Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #1 Skrevet 14. april 2005 Er det noen her som har opplevd at det har gått skikkelig ille om de har fulgt råd de har fått her inne? Er det noen som føler at de kan ha vært med på å ødelegge folk; f.eks ved å (alltid) kritisere de, ved å alltid komme med samme løsning, ved å ikke være kompetent - er det noen her som kan ta dette innover seg? Er dette folk som ikke takler kritikk eller motsvar, og som løper til Hege for å sladre, og hun støtter alltid dem...Noen ganger lurer jeg på hva intensjonen med å svare er altså, tror ikke så mange tenker over konsekvensene, og dessverre ser det heller ikke ut til å ledelsen her inne er særlig kompetent. Sant å si synes jeg ingen bør følge de rådene de får her, og overhodet ikke i personlige spørsmål.
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #4 Skrevet 14. april 2005 Takk for at du bekrefter det jeg skrev!
sixx Skrevet 14. april 2005 #5 Skrevet 14. april 2005 Det beste er å ta det som skrives med noen bøtter salt. Et annet alternativ er å bare plukke ut det man syns høres lurest ut....blir nesten like bra som å besvare sine egne spørsmål.
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #6 Skrevet 14. april 2005 Er det noen som har fått noen positive opplevelser av å følge råd her da?
sixx Skrevet 14. april 2005 #7 Skrevet 14. april 2005 Er det noen som har fått noen positive opplevelser av å følge råd her da? Jeg.
Gjest manic Skrevet 14. april 2005 #9 Skrevet 14. april 2005 Man må selvfølgelig ta alle råd man får med en dose fornuft fra eget hode. Hvis en stoler blindt på det folk sier her uten å blande inn egen kritikk så er man jo dømt til å trå feil veldig lett... Synes ærlig talt at man ikke kan skylde på forumet hvis ting går til helvete.. Dette er bare en plass for innspill og tanker og ingen som tvinger deg til å gjøre noe som helst! En kjenner jo som regel sin egen situasjon bedre en det man klarer å formidle videre her inne, så man bør jo klare å skille litt på velmenende råd og folk som tydelig ikke har skjønt problemet. Jeg synes det er fantastisk at man har et sted der man kan få råd fra folk som kan se ting på avstand Mange har ingen andre plasser å gå til, og da er det jo flott at de har et sted Vær kritisk!
Gjest Sukkerert Skrevet 14. april 2005 #10 Skrevet 14. april 2005 . Sant å si synes jeg ingen bør følge de rådene de får her, og overhodet ikke i personlige spørsmål.
Gjest Sesselja Skrevet 14. april 2005 #11 Skrevet 14. april 2005 Slik jeg oppfatter forumet, så er det omtrent som å ha en haug med venninner tilgjengelig. Noen venninner slenger iblant en sur kommentar, noen er alltid oversnill, andre har kunnskaper om enkelte felt. Å spørre noen til råds her inne er som å spørre en venninne til råds. Du får en mening, og så vurderer du etterpå hvordan du velger å ta den meningen. Jeg svelger ikke rått det venninnene mine råder meg til, akkurat som jeg ikke svelger rått det som fremlegges her inne. Man mister da ikke sine analytiske evner så snart man trer inn på KG? Snarere trener man dem opp, ved at man får så mange svar som går i alle mulige retninger.
Gjest LoisLane Skrevet 14. april 2005 #12 Skrevet 14. april 2005 Er det noen her som har opplevd at det har gått skikkelig ille om de har fulgt råd de har fått her inne? Nei. I så fall ville det jo vært min egen feil, jeg må selv ta stilling til hvilke råd jeg vil følge, om de kommer fra IRL-venner eller på internett. Er det noen som føler at de kan ha vært med på å ødelegge folk; f.eks ved å (alltid) kritisere de' date=' ved å alltid komme med samme løsning, ved å ikke være kompetent - er det noen her som kan ta dette innover seg? [/quote'] Hva er det du mener at jeg skal ta innover meg? Har jeg ødelagt noen? Hvordan mener du forresten at noen her inne kan være inkompetente? Vil du faglige råd, må du da gå andre steder enn på KG!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 15. april 2005 #13 Skrevet 15. april 2005 Slik jeg oppfatter forumet, så er det omtrent som å ha en haug med venninner tilgjengelig. Noen venninner slenger iblant en sur kommentar, noen er alltid oversnill, andre har kunnskaper om enkelte felt. Å spørre noen til råds her inne er som å spørre en venninne til råds. Du får en mening, og så vurderer du etterpå hvordan du velger å ta den meningen. Jeg svelger ikke rått det venninnene mine råder meg til, akkurat som jeg ikke svelger rått det som fremlegges her inne. Man mister da ikke sine analytiske evner så snart man trer inn på KG? Snarere trener man dem opp, ved at man får så mange svar som går i alle mulige retninger. Bra skrevet, Sesselja! Jeg kan gjerne spørre om råd her inne, men det er da opp til meg selv å vurdere rådene og om jeg evt vil følge dem. Jeg har da ikke mindre ansvar for mine egne valg selv om noen har rådet meg til noe. Dette er da ikke noe fagforum, og da må en ta det for det det er. Bruk hodet!
Gjest Porselen Skrevet 15. april 2005 #14 Skrevet 15. april 2005 Jeg er helt enig med Sesselja og Dalwhinnie, jeg ser dette også som mere et "venninne"-forum hvor du får alskens råd og meninger. Noen gode, noen ikke fullt så gode og noen helt bak mål. Dette er som sagt ikke et forum for fagpersonell, men det er nok noen brukere som er fagpersoner innenfor forskjellige felt. I livet må vi ta våre egne valg og ikke bare leve etter andres meninger.
Gjest Violetta Skrevet 15. april 2005 #15 Skrevet 15. april 2005 Jeg skjønner litt av det trådstarter skriver. Det er lett når man er i en sårbar situasjon og leser svarene som skrives her, at man tar disse svarene litt for bokstavelig. Dette blir jo ikke som en venninneflokk, det må ingen fortelle meg. Her slipper man å bli stilt til ansvar for det man har sagt, man kan ganske enkelt la være å følge med på det som blir sagt videre og logge av. Slik er det jo ikke i virkeligheten.Det er mye lettere å komme med skråsikre uttalelser, kritikk eller lignende når man kan "gjemme seg" bak et nick. Ja, alle burde ta det som blir sagt med en klype salt. Men noen ganger er man mer påvirkelig enn andre. Slik er det også ellers i verden, men der er det lettere å sette svar man får i en sammenheng. Dette er det viktig å bære bevisst på når man spør om råd her, men det er også viktig å være bevisst på dette når man svarer. Man risikerer å sparke en som ligger nede.
Gjest skindeep Skrevet 15. april 2005 #16 Skrevet 15. april 2005 Er det noen som har fått noen positive opplevelser av å følge råd her da? Jeg har, KG har hjulpet meg mer enn de vet...
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2005 #17 Skrevet 15. april 2005 Dette er det viktig å bære bevisst på når man spør om råd her, men det er også viktig å være bevisst på dette når man svarer. Man risikerer å sparke en som ligger nede. Det viktigste rådet er at du selv har ansvar for ditt ve og vel. Stiller du ditt hode laglig til hogs, så vil det skje på internett. Det er ikke som en venninnegjeng, da bølla i 7d også kan komme med et svar, men det må du være klar over, og tror du du ikke takler slikt så bør du vurdere andre arenaer for å lufte dine problemer.
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2005 #18 Skrevet 15. april 2005 Det viktigste rådet er at du selv har ansvar for ditt ve og vel. Stiller du ditt hode laglig til hogs, så vil det skje på internett. Det er ikke som en venninnegjeng, da bølla i 7d også kan komme med et svar, men det må du være klar over, og tror du du ikke takler slikt så bør du vurdere andre arenaer for å lufte dine problemer. Men det virker ofte som om folk svarer bare for å provosere, og får de et motsvar tilbake så løper de til Hege for å sladre og få støtte for sin melding :o Det er jo de som løper fortest og oftest til moderatorene som regjererer. Og jeg tror kanskje moderatorene bør ha en viss psykologisk innsikt; ikke bare støtte de som ikke tåler motsvar. Skjønner jo at man må regne med slik på nettet, men synes ofte praksisen ang. moderering er ganske ille. Slik har jeg ihvertfall oppfattet det før. (Og jeg er helt sikker på at også her går det på "trynefaktoren")
Gjest Hege Skrevet 15. april 2005 #19 Skrevet 15. april 2005 Det er jo de som løper fortest og oftest til moderatorene som regjererer. Og jeg tror kanskje moderatorene bør ha en viss psykologisk innsikt; ikke bare støtte de som ikke tåler motsvar. Skjønner jo at man må regne med slik på nettet, men synes ofte praksisen ang. moderering er ganske ille. Slik har jeg ihvertfall oppfattet det før. (Og jeg er helt sikker på at også her går det på "trynefaktoren") Jeg synes det er trist at du har fått det inntrykket, gjest, for vi jobber hele tiden for det motsatte. Vi synes det er flott at brukere tipser oss om det de mistenker kan være regelbrudd. Får vi slike tips blir de selvsagt sjekket. Om det viser seg at vi må reagere gjør vi jo det, uten hensyn til hvem som har postet regelbruddet. Det er i alle fall slik vi ønsker å jobbe, og jeg håper og tror at vi lykkes ganske godt. Det er vel ikke til å unngå at noen mener noe annet, men vi gjør så godt vi kan.
Mrs. K Skrevet 15. april 2005 #20 Skrevet 15. april 2005 Nå har jeg aldri bedt om råd i forbindelse med store personlige problemer, så jeg har ingen erfaring med akkurat det å tolke svar, men jeg leser andres tråder og gir engang i mellom selv råd. Det jeg opplever når jeg leser svar er å få andre innfallsvinkler til problemstillingen og det gjør trådstarter sikkert også og det tror jeg kan være hjelp for mange. For noen er helt sikkert bare det å få formulert problemet og skrevet det ned en stor hjelp til selvhjelp. I øvrigt synes jeg at moderatorerne gjør en kjempejobb. Hilsen Trille
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå