Gå til innhold

Oppskrift på kylling kari?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg få oppskrift av deg/dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at denne oppskriften er veldig god. Det er en familieklassiker, så jeg har dessverre ikke helt nøyktige mål, men omtrent sånn til 2 personer:

Kylling i karri.

3-400 gram kyllingkjøtt i passe biter - brunes.

2 ss smør

2 ss mel

1 syrlig eple

1 løk

kyllingkraft / -buljong (1/2 liter?)

karri etter smak (2 ts?)

Salt og litt pepper.

Smelt smør. Surr løken til den er blank og ha i eple skåret i små biter. Ha i karrien og la den surre med et par minutter. Dryss over mel og rør godt. Spe med buljong og kok opp. Ha i kyllingen og la det hele putre til kyllingen er mør. Serveres med ris.

Du kan selvfølgelig også steke kyllingen for seg og så servere sausen ved siden av, dersom du foretrekker det.

En annen enkel variant er å surre litt hakket løk og hvitløk, blande med brunet kyllingfilet i biter, tilsette karripasta etter smak, før du heller over en boks kokosmelk og lar det putre til kjøttet er kokt. Veldig enkelt og veldig godt! :)

Skrevet

Chicken Curry

600 g kyllingfilet

4 nellikspiker

4 hele kardemommefrø

1 kanelstang

2 laurbærblad

1 ts hakket ingefær

1 ts hakket hvitløk

3 dl vann

1 ts gurkemeie

2 dl finhakkede tomater

2 ss yoghurt naturell

2 ss kremfløte

1 ts sitronsaft

salt

frisk koriander

(1 ss garam masala kan erstatte nellik, kanel, kardemomme og laurbærblad)

Surr finhakket løk, ingefær, hvitløk, nellik, kanel, kardemomme og laurbærblad.i 2-3 minutter. Tilsett vann, gurkemeie og chili, og stek til oljen "skiller seg". Tilsett kyllingfileten i biter og stek under omrøring i 5 minutter. Ha i finhakkede tomater, yoghurt og fløte og la trekke til sausen tykner. Rør om og smak til med sitronsaft og salt. Dryss over finhakket koriander, og server med ris og naanbrød.

Rask karrikylling (2 pers.)

2 ferske kyllingstykker

1 løk

1 ss karri

1 ts salt

½ ts pepper

saft av ½ sitron

2 dl hønsebuljong

2 ts hvetemel

1 dl crème fraîche

1 ts sukker

Grovhakk løken og fres den i smør sammen med karri. Vend kyllingstykkene i gryten og dryss på salt, pepper og sitronsaft. Hell på buljong og la småputre i ca 30 minutter. Ta opp kyllingstykkene. Rør melet ut i crème fraîche og visp det og sukker i sausen. La den koke 5-6 minutter. Ha i kyllingstykkene. Server med ris.

Skrevet

Her er min yoghurt-baserte curry med kylling:

(2 pers.)

2 store kyllinglår

1 løk

3-4 fedd hvitløk

4 cm frisk ingefær

1-2 friske chili

3 ts garam masala

2 ts spisskummen

2 ts koriander

litt nøytral olje, feks solsikkeolje

2-3 ss mangochutney

ca. 5 dl youghurt naturell

1 ts gurkemeie

friskpresset sitron

salt og pepper

Del kyllinglårene i to i leddet, fjern skinnet, brun dem i olje og legg til side.

Kjør løk, hvitløk, ingefær, chili og krydder med stavmikser/foodprocessor til du får en paste. Stek i 5-10 min. i panna du brunet kyllingen i.

Tilsett mangochutney, youghurt, gurkemeie, salt og evnt. pepper. Ha kyllingen tilbake i panna og kok i sausen i ca. 30 min. Smak tilslutt til med sitron og mer salt, om det trengs. Server med basmatiris og evnt nanbrød. :-)

Skrevet

Uff, mener ikke å pirke, men måtte le da jeg så "kylling kari"... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...