Gå til innhold

Folk som bruker uttrykket "saueflokken"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tenker du noe spesielt om dem? jeg skjønner  i mange tilfeller hvorfor noen bruker det, men alle tilhører vi en gruppe, så det er vel en smule arrogant å tenke at "alle andre" er saueflokken men ikke en selv? 

Anonymkode: ce49d...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et veldig nedlatende uttrykk, men når jeg ser hvem som bruker uttrykket og hvordan de bruker det, så er min erfaring at det ofte brukes av de som ikke har så veldig mye intellektuell kapital. Som regel bruker de uttrykket for å angripe grupper av mennesker som de er sterkt uenige med, men hvor de mangler gode argumenter. Det blir som et personangrep av typen «vi er ikke enige og derfor er du dum», men på gruppenivå.  (Eller som i enkelte bloggeres tilfelle: «vi er ikke enige, derfor krenker du meg».)

Endret av Ullvott
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kjenner som bruker dette begrepet,

er en som kjører gravemaskin på en søppeldynge..

Såååeeeh..

Anonymkode: d3f2c...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er flokkdyr og innretter seg fort etter regler og lover. Lite store protester og demonstrasjoner i Norge ihvertfall. Så sånn sett er vi en saueflokk for vi er litt sånn "never mind" syns jeg. Og det koster å skille seg ut nok. Derfor bruker jeg ordet saueflokk. Ser ikke ned på folk, men litt mer med humor og iblant oppgitthet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det nok litt samme typen folk som gjerne snakker om at andre er så "A4" osv. Jeg tror det handler om at en ikke har oppnådd det andre har eller ikke føler en passer inn og tilfredsstiller de forventningene en gjerne møtes med, og prøver å motvirke den vonde følelsen av å ha misslyktes/være utenfor ved å snakke nedsettende om de som har lykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner mange folk som aldri uttaler seg klart om noe før de vet hva "gjengen" eller andre som de ser opp til syns om temaet. Presenter de for noe helt nytt og de svarer ullent, frem til de har undersøkt og da mener de plutselig noe. Sånne ser jeg på som sauer i en flokk, med lederen i tet. Jeg tilhører dem ikke, det er helt riktig, men jeg ser ikke på meg selv som en potensiell "gravemaskinfører" av den grunn. Jeg tenker meg om og innhenter så mye opplysninger at jeg vet hva jeg mener og så står jeg for det, uavhengig av flertallet. Eller så mener jeg ingenting, for temaet angår meg ikke. 

Vi er frie mennesker i et fritt land, men mange mennesker våger ikke å si hva de egentlig mener. Det er trist. 

Anonymkode: 11432...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner mange folk som aldri uttaler seg klart om noe før de vet hva "gjengen" eller andre som de ser opp til syns om temaet. Presenter de for noe helt nytt og de svarer ullent, frem til de har undersøkt og da mener de plutselig noe. Sånne ser jeg på som sauer i en flokk, med lederen i tet. Jeg tilhører dem ikke, det er helt riktig, men jeg ser ikke på meg selv som en potensiell "gravemaskinfører" av den grunn. Jeg tenker meg om og innhenter så mye opplysninger at jeg vet hva jeg mener og så står jeg for det, uavhengig av flertallet. Eller så mener jeg ingenting, for temaet angår meg ikke. 

Vi er frie mennesker i et fritt land, men mange mennesker våger ikke å si hva de egentlig mener. Det er trist. 

Anonymkode: 11432...1cf

Fantastisk :hoho:

Jeg bruker ikke å kalle folk uten egne meninger for sauer eller medlemmer av saueflokk uansett hvor ullent de uttaler seg. Jeg har ikke noe behov for å sette folk i bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste plassen jeg har hørt det utrykket  er på nett.

Anonymkode: 9020c...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, herzeleid skrev:

Ofte er det nok litt samme typen folk som gjerne snakker om at andre er så "A4" osv. Jeg tror det handler om at en ikke har oppnådd det andre har eller ikke føler en passer inn og tilfredsstiller de forventningene en gjerne møtes med, og prøver å motvirke den vonde følelsen av å ha misslyktes/være utenfor ved å snakke nedsettende om de som har lykkes. 

Håper du ser ironien i det du skriver 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på "saueflokken" som mennesker som ikke tenker selv, men bare gjør som alle andre uten bevisste valg.

Kanskje jeg ser litt ned på det? Jeg gjør nok det, har fått betale endel ganger i livet fordi jeg ikke ville holde kjeft sammen med saueflokken. 

Jeg er, når jeg kjenner etter, litt foraktfull ovenfor sånt, hvis jeg skal være veldig ærlig. Synes det er feigt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ella Ellefantella skrev:

Jeg tenker på "saueflokken" som mennesker som ikke tenker selv, men bare gjør som alle andre uten bevisste valg.

Kanskje jeg ser litt ned på det? Jeg gjør nok det, har fått betale endel ganger i livet fordi jeg ikke ville holde kjeft sammen med saueflokken. 

Jeg er, når jeg kjenner etter, litt foraktfull ovenfor sånt, hvis jeg skal være veldig ærlig. Synes det er feigt.

 

Helt enig med deg :) 

Anonymkode: ee732...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Håper du ser ironien i det du skriver 😆 

Strengt tatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Strengt tatt ikke.

Seriøst?  "Følelsen av å ikke passe inn", " forventninger en blir møtt med" " ikke har oppnådd det andre har"

Her beskriver du saueflokken, og i tillegg mener du de som er "utenfor" føler seg mislykket og har vonde følelser. Du tror ikke noe bevisst velger å ikke følge flokken? Og du av alle....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Seriøst?  "Følelsen av å ikke passe inn", " forventninger en blir møtt med" " ikke har oppnådd det andre har"Her beskriver du saueflokken, og i tillegg mener du de som er "utenfor" føler seg mislykket og har vonde følelser.

Jeg beskriver hva jeg tror ligger bak for en del av de som bruker disse begrepene om andre, og at jeg tror ønsket om å bruke nedsettende ord om folk som passer inn eller innfrir forventninger ofte handler om at det er vondt å ikke gjøre det selv. 

Sitat

Du tror ikke noe bevisst velger å ikke følge flokken? Og du av alle....

Jo det tror jeg helt sikkert noen gjør. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Jeg beskriver hva jeg tror ligger bak for en del av de som bruker disse begrepene om andre, og at jeg tror ønsket om å bruke nedsettende ord om folk som passer inn eller innfrir forventninger ofte handler om at det er vondt å ikke gjøre det selv. 

Jo det tror jeg helt sikkert noen gjør. 

 

Ok.. vi tror forskjellig. Jeg liker best folk som skiller seg ut. De er ikke akkurat mislykkede. Hørt punkere si det. De faller utenfor men helt bevisst. Og det er mest saueflokken som er nedlatende... i mangel av mot ofte kanskje.. hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ofte på nett at de som så foraktelig omtaler andre som medlemmer av "saueflokken", gjerne har litt høye tanker om seg selv og sin egen unike fortreffelighet, og hvor UTROLIG interessante liv de selv lever. I motsetning til saueflokken, liksom.

Andre ganger (men ikke i flertallet tilfeller) kan det være greit å bruke uttrykket "saueflokk" for å illustrere et poeng, uten at man egentlig mener  å være nedlatende fordet.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke akkurat benytter det uttrykket, tar jeg like fullt i bruk synonymer til dette når det er snakk om folk som bare følger opinionen uten å stille spm og gjøre undersøkelser med det for øyet å ta stilling på selvstendig grunnlag. -Finne ut hvorvidt det majoriteten hevder er rett, eventuelt i den grad det gis uttrykk for. De vokter seg meget vel for å holde seg innenfor de politisk korrekte rammer, og tør som oftest ikke å stå for noe som helst. Denne mennesketypen klarer jeg bare ikke å oppdrive noen respekt for.. 

Nå sier jeg ikke det er noe galt i å mene det samme som opinionen i seg selv. Det som er galt, er når denne meningen ikke er begrunnet og foretatt ut i fra en selvstendig vurdering ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...