Gå til innhold

85år og kjeder seg


Inochan

Anbefalte innlegg

Hei dere! Min kjære gode bestefar kjeder seg så utrolig mye, og jeg har lyst å hjelpe han med å finne en hobby! Men jeg har ingen ide om hva det kan være... Han ser litt dårlig, hører litt dårlig og diabetes gjør at beina er litt vonde. Han har nettbrett som han pusler litt på, og turer går han hver dag. Utenom dette så er det mye stirring i lufta/ på tv. 

Tidligere har han drevet med med modell båtbygging men her svikter synet desverre... Han har også vært glad i snekring, Maling og fisking men helsa sier nei

Noen som har noen gode tips og råd? Alt taes imot med stor takk ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det datt flere forslag ned i hodet mitt, men alle bremser dessverre opp når du sier han har dårlig syn. Man må nesten ha et visst syn for å pusle med ting av hobbyer.

Kan han kjøpe seg lydbøker og høre på dem? Det er ingen "hobby" sånt sett, men tidsfordriv og underholdning er det jo. Faren min i søttiårene har sluttet helt å kjøpe vanlige bøker, han kjøper kun lydbøker nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sjakk? Det kan han spille på nettbrettet sitt, eller så kanskje det finnes en sjakklubb i nærheten? Den burde være åpen for alle. Det fine med sjakk er at der møtes man uansett bakgrunn, kjønn, alder osv.

Anonymkode: 7c1bc...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et eldresenter der han bor? Hvis ja, så sjekk ut om han kan bli hentet hjemme et par dager i uka og dra dit. Her jeg bor så henter Frivillighetssentralen folk hjemme som ikke kommer seg dit selv. Der er det diverse underholdning fast på torsdager. En kan spise middag for en grei penge og treffe andre i samme situasjon. Selvsagt er det kaffe, kaker og smørbrød også.
Hvis dere ikke har et senter, sjekk med kommunen om det finnes tilbud for eldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo fantastiske 🙌 tusen takk for svar! Setter som sagt pris på alt av forslag

 

10 minutter siden, Million skrev:

Det datt flere forslag ned i hodet mitt, men alle bremser dessverre opp når du sier han har dårlig syn. Man må nesten ha et visst syn for å pusle med ting av hobbyer.

Ja det er desverre vanskelig når synet blir dårligere... Derfor jeg sliter så fælt med å finne på noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med puslespill? Siden han ser dårlig, kan jo kanskje en lupe være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden han går tur daglig så kommer han seg ut av huset? Hva med å melde seg som besøksvenn? :) 

Eller - finnes det unger i nabolaget som er alene hjemme etter skoletid? Som kunne hatt glede av voksenkontakt med besteforeldre generasjonen? Om han orker da, men kunne jo vært begrensa til en dag i uka f.eks? I den timen mellom skolen slutter og foreldrene kommer hjem fra jobb.

Sjekk ut om det finnes 'gubbeklubb' i hans by/kommune. Det er starta fokus på det i eldreomsorgen, at mange av tilbudene har vært for mye retta mot kvinner. Så det startes egne opplegg for menn :) om det ikke finnes, så kan etterspørsel kanskje sette i gang noe?


 

Anonymkode: d94ad...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor han i en by så kanskje det er noen Bocca spill ute et sted? Der kan flere spille sammen samtidig som de rører litt på seg. Ville spurt han hva han har lyst til å prøve seg på. 

Men wordfeud er og noe. Går ikke det an å spille på nettbrett med zoomf unksjon?

Anonymkode: ff8d5...984

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ipad! Det holder min mormor på, og hun er 83. Hun ser også dårlig men klarer seg, da ipad kan man holde ganske nærme.

hun f.eks:

  • finner gamle filmer og musikkvideoer på youtube, elsker å se på det.
  • googler oppskrifter, blomstersorter..
  • spiller kabal
  • ringer meg (barnebarn) og chatter med meg på messenger.
  • tar bilder.

Ipad er gull, og det var ikke vanskelig for henne å lære. Hun har aldri brukt PC.

Anonymkode: 54edb...b5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Inochan skrev:

Hei dere! Min kjære gode bestefar kjeder seg så utrolig mye, og jeg har lyst å hjelpe han med å finne en hobby! Men jeg har ingen ide om hva det kan være... Han ser litt dårlig, hører litt dårlig og diabetes gjør at beina er litt vonde. Han har nettbrett som han pusler litt på, og turer går han hver dag. Utenom dette så er det mye stirring i lufta/ på tv. 

Tidligere har han drevet med med modell båtbygging men her svikter synet desverre... Han har også vært glad i snekring, Maling og fisking men helsa sier nei

Noen som har noen gode tips og råd? Alt taes imot med stor takk ❤️

Hjelp han med å bli låner hos nlb.no der kan han få både aviser, tidskrifter og bøker på lyd. Fremgangsmåten står inne på nlb sine sider.

Anonymkode: e4b7e...195

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fysisk aktivitet! Det er bra for alle, og bedre og bedre jo eldre man er. Det hjelper nok på diabetesen også. Finnes det turgruppe, dansegruppe for eldre eller et treningssenter med tilbud på dagtid? 

Hva med fiske, DNT, frivillig arbeid? Vanskelig å si når man ikke helt vet status på fysisk helse. Kan han drive med båt? Dyr? Være med i stall eller annet? 

Anonymkode: 32966...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morfar er med på ukentlig trimgruppe, det finnes slike trimgrupper som er tilpasset de som begynner bli skranten i kroppen.  
Dem er også en gjeng eldre herremenn som møtes på en pub i sentrum ukentlig, for å ta en pils eller en kaffe og skravle sammen. Det er ulik helsetilstand på hele gjengen, og de som er ganske frisk og rask hjelper de som har behov for litt støtte, som å flytte litt bord og stoler for å gjøre plass til gåstoler eller rullestoler. 
Ellers leser han veldig mye, da spesielt bøker om byens historie og landsdelens historie fra andre verdenskrig. 

Vi var veldig bekymret for at morfar skulle begynne kjede seg da bestemor gikk bort, siden han hadde brukt veldig mange år på å pleie henne og konsentrert hele sitt liv rundt hennes sykdom de siste årene, men han er faktisk så opptatt med venner og bekjente at han ikke alltid har tid til familiemiddagene nå. 

Nå er det jo spørs hvor dårlig syn og hørsel han har, da bestemor fikk veldig dårlig syn og det i tillegg ble vanskelig bla i bøker, så begynte hun med lydbøker! 

 

Anonymkode: e33d3...011

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...