får sette deg på lesesalen/stillerommet og ikke i selve biblioteket dersom du skal ha det stille(re).

Anonymkode: 9b556...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får sette deg på lesesalen/stillerommet og ikke i selve biblioteket dersom du skal ha det stille(re).

Anonymkode: 9b556...db2

Hjelper jo lite når leserommet er ved siden av et annet grupperom, og du hører hver minste lyd fra naborommet som om de skulle befinne seg i leserommet.

Anonymkode: 5b788...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...