AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Skrevet 7. mars 2019 4åringen min sliter med magen. Det er ett eller annet han ikke tåler, men jeg klarer ikke finne ut hva. Har mistenkt både mel, melk og frukter uten at jeg klarer finne ut noe. Men det er disse jeg fortsatt mistenker. Nå i dag skjedde det en episode igjen. Han bæsjet rett og sett på seg. Og det som kom ut var i ufordøyde klumper (beklager detaljene) og kunne minne mistenkelig mye om pizzadeig. Jeg og 4åringen spiste pizza til middag i dag, og rester i går. Så fikk han en is, siden vi var i svømmehallen. Det var rett etter isen dette skjedde, og ca en time etter pizzaen. Ellers før dette har han spist bananer og yoghurt og müsli tidlig på dagen. Hva burde jeg gjøre nå? Dette har skjedd sånn "passe ofte"/jevnlig i 1-2 år. Har hatt han til legen og fått sjekket laktose og mel, om de er allergifremkallende for han. Legen sier alle prøver er i orden. Men alt er ikke i orden, og jeg vet ikke hva det kan være. Har prøvd å eliminere matvarer, men barnehagen følger ikke opp, så da er jeg like langt føler jeg. Anonymkode: fb644...f63
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #2 Skrevet 7. mars 2019 Barnehagen må følge opp og dere må unngå matvaren i 6-8 uker. Om de ikke tar det alvorlig be om møte med styrer. Anonymkode: 28b3d...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 Gluten og melkeprodukter er problematiske for mange, og pizza har begge deler. Hvorfor ikke prøve å kutte de tingene ut i en periode? Anonymkode: 9bde2...4fc
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 Når du luker ut gluten og laktose, hvor lenge av gangen gjør du dette? Det kan ta litt tid for kroppen å komme seg om det er det den reagerer på. Snakk med barne hage på forhånd og bli enig om en oppstart dato. Om feil begås må du få vite om dem, ikke så mye for å henge ut noen, men for å kunne rapportere tilbake til legen ang. effekt. Anonymkode: 0ef5e...e53
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 Takk for svar. Jeg har ikke kuttet ut matvarer så lenge som jeg burde, hører jeg. Hva burde jeg luke ut først, melk eller gluten? Vi har ganske lite melkeprodukter i hus fra før, så å kutte ut det først blir enklest sånn rent praktisk. Vi bruker allerede Havremelk feks i stedet for vanlig melk osv. Ts Anonymkode: fb644...f63
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 Hei. Vi sleit med det samme da barnet var yngre. 2 år ca. Det var et mareritt. Jeg kan fortelle deg at dette med matintoleranser virkelig ikke tas på alvor i norge. De er i allefall mye bedre på det i utlandet. Prøvene på allergi og gluten hos legen viste at alt var ok. Men vi VISSTE.at alt ikke var normalt. Noe måtte det være. Til slutt ba vi om henvisning til en spesialist og denne legen har jobbet mye internasjonalt. Han fant rimelig kjapt ut at gluten og melk var problemet. Det er ikke snakk om cøliaki, men en intoleranse som barna som regel vokser ut av seg. Vi måtte holde oss til melge og glutenfritt diett. Melkeintoleransen gikk over ettet 10 mnd, gluten holder vi oss fortsatt unna etter 1 1/2 år, men testene viser at det er like før dette også blir bra. Uansett magen til barnet blei bedre med en gang og har vært bra siden vi møtte dene legen. Nå gleder vi oss til å spise gluten igjen om ikke så lenge 😀 Anonymkode: ca3ef...761
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #7 Skrevet 7. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei. Vi sleit med det samme da barnet var yngre. 2 år ca. Det var et mareritt. Jeg kan fortelle deg at dette med matintoleranser virkelig ikke tas på alvor i norge. De er i allefall mye bedre på det i utlandet. Prøvene på allergi og gluten hos legen viste at alt var ok. Men vi VISSTE.at alt ikke var normalt. Noe måtte det være. Til slutt ba vi om henvisning til en spesialist og denne legen har jobbet mye internasjonalt. Han fant rimelig kjapt ut at gluten og melk var problemet. Det er ikke snakk om cøliaki, men en intoleranse som barna som regel vokser ut av seg. Vi måtte holde oss til melge og glutenfritt diett. Melkeintoleransen gikk over ettet 10 mnd, gluten holder vi oss fortsatt unna etter 1 1/2 år, men testene viser at det er like før dette også blir bra. Uansett magen til barnet blei bedre med en gang og har vært bra siden vi møtte dene legen. Nå gleder vi oss til å spise gluten igjen om ikke så lenge 😀 Anonymkode: ca3ef...761 Hva slags spesialist? Skulle gjerne hatt noe sånt her også. Anonymkode: fb644...f63
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #8 Skrevet 7. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har ikke kuttet ut matvarer så lenge som jeg burde, hører jeg. Hva burde jeg luke ut først, melk eller gluten? Vi har ganske lite melkeprodukter i hus fra før, så å kutte ut det først blir enklest sånn rent praktisk. Vi bruker allerede Havremelk feks i stedet for vanlig melk osv. Ts Anonymkode: fb644...f63 Ville kuttet ut melk først og da holdt meg helt unna melkeprotein om du ser bedring kan du prøve med laktosefritt om noen uker. Meld deg gjerne inn i "barn med melkeallergi" på Facebook. Der er det gode råd å få Anonymkode: 28b3d...3d7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #9 Skrevet 7. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva slags spesialist? Skulle gjerne hatt noe sånt her også. Anonymkode: fb644...f63 Han er barnelege og allergispesialist. Hvor i landet bor dere? Anonymkode: ca3ef...761
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #10 Skrevet 7. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ville kuttet ut melk først og da holdt meg helt unna melkeprotein om du ser bedring kan du prøve med laktosefritt om noen uker. Meld deg gjerne inn i "barn med melkeallergi" på Facebook. Der er det gode råd å få Anonymkode: 28b3d...3d7 Da prøver vi melk først. Anonymkode: fb644...f63
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #11 Skrevet 7. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Han er barnelege og allergispesialist. Hvor i landet bor dere? Anonymkode: ca3ef...761 Vi bor i Oslo. Er det bare å dra til legen og be om henvisning til en allergispesialist? Føler jeg må gjøre jobben til legen nesten, siden man jo bør vite hvor man vil henvises for å få en henvisning. Skulle ønske dette var noe legen selv hadde tatt initiativ til. Anonymkode: fb644...f63
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #12 Skrevet 7. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi bor i Oslo. Er det bare å dra til legen og be om henvisning til en allergispesialist? Føler jeg må gjøre jobben til legen nesten, siden man jo bør vite hvor man vil henvises for å få en henvisning. Skulle ønske dette var noe legen selv hadde tatt initiativ til. Anonymkode: fb644...f63 JA dette kan du gjøre. Du kan kreve å bli henvist til spesialist. Da må legen skrive en henvisning. Vi bor i trøndelag forresten.. vet ikke hvilken soesialist dere da blir henvist til, ikke sikkert han jobber på sammr måte som vår lege. Anonymkode: ca3ef...761
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #13 Skrevet 7. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: JA dette kan du gjøre. Du kan kreve å bli henvist til spesialist. Da må legen skrive en henvisning. Vi bor i trøndelag forresten.. vet ikke hvilken soesialist dere da blir henvist til, ikke sikkert han jobber på sammr måte som vår lege. Anonymkode: ca3ef...761 Da blir det til å gjøre det da. Håper ventetiden ikke er evig lang. Tusen takk for tips. Anonymkode: fb644...f63
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #14 Skrevet 7. mars 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen må følge opp og dere må unngå matvaren i 6-8 uker. Om de ikke tar det alvorlig be om møte med styrer. Anonymkode: 28b3d...3d7 De må ikke det nei. Da må i tilfelle foreldre ha med legeerklæring . Støtter forslaget om å ta barnet til en eller annen form for spesialist . Anonymkode: 29503...cc4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #15 Skrevet 7. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da blir det til å gjøre det da. Håper ventetiden ikke er evig lang. Tusen takk for tips. Anonymkode: fb644...f63 Anbefales på det sterkeste! Kjør på! Ps du kan forresten bli henvist til hvilken som helst lege i landet. Uansett hvir dette er. Anonymkode: ca3ef...761
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #16 Skrevet 7. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De må ikke det nei. Da må i tilfelle foreldre ha med legeerklæring . Støtter forslaget om å ta barnet til en eller annen form for spesialist . Anonymkode: 29503...cc4 Barnehagen må ikke følge nor som helst uten legeerklæring. Vi fikk faktisk beskjed om å ha dette skriftlig. Og det gjirde vi... Anonymkode: ca3ef...761
Måbarefåsiat... Skrevet 7. mars 2019 #17 Skrevet 7. mars 2019 Du skal ikke kutte ut matvarer uten i samråd med lege. På endel prøver for gluten og laktose fx får det heller ikke utslag hvis noe er unngått. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #18 Skrevet 7. mars 2019 Så da skal han fortsette å bæsje på seg da, mens jeg venter på legetime? Anonymkode: fb644...f63
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #19 Skrevet 7. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så da skal han fortsette å bæsje på seg da, mens jeg venter på legetime? Anonymkode: fb644...f63 Ts, tro meg dette er ingen enkel eller kjapp prosess. Vi har vært gjennom det. Ting tar litt tid. Men ikke gjør noe på egenhånd da du aldri vil vite noe sikkert. Det vil alltid være soørsmål om du har gjort ting riktig? Om du har tatt riktig vurdering osv osv. Muligens vil du få litt kjapp henvisning da det er snakk om barn. Barn prioriteres vettu... Anonymkode: ca3ef...761
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #20 Skrevet 7. mars 2019 gå tilbake til fastlegen og få en skikkelig utredning. Vil sterkt fraråde å eliminere matvarer på egen hånd. Test for cøliaki før dere kutter gluten. Anonymkode: 33e2c...6cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå