AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Vi har kjøpt hus, og det må freshes litt opp her. Alle rom skal males, og litt nye møbler og interiør. Men jeg og mannen har altså vidt forskjellig smak. Hittil har jeg fått bestemme/"trumfet igjennom", men det blir oftere og oftere brukt mot meg. At jeg jeg tar all styring og han ikke får bestemme. Hvordan løser dere andre det? Vi kan jo ikke ha flere forskjellige stiler i samme rom, eller tilstøtende rom for den saks skyld. Vi har nå skandinavisk stil/minimalisme. Han bryr seg ikke om helheten men går på hver enkelt gjenstand om han syns det er fint eller ikke. Nå sist snakket vi om bilder, og jeg ville se hans forslag. Det var en ulv som hylte mot månen med lilla bakgrunn.... Hva gjør man? Han har gitt opp "å bli enige", for hans meninger "vinner aldri". Anonymkode: 7e76d...af7
Trolltunge Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 Huff, den der er litt lei! Her fikk jeg bestemme fritt tidligere, men min interiørinteresse har smittet litt over på ham, så nå må det mer kompromiss til. Vi gjør det slik at jeg spør ham om hvilke møbler/ting han ønsker, så diskuterer vi litt rundt om det er hensiktsmessig eller ikke. Når vi har landet på hva vi skal ha så finner jeg 3-4 alternativer som passer i vår stil. Han bestemmer da hvilken det blir. Liker han ingen av alternativene må jeg finne 3-4 til. På den måten unngår vi full krasj i stil, og han føler at han også får bestemme, siden han har siste ordet i forhold til hvilket møbel/hvilke ting det blir. Og så har vi større tv enn jeg hadde ønsket. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 Hvis du alltid bestemmer og trumfer gjennom dine ønsker, så skjønner jeg godt han ikke gidder prøve å komme til enighet med deg.... og jeg skjønner godt han vil ha hylende ulv med lilla bakgrunn når du er sånn. Har du noen gang tenkt på om han har følt seg like overkjørt av deg? Anonymkode: 32294...ed9 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #4 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du alltid bestemmer og trumfer gjennom dine ønsker, så skjønner jeg godt han ikke gidder prøve å komme til enighet med deg.... og jeg skjønner godt han vil ha hylende ulv med lilla bakgrunn når du er sånn. Har du noen gang tenkt på om han har følt seg like overkjørt av deg? Anonymkode: 32294...ed9 Og jeg tipper at du ikke er spesielt opptatt av interiør. Jeg prøvde i starten å inkludere han mest mulig, men enten skulle han bestemme eller så kunne det være det samme. Kompromiss fantes ikke. Så jeg trumfet og han ble bitter. Ikke heldig, jeg skjønner det, men vi må nå en gang få innredet dette hjemmet. Og du, han var helt seriøst med den ulven, det var ikke noe opplegg på strass. Anonymkode: 7e76d...af7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #5 Skrevet 11. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har kjøpt hus, og det må freshes litt opp her. Alle rom skal males, og litt nye møbler og interiør. Men jeg og mannen har altså vidt forskjellig smak. Hittil har jeg fått bestemme/"trumfet igjennom", men det blir oftere og oftere brukt mot meg. At jeg jeg tar all styring og han ikke får bestemme. Hvordan løser dere andre det? Vi kan jo ikke ha flere forskjellige stiler i samme rom, eller tilstøtende rom for den saks skyld. Vi har nå skandinavisk stil/minimalisme. Han bryr seg ikke om helheten men går på hver enkelt gjenstand om han syns det er fint eller ikke. Nå sist snakket vi om bilder, og jeg ville se hans forslag. Det var en ulv som hylte mot månen med lilla bakgrunn.... Hva gjør man? Han har gitt opp "å bli enige", for hans meninger "vinner aldri". Anonymkode: 7e76d...af7 Men, ts: Dette er enkelt. Dere har to valg. 1. Du lever med hans hylende ulver 2. Han lever med dine hylende ulver (for du innser jo selvsagt at din smak trolig er like heslig for han som hans er for deg. Du er ikke dum. Du bare gir faen i at han lider.) 3. Dere blir voksne og bygger et felles hjem. Anonymkode: 7852b...c36 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #6 Skrevet 11. mars 2019 Selv kan jeg ikke skjønne at en blir uenig når det gjelder oppussing. Her har vi pusset opp, eller rettere sagt renovert ett hus. Aldri kranglet en eneste gang. Vi har forsåvidt samme smak, men interiørdetaljer har vel jeg stort sett bestemt. Men det er fordi han ikke er så interessert i akkurat det. Anonymkode: edd45...0b8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv kan jeg ikke skjønne at en blir uenig når det gjelder oppussing. Her har vi pusset opp, eller rettere sagt renovert ett hus. Aldri kranglet en eneste gang. Vi har forsåvidt samme smak, men interiørdetaljer har vel jeg stort sett bestemt. Men det er fordi han ikke er så interessert i akkurat det. Anonymkode: edd45...0b8 Din situasjon er ikke lik ts sin i det hele tatt, så da er det kanskje mulig å legge godviljen til og forstå at det kan bli vanskelig når man faktisk ikke har samme smak, og begge vil bestemme? Jeg liker forslaget om at du finner alternativer og han kan velge mellom dem, eller omvendt. Vi er også to interiørinteresserte som ikke blir enig. Som regel dropper vi ting vi ikke er enig om, og leter til vi finner noe begge liker. Noen ganger kjøper jeg det likevel, for mine egne penger. Når det kommer i hus ser det ofte bedre ut enn i butikken og han godtar det. Er det helt krise byttes det inn igjen. Anonymkode: 1eff7...f28 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har kjøpt hus, og det må freshes litt opp her. Alle rom skal males, og litt nye møbler og interiør. Men jeg og mannen har altså vidt forskjellig smak. Hittil har jeg fått bestemme/"trumfet igjennom", men det blir oftere og oftere brukt mot meg. At jeg jeg tar all styring og han ikke får bestemme. Hvordan løser dere andre det? Vi kan jo ikke ha flere forskjellige stiler i samme rom, eller tilstøtende rom for den saks skyld. Vi har nå skandinavisk stil/minimalisme. Han bryr seg ikke om helheten men går på hver enkelt gjenstand om han syns det er fint eller ikke. Nå sist snakket vi om bilder, og jeg ville se hans forslag. Det var en ulv som hylte mot månen med lilla bakgrunn.... Hva gjør man? Han har gitt opp "å bli enige", for hans meninger "vinner aldri". Anonymkode: 7e76d...af7 Hvorfor det? Jeg elsker hvitt, minimalistisk, stål og metall. Kjæresten liker tunge, brune tremøbler, gammeldags og retro. Så vi har en god mix. Det skal jo ikke være et instagramvennlig rom, det skal være et hjem vi begge trives i og som vi har formet sammen. Vi har hvite vegger, trehvitt gulv og mine minimalistiske metallhyller henger side om side med hans oldefars stutgamle kommode. Jeg syns det er kjempe tøft! Det handler om å gi og ta. Det er mye i stua vår som hadde røket direkte i søppla om mannen hadde flyttet ut, men all den tid han bor der har han like mye rett til å ha ting der som jeg. Så stilen vår er en mix av minimalistiske og retro/detaljerte møbler. Jeg må si jeg får mer og mer sansen for det etter hvert som tiden går. Må si jeg har mine tvil om dette forholdet hvis han alt har gitt opp å si sin mening fordi du styrer alt. Anonymkode: 8ee47...dbc 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 Altså om han ikke vil ha det du vil ha og du ikke vil ha det han vil ha - ja da finner man en mellomting. Eller så bytter man på å bestemme. Vi pusser også opp og det er ikke alt vi er enige om, men om jeg har DRITLYST på den sofaen, ja da lar han meg få den sofaen. Og om han har DRITLYST på de flisene, ja da lar jeg han få de flisene. Og om vi begge er virkelig uenig om noe, da dropper vi det og finner noe begge vil gå med på. Det er jo et felles hjem, begge skal trives. Og å mikse stilarter er bare superfint. Det viktigste er kommunikasjon. Lykke til! Anonymkode: 4410b...eda 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 Du må gi ham "illusjon av valg". Inkluder ham i oppussing i veldig stor grad, outsource/deleger massevis av oppgaver til ham, men gi ham bare valg mellom valgene du kan akseptere. La oss si du har valgt gulvet, det er Berry Alloc laminat i lys eik. Men de er mange å velge imellom. Du kan få ham til å velge mellom Champs Elysées (litt mer kvister og "spill"), Penny Lane (mindre kvister) eller Voss Oak (færrest kvister, lysest). La oss si du kan leve med alle valgene, så han får lov å velge en. Samme med stuefarge. Få ham til å velge mellom Jotun Evening green, Minty Breeze, Tressure eller Soft Teal. Jeg gjør det fordi jeg klarer aldri å bestemme meg, og det er godt å få hjelp her. Få ham til å velge soveromsfarge mellom St Pauls Blue, Oslo, og Aubergin - ja, hjelper veldig å få et alternativ som er veldig spesielt, da blir ham mer opptatt av at han ikke vil ha denne. Deleger til ham alt kjøpt av utstyr og hvitevarer. Jeg gjør det fordi jeg har minst interesse for tekniske ting men han liker det. Minuset er at det blir dyrere enn jeg ville valgt, men så slipper jeg jobben. Og moodboards. Lag moodboard, på pinterest selvsagt men også "fyssisk", på A2-A3 ark. Gulv + vegger + sofa + bokhylle + kjøkken (om du har åpent kjøkken) for eksempel. Da blir det enklere for ham å se hva passer sammen og hva ikke. Alt kan styles! Husk kakaduestatue -tråden her på Kvinneguiden. TS fra den tråden giftet seg med kakadue-fyren og lever fortsatt happy med kakaduestatue i huset. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1042306-kjæresten-kjøper-så-rare-ting-til-meg/ Tror du kan leve med lilla ulvebilde. Evt kan du finne samme bilde i svart og hvit. Anonymkode: 43b22...cd6 1
Trolltunge Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 Eventuelt kan du jo gjøre som jeg gjorde mot min første samboer. Han ville ha grønn stue, og jeg ønsket gul stue, men jeg visste at han absolutt ikke ville ha rød stue. Så jeg sa at jeg ville ha rød stue, og kompromiss ble gul stue. Det jeg egentlig ville ha. Jeg er imidlertid blitt over 20 år eldre siden da, så anbefaler egentlig mitt første råd tidligere i tråden, eller at dere leter til dere finner noe begge liker. Det er hans hjem også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå