Gå til innhold

Gresk favorittøy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært mange ganger på ulike greske øyer, men det var mest før vi fikk barn.

Dermed lurer jeg på: hvilken er DIN favorittøy, og evt. hvor på denne øya anbefaler du? Gjelder to voksne og en 14-åring i skolens sommerferie (ja, vet det er varmt).

Pr i dag har jeg mest lyst til å reise tilbake til Naxos, tror jeg.

Anonymkode: 27ba5...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på Kos, Rhodos, Kreta og Kypros. Kypros er jo ikke direkte gresk, men det ligner. Men Kypros er favorittøya for meg. Blått vann og flotte strender. Min tante og onkel tok med seg barna sine og reiste dit år etter år i barnas oppvekst. Men de reiste nok til andre steder på øya enn jeg har vært. Jeg har vært på Kypros to ganger.

Man kan velge hvor på øya man vil dra mht festing og familieliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er Samos. Ennå ikke turistmaskin som Rhodos/Kreta etc. Veldig fredelig øy, god mat, mange fine perler.

Likte Naxos også, men har ikke vært der siden 2010, så aner ikke hvordan det er der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Jeg har vært på Kos, Rhodos, Kreta og Kypros. Kypros er jo ikke direkte gresk, men det ligner. Men Kypros er favorittøya for meg. Blått vann og flotte strender. Min tante og onkel tok med seg barna sine og reiste dit år etter år i barnas oppvekst. Men de reiste nok til andre steder på øya enn jeg har vært. Jeg har vært på Kypros to ganger.

Man kan velge hvor på øya man vil dra mht festing og familieliv. 

Kypros har jeg tenkt på tidligere ja, takk for tips! Hadde nesten glemt det ;)

Anonymkode: 27ba5...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fotballmamma skrev:

Min favoritt er Samos. Ennå ikke turistmaskin som Rhodos/Kreta etc. Veldig fredelig øy, god mat, mange fine perler.

Likte Naxos også, men har ikke vært der siden 2010, så aner ikke hvordan det er der nå.

Jeg har vært på Samos, men det var på midten av 90-tallet tror jeg. Likte det forsåvidt. Takk for tips, skal sjekke ut en gang til! Du har vært på Naxos etter meg, mener jeg var på begynnelsen av 2000-tallet. Husker jeg tenkte at jeg skulle tilbake en gang. Men Samos er sikkert heller ikke dumt!

Anonymkode: 27ba5...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på øyhopping og dro til Paros, Naxos og Santorini. Fine øyer alle sammen, likte Naxos best men tror ikke jeg kunne vært på den lille øya i lengre enn 1 uke 🙂 Har veldig lyst til Samos, det ser ut som en magisk øy! God tur, kos dere masse og nyt gresk salat 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale Poros🙂 Nydelig liten øy som jeg forelsket meg totalt i første gang jeg dro dit for 17 år siden. Det er ikke charterreiser dit fra Norge, men enkelt å komme seg med rutefly til Athen, buss til Pireus og båt videre. Katamaranen tar ca. 1 time. Hotell booker du enkelt online, jeg synes Askeli er det beste området å bo i. Fine strender, koselige tavernas, vannsportmuligheter, gåavstand til Poros "by" med havnepromenaden og kort vei over til fastlandet hvis man vil leie bil og utforske Peloponneshalvøya.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santorini og skopelos er mine favoritter 😍

Anonymkode: e8c51...a00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forsatt slik at man vasser i migranter? Eller er det mulighet å ha en fin ferie uten at den blir spolert av vedkommende?

Har ikke vært i Hellas på mange år, men kunne tenkt meg en tur tilbake  :)

Anonymkode: 88c22...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart hvordan greske øyer kan være så forskjellige og at vi liker så forskjellige ting. Mange elsker for eksempel Rhodos, jeg likte meg ikke der overhodet, forblåst og slitent. Jeg liker heller ikke hvis øya føles "øde", følte det sånn på Karpathos. Hvis jeg skulle dratt tilbake til en av øyene jeg har vært på hadde jeg valgt Korfu, frodigere og lite "granca"-preg. 

Anonymkode: b70a0...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rethymnon på Kreta , fantastisk. Også Lesbos da . Amazing øy 

Anonymkode: 741ca...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiser ofte til agii apostoli på Kreta, trives veldig godt der. Rolig og fredelig, fine sandstrender, kort vei inn til chania, og mange fine plasser å utforske hvis man leier bil og er lei av å ligge på stranda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, skruf skrev:

Vi reiser ofte til agii apostoli på Kreta, trives veldig godt der. Rolig og fredelig, fine sandstrender, kort vei inn til chania, og mange fine plasser å utforske hvis man leier bil og er lei av å ligge på stranda 

Takk for tips, da er ferien i Aa booket!:-)

Anonymkode: f3e58...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, da er ferien i Aa booket!:-)

Anonymkode: f3e58...241

Så koselig :) Dere kommer til å trives! 

Anbefaler restauranten på Anais hotel, det er ei svensk dame og hennes greske ektemann som driver den. Og de er de triveligste menneskene jeg vet om! I tillegg er maten god, ganske rimelig og store porsjoner (pluss man kan bestille halv porsjon av alle rettene til barna eller hvis man er småspist) Den avokado, parmesan  og bacon-salaten er himmelsk god! 

Det ligger en enorm Jumbo-butikk i agii apostoli, den var storfavoritten til mine barn da de var små, har ei gigantisk lekeavd. Kjente merkevarer til lave priser. Det ligger også et bra apotek der hvis du skulle ha behov for det, pluss et stort supermarked som de lokale benytter, der kan du handle inn på i stedet for de små turistbutikkene der mat og drikke er mye dyrere, 

Reiser du med barn så anbefaler jeg en tur med The little fun train 

http://www.funtrain.gr/

Golden fun park ligger også i agii apostolli, der er det veldig fint både for små og store. Lekeland med mange hoppeslott og aktiviteter for de minste, bowling og spilleautomater for de eldre ungene/tenåringene. Og en bra kafé som de voksne kan slappe av på mens ungene løper rundt. Det er ansatte der som er ansatt for å passe på de minste barna. Anbefaler å dra dit på sen ettermiddag/tidlig kveld. Hvis det er veldig varmt så blir ikke hoppeslottene blåst opp før solen begynner å gå ned. 

http://www.goldenfunpark.gr/

Like ved funparken så ligger det en veldig koselig taverna som er familiedrevet, den kan jeg anbefale. Vi kjenner de som driver den godt, og noen av de greske rettene er det de eldre i familien som har lager, og oppskriftene er gamle. Giuvetsi og lamb kleftiko er himmelsk godt! Bestill gjerne meze, mange småretter så får dere smakt på litt forskjellig😊 Andreas taverna heter restauranten. De er så koselige de som driver den! Bestemoren i familien kan ikke mye engelsk, men hun har adoptert jentungen vår og kaller seg Yaya til henne (som er det greske ordet for bestemor). 

http://www.andreasrestaurant.gr/

Vet ikke om du har bestilt turen med busstransport fra flyplassen til hotellet, men hvis dere er flere enn to personer så anbefaler jeg å ikke bestille busstransport på forhånd, men heller ta en taxi. Fra chania flyplass til agii apostolli tar det ca 30min, og taxituren koster ca 40 euro. Husker ikke helt hva bussen oppsatt fra reisebyrå koster helt nøyaktig, men når vi fire reiser til agii apostoli så sparer vi penger på å ta taxi. I tillegg så slipper vi kø, og den ekstra tiden det tar pga bussen stopper innom mange hoteller. Og veldig greit når man skal hjem igjen, da slipper man å stå i innsjekk med hundre andre som kom til flyplassen samtidig med bussen 

Åh, nå fikk jeg akutt kretasavn! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, skruf skrev:

 

Tusen takk for mange tips! Det høres jo kjempefint ut😍

Anonymkode: f3e58...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 9.12, AnonymBruker skrev:

Santorini og Mykonos ❤️

Anonymkode: 879fc...043

Ingen av øyene er spesielt imponerende. På Santorini er det kun Oia nord på øya som er fint, resten av øyen er lite pen og ikke minst kjedelig og det er mange dårlige spisesteder.

Mykonos har ikke flotte strender eller flott natur, men kult uteliv og fine butikker.

Anonymkode: 8021f...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...