Gå til innhold

Kan fistler gi allergi...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble operert for en rekke fistler i tarm/underliv/urinveier for noen måneder tilbake. Jeg vet at jeg har hatt disse lenge (trolig noen tiår) og har slitt med store helseproblemer i den samme perioden, deriblant mye matallergier. Dette har vært svært alvorlige allergier som har sendt meg til sykehuset med ambulanse eller til legevakta mange ganger. Jeg har aldri knyttet fistlene mine til det medte av generelle helseproblemene (med unntak av de i underlivsområdet) og definitivt ikke til allergiene før, men jeg ble mye bedre etter operasjonen. Ikke bra, men mye bedre.  Og det mest påfallende er at de største og mest alvorlige allergiene mine plutselig ser ut til å være borte. Jeg får rett og slett INGEN reaksjoner overhode, selv ved stort inntak. (Andre matvarer, derimot, ser jeg ut til å reagere like mye på som før.) Jeg skjønner ingenting og våger ikke helt å tro på dette her, men jeg ser det jo med egne øyne hver eneste dag nå. Er dette i det hele tatt mulig i teorien og hva er det i såfall som skjer/har skjedd? Noen som vet, eller som våger seg på å synse litt? 

Anonymkode: 65202...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det er jo forskjell på matallergier og intoleranser. Intoleranser kan endre seg med bakteriefloraen i magen eller styrket immunforsvar.

Allergier kan man vokse inn i, men har aldri hørt om voksne mennesker som har vokst det av seg, men kroppen endrer seg jo hele livet.

Jeg er ingen lege, men har vondt for å se at fistler henger sammen med allergier...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er en autoimmun sykdom, fistler er jo en mellomgang mellom organer etc. Så nei, de har ingen sammenheng

Anonymkode: 89acb...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Allergi er en autoimmun sykdom, fistler er jo en mellomgang mellom organer etc. Så nei, de har ingen sammenheng

Anonymkode: 89acb...7f3

Fistler kan komme av eksponering for muggosopper. Muggsopper er både allergene og toksinproduserende. 

Anonymkode: a83b6...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt eller lært om at fistler kan gi allergi eller intoleranser. Har du snakket med legen din om dette? Du har ikke bare vært flinkere til å holde deg unna ting du er allergisk mot da?

Anonymkode: 26381...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvordan du fikk så mange fistler, hvor mange hadde du? Har du Khrons? 

Man får ikke allergier og intoleranser av fistler. De kan derimot gå over av seg selv, også i voksen alder. 

Anonymkode: 982b6...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...