Gå til innhold

Skuespill.


Luciddreamer

Anbefalte innlegg

Når jeg har fulgt manus, hvis det ikke er veldig godt skrevet, føles mange ganger replikkene som unaturlige og krøkkete. Jeg lurer egentlig på om det er vanlig blandt skuespillere i film og skuespill bransjen å ta seg kunstneriske friheter å gjøre settningen til noe man selv kunne sakt. 

Slik jeg ser det så er det helheten i det som sies og at det er det samme som sies og ikke at det er ordrett det viktige. 

Slik kan man gjøre rollen til noe eget og fokusere på å være naturlig. Presterer alltid mye bedre om jeg har mulighet for dette. 

Undrer altså på om det er vanlig, og hvordan spør man en regisør om dette er mulig? 

Endret av Luciddreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du amatørskuespiller? Revy?

Anonymkode: 6ee5b...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Shakespeare ville jeg nok ikke forandret manus. Der er vel poenget at det skal være ordrett, og gjenfortalt på et eget vis. 

Med mindre du har fått beskjed om å følge manus til punkt og prikke, så er det nok innafor å si det slik det føles naturlig. Ofte vil man jo gå igjennom setninger osv om og om igjen til man finner ordlyden som svinger best - så lenge helheten og "keypoints" kommer frem. (Altså ting som driver neste setning videre osv) 

Anonymkode: ce760...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...