AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019 Jeg pleide å bli straffet med ris da jeg var lita, men så kom jeg til å lure på. Er det noen land som nå fortsatt praktiserer ris som straff? Eller er det helt ut? Bare lurer. Jeg bare lurer fordi man hører aldri om det lenger. Mens i barndommen kan jeg huske at jeg var på besøk hos venner hvor foreldra trua med ris på rumpa, men nå er det helt stille om det. Det er jo ikke lenger lov. Heldigvis! Anonymkode: e628a...b51 1
Gjest NotYou Skrevet 10. mars 2019 #2 Skrevet 10. mars 2019 Ja. Ris praktiseres i mange land enda. Noen utfører dette i Norge også, men de fleste vet heldigvis bedre.
Måbarefåsiat... Skrevet 10. mars 2019 #3 Skrevet 10. mars 2019 Det er helt sikkert noen som fortsatt riser og denger ungene sine. Men det er hverken greit eller lov. 4
Snøfall Skrevet 10. mars 2019 #4 Skrevet 10. mars 2019 Klart det foregår. Og klart ungene blir skadet av det. Bygger ikke akkurat relasjoner å bli slått eller skadet. Er så bra det er ulovlig! 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #5 Skrevet 10. mars 2019 Fikk ris selv da jeg var liten, og en del laps her og der. Trodde det var normalt. Skal aldri gjøre det mot barnet mitt! Ydmykende og krenkende er det. Anonymkode: ef17c...17f 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #7 Skrevet 10. mars 2019 Dessverre. Sørstatene i USA er fæle på dette. De har et helt forvridd syn på ris som straff. Anonymkode: b17ac...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #8 Skrevet 10. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk ris selv da jeg var liten, og en del laps her og der. Trodde det var normalt. Skal aldri gjøre det mot barnet mitt! Ydmykende og krenkende er det. Anonymkode: ef17c...17f Ydmykende og krenkende er veldig passende ord, ja. Legg det sammen med frykten, så er det (i mine øyne) mye verre enn smerten. Smerten går fort over. Krenkelsen sitter i for alltid. Anonymkode: f3c0c...b94 9
Gjest Linaria Skrevet 10. mars 2019 #9 Skrevet 10. mars 2019 Ja, jeg tror det ble ulovlig her i Skottland i fjor, og folk ble helt gale da det var i nyhetene: "Jeg ble slått massevis og det går helt fint med meg, så vi må få lov å slå barna våre. Hvordan skal de ellers få respekt for voksne?" Var rart å følge den debatten som nordmann. Samme med debatten om panteautomater. ("Forventer de at vi skal ta VARE på flaskene? Er de helt dust eller?") Er visst fortsatt lov i Skottland, men skal bli ulovlig neste år. Skal også bli ulovlig i Wales. Ingen planer om å forby det i England, så vidt jeg vet.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 Forekommer veldig ofte blant folk av utenlandsk bakgrunn her (bl.a mange pakistsnere og somaliere) i Norge fortsatt. Men barna blir indoktrinert til å aldri fortelle om det til andre da de vet at det er konsekvenser for det. Anonymkode: 4e311...e1b 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 Fikk ris som barn og har ett ypperlig forhold til mine foreldre den dag i dag. Ikke har jeg traumer av dette heller. Jeg synes det er synd at foreldre ikke får lov å ta barn sine lenger. Det vokser opp generasjoner hvor barna beskyttes og skal ooodras på en pedagogisk riktig måte. Det er ikke mye pedagogikk ute i den store verden, så la heller barna få oppleve verden sånn den er. Anonymkode: e9a21...b15 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 Det skjer også her i Norge dessverre. Anonymkode: b7ab3...4e4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 I de fleste land i verden er det lov å slå sine barn, vi i Norge er de " sære". Anonymkode: 49e2f...409 1
Thyra Skrevet 11. mars 2019 #14 Skrevet 11. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleide å bli straffet med ris da jeg var lita, men så kom jeg til å lure på. Er det noen land som nå fortsatt praktiserer ris som straff? Eller er det helt ut? Bare lurer. Jeg bare lurer fordi man hører aldri om det lenger. Mens i barndommen kan jeg huske at jeg var på besøk hos venner hvor foreldra trua med ris på rumpa, men nå er det helt stille om det. Det er jo ikke lenger lov. Heldigvis! Anonymkode: e628a...b51 Fysisk avstraffelse av barn er dessverre fortsatt lov i de fleste land i verden. Mange land praktiserer jo også f.eks pisking eller stokkeslag av voksne kriminelle. Det er nok også enkelte som fortsatt praktiserer det i Norfe, selv om det har vært forbudt i mange år. Kanskje spesielt blant en del av de som har innvandret fra land det er lovlig og blant medlemmer av konservative menigheter. "Den man elsker, tukter man", står det jo i Bibelen... 11 timer siden, Snøfall skrev: Klart det foregår. Og klart ungene blir skadet av det. Bygger ikke akkurat relasjoner å bli slått eller skadet. Er så bra det er ulovlig! 8 timer siden, Linaria skrev: Ja, jeg tror det ble ulovlig her i Skottland i fjor, og folk ble helt gale da det var i nyhetene: "Jeg ble slått massevis og det går helt fint med meg, så vi må få lov å slå barna våre. Hvordan skal de ellers få respekt for voksne?" Var rart å følge den debatten som nordmann. Samme med debatten om panteautomater. ("Forventer de at vi skal ta VARE på flaskene? Er de helt dust eller?") Er visst fortsatt lov i Skottland, men skal bli ulovlig neste år. Skal også bli ulovlig i Wales. Ingen planer om å forby det i England, så vidt jeg vet. Snøfall: Nei, det skal være sikkert og visst! Linaria: Dette argumentet hører man jo også her i Norge fra tilhengere av fysisk avstraffelse. At noen argumenterer på denne måten, er etter mitt syn et soleklart bevis på at de har tatt skade. 5
Gjest Linaria Skrevet 11. mars 2019 #15 Skrevet 11. mars 2019 (endret) 9 minutter siden, Thyra said: Linaria: Dette argumentet hører man jo også her i Norge fra tilhengere av fysisk avstraffelse. At noen argumenterer på denne måten, er etter mitt syn et soleklart bevis på at de har tatt skade. Helt enig, og det er fryktelig galt. 4 hours ago, AnonymBruker said: Fikk ris som barn og har ett ypperlig forhold til mine foreldre den dag i dag. Ikke har jeg traumer av dette heller. Jeg synes det er synd at foreldre ikke får lov å ta barn sine lenger. Det vokser opp generasjoner hvor barna beskyttes og skal ooodras på en pedagogisk riktig måte. Det er ikke mye pedagogikk ute i den store verden, så la heller barna få oppleve verden sånn den er. Anonymkode: e9a21...b15 Problemet her er at personlige anekdoter ikke kan brukes for å bestemme hva som er rett og galt. Det er mange som personlige opplevelser med ting som er ulovlig uten å ha tatt skade av det. "Jeg har kjørt i fylla og det gikk bra, derfor bør det være lov" "Jeg har blitt seksuelt misbrukt, men har det bra, så hvorfor skal det bli forbudt?" Vi må se på det hele bildet. Jeg mener at det er feil å la barn tenke at visse typer for fysisk avstraffelse er greit så lenge det ikke finnes andre muligheter og man har en slags autoritet over personen som straffes. Vi lever heldigvis i et samfunn der vold ikke er greit og da er det viktig at barna lærer det fra begynnelsen av. Og argumentet med at barna må få oppleve verden slik den er, vold er jo ikke greit i "de voksnes verden". Er det ikke det barna bør lære? Edit: Og selvfølgelig skal barn beskyttes. De er barn. Det er det mest grunnleggende alle levende skapninger gjør - de beskytter barna sine. Barn skal ikke bare kastes ut i en voksenverden der alt får dyre og varige konsekvenser. For all del, lær dem at hvis de hjelper med litt husarbeid kan de få ukelønn og kjøpe seg et dataspill, men ikke lær dem at man blir fysisk avstraffet for å ikke spise opp middagen sin, for sånn er IKKE verden. Rant over. Endret 11. mars 2019 av Linaria
Kjetil E Skrevet 11. mars 2019 #16 Skrevet 11. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleide å bli straffet med ris da jeg var lita, men så kom jeg til å lure på. Er det noen land som nå fortsatt praktiserer ris som straff? Eller er det helt ut? Bare lurer. Jeg bare lurer fordi man hører aldri om det lenger. Mens i barndommen kan jeg huske at jeg var på besøk hos venner hvor foreldra trua med ris på rumpa, men nå er det helt stille om det. Det er jo ikke lenger lov. Heldigvis! Anonymkode: e628a...b51 Er vel nesten bare Skandinavia/Norden hvor det ikke er lov med fysisk avstraffelse av barna. Først på 90 tallet ble jo fysisk avstraffelse av elevene ved privatskoler i Storbritania forbudt. Og i høyeste grad er det lov for foreldrene i Storbritania fortsatt lov å gi barna fysisk avstraffelse. Husker jo David Beckham gikk ut og sa at han ga barna "ris" når de hadde gjort seg fortjent til det. Dette er vel og en av de viktigste grunnene til at barnevernet i Norge har kommer på kant med innbyggere og også myndigheter i en rekke land. At de slår hardt ned på foreldre som gir fysisk avstraffing til sine barn. Da dette er helt vanlig over nesten hele verden. 2
Gjest Linaria Skrevet 11. mars 2019 #17 Skrevet 11. mars 2019 15 minutter siden, Kjetil E said: Er vel nesten bare Skandinavia/Norden hvor det ikke er lov med fysisk avstraffelse av barna. Først på 90 tallet ble jo fysisk avstraffelse av elevene ved privatskoler i Storbritania forbudt. Og i høyeste grad er det lov for foreldrene i Storbritania fortsatt lov å gi barna fysisk avstraffelse. Husker jo David Beckham gikk ut og sa at han ga barna "ris" når de hadde gjort seg fortjent til det. Dette er vel og en av de viktigste grunnene til at barnevernet i Norge har kommer på kant med innbyggere og også myndigheter i en rekke land. At de slår hardt ned på foreldre som gir fysisk avstraffing til sine barn. Da dette er helt vanlig over nesten hele verden. Ikke i høyeste grad. Snart forbudt i Skottland og Wales. Det har vært forbudt i Irland en stund. Jeg tror loven sier noe sånt som at det er lov hvis det er nødvendig, eller noe sånt (i UK).
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #18 Skrevet 11. mars 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Fikk ris som barn og har ett ypperlig forhold til mine foreldre den dag i dag. Ikke har jeg traumer av dette heller. Jeg synes det er synd at foreldre ikke får lov å ta barn sine lenger. Det vokser opp generasjoner hvor barna beskyttes og skal ooodras på en pedagogisk riktig måte. Det er ikke mye pedagogikk ute i den store verden, så la heller barna få oppleve verden sånn den er. Anonymkode: e9a21...b15 Ris og andre former for fysisk avstraffelse lærer ikke barna at noe er galt pga de naturlige konsekvensene det får. Feks at. Lise skal ikke slå Per fordi da får per vondt og blir lei seg og Lise får ikke venner. I stedet lærer Lise at hun kan slå, men ikke så hun blir tatt. For blir hun tatt så blir det straff. Slik avstraffelse lærer ikke de naturlige konsekvensene bort, og ikke empati heller (vil si tvert imot). I stedet blir barn flinkere på å skjule ting og å snike seg unna i frykt for straff. Hvis man vil lære barnet at det feks ikke er lov å slå, skal man da straffe barnet med vold? Litt hyklersk? Anonymkode: 4eed2...132 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #19 Skrevet 11. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk ris som barn og har ett ypperlig forhold til mine foreldre den dag i dag. Ikke har jeg traumer av dette heller. Jeg synes det er synd at foreldre ikke får lov å ta barn sine lenger. Det vokser opp generasjoner hvor barna beskyttes og skal ooodras på en pedagogisk riktig måte. Det er ikke mye pedagogikk ute i den store verden, så la heller barna få oppleve verden sånn den er. Anonymkode: e9a21...b15 At du ikke merker noen direkte traumer etter oppdragelsen du fikk, betyr ikke at du ikke er påvirket av den. Det kan komme til syne i andre deler av deg som kan være vanskelig å se i sammenheng med behandlingen du fikk. Greier man ikke oppnå respekt uten frykt, da må man gå i seg selv! Barn som blir slått oppfører seg ikke bra nødvendigvis pga respekt, men av frykt for å bli slått. Og det er jo helt bakvendt. Anonymkode: dfb66...d1a 7
Nuttery Skrevet 11. mars 2019 #20 Skrevet 11. mars 2019 Jeg fikk ris noen ganger som barn, og tenker ikke noe over det i dag. Derimot hadde jeg aldri gjort det i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå