Gå til innhold

Hvilke land har den beste maten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nepalsk. Jeg kom tilfeldigvis over Buddha's Eye da jeg var i Køln, har nesten lyst til å dra dit bare for å spise der igjen. Anbefales hvis noen reiser dit en gang.

Da jeg var i Nairobi var maten så god. Var på buffet på et hotell i Nakuru park, de hadde den beste desserten jeg har smakt. The Carnivore Restaurant var også himmelsk, de serverte kjøtt fra dyrene de hadde jaktet den dagen. 

Generelt liker jeg asiatisk, indisk, meksikansk og gresk.

Anonymkode: b9548...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min smak landene rundt Middelhavet, dvs kjøkken som det libanesiske, tyrkiske, greske, sydfranske, marokkanske.

Til hverdags lager jeg også mye enkel italiensk-inspirert mat (særlig pasta), og i helgene fransk-inspirert bistromat. Men en skikkelig meze av et eller annet slag er nok det beste jeg får, tror jeg.

Anonymkode: 1860f...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tyrkia og italia :)

Tyrkisk mat er utrolig godt. Hverfall hvis man holder seg unna turistområdene, og spiser autentisk tyrkisk mat.

Italiensk mat på lik linje som tyrkisk mat. Utrolig godt! Men da autentisk italiensk mat du får på steder som ikke har et turistpreg på menyen. Mmmmm 🍴

 

Anonymkode: ef583...f5b

Jeg er helt enig med deg. Jeg har spist mye hjemmelaget tyrkisk mat i Tyrkia, og det er utrolig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv i større byer i Norge som for eksempel Oslo, Stavanger eller Trondheim har ett temmelig dårlig utvalg i restauranter. 

Nordmenn bruker vel langt mindre penger på å spise utenfor hjemmet, enn det som er vanlig i mange andre land. 

Anonymkode: 589f8...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
On 3/13/2019 at 3:03 PM, AnonymBruker said:

De fleste nordmenn liker norsk mat, fordi ellers så ville det ikke vært norsk mat. Nordmenn er villig til å spise utenlandsk mat av og til, men ikke hver dag.

Personlig så liker jeg best kinesisk mat, og det er også hva jeg spiser.

Anonymkode: 3a8ba...2d3

Jeg spiser "norsk" mat kun en håndfull ganger i året, når jeg er på besøk hos andre.

 

Mine favoritter er "krydderbeltet" som strekker seg fra Tyrkia til Vietnam. Midt-østen og Sør-Asia har den beste maten. Tyrkia, Iran, Palestina, Israel, Pakistan, India, Thailand, Vietnam. Eneste unntaket fra den regelen er Korea. Fy faen så god den maten er.

Anonymkode: 21e13...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2019 at 3:40 AM, AnonymBruker said:

Selv i større byer i Norge som for eksempel Oslo, Stavanger eller Trondheim har ett temmelig dårlig utvalg i restauranter. 

Nordmenn bruker vel langt mindre penger på å spise utenfor hjemmet, enn det som er vanlig i mange andre land. 

Anonymkode: 589f8...412

100% enig.

Jeg bor i utlandet og spiser ute på resaurant minst to ganger i uken. Utvalget her er helt ekstremt. Oslo blir alt for lite for meg, og jeg gruer meg litt til å flyttet tilbake. Maten er det jeg absolutt kommer til å savne mest. Norsk matkultur er noe av det verste som finnes. Helt smaksløst. Har jo ikke hørt om krydder, en gang.

Anonymkode: 21e13...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

100% enig.

Jeg bor i utlandet og spiser ute på resaurant minst to ganger i uken. Utvalget her er helt ekstremt. Oslo blir alt for lite for meg, og jeg gruer meg litt til å flyttet tilbake. Maten er det jeg absolutt kommer til å savne mest. Norsk matkultur er noe av det verste som finnes. Helt smaksløst. Har jo ikke hørt om krydder, en gang.

Anonymkode: 21e13...eeb

Utenlandssnobberi er bare det verste. Jeg har bodd i øst og vest, syd og nord i verden, og denne globetrotternesen må du bare få ut av skyene. Maten i Norge er som alle andre plasser - varierende. For å si det sånn, da jeg bodde på Cuba i et år, måtte foreldrene mine sende krydder i posten, for den maten var bare noe av det mest smakløse i verden. Da jeg bodde i Aserbajdsjan savnet jeg mye rart, skikkelig brød, god kvalitet på biff.. Da jeg bodde i Japan, fikk jeg mageproblemer av all risen. Da jeg bodde i India, var jeg matforgiftet mesteparten av tiden, og fikk giardia. Da jeg bodde i USA, fant jeg ikke skikkelig brød, og syntes all mat smakte pumpet av fett. Jeg kunne fortsatt i det uendelige. Samtidig har jeg hatt store matopplevelser i samtlige av de nevnte landene. I Norge finner man det meste, og som i utlandet er det av varierende kvalitet. 

Anonymkode: cd3ba...fd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungarsk mat er for meg toppen. Det er unike smaker som ikke kan sammenlignes med andre land i det hele tatt. Mye søtt og salt sammen blant annet. Mye bruk av syrnede melkeprodukter. Da snakker jeg selvsagt om autentisk ungarsk mat ikke bare «gulas» suppe som mange er det eneste de kjenner. I tillegg er det det landet i verden som spiser mest suppe. 

Anonymkode: d3a76...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungarsk mat er for meg toppen. Det er unike smaker som ikke kan sammenlignes med andre land i det hele tatt. Mye søtt og salt sammen blant annet. Mye bruk av syrnede melkeprodukter. Da snakker jeg selvsagt om autentisk ungarsk mat ikke bare «gulas» suppe som mange er det eneste de kjenner. I tillegg er det det landet i verden som spiser mest suppe. 

Anonymkode: d3a76...c44

Ungarsk mat er for meg dumplings og kokt kjøtt 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Italia, Spania,  Mexico, Danmark.

Anonymkode: faf4d...1b4

Italia. Ingen over. Ingen ved siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.3.2019 den 19.44, herremann skrev:

Har ingen favoritt, men en fellesnevner er vel at landene ligger rundt ekvator. 

Forstår virkelig ikke hvordan folk kan skrive Norge, Danmark osv......

Kanskje litt vanskelig å utvikle gode matretter når man fryser halve året, og det var ikke så vanlig å spise kjøtt i gamle dager, folk levde for det meste av fisk.

Anonymkode: f45a8...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungarsk mat er for meg toppen. Det er unike smaker som ikke kan sammenlignes med andre land i det hele tatt. Mye søtt og salt sammen blant annet. Mye bruk av syrnede melkeprodukter. Da snakker jeg selvsagt om autentisk ungarsk mat ikke bare «gulas» suppe som mange er det eneste de kjenner. I tillegg er det det landet i verden som spiser mest suppe. 

Anonymkode: d3a76...c44

Kom gjerne med tips til matretter, er veldig glad i gulasj men ikke prøvd så mye annet.

Anonymkode: f45a8...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Etiopia og India.

Anonymkode: e4b4b...e85

Ser mange skrive Etiopia, hva slags matretter er best derfra? Aldri smakt noe etiopisk mat tror jeg.

Har de noe i Bergen?

Anonymkode: f45a8...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...