Gå til innhold

Elbilfordelene må opphøre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare selve produksjonen av elbiler er nær dobbelt så forurensende som for en tilsvarende fossilbil.

Det er foretatt en lang rekke undersøkelser med hensyn til elbilers eventuelle miljøfordeler – og med forskjellige konklusjoner. Selvsagt er det forståelig at Geir Elgvin og Mats-Andre Buraas i sitt svar til meg 7. mars velger en mest mulig positiv framstilling. De er tross alt representanter for elbilforeningen.

Bare selve produksjonen av elbiler er nær dobbelt så forurensende som for en tilsvarende fossilbil. Og strøm til Europas elbiler kommer på toppen av annet forbruk. Det blir da riktig å si at produksjonen i stor utstrekning foregår i sterkt forurensende kullkraftverk.

Innen EU er målet at i 2030 skal halvparten av den fossile strømproduksjonen være erstattet av renere produksjon. Men det betyr at fortsatt vil nesten en tredel av energien være fossilt basert. Det betyr igjen at det høyst sannsynlig vil vare minst 20 år før satsning på elbiler kan føre til mindre forurensning enn de gjør i dag – globalt sett.

Som jeg nevner i innlegget mitt, er batteriproduksjonen særdeles problematisk, med blant annet forurensning av grunnvannet ved litiumproduksjon og problemene med utvinning av kobolt, der både UNICEF og Amnesty er meget bekymret over situasjonen for de 40.000 barna som jobber i uregulerte gruver.

Et hovedpoeng i innlegget mitt var at alle de unødvendige og urettferdige ordningene som elbilene gis, må opphøre. Kjøring i kollektivfelt, gratis bompassering, gratis parkering og at elbilene subsidieres med gratis drivstoff – ved kommunale ladestasjoner, fører selvsagt til utstrakt merbruk av elbiler, noe som igjen fører til oppvirvling av store mengder helseskadelig asfaltstøv.

I Oslo kommune selges beboerparkeringsplasser for 3000 kroner i året. Ikke at det er spesielt dyrt, men allerede er det solgt flere enn eksisterende plasser. Er det da rettferdig og ønskelig at elbiler kan parkere gratis på beboerplasser, fortrenge beboerne og lade gratis på ladestasjoner som var beregnet for beboerne?

Elbiler sliter like mye på veiene som fossilbiler. Hvorfor slipper elbiler veibruksavgift? Og hvorfor er årsavgiften for elbiler tilsvarende som for en moped, 455 kroner, som er mindre enn en seksdel av avgiften på en fossilbil?

Til nå har elbilene, i tillegg til alle fordelene nevnt foran, vært subsidiert med titalls milliarder kroner i avgiftslettelser. Det har lenge vært på tide å avvikle særfordelene!


https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/elbilfordelene-må-opphøre-1.1118379 

Enig, delvis enig eller uenig med artikkelforfatter?
 

Anonymkode: d0614...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig, delvis enig eller uenig med artikkelforfatter?

Les kommentarfeltet...

Anonymkode: 95a2f...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 4.00, AnonymBruker skrev:

Les kommentarfeltet...

Anonymkode: 95a2f...b3a

Forstår du ikke norsk? Vedkommende etterspør meninger her inne, ikke i kommentarfeltet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart at elbilfordelene må opphøre.. Det vil si, ihverfall når det gjelder bom osv.
En 2 tonn dildokjerre sliter like mye på veien som en 2 tonn bil. Dermed skal de være med å betale på dette.

Nå synes jeg at alt av bommer skal fjernes og at det skal tas over skatteseddelen slik at alle som bruker veien direkte og indirekte skal være med å betale.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...