Gå til innhold

Uføre avler uføre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så ser man at uføre går i arv. Mange uføre får en drøss med unger, for det orker de, men jobbe orker de ikke.

Alle disse ungene lærer ikke arbeidsmoral hjemme, for foreldrene har ikke arbeidsmoral. Det de derimot lærer hjemme er hva de har krav på at samfunnet betaler for de, og hvordan de går fram for å få uføretrygd.

Det er min påstand, rett eller galt? 

Anonymkode: 5fab4...e58

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

. Mange uføre får en drøss med unger, for det orker de, men jobbe orker de ikke.

Alle disse ungene lærer ikke arbeidsmoral hjemme, for foreldrene har ikke arbeidsmoral. Det de derimot lærer hjemme er hva de har krav på at samfunnet betaler for de, og hvordan de går fram for å få uføretrygd.

Det er min påstand, rett eller galt? 

Anonymkode: 5fab4...e58

Galt!

Anonymkode: c05a6...c04

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Som overskriften sier så ser man at uføre går i arv. Mange uføre får en drøss med unger, for det orker de, men jobbe orker de ikke.

Hvor ser man/du det?

Anonymkode: 63edd...eac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få som får flere enn 2 barn i Norge. De eneste uføre jeg kjenner, ble det etter 40 og da hadde de allerede fått barn

Anonymkode: 02a76...07b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utført statistikk som viser at uføretrygd går i arv. Det er ikke bare i familier, men i hele samfunnet man ser en smittsom effekt. At det er fullt så enkelt som TS legger opp til er jeg nok ikke enig i. Men ut fra det jeg har lest ser det ut til at i miljøer hvor det er mer akseptert å være ufør er det også høyere andel uføretrygdede.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant! Man blir ufør pga arbeidsmoralen = 0

Anonymkode: ef1ed...0ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig i alle ledd. Dette vet de fleste. Flinke folk får også sjeldent og færre barn. IQ går også i arv og er på full vei nedover. Dessverre er det denne utdøende rasen som skal trekke hele lasset og fø på slaskene :(

Se filmen idiocrazy. Den setter en pekefinger på dette samdunnsproblemet. 

Anonymkode: fedfb...3f7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duckie said:

Det er utført statistikk som viser at uføretrygd går i arv. Det er ikke bare i familier, men i hele samfunnet man ser en smittsom effekt. At det er fullt så enkelt som TS legger opp til er jeg nok ikke enig i. Men ut fra det jeg har lest ser det ut til at i miljøer hvor det er mer akseptert å være ufør er det også høyere andel uføretrygdede.

Det er snakk om ca 25%, det er langt fra en majoritet. 

Skal sies at mange av barna som ble syke, sannsynligvis har vært disponert for sykdommene som foreldrene har; om det er psykisk eller fysisk. Bipolar er for eksempel en arvelig sykdom. Noen ganger blir foreldrene diagnostisert etter de fikk barn, så de vet ikke at de risikerer føre videre sin sykdom

Just now, AnonymBruker said:

Riktig i alle ledd. Dette vet de fleste. Flinke folk får også sjeldent og færre barn. IQ går også i arv og er på full vei nedover. Dessverre er det denne utdøende rasen som skal trekke hele lasset og fø på slaskene :(

Se filmen idiocrazy. Den setter en pekefinger på dette samdunnsproblemet. 

Anonymkode: fedfb...3f7

Hva om man har 130 i IQ, men er ufør. Burde man få barn eller la være da? 🤔

Anonymkode: 02a76...07b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier så ser man at uføre går i arv. Mange uføre får en drøss med unger, for det orker de, men jobbe orker de ikke.

Alle disse ungene lærer ikke arbeidsmoral hjemme, for foreldrene har ikke arbeidsmoral. Det de derimot lærer hjemme er hva de har krav på at samfunnet betaler for de, og hvordan de går fram for å få uføretrygd.

Det er min påstand, rett eller galt? 

Anonymkode: 5fab4...e58

Hvor er empirien din som underbygger påstanden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hele bygder i Finnmark for eksempel der mesteparten av innbyggerne er uføretrygdet. Så ikke bare går det i arv, det smitter i lokalsamfunnet også, ser det ut til. 

Ellers håper jeg at sønnen min klarer seg bra. Jeg jobbet i over 20 år selv før jeg ble uføretrygdet, og han rakk å oppleve noen år med begge foreldre i jobb før jeg ble uføretrygdet. Han holder på med utdannelse nå på skole.

Men ja, jeg har for lenge siden lest artikkelen om at uføretrygd går i arv. Det får vi inderlig ikke håpe det gjør her, for det er et kjedelig og ensformig liv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står dessverre på terskel til å bli uføretrygdet. Ihvertfall 50%. Hvis ikke mer. Dette etter å ha jobbet 100% ++. Som ringevikar i tillegg til egen 100% stilling. Nå klarer jeg såvidt 50. Det er psykisk nedbrytende for en som har alltid jobbet mye

Så uføretrygd er absolutt ikke noe å trakte etter. Pusher min egne til å studere godt og få god utdannelse. Det som ihvertfall er HELT SIKKERT, er at jeg ikke har overskudd til å få flere barn. Men årsaken til uføre hos andre varierer. Hos enkelte så kan man få flere unger, mens andre orker sånn som meg, ikke tanken en gang. 

Anonymkode: 07922...de3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Duckie skrev:

Det er utført statistikk som viser at uføretrygd går i arv. Det er ikke bare i familier, men i hele samfunnet man ser en smittsom effekt. At det er fullt så enkelt som TS legger opp til er jeg nok ikke enig i. Men ut fra det jeg har lest ser det ut til at i miljøer hvor det er mer akseptert å være ufør er det også høyere andel uføretrygdede.

Så korttenkte folk er da... Det kan kanskje tenkes at det er sykdommer som går i arv, som gjør at folk blir uføre? Ikke at det er så innmari kult å være ufør?? Tråden er forøvrig rapportert.

Anonymkode: 51de7...e16

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Million skrev:

Det er jo hele bygder i Finnmark for eksempel der mesteparten av innbyggerne er uføretrygdet. Så ikke bare går det i arv, det smitter i lokalsamfunnet også, ser det ut til. 

Ellers håper jeg at sønnen min klarer seg bra. Jeg jobbet i over 20 år selv før jeg ble uføretrygdet, og han rakk å oppleve noen år med begge foreldre i jobb før jeg ble uføretrygdet. Han holder på med utdannelse nå på skole.

Men ja, jeg har for lenge siden lest artikkelen om at uføretrygd går i arv. Det får vi inderlig ikke håpe det gjør her, for det er et kjedelig og ensformig liv.

Der stor del av lokalbefolkningen er uføre så har nok det noe med å gjøre at det er billig å bo der så flere uføre velger å flytte dit. I noen bygder har arbeidsplassene blitt borte, dvs selve grunnmuren i bygda som et fiskeri eller gruve som gjorde at folk flyttet dit i utgangspunktet, har blitt nedlagt, og de som er arbeidsføre har måttet flytte derifra på leting etter arbeid. Da er pensjonistene og de uføre igjen. De har kanskje ikke råd til å flytte og ikke trenger det heller. 

Sykdom går ofte i arv dessverre, men når man er ung og får barn så vet man kanskje ikke om den enda, og får derfor ikke sjansen til å unngå å arve den videre. De fleste har levd et vanlig liv med familie og jobb til sykdom rammer og de blir uføre. Dere får det til å høres ut som om dette er noe man kan velge som yrkesvei mens man er ung. 

Man trenger heller ikke ha lav IQ for å være ufør. Bortsett fra utviklingshemmede er det få som er uføre fordi de er for dumme til å jobbe..   blir litt matt av disse påstandene. 

Anonymkode: b5d1f...4eb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der stor del av lokalbefolkningen er uføre så har nok det noe med å gjøre at det er billig å bo der så flere uføre velger å flytte dit. I noen bygder har arbeidsplassene blitt borte, dvs selve grunnmuren i bygda som et fiskeri eller gruve som gjorde at folk flyttet dit i utgangspunktet, har blitt nedlagt, og de som er arbeidsføre har måttet flytte derifra på leting etter arbeid. Da er pensjonistene og de uføre igjen. De har kanskje ikke råd til å flytte og ikke trenger det heller. 

Sykdom går ofte i arv dessverre, men når man er ung og får barn så vet man kanskje ikke om den enda, og får derfor ikke sjansen til å unngå å arve den videre. De fleste har levd et vanlig liv med familie og jobb til sykdom rammer og de blir uføre. Dere får det til å høres ut som om dette er noe man kan velge som yrkesvei mens man er ung. 

Man trenger heller ikke ha lav IQ for å være ufør. Bortsett fra utviklingshemmede er det få som er uføre fordi de er for dumme til å jobbe..   blir litt matt av disse påstandene. 

Anonymkode: b5d1f...4eb

Eller, som det står i denne artikkelen, så er det mange uføre der fordi arbeidsledigheten er så stor, og regjeringen foretrekker heller at folk er uføretrygdet enn arbeidsledige. Noe med at det ser penere ut på noen statistikker. Jeg så et innslag på tv på NRK (? tror det var det) en gang også, og da sa en lege rett ut at det var enklere å finne på en diagnose og uføretrygde folk, enn å ha dem arbeidsledige i små bygder etc.

 

"

Professor i ledelsesfag ved Norges Handelshøyskole, William Brochs-Haukedal, mener dette viser at regjeringen foretrekker å ha folk på uføretrygd framfor at de er arbeidsledige.

– Jeg tror ikke at arbeidsministeren har så mye imot at folk blir uføretrygdede framfor å være arbeidsledige, det ser mye penere ut på arbeidsledighetsstatistikken, sier han."

https://kommunal-rapport.no/artikkel/flest_pa_uforetrygd_i_sma_kommuner

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke det er riktig påstand mtp uføretrygd, men i noen miljøer er det utvilsomt smittsom å gå på trygd.

I nabolaget hos oss er det iallefall to eksempler på tre generasjoner (damer) som alle er trygdet. Årsak vet jeg ikke.

Anonymkode: 79ca3...7c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått unger, de er begge voksne og har gode jobber. Jeg har vært dårlig i mange år, men har presset meg til å jobbe, så dårlig arbeidsmoral har jeg ikke. Til slutt ble jeg for syk og klarte ikke å jobbe. Jeg har forøvrig over 130 i IQ, men det beskytter dessverre ikke mot å bli syk og arbeidsufør. 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig i alle ledd. Dette vet de fleste. Flinke folk får også sjeldent og færre barn. IQ går også i arv og er på full vei nedover. Dessverre er det denne utdøende rasen som skal trekke hele lasset og fø på slaskene :(

Anonymkode: fedfb...3f7

Så hva mener du en "slask" som meg skulle ha gjort når jeg ble syk for å unngå å belemre deg med min eksistens? 

Anonymkode: 040d0...f0c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er de uføre med en drøss med unger? Kjenner ytterst få som har en "drøss" med unger, og det er begge eller ene forelderen i jobb med høy inntekt. 

Å være ufør har ikke noe med arbeidsmoral å gjøre. Det har med sykdom og psykiske lidelser eller skader å gjøre.

Ang iq så er ikke uføre mindre intelligente enn andre. Når det fks gjelder psykiske lidelser og ulike diagnoser, er ofte de som har det mer intelligente enn gjennomsnittet. Genier har ofte psykiske issues, tildels alvorlige. 

Andre er mye mer kreative enn gjennomsnittet. Trodde dette var kjent nå. Men åpenbart ikke. Når en ser på mennesker som ikke er fullt så smarte, så er det ofte de fordomsfulle og lite reflekterte. Bare å undersøke det 🙂

Men helger her på Kg er ofte fullt av tull. Sikkert pga fyll på fredag og lørdag, og hang over på søndag. Jepp. Bare å undersøke det også. Nemlig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden er forøvrig rapportert.

Anonymkode: 51de7...e16

Å, er det ikke lov å diskutere uføre? Eller traff påstanden deg? 

Anonymkode: 5fab4...e58

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...