Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om amming av store barn, som jeg vil si er fra 3 år og oppover? Leste i en tråd om ei som amma sitt barn som skal begynne på skolen til høsten. Det blir feil for meg. Jeg er liberal nok til å synes at det er greit at et barn som kan snakke og gå ammes en stund, men ett sted går grensa. Hvis jeg hadde sett det offentlig, vet jeg ikke helt hvordan jeg hadde reagert. Sannsynligvis med vemmelse. Tenker på Game of Thrones med én gang.

Anonymkode: 43767...231

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje på tide å la folk gjøre som de ønsker selv og heller bry deg om ting du har noe med.

Anonymkode: 71937...6ae

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært noe for meg heller, men legger meg ikke opp i hva andre gjør. Aldri sett store barn bli ammet offentlig, og det er heller ikke nødvendig, da barnet kan spise fast føde utenfor hjemmet slik jevnaldrende gjerne gjør. 

At 4, 5, 6 år gamle barn dier er ikke vanlig i vår del av verden og det tenker jeg de som velger å amme lenge må ta med seg av hensyn til barnet og hvor offentlig de er med ammingen. 

Anonymkode: 0e5b3...3cc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vert noe for meg men bryr meg lite om hva andre gjør.

Anonymkode: efc20...55e

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er drøyt. Liker det ikke. Unger som kan be om pupp muntlig og snakke, har fullt sett med tenner og kan tygge... de trenger ikke morsmelk. Denne "kosestunden" mor prater om, kan oppnås på andre måter enn å dra frem brystene i et kjør til store unger.

To år gamle unger er grensen for min del. Egentlig rundt ett år, da sluttet jeg å amme selv, men vet at det anbefales opptil to år fra helseorganisasjoner, så.... men de anbefaler det å amme så lenge strengt tatt mest pga store deler av verden er fattige og ikke har næringsrik nok vanlig mat til småbarna sine.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært opp til mine barn ville de også sikkert diet til 5årsalder. 

Det er ikke spesielt sosialt akseptert, så for min egen del sluttet vi med brystmelk i 2årsalderen. 

Anonymkode: 47fe5...88d

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke poenget med denne tråden? Å diskutere hva man syntes om hvordan andre mødre gjør ting liker jeg ikke! (Når de ikke spør selv)

det er jo ikke noe vondt i å amme et barn.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med de mødrene som gjør det, trives med det. Så at det ikke kjennes rett ut for min del er egentlig ikke noe å bry seg med. Jeg tenker det er flott for barna å få god hjelp av mors immunforsvar på den måten, sosialt akseptert eller ei. Håper også de ikke gjør det offentlig med så store barn, av hensyn til barnet, siden det er litt uvanlig i Norge. Men jeg ammer jo selv med vilje utenfor ammerom med min snart-ettåring, for å normalisere offentlig amming. Selv om vi nok pakker vekk ammingen ganske snart da jeg egentlig ikke trives med det. 

Anonymkode: e2e9a...ef3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Potatopotato skrev:

Skjønner ikke poenget med denne tråden? Å diskutere hva man syntes om hvordan andre mødre gjør ting liker jeg ikke! (Når de ikke spør selv)

det er jo ikke noe vondt i å amme et barn.

Dette gjelder i så fall mange, mange tråder på kvinneguiden. Det er et forum hvor man diskuterer ting. (Og her er jo de fleste uenig med meg uansett, så jeg skjønner ikke hvorfor dette er noe å ta sånn på vei for.)

Anonymkode: 43767...231

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig syns det er utrolig ekkelt, og hadde jeg sett det in public hadde jeg blitt sjokkert. Amming etter 1.5 år er for meg for lenge,men der igjen så må folk få gjøre det som passer dem. Hadde personlig ALDRI gjort det

Anonymkode: b4bdb...8fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde barn kunne velge hadde de vel aldri sluttet. Må si stopp tilslutt.

Anonymkode: 17db0...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man gjør det i eget hjem er hver enkelt sin sak og ikke noe jeg henger meg opp i. Men av hensyn til barnet bør man kanskje styre unna å amme i offentligheten? Har ingenting imot offentlig amming, men når barnet er såpass gammelt kan det fort blir litt ryktespredning om det kommer frem.. som igjen kan påvirke barnet.

Anonymkode: fa153...805

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg jo ammet lenge selv da (3år), så er kanskje litt inhabil.

Men jeg tenker at akkurat det med amming og mme bør være opp til hver enkelt familie, og er ikke noe jeg vil legge meg borti. Eneste som er viktig er egentlig at foreldrene tar godt vare på barna sine, og at de har det bra.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må jo innrømme at jeg blir litt matt når jeg sitter på stranda og en 4-5 åring flyr og forsyner seg av puppen når han vil. «Jeg er tørst!» og river mors bikini til side. 

Folk må gjerne gjøre som de vil, men må vel kanskje regne med flere reaksjoner enn de får når barnet spedbarn. 

Anonymkode: 41f73...4ab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jo innrømme at jeg blir litt matt når jeg sitter på stranda og en 4-5 åring flyr og forsyner seg av puppen når han vil. «Jeg er tørst!» og river mors bikini til side. 

Folk må gjerne gjøre som de vil, men må vel kanskje regne med flere reaksjoner enn de får når barnet spedbarn. 

Men hvor ofte ser man dette? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke. Ville ikke gjort det selv. Den ene gangen jeg har sett det (hjemme hos meg, 3-4-åring), la jeg jo merke til det men kommenterte det ikke, men det jeg så på med vemmelse var storesøsteren på ca 6 som var med og tok med seg sykkelen inn og begynte øyeblikkelig å sykle inne i gangen/stua vår. Det kommenterte jeg rimelig kjapt og ba henne kutte ut. Moren brydde seg ikke.... Syns det var verre/noe å reagere på. Ammingen angår jo ikke meg.

Anonymkode: 6a863...f96

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Ikke noe for meg, men ellers ser jeg ikke noe problematisk ved det. Prøver å ikke la meg påvirke for mye av meningsløse kulturelle normer, så lenge det folk gjør ikke har negativ påvirkning på noe. Å bare leve etter hva som er sosialt akseptert er ikke bra. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor ofte ser man dette? 

Må det være ofte? Jeg har sett det og absolutt ikke glemt det!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har ofte ingen grenser ellers. Ofte ser må  og så disse tio-mødrene slite med ufordragelige unger. I wonder why?🙈

Anonymkode: c4562...abb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden denne tråden er startet til ære for meg, bare copy/plaster jeg et gammelt innlegg. 

Det mest interessante med morsmelk for min del, er rollen den spiller i oppbyggingen av mikrobiotaen (tarmfloraen), og immunforsvaret.

Morsmelk er næringsrikt, og konsentrasjonen av mikronæringsstoffer øker når melkemengden som produseres går ned. Det er ingen som fullammer toåringer, men den morsmelken de får i seg er ekstra konsentrert, og inneholder masse nyttige vitaminer og mineraler, som er et nyttig supplement for barn i vekst. Akkurat som brokkoli og leverpostei.

Morsmelk inneholder også antistoffer som støtter immunforsvaret, særlig det spesifikke immunforsvaret som ikke er ferdig utviklet før nærmere skolestart. Hver gang barnet dier sendes signalstoffer i barnets spytt inn i reseptorer (mottakere) rundt og på brystknoppen, om næringsbehov (mer væske på varme dager, mer fett ved leggetid for bedre søvn osv), og eventuelle infeksjoner i barnets kropp. 

Så produserer mors beinmarg antistoffer og immunhjelpere SPESIELT TILPASSET patogenene (sykdomsfremkallende organismer) i barnets kropp, og sender disse med morsmelken ved neste ammestund. Slik får barnet en unik hjelp til å overkomme sykdom, som det trenger for OPTIMAL funksjon frem til det spesifikke immunforsvaret er klart (ved 5-6 års alder, noen før, noen senere).

I tillegg inneholder morsmelk gode bakterier som skal kolonisere tarmen til barnet. I voksen alder har vi flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen, men et barn i mors mage har ingen. Mikrobiomet ”sås” i tre omganger: 

1. Når barnet passerer gjennom fødselskanalen og svelger bakteriene som har kolonisert seg i skjede og tarm hos mor frem mot fødsel.
2. Når barnet legges på mors bryst og får hudkontakt, og alle bakteriene på mors hud havner i munn, øyne, og på barnets hud.
3. Gjennom HELE ammeforløpet, ved hver eneste amming, overføres tusenvis av gode bakterier til barnet. Disse hjelper til med å utvide og formere tarmfloraen, slik at den utvikler seg så OPTIMALT som mulig.

Morsmelk inneholder også store mengder Laktoferrin, en sukkerart som vi mennesker ikke kan fordøye, men som er livsnødvendig næring til nettopp de gode bakteriene. Mikrobiota og immunforsvar TRENGER morsmelk for å utvikle seg OPTIMALT. Selvfølgelig kan barn klare seg fint på mme, men det blir ikke det samme i lengden.

Mikrobiota og immunforsvar er ferdig formet et sted mellom 2,5 og 7 år i mennesker, og dette er også den BIOLOGISK NATURLIGE lengden på ammeforløpet hos mennesker som ikke er farget av synsing, følelser og KULTUR.

Ny forskning og ren logikk antyder at barnet slutter å die når immunforsvaret og fordøyelsen er modent nok til å stå på egne bein, uten hjelp fra morsmelken. Gjennomsnittelig avenningsalder er 4,5 år. Barn mister dieevnen senest ved 7 års alder, så slapp av, vi trenger ikke amme konfirmantene..

Og se her skal dere få litt forskning også:

https://returntonow.net/2017/08/23/natural-age-weaning

Anonymkode: f0deb...311

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...