Gå til innhold

Justisminister Tor Mikkel Wara utsatt for hatkriminalitet

NordicViking

Anbefalte innlegg

Gjest Onkel Blå
Akkurat nå, Marissa skrev:

Men hva kom først? Jo teateret provoserte først. 

Det er meningsløst å diskutere med deg. Teater er en kunstform som noen ganger er ment å provosere. På godt og vondt. Her har de filmet flere hus uten å angi adresse, men presisert hvem som eier husene, også har de et budskap. Lik det eller ei.. I et kunstnerisk perspektiv er det interessant. Hva er budskapet? 

Laila Bertheussen/TM Wara, Helge Lurås og paret Tybring-Gjedde fikk husene sine eksponert. Ingen av dem likte det. Men, hvem har blitt rabiat og aggressiv, sågar til og med tydd til ildspåsettelse i den hensikt å skylde på teaterfolka. 

Jo, det er Laila Bertheussen. Vet ikke helt om provokasjonen står i stil med reaksjonen. Men, det kan kanskje du svare på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sitronmelisse
6 minutter siden, Marissa skrev:

Men hva kom først? Jo teateret provoserte først. 

Nei, teateret provoserte ikke. Hadde det ikke vært for at Bertheussen er den personen hun er så hadde ikke dette vært noen sak noen steds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere snakket om "personlig tragedie" allerede på dag 2 etter avsløringene, dersom det var en muslim som hadde satt fyr på en bil, kastet bort politiets ressurser og drevet med grov løgn og oppvigleri? Nei, neppe. Da hadde aktuelt-forumet på KG og ytre høyresida vært ute for full styrke med nådeløs fordømmelse.

Wara/Bertheussen-saken er ikke en personlig tragedie, det er en seriøs forbrytelse som de fleste av oss ikke ville funnet på i vår villeste tilstand. Og selv om Wara ikke personlig visste noe (noe som er temmelig bisart, med tanke på at dette er hans livspartner), så betyr ikke dette at han nå skal klappes på ryggen og ønskes velkommen tilbake. Å være minister og toppolitiker er ikke det samme som å ha en hvilken som helst jobb. Det er et verv som er 100% basert på tillit, og det innebærer også at den du velger å dele livet ditt med må være temmelig plettfri. Ved det minste hint av skandale av dette kaliberet så er du, og skal du være, ferdig som minister. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
1 minutt siden, Sitronmelisse skrev:

Det skjer verre ting i landet skolerevyer, for å si det sånn. 

Nydelig kommentar! Helt enig med deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Tiurleik i at dette ikke er en personlig tragedie.

Erna Solbergs ord har fått lov til å bli regjerende i debatten så langt. Og jeg ser at nesten alle kronikker i avisene gjentar Erna Solbergs ord. Men;

Dette er IKKE en personlig tragedie. Dette er en grov forbrytelse. I tillegg enorm sløsing med politiets ressurser. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at Dagbladet skriver:

Sitat

Foreløpig har PST bare siktet henne for det siste forsøket på ildspåsettelse. PST-sjef Benedicte Bjørnland sa torsdag at de nå undersøker videre de andre attentatene, for å se om det er noen sammenheng.

Selv om det fra PST ikke sies rett ut, er det ingen grunn til å anta at PST jakter på noen andre gjerningspersoner.

https://www.dagbladet.no/nyheter/psts-mistanke-styrket/70876089

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sitronmelisse said:

Det skjer verre ting i landet skolerevyer, for å si det sånn. 

Større publikum også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
24 minutter siden, Marissa skrev:

Jo det er akkurat det som blir sagt. Att når man er samboer med en offentlig persons skal man bare finne seg i ting. Da har du i praksis ingen beskyttelse da, du har akseptert å være sammen med en offentlig person, finn deg i det som kommer. 

Vås og sludder fra ende til annen. Er det noe Laila Bertheussen har gjort, så er det å ikke finne seg i ting. Hun har pisket opp stemningen ved å bl. a tenne på samboerens bil, for så å kaste mistanke på teaterfolka for sin egen kriminelle handling. 

I tillegg har hun hatt politibeskyttelse, samt ubegrenset tilgang til media i den hensikt å henge ut teaterfolka basert på egne paranoide forestillinger. Hun har drevet utstrakt polemikk mot teateret på sin egen offentlige Facebook-vegg. 

Laila Bertheussen har definitivt ikke bare funnet seg i ting! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Det er meningsløst å diskutere med deg. Teater er en kunstform som noen ganger er ment å provosere. På godt og vondt. Her har de filmet flere hus uten å angi adresse, men presisert hvem som eier husene, også har de et budskap. Lik det eller ei.. I et kunstnerisk perspektiv er det interessant. Hva er budskapet? 

Laila Bertheussen/TM Wara, Helge Lurås og paret Tybring-Gjedde fikk husene sine eksponert. Ingen av dem likte det. Men, hvem har blitt rabiat og aggressiv, sågar til og med tydd til ildspåsettelse i den hensikt å skylde på teaterfolka. 

Jo, det er Laila Bertheussen. Vet ikke helt om provokasjonen står i stil med reaksjonen. Men, det kan kanskje du svare på? 

Kunst er ikke et frikort for å gjøre som man vil. At folk reagerer ulikt er menneskelig, noen driter i det andre føler seg krenket. Slik er det i mange hendelser i samfunnet, begge sider har likevel rett til å bli hørt. Minner nok en gang om at hun kun er siktet for den siste bilbrannen, ikke alt det andre. Det åpner en mulighet for at de andre hendelsene er gjort av andre, og så har hun fortsatt fordi hun ikke blir hørt. Hun har tross alt forsøkt å si fra fra verbalt først uten hell. Og når jeg ser KG klanen så er det ikke så rart, her skal man tåle det meste så lenge man h ar valgt å bo med en offentlig person.

Denne saken har nok ikke sett sluttspillet på lenge, jeg tipper det kommer flere vendiger her. Men dere har bestemt der for hat og hot, og kommer nok til å fortsette på den linje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
1 minutt siden, Marissa skrev:

Kunst er ikke et frikort for å gjøre som man vil. At folk reagerer ulikt er menneskelig, noen driter i det andre føler seg krenket. Slik er det i mange hendelser i samfunnet, begge sider har likevel rett til å bli hørt. Minner nok en gang om at hun kun er siktet for den siste bilbrannen, ikke alt det andre. Det åpner en mulighet for at de andre hendelsene er gjort av andre, og så har hun fortsatt fordi hun ikke blir hørt. Hun har tross alt forsøkt å si fra fra verbalt først uten hell. Og når jeg ser KG klanen så er det ikke så rart, her skal man tåle det meste så lenge man h ar valgt å bo med en offentlig person.

Denne saken har nok ikke sett sluttspillet på lenge, jeg tipper det kommer flere vendiger her. Men dere har bestemt der for hat og hot, og kommer nok til å fortsette på den linje. 

Ingen som hater noen som helst, men ansvaret må plasseres der det hører hjemme. Det er helt riktig at Laila Bertheussen foreløpig er siktet, hun er ikke dømt. Men, slik saken står nå, så har politiet bevis som knytter henne til bilbrannen. 

Ja da, det er helt riktig at hun har sagt fra verbalt (ikke forsøkt som du skriver). Verbaliteten hennes har handlet om å kjefte opp teaterfolka på egen offentlige Facebook- vegg, ytre seg aggressivt, filmet under forestilling og nektet å etterkomme ordre om å slutte med det. 

Du må gjerne kjefte på folk her på KG, ansvaret for dårlig oppførsel og kriminelle handlinger (ref. siktelsen), bærer Laila Bertheussen, ikke folk på KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
4 minutter siden, Marissa skrev:

Bertheussen har grepet anledningen til å høste oppmerksomhet og likes. Ved å true sine egen samboer og tenne på bilen..samtidig som hun sitter på krenkrekrakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marissa skrev:

Hun anmeldte dem. Selv om det først ble henlagt så den fulgt opp igjen. Og der burde saken vært nå. Ikke at hun går bananas i tillegg. Ærlig talt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt utrolig at hun ikke ble varetektsfengslet. Sliter med å tro at det samme hadde skjedd om de hadde siktet - la oss si en muslim.. Det er grove forbrytelser. Hun har truet mannen sin, skapt frykt hos ham og andre i regjeringen

Hun ble sluppet fri, og har så brukt tiden til å rydde opp i facebookprofilen sin og koser seg hjemme- eller «slapper av hjemme med mannen» som Elden sa selv!

Endret av Sheila-S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Grande ypper til strid mot Erna:

Grande med kunstner-støtte

Kulturminister Trine Skei Grande støtter kunst som tør å provosere og regner med at statsministeren fortsatt støtter tildelingen av midler til Black Box.

– Jeg forutsetter at statsminister Erna Solberg er enig i det som står i kulturmeldingen jeg la fram før jul: At all kulturpolitikk har utgangspunkt i grunnlovens paragraf 100 om ytringsfrihet, sier kulturminister Trine Skei Grande (V) til Dagsavisen.

Hun sier de økte støtten nettopp for å gi rom til den typen ytringer som kunstnerne bak teaterforestillingen «Ways of Seeing» står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
2 minutter siden, Sheila-S skrev:

Jeg synes det er litt utrolig at hun ikke ble varetektsfengslet. Sliter med å tro at det samme hadde skjedd om de hadde siktet - la oss si en muslim..

Hun ble sluppet fri, og har så brukt tiden til å rydde opp i facebookprofilen sin og koser seg hjemme- eller «slapper av hjemme med mannen» som Elden sa selv!

Tja, Mulla Krekar har vel mange ganger vært på frifot når han burde sittet i varetekt...Bare nevner det. 

Og hva Elden sier ville jeg ikke lagt noe vekt på. Tenker at paret Wara/Bertheussen er i dyp krise. De gjør vel alt annet enn å slappe av. Og hvis det er slik at de slapper av (mot formodning), så har de ikke forstått alvoret i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, Sheila-S said:

Jeg synes det er litt utrolig at hun ikke ble varetektsfengslet. Sliter med å tro at det samme hadde skjedd om de hadde siktet - la oss si en muslim.. Det er grove forbrytelser. Hun har truet mannen sin, skapt frykt hos ham og andre i regjeringen

Nå er det sånn at man ikke blir varetektsfengslet som straff, men kun om det er fare for bevisforspillelse, fare for fortsatt kriminell aktivitet, fare for at hun skal stikke av, osv.  Man blir ikke varetektsfengslet kun fordi det man har gjort er grovt. Det tror jeg er en fin regel for man bør jo ikke fengsles før man er dømt med mindre det gjelder tilfellene nevnt ovenfor. 

Men om hun er skyldig synes jeg absolutt det rette er mange års fengsel.  Ikke bare som straff, men for å beskytte samfunnet mot en dame som må betraktes som livsfarlig. Kan man lure sin egen familie til at de lever under konstant trussel for terror så er man vel i stand til hva som helst. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Tiurleik skrev:

Hadde dere snakket om "personlig tragedie" allerede på dag 2 etter avsløringene, dersom det var en muslim som hadde satt fyr på en bil, kastet bort politiets ressurser og drevet med grov løgn og oppvigleri? Nei, neppe. Da hadde aktuelt-forumet på KG og ytre høyresida vært ute for full styrke med nådeløs fordømmelse.

Wara/Bertheussen-saken er ikke en personlig tragedie, det er en seriøs forbrytelse som de fleste av oss ikke ville funnet på i vår villeste tilstand. Og selv om Wara ikke personlig visste noe (noe som er temmelig bisart, med tanke på at dette er hans livspartner), så betyr ikke dette at han nå skal klappes på ryggen og ønskes velkommen tilbake. Å være minister og toppolitiker er ikke det samme som å ha en hvilken som helst jobb. Det er et verv som er 100% basert på tillit, og det innebærer også at den du velger å dele livet ditt med må være temmelig plettfri. Ved det minste hint av skandale av dette kaliberet så er du, og skal du være, ferdig som minister. 

:Nikke:

Det er veldig typisk blant enkelte, særlig de som kaller seg selv innvandringskritiske, det er en kjent sak! Å ut fra hvem som har begått en handling, å generalisere den til å gjelde store grupper man helst skulle like å tillegge kollektive dårlige egenskaper som bunner i kultur og etnisitet. Eller omvendt, å gjøre tilsvarende handlinger strengt personlige og individuelle om det av en eller annen grunn skulle tjene ens egen agenda. Ikke bare personlige, men også vinkle det som at det må være krise og sykdom inne i bildet. Lite snakk om krise og sykdom, eller menneskeliggjøring generelt, før det kommer frem hvem det er snakk om, gitt.

Og så kan det vel hende det er både krise og sykdom på gang her, hva vet jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Grande ypper til strid mot Erna:

Grande med kunstner-støtte

Kulturminister Trine Skei Grande støtter kunst som tør å provosere og regner med at statsministeren fortsatt støtter tildelingen av midler til Black Box.

– Jeg forutsetter at statsminister Erna Solberg er enig i det som står i kulturmeldingen jeg la fram før jul: At all kulturpolitikk har utgangspunkt i grunnlovens paragraf 100 om ytringsfrihet, sier kulturminister Trine Skei Grande (V) til Dagsavisen.

Hun sier de økte støtten nettopp for å gi rom til den typen ytringer som kunstnerne bak teaterforestillingen «Ways of Seeing» står for.

Ikke særlig god timing med denne uttalelsen akkurat nå. Hun burde egentlig holdt seg unna denne saken nå som er kaotisk nok fra før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...