AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019  Hvordan har dere hatt det? Trodde jeg vare blitt lat og tiltaksløs, har så og si sovet bort lang tid, hjertebank, småleie tanker, bankende hjerte og brusende ben, litt vanskelig og fokusere og kan egentlig ligge i sengen 24.7. UTSLITT. Ble jo litt engstelig og tok turen til legen, alvorlig b12 mangel og mangel på vit D. Begynner med medisin i morgen og håper på et nytt liv! Anonymkode: 32fe5...ace
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 Ja. Fikk først B-12 og D-vit. tabletter på resept, men det var ikke nok. Nå tar jeg sprøyter med både B-12 og D-vit. hver 3.mnd. Merker når det nærmer seg tid for påfyll. Blir mer slapp og røyter som en katt. Har også blodmangel. Skal ikke være lett, altså😅 Anonymkode: 91e51...daa
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 Tok rundt 4 mnd med medisiner før jeg begynte å få energi igjen. Anonymkode: 9f23d...a5a 1
dillyduzit Skrevet 11. mars 2019 #4 Skrevet 11. mars 2019 Jeg var så dårlig at legen var overrasket over at jeg klarte å få på meg sokker på morningen, og sendte en hastemelding om å komme samme dag med injeksjonene, da hadde han ringt gastro og forhørt seg med dem (hvorfor? enda et mysterium for meg) Uansett, det tok vel et godt år før jeg merket noe virkning, opplevde at jeg hadde flere gode dager enn dårlige, og sliter enda med at energien er lav, men jeg kan fint både stå på jobb, støvsuge huset uten at jeg føler at jeg må legge meg nedpå, det er ikke lenger et tiltak å gå opp trappen eller kjøre på butikken. Sjekket de jernet også? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #5 Skrevet 11. mars 2019 Hva legger dere i alvorlig mangel? Anonymkode: e0c57...727
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #6 Skrevet 11. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva legger dere i alvorlig mangel? Anonymkode: e0c57...727 Det lurer jeg også på. Hadde lav B12 (under referanseområdet) for noen år siden, og fikk satt B12-sprøyter en gang i uka og deretter noe sjeldnere de neste månedene. Bortsett fra forbigående ømhet der hvor sprøytene ble satt, merket jeg ingen ting til dette... Anonymkode: 1e9d1...fc8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 Takk for alle svar! Har startet på Beheptan, 2 daglig, får håpe det er nok. Har ikke energi igjen, gråter en del, og komme seg ut av sengen er et ork, jeg verker i alle ledd, blodet bruser og hjertet dunker fortere, jeg er blitt skikkelig BLÅ under øynene, av og til er jeg svimmel. Tatt en en del tester, det er bare total mangel på vit b12 og noe d vitaminer. I utganspunket er jeg en frisk og rask person, men nå føler jeg hele verden svimler, orker jo såvidt stå opp. Takk for at dere deler erfaringer, også "når dette går over", vil jo gjerne ha vanlige dager igjen. Anonymkode: 32fe5...ace
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Fikk først B-12 og D-vit. tabletter på resept, men det var ikke nok. Nå tar jeg sprøyter med både B-12 og D-vit. hver 3.mnd. Merker når det nærmer seg tid for påfyll. Blir mer slapp og røyter som en katt. Har også blodmangel. Skal ikke være lett, altså😅 Anonymkode: 91e51...daa Jeg fikk Behepan og beskjed om å ta tran, ( mangler også vit D )/ spise brokkoli, men spiser jo en del av det..  Anonymkode: 32fe5...ace
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva legger dere i alvorlig mangel? Anonymkode: e0c57...727 Skal se om jeg finner verdiene, men såpass at du kan sove 24.7 og likevel er trøtt når du våkner :/ Anonymkode: 32fe5...ace
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Har startet på Beheptan, 2 daglig, får håpe det er nok. Har ikke energi igjen, gråter en del, og komme seg ut av sengen er et ork, jeg verker i alle ledd, blodet bruser og hjertet dunker fortere, jeg er blitt skikkelig BLÅ under øynene, av og til er jeg svimmel. Tatt en en del tester, det er bare total mangel på vit b12 og noe d vitaminer. I utganspunket er jeg en frisk og rask person, men nå føler jeg hele verden svimler, orker jo såvidt stå opp. Takk for at dere deler erfaringer, også "når dette går over", vil jo gjerne ha vanlige dager igjen. Anonymkode: 32fe5...ace Var på kino forrige uke med famile, var så sliten av selve gåturen at jeg sovnet under halve filmen, kom hjem og stupte i seng, måtte be øvrige familie lage ekstra mat til barnet ( han er snart voksen ) så null problem, men likevel, sov til formiddagen dagen etter, så kom legebesøket og mangel på vit b 12 Anonymkode: 32fe5...ace
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 Jeg hadde ved første svangerskap utviklet slitenhet. Var så sliten så sliten. Orket ikke løfte armen en gang. Legen mente at det er helt normalt å være sliten når man er gravid. Jeg påtvinger legen til å allikevel ta en B12 sjekk, hun sier hun ikke er enig med meg, men gjør det allikevel. Den kommer tilbake med svar på 84, nesten halvparten av minimum nivå. Jeg blir umi satt på injeksjoner. Fra å ikke orke å løfte armen, så tok jeg storrengjøring hjemme. Ryddet i sokkeskuffen, støvsugde hele leiligheten og vasket gulv, på en og samme ettermiddag. Anonymkode: 20df4...5ca
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal se om jeg finner verdiene, men såpass at du kan sove 24.7 og likevel er trøtt når du våkner 😕 Anonymkode: 32fe5...ace Jeg er AB 4, dette var meg under svangerskapet. Hadde B12 på 84. Anonymkode: 20df4...5ca
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ved første svangerskap utviklet slitenhet. Var så sliten så sliten. Orket ikke løfte armen en gang. Legen mente at det er helt normalt å være sliten når man er gravid. Jeg påtvinger legen til å allikevel ta en B12 sjekk, hun sier hun ikke er enig med meg, men gjør det allikevel. Den kommer tilbake med svar på 84, nesten halvparten av minimum nivå. Jeg blir umi satt på injeksjoner. Fra å ikke orke å løfte armen, så tok jeg storrengjøring hjemme. Ryddet i sokkeskuffen, støvsugde hele leiligheten og vasket gulv, på en og samme ettermiddag. Anonymkode: 20df4...5ca Føler med deg, bra at det gikk fint for deg og den lille  Anonymkode: 32fe5...ace
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #14 Skrevet 11. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er AB 4, dette var meg under svangerskapet. Hadde B12 på 84. Anonymkode: 20df4...5ca Ok, jeg skal sjekke mine resultater i morgen, må nemlig sove……………. takk for svar!   Hi. Anonymkode: 32fe5...ace
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #15 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg, bra at det gikk fint for deg og den lille  Anonymkode: 32fe5...ace 😀 Den "lille" blir 22 i år 😀 Anonymkode: 20df4...5ca
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #16 Skrevet 11. mars 2019 Har du også sjekket hemoglobin og jern? Anonymkode: 8be5e...db7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #17 Skrevet 11. mars 2019 Jeg hadde lavt for noen år siden. Var kjempedårlig, både ingen energi og deppa. Fikk sprøyter og ble ganske raskt bedre av de, men måtte ta de ukentlig i begynnelsen og litt sjeldnere etterhvert. Jeg ble så lei sprøytene så kjøpte b12 munnspray istedet. Anonymkode: cf64c...e0c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #18 Skrevet 11. mars 2019 9 timer siden, dillyduzit skrev: Jeg var så dårlig at legen var overrasket over at jeg klarte å få på meg sokker på morningen, og sendte en hastemelding om å komme samme dag med injeksjonene, da hadde han ringt gastro og forhørt seg med dem (hvorfor? enda et mysterium for meg) Fordi stor mangel på B12 (og vitamin D) kan ha med mage/tarm å gjøre. Om du feks har cøliaki, chrons eller irritabel tarm (som meg), så kan tarmene dine har problem med å absorbere feks B12 og vitamin D. Har du mageproblemer? Det spiller ingen rolle hvor mye jeg prøver å få i meg av disse gjennom matvarer, det går bare ikke. Jeg gikk og hanglet i flere år. Så ble det konstatert kritisk lavt B12-nivå, og jeg fikk satt B12-sprøyter fem dager på rad på legekontoret. Nå tar jeg sprøyter annen hver måned. I fjor i september hadde jeg bare 31 i nivå på Vitamin D, tross i en solrik sommer, så jeg har tatt tabletter på 80 (ug?) hver dag siden. Har kommet meg opp til nesten 70 i nivå nå. Anonymkode: 637c4...6ca 1
dillyduzit Skrevet 12. mars 2019 #19 Skrevet 12. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi stor mangel pÃ¥ B12 (og vitamin D) kan ha med mage/tarm Ã¥ gjøre. Om du feks har cøliaki, chrons eller irritabel tarm (som meg), sÃ¥ kan tarmene dine har problem med Ã¥ absorbere feks B12 og vitamin D. Har du mageproblemer? Det spiller ingen rolle hvor mye jeg prøver Ã¥ fÃ¥ i meg av disse gjennom matvarer, det gÃ¥r bare ikke. Jeg gikk og hanglet i flere Ã¥r. SÃ¥ ble det konstatert kritisk lavt B12-nivÃ¥, og jeg fikk satt B12-sprøyter fem dager pÃ¥ rad pÃ¥ legekontoret. NÃ¥ tar jeg sprøyter annen hver mÃ¥ned. I fjor i september hadde jeg bare 31 i nivÃ¥ pÃ¥ Vitamin D, tross i en solrik sommer, sÃ¥ jeg har tatt tabletter pÃ¥ 80 (ug?) hver dag siden. Har kommet meg opp til nesten 70 i nivÃ¥ nÃ¥. Anonymkode: 637c4...6ca Joda har konkludert med IBS, jeg og overlegen pÃ¥ gastro that is, den fastlegen var ikke særlig hypp pÃ¥ den diagnosen og fortsatte derfor Ã¥ sende meg til gastroskopi enda det aldri ble noe funn pÃ¥ verken chrons, cøliaki eller andre Ã¥penbare mage/tarmsykdommer. Har fÃ¥tt en ny fastlege nÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r vi se hva han sier nÃ¥r han har fÃ¥tt tatt en titt i journalen, han sa vel ogsÃ¥ IBS uten Ã¥ tenke sÃ¥ mye pÃ¥ det nÃ¥r jeg sa at alle prøvesvar kom tilbake som gode.Â
Skorstein Skrevet 13. mars 2019 #20 Skrevet 13. mars 2019 På 12.3.2019 den 0.32, AnonymBruker skrev: Fordi stor mangel på B12 (og vitamin D) kan ha med mage/tarm å gjøre. Om du feks har cøliaki, chrons eller irritabel tarm (som meg), så kan tarmene dine har problem med å absorbere feks B12 og vitamin D. Har du mageproblemer? Det spiller ingen rolle hvor mye jeg prøver å få i meg av disse gjennom matvarer, det går bare ikke. Jeg gikk og hanglet i flere år. Så ble det konstatert kritisk lavt B12-nivå, og jeg fikk satt B12-sprøyter fem dager på rad på legekontoret. Nå tar jeg sprøyter annen hver måned. I fjor i september hadde jeg bare 31 i nivå på Vitamin D, tross i en solrik sommer, så jeg har tatt tabletter på 80 (ug?) hver dag siden. Har kommet meg opp til nesten 70 i nivå nå. Anonymkode: 637c4...6ca Hvor får du kjøpt D vit med 80 ug? Mine har bare 20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå