Gå til innhold

Burde jeg melde barneværnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg er i en veldig følelsesladdet situasjon.
Min bestevenninne er gravid. Denne personen har vært min bestevenninne fra vi var små og vi har gått igjennom mye iløpe av alle årene..
Problemet er at hun ikke eier kontroll over sin egen økonomi. F.eks hvis hun mener at hun trenger nye sko, klær, sminke etc.. Så kjøper hun det istedefor å betale husleien. Hun har en tankegang som er ganske rystende og hun 'driter' i om regninger etc går til innkasso og namsmannen. Hun flytter også hele tiden. Fra den ene plassen til den andre. Fra den ene siden av landet til den andre osv.. Da spesielt om hun finner en fyr på internett, er hun flyttet før man vet ordet av det. Jeg har ikke tall på hvor mange rare mannfolk hun møter og som hun flytter med. Jeg har alltid sagt hva jeg mener men at jeg alltid er der for henne, no matter what. 
Men nå er hun gravid(etter at hun fant en ny fyr på internettet). Første gang de møttest ble hun gravid. Slik jeg kjenner henne, så blir hun aldri å klare å ta seg av et barn da hun til tider sliter med å ta vare på seg selv. Ikke råd til å handle mat engang.

Burde jeg være så voksen at jeg melder dette til barneværnet, noe som kommer til å ødelegge vennskapet vårt?
Hva ville du gjort?

Anonymkode: 568bc...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du burde snakke med moren hennes eller annen familie, eller være en god venninne og snakke med henne sjæl? Om hun ikke bedrer seg burde du kontakte dem ja, i håp om at hun kan få litt veiledning. Kan nemlig hende morsinstinktet tar over og hun blir litt mer fornuftig i tankegangen;)

Anonymkode: 103e5...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje du burde snakke med moren hennes eller annen familie, eller være en god venninne og snakke med henne sjæl? Om hun ikke bedrer seg burde du kontakte dem ja, i håp om at hun kan få litt veiledning. Kan nemlig hende morsinstinktet tar over og hun blir litt mer fornuftig i tankegangen;)

Anonymkode: 103e5...191

Hennes mor er ca det samme som henne. Moren har hatt barneværnet på nakken opp igjennom hele hennes oppvekst. Moren er også slik at hun finner nye mannfolk  hele tiden, så jeg tror ikke det hjelper. Jeg er veldig redd at om jeg snakker med henne om barneværnet, så blir hun å kutte all kontakt og slenge dritt om meg (noe jeg ikke bryr meg om). Det at hun kutter meg ut er ikke noe nytt, da hun plutselig kan finne på å gjøre det om jeg ikke låner henne penger f.eks

Anonymkode: 568bc...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes jeg ikke. Hun kan endre seg totalt når hun får barn. Du kan heller holde godt øye med henne, prøve å veilede henne og hvis det fortsetter i samme løypa kan du sende bekymringsmelding. 

 

Anonymkode: f1d92...7a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det synes jeg ikke. Hun kan endre seg totalt når hun får barn. Du kan heller holde godt øye med henne, prøve å veilede henne og hvis det fortsetter i samme løypa kan du sende bekymringsmelding. 

Takk for svar. Setter stor pris på det.

Anonymkode: f1d92...7a7

 

Anonymkode: 568bc...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal være en god venn og støtte henne. Ta henne med til nav, der kan hun få råd om gjelden og få økonomien på stell. Forklar viktigheten av fast bosted osv.

Det er utrolig hvor mye man forandrer seg når man får barn å tenke på, så jeg synes du skal være der for henne i første omgang og se an situasjonen.

Anonymkode: a875a...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal være en god venn og støtte henne. Ta henne med til nav, der kan hun få råd om gjelden og få økonomien på stell. Forklar viktigheten av fast bosted osv.

Det er utrolig hvor mye man forandrer seg når man får barn å tenke på, så jeg synes du skal være der for henne i første omgang og se an situasjonen.

Anonymkode: a875a...bd7

Tusen takk. Da skal jeg gjøre det ♥

Anonymkode: 568bc...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at hun endrer seg når hun får barn. Mange gjør det. Skal mye til for at hun ikke kommer til å sørge for at barnet har mat og klær.

Ikke meld noen ting nå ihvertfall. Det har du ikke noe grunnlag for. Og det siste du gjør er å slarve med foreldrene eller andre. Snakk heller med henne selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens. Jeg vil ikke være en slik venninne som går med engang til barneværnet osv osv.. Så tusen takk for svarene ♥

Anonymkode: 568bc...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av å sende bekymringsmelding til barnevernet, men for meg er det rus, psykiatri og overgrep som er triggerne. Dårlig økonomisk sans MÅ ikke nødvendigvis føre til omsorgssvikt, men gjør det det, vil dette ganske fort bli fanget opp av barnehage etc.

Så uttrykk din bekymring til venninnen i første omgang.

Anonymkode: 002b5...b06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter barnevernet

Anonymkode: 5809a...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter barnevernet

Anonymkode: 5809a...4ec

og problemet var?

Anonymkode: 568bc...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og problemet var?

Anonymkode: 568bc...04b

Dårlig rettskriving

Anonymkode: 5809a...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig rettskriving

Anonymkode: 5809a...4ec

Var det noen som spurte deg om noe angående rettskriving?

Anonymkode: 568bc...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter barnevernet

Anonymkode: 5809a...4ec

Skal vi være SÅ pirkete, så heter det vel Barneverntjenesten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun er gravid skal hun jo ha oppfølging av lege/helsesøster. De har mange spørsmål om alt fra tanker man har for den nye tilværelsen til boforhold/økonomi/familierelasjoner. Jeg ville ikke sendt bekymringsmelding enda. For det du vet så kan dette være noe hun er åpen om selv for fastlege/helsesøster eller at de oppdager at hun har behov for veiledning og hjelp. Jeg ville heller forsøkt å støttet og veiledet der jeg kunne, og forsøkt å gjøre det hvis hun selv kommer inn på ting. Slik du ikke virker masende. Hvertfall gjøre det diskret. Det kan være lurt å komme inn på hva NAV kan hjelpe henne med og evt. spørre om hun har funnet av diverse stønader o.l. som kan søkes. Meld heller fra etterhvert hvis du ser at hun ikke endrer seg og hvertfall hvis du ser at det går utover barnet når h*n har kommet til hverden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke pappaen inni bildet da? De skal vel være 2 om å være foreldre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...