Gå til innhold

Hvordan bli bedre i engelsk muntlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser fint engelske bøker og har et greit ordforråd når jeg ser ordene skrevet. Problemet mitt er at jeg er helt ute av trening når det gjelder å snakke. Noe dårlig uttalelse og at jeg ikke husker ord selv om jeg kjenner de igjen når jeg leser de. Hvordan bli bedre i uttalelse og ikke minst huske ord. En app å anbefale eller noe annet? 

Anonymkode: b2c11...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les høyt, tenk masse på engelsk og snakk engelsk høyt til deg selv når du er alene. Du lager sikkert imaginære samtaler i hodet noen ganger? Ta de høyt når du står i dusjen eller tar oppvasken. Eventuelt øv med venner eller familie. Ha en samtale på engelsk ved middagsbordet for eksempel. 

Anonymkode: 82a93...a42

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag. Bor alene så får prate med meg selv 😂 

Anonymkode: b2c11...0ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å snakke bedre engelsk muntlig ved hjelp av spill. Snakket med engelskmenn hver dag på mikrofon, og jeg ble naturlig bedre. 

Anonymkode: 1c67d...923

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å bli bedre på er faktisk bare å øve. :) 

Å snakke høyt, enten alene eller med andre, er viktig. Å bruke spill som en måte å snakke med folk fra hele verden (på engelsk) er kjempelurt. Har selv blitt kjempegod i engelsk pga. det. Ellers er det lurt å synge høyt når du hører på (engelsk) musikk. Hvis du hører et nytt ord, prøv å uttal det helt til du føler du uttaler det rett. Prøv å finn ut setninger du kan bruke det ordet i.

Hvis det er noen lyder du sliter med (for eksempel vet jeg mange nordmenn sliter med TH-lyden, og bytter den til T eller D) kan du bruke ekstra tid på å øve på akkurat ord med den lyden i. Bruk de i en setning også. Si det høyt og tydelig. There are three boats over there. I think about them all the time. But those boats are not theirs. Ikke vær redd for å snakk med deg selv hjemme. Men istedet for å snakke på norsk, snakker du på engelsk. I could really use a nice, cold beer. The weather is so nice outside I might just get one.

Du kan også prøve å gjenta ting du hører på TV/Youtube/o.l. Høres kanskje dumt ut, men det er bare en av mange måter å gjøre det på når man ikke har noen man kan snakke med i hjemmet. Hvis du snubler i ord, gjenta setningen til du føler du klarer det.

Ellers kan du bli flink til å melde deg som frivillig hvis noen rundt deg blir snakket til på engelsk og får panikk fordi de ikke vil snakke - noe jeg har erfart utrolig mange ganger. Hvis du er utenlands så vær den første til å melde deg frivillig til å bestille mat og lignende hvis de andre ikke vil.

Og hvis du blir usikker vil de fleste situasjoner bli bedre ved å smile og ikke ta seg selv så høytidelig. Ja, kanskje ble det litt feil uttale på det ordet, men da smiler du bare bredt og viser at du klarer å le av deg selv. Det er bare språk og lyder og ord. Det er ikke farlig å prøve å snakke, som oftest går det bra likevel!

Anonymkode: 8b199...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres teit ut, men du bor alene, så da er det vel ikke noe problem. Snakk engelsk med deg selv, hele tiden. Alt du gjør, kan foregå i engelsk, bare du gidder. Du lærer det fortere en du tror når du er ute i det. Lærte det selv via gaming. 

Anonymkode: beae9...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har omvendt problem, kan lett snakke språket og lese og lytte, men det stoppet ofte opp når jeg skulle skrive( mer enn noen setninger). Utrolig irriterende når en jo "vet". Men du har fått noen gode råd. Å snakke høyt er fin måte å gjøre det på, og hvis du syns at det er litt vanskelig å snakke alene ut i lufta :-), så lån bøker på engelsk på biblioteket. Kanskje lettere hvis du leser høyt fra en? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har du noen bøker som er skrevet på engelsk? 

 I så fall kan du drive høytlesning for deg selv...                    

Anonymkode: 2b8ff...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syng engelske sanger! Lat som om du er turist i egen by (hvis du bor i en storby), eller når du besøker andre steder. Bare tving deg selv til å snakke engelsk så mye du kan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med vil du oppdage at du på en måte blir "sliten" i halsen, hvis du jobber med naturlig uttale og volum.

Det er normalt, og en treningssak, det ER anderledes å snakke et annet språk, og det krever trening, av både stenmebånd og muskler.

Det at du bor alene er et godt utgangspunkt, snakk med deg selv, les og hør mye engelsk, prøv å etterlign.

Les på engelsk, tenk på engelsk, snakk på engelsk.

Det handler om eksponering og trening.

Etterhvert vil det føles naturlig, jeg tenker/snakker med meg selv nå stort sett kun på engelsk, det er lettere å uttrykke seg sånn, det er et bredere språk med flere nyanser, og også noe man har stor nytte av å lære seg, og noe man naturlig er mye eksponert for.

Jeg begynte med å snakke engelsk høyt med meg selv når jeg kjørte bil, alene, for 20 år siden, og jeg husker det kjentes veldig anderledes, fysisk i halsen, og jeg merket det godt, på en måte som jeg var støl, når jeg hadde gjort det mye, men det er nettopp det som hjelper.

Og som flere andre her sa, SYNG!

Det hjelper veldig i forhold til uttale, så lenge man vet hva man synger, hvordan ordene skrives, og hva den korrekte uttalen er.

Øvelse gjør faktisk mester 🙂

Anonymkode: 5731f...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve engelske ordbøker og øve på igjennom forteller det som blir sakt. Og generelt snakk med folk som har engelsk som morsmål eller er flinke i språket ☺️

Anonymkode: fdc97...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på engelske lydbøker, veldig praktisk siden man kan høre på dem når man går tur, kjører til jobb eller gjør husarbeid osv :) Det ligger MASSEVIS på youtube!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper det å synge? Mange som er gode i å synge på engelsk, men som sliter med uttale når de skal snakke. 

Anonymkode: f0f54...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en spesifikk uttale du vil bruke? Britisk eller amerikansk? Er det noen spesielle ord du sliter med å uttale? Jeg husker jeg hadde en time hvor elevene mine skulle gjennom noen vanskelige ord. Vi bruke denne ordboken på nett. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com Du får uttale både på britisk og amerikansk. Det kan hjelpe og også lære seg ganske grunnleggende IPA (international phonetic alphabet). 

Her en en YouTube serie for britisk uttale. Det finnes sikkert mange som har slike på nett. Dette er bare første episode, men den dekker alt i fra vokaler til intonasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...